Terveyden edistämisen vaikuttavuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK129-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
13.03.2023 - 09.04.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.09.2023 - 12.11.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Ylempi AMK-koulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
- Opettajat
- Henna Kivipuro
- Outi Kanste
- Ryhmät
-
K72Y23KDigitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen, 2023
- Opintojakso
- YAMK129
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa keskeiset alansa TKI -prosessit ja menetelmät. Hän osaa käyttää systemaattista tiedonhankintaa sekä valita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioimisessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa arvioida tutkimustiedon luotettavuutta, eettisyyttä ja käyttöä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa (TKI). Hän osaa laatia tutkittuun tietoon perustuvan oman ammattialan ja asiantuntijuusalueensa tietoperustan.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, ennakoiva kehittäminen
Sisältö
- Terveyden edistämisen vaikuttavuus
- Terveyden edistämisen tutkimus- ja kehittämisprosessien vaiheet
- Yleisimmät terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioinnissa käytetyt tutkimusmenetelmät
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin luotettavuus ja eettiset kysymykset
Aika ja paikka
7.9.2023 klo 8.30-15.30 zoom
26.10.2023 klo 8.30-15.30 zoom
Oppimateriaalit
Terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyvä materiaali.
Moodlessa ilmoitettu materiaali.
Opetusmenetelmät
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja läsnäolo välttämätön
Asiantuntijaluennot
Ryhmätyöskentely
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt
Ennakkotehtävä
Oppimistehtävät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi laaja-alaisesti.
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen, mikä näkyy lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä pyrkimyksessä synteesiin tutkimustulosten hyödyntämisessä.
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa kehittämisen perustaksi kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä hyödyntäen.
- hallitsee tutkimustiedon hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- tunnistaa terveyden edistämisen vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä ja arvioi terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- luo johdonmukaisen tutkimuksellisen kehittämisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimustietolähteitä kriittisesti analysoiden.
- hallitsee tutkimustiedon laaja-alaisen hyödyntämisen, mikä näkyy tarkoituksenmukaisten lähteiden käytössä, tutkimustiedon analysoinnissa ja arvioinnissa sekä tutkimustulosten synteesin laadinnassa.
- arvioi ja kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti terveyden edistämisen vaikuttavuutta osana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä.