Remote education and interactive guidance (5 cr)
Code: KKAS2126V24-3001
General information
- Enrollment
- 13.08.2024 - 31.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2024 - 31.07.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- Kasvatusalan kandidaatti- ja maisteriohjelma
- Teachers
- Satu-Maarit Korte
- Course
- KKAS2126V24
Evaluation scale
H-5
Objective
After the course, the student:
• will understand the fundamentals of successful distance teaching and learning strategies, as well as interactive distance guidance
related pedagogical principles based on research data
• will know remote teaching methods and means by which the pedagogical principles can be implemented in practice
• knows how to plan and produce pedagogically justified content for the digital media platform of his/her choice
Execution methods
134 hours of independent work, which can be done as pair work. On Moodle, you can find a video of the introductory lecture and instructions for completing the course.
Accomplishment methods
Familiarisation with literature and other sources of information (e.g. online videos, podcasts) and a written text or entity to be agreed with the teacher of the course (e.g. article/blog post/digital portfolio page/website), which may contain audio (e.g. podcast), image and video in addition to written text . The literature is marked in the learning task according to the instructions of Kasvatus magazine.
Content
Students will familiarise themselves independently with the help of literature and other sources of information about distance education and
learning, and the most central pedagogical principles of interactive remote guidance.
In addition, students familiarise themselves with practical guidance methods and means that are used and that
can contribute to the success of distance learning.
Location and time
Tämä on täysin itsenäisesti tehtävä opintojakso, joka pyörii koko ajan, myös kesällä. Ohjeet Moodlessa.
Materials
Opintokohteen yleinen oppimateriaali ja kirjallisuus (nämä ovat ehdotuksia, muita saa käyttää):
Arkko-Saukkonen A., Huczkowski P., Jaakola H., Jauhola P., Kaisanlahti A., Kantola L., Karjalainen L., Koivumaa J., Koivunen K., Kähkönen O., Könni P., Ljetoff T., Meller J., Merivirta M., Mikkola A., Pikkarainen A., Pohjola P., Pruikkonen A., Rasi P., Sjöman A., Suopanki A., Tammenoksa R., Turunen P., & Vuojärvi H., (2018). Innostusta verkkotyöskentelyyn. Arkko-Saukkonen A., Saloniemi K. (Eds.)., Lapin ammattikorkeakoulu. URN:ISBN:978-952-316-214-3 https://www.theseus.fi/handle/10024/143637
Bonk, C.J. & Khoo, E. (2014). Adding Some TEC-VARIETY: 100+ Activities for Motivating and Retaining Learners Online. http://tec-variety.com/
Ko, S. & Rossen, S. (2017). Teaching Online: A Practical Guide (4th Edition).
Länsitie, J., Kuortti, K., & Aalto, S. (2021) ProLearn Podcast: Vuorovaikutus etäopetuksessa ja etäopiskelussa [Audio podcast]. OAMK. https://anchor.fm/ouluprolearn/episodes/ProLearn-Podcast-Vuorovaikutus-etopetuksessa-ja-etopiskelussa-er3thi
Löfström, E., Kanerva, K., Tuuttila, L., Lehtinen, A., & Nevgi, A. (2010). Laadukkaasti verkossa – verkko-opetuksen käsikirja yliopisto-opettajalle. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/23899/hallinnon_julkaisuja_71_2010.pdf?sequence=1
Rautiainen A.-M., Tapola-Tuohikumpu S., Eskola P., & Saurén K. 2021. Opettaja verkkoopetuksen
pedagogisena käsikirjoittajana – ohjausta ja vuorovaikutusta avoimen yliopiston virtuaalisella kampuksella. Aikuiskasvatus 41(4), 347–354.
https://doi.org/10.33336/aik.112756 .
Salmon, G. (2011). E-Moderating: The Key to Online Teaching and Learning (3rd Edition).
Suominen, R. & Nurmela, S. (2011). Verkko-opettaja.
Timonen, P., Mäkelä, H., & Lukkarinen, S. (2019). Kampuksella digittää-Poimintoja verkko-oppimisen kehittämisestä. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/226459/978_952_456_337_6_.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Upola, S., Korte, S.-M., Väätäjä, J. Paksuniemi, M., Lakkala, S., & Keskitalo, P. (2023). Opiskelijoiden aineelliset ja kokemukselliset etäopiskeluympäristöt COVID-19 -pandemian aikana. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 25(4), 10–27. https://doi.org/10.54329/akakk.127566
Assessment criteria, satisfactory (1)
0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta. Kurssisuoritus ei täytä sisällöltään eikä laajuudeltaan hyväksytyn suorituksen kriteereitä.
1-2 Välttävä ja tyydyttävä
1 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän hieman opintojaksoon kuuluvia asioita ja ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
Assessment criteria, good (3)
3-4 Hyvä ja kiitettävä
3 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, mutta mutta saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja.
4 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, ymmärtää ja osaa tiivistää olennaisen. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja, sekä kokonaisuus huolellisesti tuotettu.
Assessment criteria, excellent (5)
5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista. Suoritus on monipuolinen, valinnat argumentoituja ja lähestymistapa alkujaan opintojakson sisällöistä soveltaen ammentava, eheä ja huolellinen kokonaisuus.
Further information
Opintojakso löytyy Moodlesta koodilla KKAS2126 (suurennuslasiin vain tämä) ilman loppuosaa 3002 tai 3003, kun kurssi pyörii koko ajan. Tästä syystä Pepistä ei ole suoraa linkkiä Moodleen, mutta tässä vielä varmuuden vuoksi irrallinen suora linkki https://moodle.eoppimispalvelut.fi/course/view.php?id=12257
Moodlen avain on KKAS2126 ja sieltä löytyy materiaalit ja ohjeet tehtävän suorittamiseen. Voit tehdä työtä eteenpäin hiljalleen omaan tahtiin ja palauttaa työn milloin sinulle sopii. Edellisen kuukauden aikana palautetut työt arvioidaan seuraavan kuukauden aikana, yleensä kuitenkin alkupäässä kuukautta.