Henkilöstön johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 799Y9KOJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Sirkka Saranki-Rantakokko
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella ja kehittää esimiestyötä työyhteisössä sosiaalisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen näkökulman huomioon ottaen. Hän osaa henkilöstöjohtamisen perusteet ja menetelmät. Opiskelija osaa käyttää erilaisia esimiestyön menetelmiä ja työvälineitä työyhteisön kehittämiseen. Opiskelija tuntee ja osaa arvioida työhyvinvointia määrittäviä tekijöitä yksilön, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta.
Sisältö
- henkilöstön johtaminen
- esimiestyön menetelmät
- työhyvinvoinnin edistäminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asian-tuntijuuttaan kehittäen
- hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti, eettisesti ja kestävän ke-hityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijana ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiak-kaiden kanssa
- viestii sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa kriittisesti ja laaja-alaisesti esimiestyöhön liittyvää tietoa sekä ke-hittää työelämän asiantuntijuutta perustellusti
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja perustellusti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmat huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijuutta yhdistäen ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilös-tön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liitty-vissä kysymyksissä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa kriittisesti perustellen ja johdonmu-kaisesti sekä työelämän toimintatapoja kehittäen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia tavoitteellisesti, itsenäisesti, vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaat-tein
- osallistaa luovasti ja innovatiivisesti ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstönjohtami-seen liittyvissä kysymyksissä
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 09.04.2023
Ajoitus
14.09.2023 - 24.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Opettaja
- Sirkka Saranki-Rantakokko
- Tuulikki Keskitalo
Opiskelijaryhmät
-
R72Y22STerveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella ja kehittää esimiestyötä työyhteisössä sosiaalisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen näkökulman huomioon ottaen. Hän osaa henkilöstöjohtamisen perusteet ja menetelmät. Opiskelija osaa käyttää erilaisia esimiestyön menetelmiä ja työvälineitä työyhteisön kehittämiseen. Opiskelija tuntee ja osaa arvioida työhyvinvointia määrittäviä tekijöitä yksilön, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta.
Sisältö
- henkilöstön johtaminen
- esimiestyön menetelmät
- työhyvinvoinnin edistäminen
Aika ja paikka
Lähiopiskelupäivät: 14.9.2023 klo 9-16 ja 26.10.2023 klo 9-16, Zoom.
Oppimateriaalit
Henkilöstöjohtamisen kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.
Opetusmenetelmät
Pedagogiset järjestelyt:
- Itsenäinen ja yhteisöllinen oppiminen
- itsenäinen tiedonhaku
- asiantuntijaluennot
- sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt (Moodle)
Suoritusvaatimukset:
- Ennakkotehtävä,
- osallistuminen kontaktiopetukseen ja
- kokoava esseetehtävä (parityönä)
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmälle R72Y21S.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asian-tuntijuuttaan kehittäen
- hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti, eettisesti ja kestävän ke-hityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijana ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiak-kaiden kanssa
- viestii sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa kriittisesti ja laaja-alaisesti esimiestyöhön liittyvää tietoa sekä ke-hittää työelämän asiantuntijuutta perustellusti
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja perustellusti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmat huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijuutta yhdistäen ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilös-tön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liitty-vissä kysymyksissä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa kriittisesti perustellen ja johdonmu-kaisesti sekä työelämän toimintatapoja kehittäen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia tavoitteellisesti, itsenäisesti, vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaat-tein
- osallistaa luovasti ja innovatiivisesti ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstönjohtami-seen liittyvissä kysymyksissä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5 arviointikriteereiden ja arviointisuunnitelman mukaisesti.
Arviointi sisältää ennakkotehtävän arvioinnin, ryhmäesseen arvioinnin, itsearvioinnin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen
- hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijana ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
- viestii sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa kriittisesti ja laaja-alaisesti esimiestyöhön liittyvää tietoa sekä kehittää työelämän asiantuntijuutta perustellusti
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja perustellusti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmat huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijuutta yhdistäen ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilös-tön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa kriittisesti perustellen ja johdonmukaisesti sekä työelämän toimintatapoja kehittäen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia tavoitteellisesti, itsenäisesti, vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaat-tein
- osallistaa luovasti ja innovatiivisesti ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstönjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 15.04.2022
Ajoitus
25.08.2022 - 23.10.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 45
Opettaja
- Sirkka Saranki-Rantakokko
- Helena Kangastie
Vastuuhenkilö
Soili Vesterinen
Opiskelijaryhmät
-
R72Y21STerveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella ja kehittää esimiestyötä työyhteisössä sosiaalisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen näkökulman huomioon ottaen. Hän osaa henkilöstöjohtamisen perusteet ja menetelmät. Opiskelija osaa käyttää erilaisia esimiestyön menetelmiä ja työvälineitä työyhteisön kehittämiseen. Opiskelija tuntee ja osaa arvioida työhyvinvointia määrittäviä tekijöitä yksilön, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta.
Sisältö
- henkilöstön johtaminen
- esimiestyön menetelmät
- työhyvinvoinnin edistäminen
Aika ja paikka
Lähiopiskelupäivät: 25.8.2022 ja 19.9.2022, Teams.
Oppimateriaalit
Henkilöstöjohtamisen kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.
Opetusmenetelmät
• tutoriaalityöskentely: aktiivinen osallistuminen ja läsnäolo välttämätön, yksin ja ryhmässä oppiminen
• itsenäinen tiedonhaku
• asiantuntijaluennot
• sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt (Moodle)
• tehtävät ja työpajatyöskentely
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmälle R72Y21S.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asian-tuntijuuttaan kehittäen
- hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti, eettisesti ja kestävän ke-hityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijana ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiak-kaiden kanssa
- viestii sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa kriittisesti ja laaja-alaisesti esimiestyöhön liittyvää tietoa sekä ke-hittää työelämän asiantuntijuutta perustellusti
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja perustellusti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmat huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijuutta yhdistäen ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilös-tön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liitty-vissä kysymyksissä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa kriittisesti perustellen ja johdonmu-kaisesti sekä työelämän toimintatapoja kehittäen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia tavoitteellisesti, itsenäisesti, vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaat-tein
- osallistaa luovasti ja innovatiivisesti ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstönjohtami-seen liittyvissä kysymyksissä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5 arviointikriteereiden ja arviointisuunnitelman mukaisesti.
Arviointi sisältää ennakkotehtävän arvioinnin, ryhmäesseen arvioinnin, itsearvioinnin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen
- hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijana ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
- viestii sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa kriittisesti ja laaja-alaisesti esimiestyöhön liittyvää tietoa sekä kehittää työelämän asiantuntijuutta perustellusti
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja perustellusti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmat huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijuutta yhdistäen ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilös-tön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa kriittisesti perustellen ja johdonmukaisesti sekä työelämän toimintatapoja kehittäen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia tavoitteellisesti, itsenäisesti, vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaat-tein
- osallistaa luovasti ja innovatiivisesti ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstönjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä