Siirry suoraan sisältöön

VastuullisuusviestintäLaajuus (5 op)

Tunnus: R801MVVIESTOJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Anu Harju-Myllyaho

Osaamistavoitteet

Opiskelija

• osaa määritellä vastuullisuusviestinnän ja sen roolin osana organisaation viestintää
• osaa tarkastella organisaation vastuullisuusviestintää ja sen nykytilaa
• osaa tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuulli-suusviestinnässä
• osaa suunnitella vastuullisuusviestintää
• osaa laatia viestintäsuunnitelman organisaation vastuullisuus-viestinnän kehittämiseksi
• osaa esittää vastuullisuusviestintäsuunnitelman kohdeorgani-saatiolle vakuuttavasti, vaikuttavasti ja visuaalisesti havainnol-lisesti

Sisältö

Opinnot syventävät viestintäosaamista erityisesti vastuullisuusvies-tinnän näkökulmasta.

Sisällöt:
- vastuullisuusviestintä yritysviestinnän näkökulmasta
- sisällöt, keinot ja kanavat
- vastuullisuusviestinnän tarkastelu
- vastuullisuusviestinnän suunnittelu
- viestintästrategian tai -suunnitelman vakuuttava ja vaikut-tava esittäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1: Opiskelija saavuttaa opintojakson osaamistavoitteita osittain. Hänen tuotoksensa ovat puutteellisia tai muuten epäselviä.
2: Opiskelija saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet osittain. Hänen tuotoksissaan on puutteita, mutta niistä voi olla hyötyä kohdeorganisaatiolle.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3: Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet melko hyvin. Hänen tuotoksensa ovat osittain kohdeorganisaation hyödynnettävissä
4: Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet hyvin. Hänen tuotoksensa ovat kohdeorganisaation hyödynnettävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet erinomaisesti. Hänen tuotoksensa tuovat erityistä lisäarvoa kohdeorganisaatiolle ja ovat suoraan hyödynnettävissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei tee vaadittavia suorituksia eikä siten saavuta opintojakson tavoitteita.

Oppimateriaalit

• Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2015. Areena. Yritys-viestinnän käsikirja. Helsinki: Edita. Saatavana myös e-kirjana, Ellibs-verkkokirjahylly. o erityisesti luku 2 Mitä kuuluu? Viestintää sidosryh-mien vuorovaikutuksessa • Pasanen, K. 2020. Vastuullisuusviestinnällä kohti kestäväm-pää matkailua. Teoksessa H. Konu, J. Pesonen & H. Reijo-nen (toim.) Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön, luku 4/I. Tampere: Osuuskunta Vastapaino. E-kirja, Ellibs-verkkokirjahylly. o Matkailuteemasta huolimatta kirjan tieto vastuulli-suusviestinnästä sovellettavissa muuhunkin liiketoi-mintaan ja muiden alojen organisaatioihin. • Blogikirjoituksia vastuullisuusviestinnästä: o Meltwater 2021. Vastuullisuusviestintä ei ole vain sanahelinää vaan lupaus arjen tärkeistä asioista. Blogikirjoitus 8.1.2021. Viitattu 7.4.2021 https://www.meltwater.com/fi/blog/vastuullisuusviestinta. o Nordlund, I. 2020. Vastuullinen yritys tekee hyvää, mutta missä on vastuullisuusviestintä? Blogikirjoitus 23.3.2020. Viitattu 7.4.2021 https://kumppania.fi/2020/03/23/vastuullisuusviestinta/. • Muu opiskelijan valitsema ajankohtainen ja luotettava läh-demateriaali

Ilmoittautumisaika

01.01.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

01.02.2024 - 15.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 51

Tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus
Opettaja
  • Sisko Häikiö

Tavoitteet

Opiskelija

• osaa määritellä vastuullisuusviestinnän ja sen roolin osana organisaation viestintää
• osaa tarkastella organisaation vastuullisuusviestintää ja sen nykytilaa
• osaa tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuulli-suusviestinnässä
• osaa suunnitella vastuullisuusviestintää
• osaa laatia viestintäsuunnitelman organisaation vastuullisuus-viestinnän kehittämiseksi
• osaa esittää vastuullisuusviestintäsuunnitelman kohdeorgani-saatiolle vakuuttavasti, vaikuttavasti ja visuaalisesti havainnol-lisesti

Sisältö

Opinnot syventävät viestintäosaamista erityisesti vastuullisuusvies-tinnän näkökulmasta.

Sisällöt:
- vastuullisuusviestintä yritysviestinnän näkökulmasta
- sisällöt, keinot ja kanavat
- vastuullisuusviestinnän tarkastelu
- vastuullisuusviestinnän suunnittelu
- viestintästrategian tai -suunnitelman vakuuttava ja vaikut-tava esittäminen

Aika ja paikka

Opiskelijan oman aikataulun mukaisesti verkossa.

Kaikkien tehtävien lopullinen viimeinen palautuspäivä 15.12.2024.

Oppimateriaalit

Erityisesti matkailualalla:




  • Pasanen, K. 2020. Vastuullisuusviestinnällä kohti kestävämpää matkailua. Teoksessa H. Konu, J. Pesonen & H. Reijonen (toim.) Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön, luku 4/I. Tampere: Osuuskunta Vastapaino. E-kirja, Ellibs-verkkokirjahylly.

  • Häikiö, S. & Koivunen, K. 2022. Digitaalinen vastuullisuusviestintä. Tietoperusta lappilaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestinnälle digitaalisissa kanavissa. Lapin AMKin julkaisuja, Sarja B. Tutkimusraportit ja kokoomateokset 5/2022. Saatavilla osoitteesta: https://issuu.com/lapinamk/docs/b_5_2022_haikio_koivunen



Kaikilla aloilla:




  • Eräranta, K. & Penttilä, V. 2021. Vastuullinen viestintä. ProComma Academic; 8. Helsinki: ProComma ry.



Muu materiaali ilmoitetaan Moodlessa. Muu opiskelijan valitsema ajankohtainen ja luotettava lähdemateriaali.

Opetusmenetelmät

verkko-opetus, itsenäinen opiskelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtävät tehdään opiskelijan omalle työorganisaatiolle tai tarvittaessa muulle opiskelijan alalle relevantille kohdeorganisaatiolle.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa myös osaamisen näyttönä osaamisportfoliolla ja sen suullisella esityksellä. Sovi tästä erikseen opettajan kanssa.

Sisällön jaksotus

ks. yllä

Lisätietoja opiskelijoille

Voit aloittaa itsenäisen opiskelun heti, kun pääset Moodleen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1: Opiskelija saavuttaa opintojakson osaamistavoitteita osittain. Hänen tuotoksensa ovat puutteellisia tai muuten epäselviä.
2: Opiskelija saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet osittain. Hänen tuotoksissaan on puutteita, mutta niistä voi olla hyötyä kohdeorganisaatiolle.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3: Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet melko hyvin. Hänen tuotoksensa ovat osittain kohdeorganisaation hyödynnettävissä
4: Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet hyvin. Hänen tuotoksensa ovat kohdeorganisaation hyödynnettävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet erinomaisesti. Hänen tuotoksensa tuovat erityistä lisäarvoa kohdeorganisaatiolle ja ovat suoraan hyödynnettävissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei tee vaadittavia suorituksia eikä siten saavuta opintojakson tavoitteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan seuraavien suoritusten perusteella:
- nykytila-analyysi visuaalisena esityksenä 30 %
- viestintästrategia tai -suunnitelma kirjallisena 40 %
- viestintästrategian tai -suunnitelman suullinen esitys 30 %

Koko opintojakso arvioidaan sitten, kun kaikki tehtävät on palautettu.
Arviointi ja palaute tulee viimeistään 1 kk kuluessa palautuksesta.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 15.11.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 55

Tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus
Opettaja
  • Sisko Häikiö
Vastuuhenkilö

Sisko Häikiö

Tavoitteet

Opiskelija

• osaa määritellä vastuullisuusviestinnän ja sen roolin osana organisaation viestintää
• osaa tarkastella organisaation vastuullisuusviestintää ja sen nykytilaa
• osaa tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuulli-suusviestinnässä
• osaa suunnitella vastuullisuusviestintää
• osaa laatia viestintäsuunnitelman organisaation vastuullisuus-viestinnän kehittämiseksi
• osaa esittää vastuullisuusviestintäsuunnitelman kohdeorgani-saatiolle vakuuttavasti, vaikuttavasti ja visuaalisesti havainnol-lisesti

Sisältö

Opinnot syventävät viestintäosaamista erityisesti vastuullisuusvies-tinnän näkökulmasta.

Sisällöt:
- vastuullisuusviestintä yritysviestinnän näkökulmasta
- sisällöt, keinot ja kanavat
- vastuullisuusviestinnän tarkastelu
- vastuullisuusviestinnän suunnittelu
- viestintästrategian tai -suunnitelman vakuuttava ja vaikut-tava esittäminen

Aika ja paikka

opiskelijan oman aikataulun mukaisesti verkossa

Oppimateriaalit

• Pasanen, K. 2020. Vastuullisuusviestinnällä kohti kestävämpää matkailua. Teoksessa H. Konu, J. Pesonen & H. Reijonen (toim.) Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön, luku 4/I. Tampere: Osuuskunta Vastapaino. E-kirja, Ellibs-verkkokirjahylly.
o Matkailuteemasta huolimatta kirjan tieto vastuullisuusviestinnästä sovellettavissa muuhunkin liiketoimintaan ja muiden alojen organisaatioihin.

• Muu materiaali ilmoitetaan Moodlessa.
Muu opiskelijan valitsema ajankohtainen ja luotettava lähdemateriaali

Opetusmenetelmät

verkko-opetus, itsenäinen opiskelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtävät tehdään opiskelijan omalle työorganisaatiolle tai tarvittaessa muulle opiskelijan alalle relevantille kohdeorganisaatiolle.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa myös osaamisen näyttönä osaamisportfoliolla ja sen suullisella esityksellä.

Sisällön jaksotus

ks. yllä

Lisätietoja opiskelijoille

Voit aloittaa itsenäisen opiskelun heti, kun pääset Moodleen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1: Opiskelija saavuttaa opintojakson osaamistavoitteita osittain. Hänen tuotoksensa ovat puutteellisia tai muuten epäselviä.
2: Opiskelija saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet osittain. Hänen tuotoksissaan on puutteita, mutta niistä voi olla hyötyä kohdeorganisaatiolle.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3: Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet melko hyvin. Hänen tuotoksensa ovat osittain kohdeorganisaation hyödynnettävissä
4: Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet hyvin. Hänen tuotoksensa ovat kohdeorganisaation hyödynnettävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet erinomaisesti. Hänen tuotoksensa tuovat erityistä lisäarvoa kohdeorganisaatiolle ja ovat suoraan hyödynnettävissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei tee vaadittavia suorituksia eikä siten saavuta opintojakson tavoitteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamistavoitteiden saavuttaminen arvioidaan seuraavien suoritusten perusteella:
- nykytila-analyysi visuaalisena esityksenä 30 %
- viestintästrategia tai -suunnitelma kirjallisena 40 %
- viestintästrategian tai -suunnitelman suullinen esitys 30 %

Koko opintojakso arvioidaan sitten, kun kaikki tehtävät on palautettu.
Arviointi ja palaute tulee viimeistään 1 kk kuluessa palautuksesta.