Siirry suoraan sisältöön

Henkilöstön johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 799Y9KOJ-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 09.04.2023

Ajoitus

14.09.2023 - 24.11.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus​ R

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Opettaja

  • Sirkka Saranki-Rantakokko
  • Tuulikki Keskitalo

Opiskelijaryhmät

  • R72Y22S
    Terveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa tarkastella ja kehittää esimiestyötä työyhteisössä sosiaalisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen näkökulman huomioon ottaen. Hän osaa henkilöstöjohtamisen perusteet ja menetelmät. Opiskelija osaa käyttää erilaisia esimiestyön menetelmiä ja työvälineitä työyhteisön kehittämiseen. Opiskelija tuntee ja osaa arvioida työhyvinvointia määrittäviä tekijöitä yksilön, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta.

Sisältö

- henkilöstön johtaminen
- esimiestyön menetelmät
- työhyvinvoinnin edistäminen

Aika ja paikka

Lähiopiskelupäivät: 14.9.2023 klo 9-16 ja 26.10.2023 klo 9-16, Zoom.

Oppimateriaalit

Henkilöstöjohtamisen kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.

Opetusmenetelmät

Pedagogiset järjestelyt:

- Itsenäinen ja yhteisöllinen oppiminen
- itsenäinen tiedonhaku
- asiantuntijaluennot
- sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt (Moodle)

Suoritusvaatimukset:

- Ennakkotehtävä,
- osallistuminen kontaktiopetukseen ja
- kokoava esseetehtävä (parityönä)

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmälle R72Y21S.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asian-tuntijuuttaan kehittäen
- hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti, eettisesti ja kestävän ke-hityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijana ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiak-kaiden kanssa
- viestii sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa kriittisesti ja laaja-alaisesti esimiestyöhön liittyvää tietoa sekä ke-hittää työelämän asiantuntijuutta perustellusti
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja perustellusti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmat huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijuutta yhdistäen ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilös-tön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liitty-vissä kysymyksissä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa kriittisesti perustellen ja johdonmu-kaisesti sekä työelämän toimintatapoja kehittäen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia tavoitteellisesti, itsenäisesti, vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaat-tein
- osallistaa luovasti ja innovatiivisesti ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstönjohtami-seen liittyvissä kysymyksissä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5 arviointikriteereiden ja arviointisuunnitelman mukaisesti.
Arviointi sisältää ennakkotehtävän arvioinnin, ryhmäesseen arvioinnin, itsearvioinnin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen
- hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijana ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
- viestii sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa kriittisesti ja laaja-alaisesti esimiestyöhön liittyvää tietoa sekä kehittää työelämän asiantuntijuutta perustellusti
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja perustellusti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmat huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijuutta yhdistäen ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilös-tön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa kriittisesti perustellen ja johdonmukaisesti sekä työelämän toimintatapoja kehittäen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia tavoitteellisesti, itsenäisesti, vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaat-tein
- osallistaa luovasti ja innovatiivisesti ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstönjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä