Skip to main content

Remote education and interactive guidanceLaajuus (5 cr)

Course unit code: KKAS2126V24

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish
Responsible person
Satu-Maarit Korte

Objective

After the course, the student:
• will understand the fundamentals of successful distance teaching and learning strategies, as well as interactive distance guidance
related pedagogical principles based on research data
• will know remote teaching methods and means by which the pedagogical principles can be implemented in practice
• knows how to plan and produce pedagogically justified content for the digital media platform of his/her choice

Content

Students will familiarise themselves independently with the help of literature and other sources of information about distance education and
learning, and the most central pedagogical principles of interactive remote guidance.
In addition, students familiarise themselves with practical guidance methods and means that are used and that
can contribute to the success of distance learning.

Assessment criteria, satisfactory (1)

0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta. Kurssisuoritus ei täytä sisällöltään eikä laajuudeltaan hyväksytyn suorituksen kriteereitä.

1-2 Välttävä ja tyydyttävä

1 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän hieman opintojaksoon kuuluvia asioita ja ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.

2 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.

Assessment criteria, good (3)

3-4 Hyvä ja kiitettävä

3 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, mutta mutta saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja.

4 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, ymmärtää ja osaa tiivistää olennaisen. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja, sekä kokonaisuus huolellisesti tuotettu.

Assessment criteria, excellent (5)

5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista. Suoritus on monipuolinen, valinnat argumentoituja ja lähestymistapa alkujaan opintojakson sisällöistä soveltaen ammentava, eheä ja huolellinen kokonaisuus.

Materials

Opintokohteen yleinen oppimateriaali ja kirjallisuus (nämä ovat ehdotuksia, muita saa käyttää):



Arkko-Saukkonen A., Huczkowski P., Jaakola H., Jauhola P., Kaisanlahti A., Kantola L., Karjalainen L., Koivumaa J., Koivunen K., Kähkönen O., Könni P., Ljetoff T., Meller J., Merivirta M., Mikkola A., Pikkarainen A., Pohjola P., Pruikkonen A., Rasi P., Sjöman A., Suopanki A., Tammenoksa R., Turunen P., & Vuojärvi H., (2018). Innostusta verkkotyöskentelyyn. Arkko-Saukkonen A., Saloniemi K. (Eds.)., Lapin ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-952-316-214-3 https://www.theseus.fi/handle/10024/143637



Bonk, C.J. & Khoo, E. (2014). Adding Some TEC-VARIETY: 100+ Activities for Motivating and Retaining Learners Online. http://tec-variety.com/



Ko, S. & Rossen, S. (2017). Teaching Online: A Practical Guide (4th Edition).  



Länsitie, J., Kuortti, K., & Aalto, S. (2021) ProLearn Podcast: Vuorovaikutus etäopetuksessa ja etäopiskelussa [Audio podcast]. OAMK. https://anchor.fm/ouluprolearn/episodes/ProLearn-Podcast-Vuorovaikutus-etopetuksessa-ja-etopiskelussa-er3thi 



Löfström, E., Kanerva, K., Tuuttila, L., Lehtinen, A., & Nevgi, A. (2010). Laadukkaasti verkossa – verkko-opetuksen käsikirja yliopisto-opettajalle. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/23899/hallinnon_julkaisuja_71_2010.pdf?sequence=1



Rautiainen A.-M., Tapola-Tuohikumpu S., Eskola P., & Saurén K. 2021. Opettaja verkkoopetuksen

pedagogisena käsikirjoittajana – ohjausta ja vuorovaikutusta avoimen yliopiston virtuaalisella kampuksella. Aikuiskasvatus 41(4), 347–354.

https://doi.org/10.33336/aik.112756 .



Salmon, G. (2011). E-Moderating: The Key to Online Teaching and Learning (3rd Edition).



Suominen, R. & Nurmela, S. (2011). Verkko-opettaja.



Timonen, P., Mäkelä, H., & Lukkarinen, S. (2019). Kampuksella digittää-Poimintoja verkko-oppimisen kehittämisestä. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/226459/978_952_456_337_6_.pdf?sequence=1&isAllowed=y



Upola, S., Korte, S.-M., Väätäjä, J. Paksuniemi, M., Lakkala, S., & Keskitalo, P. (2023). Opiskelijoiden aineelliset ja kokemukselliset etäopiskeluympäristöt COVID-19 -pandemian aikana. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 25(4), 10–27. https://doi.org/10.54329/akakk.127566


Go back to top of page