Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen vaikuttavuusLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK129

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marika Kunnari

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa keskeiset alansa TKI -prosessit ja menetelmät. Hän osaa käyttää systemaattista tiedonhankintaa sekä valita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioimisessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa arvioida tutkimustiedon luotettavuutta, eettisyyttä ja käyttöä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa (TKI). Hän osaa laatia tutkittuun tietoon perustuvan oman ammattialan ja asiantuntijuusalueensa tietoperustan.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Terveyden edistämisen vaikuttavuus
- Terveyden edistämisen tutkimus- ja kehittämisprosessien vaiheet
- Yleisimmät terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioinnissa käytetyt tutkimusmenetelmät
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin luotettavuus ja eettiset kysymykset

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti.
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä.
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen.
- hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä ja arvioi terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden.
- hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.

Ilmoittautumisaika

11.03.2024 - 08.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 08.10.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Opettaja
  • Henna Kivipuro
  • Maria Kasanen
Opiskelijaryhmät
  • K72Y24K
    Digitaalisten terveyspalvelujen ja terveyden edistämisen asiantuntija, kevät 2024

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa keskeiset alansa TKI -prosessit ja menetelmät. Hän osaa käyttää systemaattista tiedonhankintaa sekä valita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioimisessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa arvioida tutkimustiedon luotettavuutta, eettisyyttä ja käyttöä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa (TKI). Hän osaa laatia tutkittuun tietoon perustuvan oman ammattialan ja asiantuntijuusalueensa tietoperustan.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Terveyden edistämisen vaikuttavuus
- Terveyden edistämisen tutkimus- ja kehittämisprosessien vaiheet
- Yleisimmät terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioinnissa käytetyt tutkimusmenetelmät
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin luotettavuus ja eettiset kysymykset

Aika ja paikka

to 5.9.2024 klo 9-15 Zoom
ma 16.9.2024 klo 17-20 Zoom
ti 8.10.2024 klo 9-15 Zoom

Oppimateriaalit

Patja K., Absetz P. & Rautava P. (Toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Kustannus Oy Duodecim. Soveltuvin osin. Kirja saatavana sähköisenä oppilaitoksen HAKA-tunnuksilla Duodecim Oppiportissa. 



Terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyvä materiaali.



Moodlessa ilmoitettu materiaali.



Muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja läsnäolo välttämätön
Asiantuntijaluennot
Ryhmätyöskentely
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt

Ennakkotehtävät
Oppimistehtävät

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti.
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä.
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen.
- hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä ja arvioi terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden.
- hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointi suoritetaan erillisen arviointisuunnitelman mukaisesti.
Arviointisuunnitelma on esitetty Moodlessa.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 09.04.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 12.11.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Opettaja
  • Henna Kivipuro
  • Outi Kanste
Opiskelijaryhmät
  • K72Y23K
    Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen, 2023

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa keskeiset alansa TKI -prosessit ja menetelmät. Hän osaa käyttää systemaattista tiedonhankintaa sekä valita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioimisessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa arvioida tutkimustiedon luotettavuutta, eettisyyttä ja käyttöä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa (TKI). Hän osaa laatia tutkittuun tietoon perustuvan oman ammattialan ja asiantuntijuusalueensa tietoperustan.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Terveyden edistämisen vaikuttavuus
- Terveyden edistämisen tutkimus- ja kehittämisprosessien vaiheet
- Yleisimmät terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioinnissa käytetyt tutkimusmenetelmät
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin luotettavuus ja eettiset kysymykset

Aika ja paikka

7.9.2023 klo 8.30-15.30 zoom
26.10.2023 klo 8.30-15.30 zoom

Oppimateriaalit

Terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyvä materiaali.
Moodlessa ilmoitettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja läsnäolo välttämätön
Asiantuntijaluennot
Ryhmätyöskentely
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt

Ennakkotehtävä
Oppimistehtävät

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti.
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä.
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen.
- hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä ja arvioi terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden.
- hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointi suoritetaan erillisen arviointisuunnitelman mukaisesti.
Arviointisuunnitelma on esitetty Moodlessa.