The Perspectives of Well-Being in Leadership ContextsLaajuus (5 cr)
Course unit code: HAJO1211V24
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa hyvinvointiin liittyviä käsitteitä, näkökulmia ja lähtökohtia
- kuvata hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuuksia ja haasteita yksilöiden, organisaatioiden ja palvelujärjestelmien näkökulmista
- kuvata planetaarisen hyvinvoinnin kehittämistä
- analysoida johtamisen roolia hyvinvoinnin edistämisessä.
Content
Hyvinvointiin liittyvät käsitteet, näkökulmat ja lähtökohdat. Hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet ja haasteet organisaatioissa ja palvelujärjestelmissä. Systeemisyys, monitoimijaisuus ja osallisuus osana hyvinvoinnin edistämistä. Planetaarinen hyvinvointi ja sen kehittäminen. Hyvinvoinnin edistäminen ja edellytykset erilaisissa johtamiskonteksteissa.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0): Suoritus osoittaa erittäin puutteellista opintojakson teemojen hallintaa. Suoritus ei vastaa lainkaan laajuudeltaan, sisällöltään eikä rakenteeltaan tehtävänantoa. Teksti on erittäin epäselvää. Lähteiden käyttö ei vastaa lainkaan annettua ohjeistusta.
Välttävä (1): Suoritus osoittaa niukkaa opintojakson teemojen hallintaa. Suoritus ei suurimmalta osin, sisällöllisesti eikä rakenteellisesti, noudata tehtävänantoa. Suoritus on suppea. Opintojakson luentoja ja muuta oppimateriaalia käsitellään kuvailevasti ja yksipuolisesti. Teksti on lähinnä opintojakson luentojen ja/tai muun oppimateriaalin referointia. Suorituksesta puuttuu luentosisältöjen käsitteellinen tarkastelu sekä oma kriittinen ajattelu ja reflektointi. Suoritus saattaa sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Lähteiden käytössä on selkeitä puutteita ja epäselvyyksiä.
Tyydyttävä (2): Suoritus osoittaa kohtalaista opintojakson teemojen hallintaa. Tehtävänannon noudattamisessa on pieniä puutteita. Suorituksessa käsitellään luentojen sisältöjä ja muita oppimateriaaleja pintapuolisesti. Tarkastelu painottuu opintojakson luentojen ja/tai muun oppimateriaalin toistavaan kuvaamiseen. Suorituksessa käsitellään käsitteellisiä lähestymistapoja, mutta niiden tulkinta jää ohueksi ja kritiikittömäksi. Suorituksessa lähteiden käyttö ei vastaa täysin tehtävänantoa. Viittauskäytännön hallinnassa on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3): Suoritus osoittaa opintojakson teemojen hallintaa. Suoritus noudattaa tehtävänantoa. Suorituksessa käsitellään luentojen sisältöjä käsitteellisten näkökulmien kautta. Suoritus osoittaa kykyä tunnistaa syy-seuraussuhteita ja tehdä niistä päätelmiä sekä kykyä reflektoivaan ajatteluun. Suorituksessa on myös itsenäistä ajattelua, mutta analyyttinen ote, kriittinen pohdinta ja argumentointi jäävät vielä melko ohueksi. Laajempi kokonaiskuva, asioiden yhdistely ja tiedonsoveltaminen jäävät vähemmälle huomiolle. Lähteiden käyttö noudattaa pääasiassa sekä tehtävänantoa että kirjallisen työn ohjeita. Suorituksessa käytetään jonkin verran lähteitä ajattelun tukena.
Kiitettävä (4): Suoritus osoittaa hyvää opintojakson teemojen ja kokonaisuuden hallintaa. Suoritus vastaa tehtävänantoa hyvin. Suorituksessa opintojakson luentoja ja muuta oppimateriaalia käsitellään tulkitsemalla ja reflektoimalla itsenäistä ajattelua osoittaen. Luennon teemojen tarkastelu käsitteellisestä näkökulmasta on selvästi omaksuttu. Oma ajattelu näkyy kautta linjan, ote on analysoiva, valikoiva ja kokoava. Suoritus osoittaa jäsentynyttä ajattelua sekä kykyä tiedon soveltamiseen ja kriittiseen arviointiin. Lähteiden käyttö vastaa tehtävänannon ja kirjallisen työn ohjeistusta hyvin. Suorituksessa käytetään lähteitä ajattelun tukena sekä esitetään jonkin verran argumentteja sen pohjalta.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5): Suoritus osoittaa opintojakson teemojen ja kokonaisuuden syvällistä hallintaa. Suoritus vastaa tehtävänantoa erinomaisesti. Suoritus osoittaa syvää luentojen sisältöjen ja oppimateriaalien avaamien kokonaisuuksien hahmottamista ja reflektointia moniulotteisesti eri näkökulmista. Suoritus on huolellisesti tehty ehjä kokonaisuus, joka sisältää kauttaaltaan reflektoivaa otetta sekä perusteltua, analyyttista ja kriittistä pohdintaa. Suoritus osoittaa kykyä opintojakson keskeisten käsitteiden kriittiseen soveltamiseen, erilaisten kontekstien huomioimiseen, perusteltuun argumentointiin, sekä tuottaa uusia oivalluksia. Lähteiden käyttö vastaa tehtävänannon ja kirjallisen työn ohjeistusta erinomaisesti. Suorituksessa hyödynnetään kautta linjan lähteitä oman ajattelun tukena sekä esitetään argumentteja lähteiden pohjalta.