Siirry suoraan sisältöön

Tekoälyn ja data-analytiikan mahdollisuudet terveys- ja hyvinvointialallaLaajuus (5 op)

Tunnus: 799Y11DOJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Satu Elo

Osaamistavoitteet

Opintojakso vahvistaa sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutuksen suorittaneiden osaamista siten, että opiskelija osaa:
- arvioida tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuuksia johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä
- tunnistaa tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla
- analysoida kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää
- kehittää toimintaa dataan perustuen valiten tarkoituksenmukaisia menetelmiä
- luoda datan hyödyntämistä ja tekoälyä tukevaa toimintakulttuuria terveys- ja sosiaalialalla

Sisältö

- Keskeiset tekoälyyn ja data-analytiikkaan liittyvät käsitteet
- Tekoälyn käytännön sovellutukset hyvinvointi-ja terveyspalveluissa
- Tekoälyyn ja datan hyödyntämiseen liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla
- Datan hyödyntäminen kehittämisessä ja johtamisessa
- Datalähtöiset vaikuttavuuden arviointimenetelmät

Esitietovaatimukset

Edellytyksenä opintojaksolle osallistumiselle on sosiaali-, terveys- tai liikunta-alan tutkinto.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- keskeisimmät tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa sosiaali- ja hyvinvointialalla tulee esille
- keskeisimmät tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja hyvinvointialalla on tunnistettu
- tuodaan esille oman asiantuntijuusalan kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää
- on valittu tarkoituksenmukaisia datan hallinnan menetelmiä toiminnan kehittämiseksi
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä
- viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla tuodaan esille laaja-alaisesti ja kriittisesti
- tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja hyvinvointialalla on tunnistettu laaja-alaisesti
- tuodaan esille työyksikön tai organisaation kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan monipuolisesti hyödyntää
- on valittu tarkoituksenmukaiset datan hallinnan menetelmät toiminnan kehittämiseksi ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa sosiaali- ja hyvinvointialalla tuodaan esille laaja-alaisesti, kriittisesti ja innovatiivisesti
- tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja hyvinvointialalla on tunnistettu laaja-alaisesti ja kriittisesti
- tuodaan esille innovatiivisia tulevaisuuteen suuntaavia työyksikön tai organisaation kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan monipuolisesti hyödyntää
- on valittu tarkoituksenmukaiset ja innovatiiviset datan hallinnan menetelmät toiminnan kehittämiseksi ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja lähteiden valinta perustuu kriittiseen arviointiin
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 15.04.2022

Ajoitus

14.09.2022 - 30.10.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 35

Opettaja
  • Elina Kerätär
Vastuuhenkilö

Satu Elo

Opiskelijaryhmät
  • R72Y21S
    Terveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2021
  • K72Y21S
    Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen

Tavoitteet

Opintojakso vahvistaa sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutuksen suorittaneiden osaamista siten, että opiskelija osaa:
- arvioida tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuuksia johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä
- tunnistaa tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla
- analysoida kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää
- kehittää toimintaa dataan perustuen valiten tarkoituksenmukaisia menetelmiä
- luoda datan hyödyntämistä ja tekoälyä tukevaa toimintakulttuuria terveys- ja sosiaalialalla

Sisältö

- Keskeiset tekoälyyn ja data-analytiikkaan liittyvät käsitteet
- Tekoälyn käytännön sovellutukset hyvinvointi-ja terveyspalveluissa
- Tekoälyyn ja datan hyödyntämiseen liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla
- Datan hyödyntäminen kehittämisessä ja johtamisessa
- Datalähtöiset vaikuttavuuden arviointimenetelmät

Aika ja paikka

14.9.2022 verkko-opetuspäivä

Oppimateriaalit

Kirjallisuusvinkit Moodlessa. Omaan tehtävään liittyvät tutkimusartikkelit.

Opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät:
Opetus tapahtuu verkko-oppimisympäristössä sisältäen opetustapahtumat, videotallenteet ja oppimisympäristöön tallennetun materiaalin sekä itsenäiset tehtävät. Opintojaksolla käytetään Moodle verkko-oppimisalustaa ja ZOOM/teams-yhteyttä.

Oppimistehtävä:
Itsenäiset tehtävät oppimisympäristössä.

Oppimisen ohjaus:
Oppimisen ohjaus ja palautteen antaminen tapahtuvat verkko-oppimisympäristössä. Lisäksi opiskelija saa vertaisarviointipalautetta. ZOOM-opetustapahtumassa on pakollinen läsnäolo.

Oppimisympäristöt:
- Moodle
- ZOOM/teams
- Verkossa tapahtuva lähiopetus ja itsenäinen työskentely oppimistehtävän suorittamiseksi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- keskeisimmät tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa sosiaali- ja hyvinvointialalla tulee esille
- keskeisimmät tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja hyvinvointialalla on tunnistettu
- tuodaan esille oman asiantuntijuusalan kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää
- on valittu tarkoituksenmukaisia datan hallinnan menetelmiä toiminnan kehittämiseksi
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä
- viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla tuodaan esille laaja-alaisesti ja kriittisesti
- tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja hyvinvointialalla on tunnistettu laaja-alaisesti
- tuodaan esille työyksikön tai organisaation kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan monipuolisesti hyödyntää
- on valittu tarkoituksenmukaiset datan hallinnan menetelmät toiminnan kehittämiseksi ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa sosiaali- ja hyvinvointialalla tuodaan esille laaja-alaisesti, kriittisesti ja innovatiivisesti
- tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja hyvinvointialalla on tunnistettu laaja-alaisesti ja kriittisesti
- tuodaan esille innovatiivisia tulevaisuuteen suuntaavia työyksikön tai organisaation kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan monipuolisesti hyödyntää
- on valittu tarkoituksenmukaiset ja innovatiiviset datan hallinnan menetelmät toiminnan kehittämiseksi ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja lähteiden valinta perustuu kriittiseen arviointiin
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiperusteet esitetty opetussuunnitelmassa. Arviointi 1-5.

Esitietovaatimukset

Edellytyksenä opintojaksolle osallistumiselle on sosiaali-, terveys- tai liikunta-alan tutkinto.