Etäopetus ja vuorovaikutteinen ohjausLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KKAS2126V24
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Satu-Maarit Korte
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
• ymmärtää etäopetuksen ja-oppimisen, sekä vuorovaikutteisen etäohjauksen onnistumiseen
liittyviä, tutkimustietoon perustuvia pedagogisia periaatteita
• tuntee etäohjausmenetelmiä ja keinoja, joilla pedagogisia periaatteita voi käytännössä toteuttaa
• osaa suunnitella ja tuottaa pedagogisesti perusteltua sisältöä valitsemalleen digitaalisen median
alustalle
Sisältö
Opiskelijat perehtyvät itsenäisesti kirjallisuuden ja muiden tietolähteiden avulla etäopetuksen ja -
oppimisen, sekä vuorovaikutteisen etäohjauksen keskeisimpiin pedagogisiin periaatteisiin.
Lisäksi opiskelijat perehtyvät siihen, millaisilla käytännön ohjausmenetelmillä ja –keinoilla
etäoppimisen onnistumista voi edesauttaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta. Kurssisuoritus ei täytä sisällöltään eikä laajuudeltaan hyväksytyn suorituksen kriteereitä.
1-2 Välttävä ja tyydyttävä
1 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän hieman opintojaksoon kuuluvia asioita ja ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4 Hyvä ja kiitettävä
3 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, mutta mutta saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja.
4 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, ymmärtää ja osaa tiivistää olennaisen. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja, sekä kokonaisuus huolellisesti tuotettu.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista. Suoritus on monipuolinen, valinnat argumentoituja ja lähestymistapa alkujaan opintojakson sisällöistä soveltaen ammentava, eheä ja huolellinen kokonaisuus.
Oppimateriaalit
Opintokohteen yleinen oppimateriaali ja kirjallisuus (nämä ovat ehdotuksia, muita saa käyttää):
Arkko A. (2023). Luova ja autenttinen oppimis- ja kehittämisympäristö verkkoon: design-tutkimus Luovat askeleet -mallin uudelleenmuotoilusta. Acta electronica Universitatis Lapponiensis 370. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-403-4
Arkko-Saukkonen A., Huczkowski P., Jaakola H., Jauhola P., Kaisanlahti A., Kantola L., Karjalainen L., Koivumaa J., Koivunen K., Kähkönen O., Könni P., Ljetoff T., Meller J., Merivirta M., Mikkola A., Pikkarainen A., Pohjola P., Pruikkonen A., Rasi P., Sjöman A., Suopanki A., Tammenoksa R., Turunen P., & Vuojärvi H., (2018). Innostusta verkkotyöskentelyyn. Arkko-Saukkonen A., Saloniemi K. (Eds.)., Lapin ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-952-316-214-3 https://www.theseus.fi/handle/10024/143637
Bonk, C.J. & Khoo, E. (2014). Adding Some TEC-VARIETY: 100+ Activities for Motivating and Retaining Learners Online. http://tec-variety.com/
Ko, S. & Rossen, S. (2017). Teaching Online: A Practical Guide (4th Edition).
Länsitie, J., Kuortti, K., & Aalto, S. (2021) ProLearn Podcast: Vuorovaikutus etäopetuksessa ja etäopiskelussa [Audio podcast]. OAMK. https://anchor.fm/ouluprolearn/episodes/ProLearn-Podcast-Vuorovaikutus-etopetuksessa-ja-etopiskelussa-er3thi
Löfström, E., Kanerva, K., Tuuttila, L., Lehtinen, A., & Nevgi, A. (2010). Laadukkaasti verkossa – verkko-opetuksen käsikirja yliopisto-opettajalle. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/23899/hallinnon_julkaisuja_71_2010.pdf?sequence=1
Rautiainen A.-M., Tapola-Tuohikumpu S., Eskola P., & Saurén K. 2021. Opettaja verkkoopetuksen
pedagogisena käsikirjoittajana – ohjausta ja vuorovaikutusta avoimen yliopiston virtuaalisella kampuksella. Aikuiskasvatus 41(4), 347–354.
https://doi.org/10.33336/aik.112756 .
Salmon, G. (2011). E-Moderating: The Key to Online Teaching and Learning (3rd Edition).
Suominen, R. & Nurmela, S. (2011). Verkko-opettaja.
Timonen, P., Mäkelä, H., & Lukkarinen, S. (2019). Kampuksella digittää-Poimintoja verkko-oppimisen kehittämisestä. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/226459/978_952_456_337_6_.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Upola, S., Korte, S.-M., Väätäjä, J. Paksuniemi, M., Lakkala, S., & Keskitalo, P. (2023). Opiskelijoiden aineelliset ja kokemukselliset etäopiskeluympäristöt COVID-19 -pandemian aikana. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 25(4), 10–27. https://doi.org/10.54329/akakk.127566