Siirry suoraan sisältöön

Vastuullisuusviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: R801MVVIESTOJ-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 30.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.02.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
​Restonomikoulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
Restonomikoulutus
Opettajat
Sisko Häikiö
Opintojakso
R801MVVIESTOJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

ks. yllä

Tavoitteet

Opiskelija

• osaa määritellä vastuullisuusviestinnän ja sen roolin osana organisaation viestintää
• osaa tarkastella organisaation vastuullisuusviestintää ja sen nykytilaa
• osaa tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuulli-suusviestinnässä
• osaa suunnitella vastuullisuusviestintää
• osaa laatia viestintäsuunnitelman organisaation vastuullisuus-viestinnän kehittämiseksi
• osaa esittää vastuullisuusviestintäsuunnitelman kohdeorgani-saatiolle vakuuttavasti, vaikuttavasti ja visuaalisesti havainnol-lisesti

Toteutustavat

Opiskelija voi aloittaa opintojakson omaan aikatauluunsa sopi-vasti. Opintojakson eteneminen on ohjattu vaiheittain Moodle-työtilassa. Ajankäyttösuositus suluissa.

1. Opiskelija perehtyy materiaaleihin verkossa ja muodos-taa käsityksen vastuullisuusviestinnästä ja sen roolista organisaation viestinnässä. (20 h)
2. Opiskelija perehtyy viestintästrategian ja viestintäsuun-nitelman sisältöihin ja eroihin ja valitsee näistä toisen tehtäväkseen tällä opintojaksolla. Valinta perustuu koh-deorganisaation tarpeeseen. (5 h)
3. Opiskelija tarkastelee kohdeorganisaation vastuullisuus-viestinnän näkyvyyttä, sisältöjä, keinoja ja onnistumista eri kanavissa. Hän tekee vastuullisuusviestinnän tietope-rustaan peilaten nykytila-analyysin. Hän laatii nykytila-analyysista visuaalisen esityksen, joka sisältää esimerk-kejä organisaation viestinnästä. (40 h)
4. Opiskelija tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuullisuusviestinnässä. Hän laatii kirjallisen viestintä-strategian tai viestintäsuunnitelman vastuullisuusviestin-nän kehittämiseksi ja toteuttamiseksi kohdeorganisaa-tiossa. (40 h)
5. Opiskelija laatii viestintästrategiastaan tai -suunnitelmastaan suullisen esityksen kohdeorganisaa-tiolle ja videoi esityksensä. Tavoitteena on vakuuttava, vaikuttava ja visuaalisesti havainnollinen esitys. (20 h)
6. Opiskelija kirjoittaa lyhyen itsearvioinnin, jossa peilaa osaamistaan opintojakson osaamistavoitteisiin. Opiskeli-ja palauttaa nykytila-analyysin, kirjallisen tuotoksen ja videoidun esityksen Moodleen. (5 h)
7. Opiskelija saa suorituksista palautteen ja arvioinnin vii-meistään kuukauden sisällä siitä, kun kaikki tehtävät on palautettu.

Suoritustavat

Opintojakso suoritetaan itsenäisesti vapaasti valittavana aikana verkossa. Oppimisprosessi sisältää itsenäisen perehtymisen materiaaleihin sekä niihin perustuvat tehtävät, joiden tarkaste-lukohde on opiskelijan oma työorganisaatio. Tarvittaessa opis-kelija voi sopia muusta kohdeorganisaatiosta vastuuopettajan kanssa.

Sisältö

Opinnot syventävät viestintäosaamista erityisesti vastuullisuusvies-tinnän näkökulmasta.

Sisällöt:
- vastuullisuusviestintä yritysviestinnän näkökulmasta
- sisällöt, keinot ja kanavat
- vastuullisuusviestinnän tarkastelu
- vastuullisuusviestinnän suunnittelu
- viestintästrategian tai -suunnitelman vakuuttava ja vaikut-tava esittäminen

Aika ja paikka

Opiskelijan oman aikataulun mukaisesti verkossa.

Kaikkien tehtävien lopullinen viimeinen palautuspäivä 15.12.2024.

Oppimateriaalit

Erityisesti matkailualalla:




  • Pasanen, K. 2020. Vastuullisuusviestinnällä kohti kestävämpää matkailua. Teoksessa H. Konu, J. Pesonen & H. Reijonen (toim.) Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön, luku 4/I. Tampere: Osuuskunta Vastapaino. E-kirja, Ellibs-verkkokirjahylly.

  • Häikiö, S. & Koivunen, K. 2022. Digitaalinen vastuullisuusviestintä. Tietoperusta lappilaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestinnälle digitaalisissa kanavissa. Lapin AMKin julkaisuja, Sarja B. Tutkimusraportit ja kokoomateokset 5/2022. Saatavilla osoitteesta: https://issuu.com/lapinamk/docs/b_5_2022_haikio_koivunen



Kaikilla aloilla:




  • Eräranta, K. & Penttilä, V. 2021. Vastuullinen viestintä. ProComma Academic; 8. Helsinki: ProComma ry.



Muu materiaali ilmoitetaan Moodlessa. Muu opiskelijan valitsema ajankohtainen ja luotettava lähdemateriaali.


Opetusmenetelmät

verkko-opetus, itsenäinen opiskelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtävät tehdään opiskelijan omalle työorganisaatiolle tai tarvittaessa muulle opiskelijan alalle relevantille kohdeorganisaatiolle.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa myös osaamisen näyttönä osaamisportfoliolla ja sen suullisella esityksellä. Sovi tästä erikseen opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ajankäyttösuositus n. 130 tunnille itsenäistä työskentelyä

1. Opiskelija perehtyy materiaaleihin verkossa ja muodostaa käsityksen vastuullisuusviestinnästä ja sen roolista organisaation viestinnässä. (20 h)
2. Opiskelija perehtyy viestintästrategian ja viestintäsuunnitelman sisältöihin ja eroihin ja valitsee näistä toisen tehtäväkseen tällä opintojaksolla. Valinta perustuu kohdeorganisaation tarpeeseen. (5 h)
3. Opiskelija tarkastelee kohdeorganisaation vastuullisuusviestinnän näkyvyyttä, sisältöjä, keinoja ja onnistumista eri kanavissa. Hän tekee vastuullisuusviestinnän tietoperustaan peilaten nykytila-analyysin. Hän laatii nykytila-analyysista visuaalisen esityksen, joka sisältää esimerkkejä organisaation viestinnästä. (40 h)
4. Opiskelija tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuullisuusviestinnässä. Hän laatii kirjallisen viestintästrategian tai viestintäsuunnitelman vastuullisuusviestinnän kehittämiseksi ja toteuttamiseksi kohdeorganisaatiossa. (40 h)
5. Opiskelija laatii viestintästrategiastaan tai -suunnitelmastaan suullisen esityksen kohdeorganisaatiolle ja videoi esityksensä. Tavoitteena on vakuuttava, vaikuttava ja visuaalisesti havainnollinen esitys. (20 h)
6. Opiskelija kirjoittaa lyhyen itsearvioinnin, jossa peilaa osaamistaan opintojakson osaamistavoitteisiin. Opiskelija palauttaa nykytila-analyysin, kirjallisen tuotoksen ja videoidun esityksen Moodleen. (5 h)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1: Opiskelija saavuttaa opintojakson osaamistavoitteita osittain. Hänen tuotoksensa ovat puutteellisia tai muuten epäselviä.
2: Opiskelija saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet osittain. Hänen tuotoksissaan on puutteita, mutta niistä voi olla hyötyä kohdeorganisaatiolle.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3: Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet melko hyvin. Hänen tuotoksensa ovat osittain kohdeorganisaation hyödynnettävissä
4: Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet hyvin. Hänen tuotoksensa ovat kohdeorganisaation hyödynnettävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet erinomaisesti. Hänen tuotoksensa tuovat erityistä lisäarvoa kohdeorganisaatiolle ja ovat suoraan hyödynnettävissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei tee vaadittavia suorituksia eikä siten saavuta opintojakson tavoitteita.

Lisätiedot

Voit aloittaa itsenäisen opiskelun heti, kun pääset Moodleen.

Siirry alkuun