Skip to main content

The Perspectives of Well-Being in Leadership Contexts (5 cr)

Code: HAJO1211V24-3002

General information


Enrollment
03.12.2025 - 11.06.2026
Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
Timing
09.04.2026 - 31.07.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Faculty of Social Sciences
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 500
Degree programmes
Administrative Sciences and Management
Teachers
Pikka-Maaria Laine
Aino Kuula
Teacher in charge
Aino Kuula
Course
HAJO1211V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa hyvinvointiin liittyviä käsitteitä, näkökulmia ja lähtökohtia
- kuvata hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuuksia ja haasteita yksilöiden, organisaatioiden ja palvelujärjestelmien näkökulmista
- kuvata planetaarisen hyvinvoinnin kehittämistä
- analysoida johtamisen roolia hyvinvoinnin edistämisessä.

Execution methods

Opetusprofiili: HYBRIDI 3.
Lähiopetus, etäyhteys, luentotallenteet ja itsenäinen työskentely.

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen opintojakson luennoille ja/tai luentotallenteiden katsominen. Perehtyminen opintojakson kirjallisuuteen. Oppimistehtävä.

Content

Hyvinvointiin liittyvät käsitteet, näkökulmat ja lähtökohdat. Hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet ja haasteet organisaatioissa ja palvelujärjestelmissä. Systeemisyys, monitoimijaisuus ja osallisuus osana hyvinvoinnin edistämistä. Planetaarinen hyvinvointi ja sen kehittäminen. Hyvinvoinnin edistäminen ja edellytykset erilaisissa johtamiskonteksteissa.

Materials

Opintojakson oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa.


Teaching methods

Luennot 10 h, joihin voi osallistua lähiopetuksena tai etäyhteydellä. Luennot tallennetaan. Perehtyminen opintojakson kirjallisuuteen ja oppimistehtävä (5 op). Itsenäisen työn osuus 125 h.

Completion alternatives

Opintojakso järjestetään myös kesätoteutuksena asynkronisessa muodossa.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0): Suoritus osoittaa erittäin puutteellista opintojakson teemojen hallintaa. Suoritus ei vastaa lainkaan laajuudeltaan, sisällöltään eikä rakenteeltaan tehtävänantoa. Teksti on erittäin epäselvää. Lähteiden käyttö ei vastaa lainkaan annettua ohjeistusta.

Välttävä (1): Suoritus osoittaa niukkaa opintojakson teemojen hallintaa. Suoritus ei suurimmalta osin, sisällöllisesti eikä rakenteellisesti, noudata tehtävänantoa. Suoritus on suppea. Opintojakson luentoja ja muuta oppimateriaalia käsitellään kuvailevasti ja yksipuolisesti. Teksti on lähinnä opintojakson luentojen ja/tai muun oppimateriaalin referointia. Suorituksesta puuttuu luentosisältöjen käsitteellinen tarkastelu sekä oma kriittinen ajattelu ja reflektointi. Suoritus saattaa sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Lähteiden käytössä on selkeitä puutteita ja epäselvyyksiä.

Tyydyttävä (2): Suoritus osoittaa kohtalaista opintojakson teemojen hallintaa. Tehtävänannon noudattamisessa on pieniä puutteita. Suorituksessa käsitellään luentojen sisältöjä ja muita oppimateriaaleja pintapuolisesti. Tarkastelu painottuu opintojakson luentojen ja/tai muun oppimateriaalin toistavaan kuvaamiseen. Suorituksessa käsitellään käsitteellisiä lähestymistapoja, mutta niiden tulkinta jää ohueksi ja kritiikittömäksi. Suorituksessa lähteiden käyttö ei vastaa täysin tehtävänantoa. Viittauskäytännön hallinnassa on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3): Suoritus osoittaa opintojakson teemojen hallintaa. Suoritus noudattaa tehtävänantoa. Suorituksessa käsitellään luentojen sisältöjä käsitteellisten näkökulmien kautta. Suoritus osoittaa kykyä tunnistaa syy-seuraussuhteita ja tehdä niistä päätelmiä sekä kykyä reflektoivaan ajatteluun. Suorituksessa on myös itsenäistä ajattelua, mutta analyyttinen ote, kriittinen pohdinta ja argumentointi jäävät vielä melko ohueksi. Laajempi kokonaiskuva, asioiden yhdistely ja tiedonsoveltaminen jäävät vähemmälle huomiolle. Lähteiden käyttö noudattaa pääasiassa sekä tehtävänantoa että kirjallisen työn ohjeita. Suorituksessa käytetään jonkin verran lähteitä ajattelun tukena.

Kiitettävä (4): Suoritus osoittaa hyvää opintojakson teemojen ja kokonaisuuden hallintaa. Suoritus vastaa tehtävänantoa hyvin. Suorituksessa opintojakson luentoja ja muuta oppimateriaalia käsitellään tulkitsemalla ja reflektoimalla itsenäistä ajattelua osoittaen. Luennon teemojen tarkastelu käsitteellisestä näkökulmasta on selvästi omaksuttu. Oma ajattelu näkyy kautta linjan, ote on analysoiva, valikoiva ja kokoava. Suoritus osoittaa jäsentynyttä ajattelua sekä kykyä tiedon soveltamiseen ja kriittiseen arviointiin. Lähteiden käyttö vastaa tehtävänannon ja kirjallisen työn ohjeistusta hyvin. Suorituksessa käytetään lähteitä ajattelun tukena sekä esitetään jonkin verran argumentteja sen pohjalta.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5): Suoritus osoittaa opintojakson teemojen ja kokonaisuuden syvällistä hallintaa. Suoritus vastaa tehtävänantoa erinomaisesti. Suoritus osoittaa syvää luentojen sisältöjen ja oppimateriaalien avaamien kokonaisuuksien hahmottamista ja reflektointia moniulotteisesti eri näkökulmista. Suoritus on huolellisesti tehty ehjä kokonaisuus, joka sisältää kauttaaltaan reflektoivaa otetta sekä perusteltua, analyyttista ja kriittistä pohdintaa. Suoritus osoittaa kykyä opintojakson keskeisten käsitteiden kriittiseen soveltamiseen, erilaisten kontekstien huomioimiseen, perusteltuun argumentointiin, sekä tuottaa uusia oivalluksia. Lähteiden käyttö vastaa tehtävänannon ja kirjallisen työn ohjeistusta erinomaisesti. Suorituksessa hyödynnetään kautta linjan lähteitä oman ajattelun tukena sekä esitetään argumentteja lähteiden pohjalta.

Further information

Opiskelijapalaute kerätään kurssin aikana Moodlessa olevalla palautekyselyllä. Viimeisellä luentokerralla käytetään aikaa kurssipalautteen antamiselle Moodlessa, ja saatu palaute käydään luennolla läpi.

Go back to top of page