Skip to main content

Responsibility Communication (5 cr)

Code: R801MVVIESTOJ-3007

General information


Enrollment
01.10.2024 - 31.12.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.01.2025 - 19.12.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Bachelor of Hospitality Management
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Tourism
Teachers
Sisko Häikiö
Teacher in charge
Sisko Häikiö
Course
R801MVVIESTOJ

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

ks. yllä

Objective

Opiskelija

• osaa määritellä vastuullisuusviestinnän ja sen roolin osana organisaation viestintää
• osaa tarkastella organisaation vastuullisuusviestintää ja sen nykytilaa
• osaa tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuulli-suusviestinnässä
• osaa suunnitella vastuullisuusviestintää
• osaa laatia viestintäsuunnitelman organisaation vastuullisuus-viestinnän kehittämiseksi
• osaa esittää vastuullisuusviestintäsuunnitelman kohdeorgani-saatiolle vakuuttavasti, vaikuttavasti ja visuaalisesti havainnol-lisesti

Execution methods

Opiskelija voi aloittaa opintojakson omaan aikatauluunsa sopi-vasti. Opintojakson eteneminen on ohjattu vaiheittain Moodle-työtilassa. Ajankäyttösuositus suluissa.

1. Opiskelija perehtyy materiaaleihin verkossa ja muodos-taa käsityksen vastuullisuusviestinnästä ja sen roolista organisaation viestinnässä. (20 h)
2. Opiskelija perehtyy viestintästrategian ja viestintäsuun-nitelman sisältöihin ja eroihin ja valitsee näistä toisen tehtäväkseen tällä opintojaksolla. Valinta perustuu koh-deorganisaation tarpeeseen. (5 h)
3. Opiskelija tarkastelee kohdeorganisaation vastuullisuus-viestinnän näkyvyyttä, sisältöjä, keinoja ja onnistumista eri kanavissa. Hän tekee vastuullisuusviestinnän tietope-rustaan peilaten nykytila-analyysin. Hän laatii nykytila-analyysista visuaalisen esityksen, joka sisältää esimerk-kejä organisaation viestinnästä. (40 h)
4. Opiskelija tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuullisuusviestinnässä. Hän laatii kirjallisen viestintä-strategian tai viestintäsuunnitelman vastuullisuusviestin-nän kehittämiseksi ja toteuttamiseksi kohdeorganisaa-tiossa. (40 h)
5. Opiskelija laatii viestintästrategiastaan tai -suunnitelmastaan suullisen esityksen kohdeorganisaa-tiolle ja videoi esityksensä. Tavoitteena on vakuuttava, vaikuttava ja visuaalisesti havainnollinen esitys. (20 h)
6. Opiskelija kirjoittaa lyhyen itsearvioinnin, jossa peilaa osaamistaan opintojakson osaamistavoitteisiin. Opiskeli-ja palauttaa nykytila-analyysin, kirjallisen tuotoksen ja videoidun esityksen Moodleen. (5 h)
7. Opiskelija saa suorituksista palautteen ja arvioinnin vii-meistään kuukauden sisällä siitä, kun kaikki tehtävät on palautettu.

Accomplishment methods

Opintojakso suoritetaan itsenäisesti vapaasti valittavana aikana verkossa. Oppimisprosessi sisältää itsenäisen perehtymisen materiaaleihin sekä niihin perustuvat tehtävät, joiden tarkaste-lukohde on opiskelijan oma työorganisaatio. Tarvittaessa opis-kelija voi sopia muusta kohdeorganisaatiosta vastuuopettajan kanssa.

Content

Opinnot syventävät viestintäosaamista erityisesti vastuullisuusvies-tinnän näkökulmasta.

Sisällöt:
- vastuullisuusviestintä yritysviestinnän näkökulmasta
- sisällöt, keinot ja kanavat
- vastuullisuusviestinnän tarkastelu
- vastuullisuusviestinnän suunnittelu
- viestintästrategian tai -suunnitelman vakuuttava ja vaikut-tava esittäminen

Location and time

Opiskelijan oman aikataulun mukaisesti verkossa.

Kaikkien tehtävien lopullinen viimeinen palautuspäivä 14.12.2025.

Materials

Erityisesti matkailualalla:




  • Pasanen, K. 2020. Vastuullisuusviestinnällä kohti kestävämpää matkailua. Teoksessa H. Konu, J. Pesonen & H. Reijonen (toim.) Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön, luku 4/I. Tampere: Osuuskunta Vastapaino. E-kirja, Ellibs-verkkokirjahylly.

  • Häikiö, S. & Koivunen, K. 2022. Digitaalinen vastuullisuusviestintä. Tietoperusta lappilaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestinnälle digitaalisissa kanavissa. Lapin AMKin julkaisuja, Sarja B. Tutkimusraportit ja kokoomateokset 5/2022. Saatavilla osoitteesta: https://issuu.com/lapinamk/docs/b_5_2022_haikio_koivunen



Kaikilla aloilla:




  • Eräranta, K. & Penttilä, V. 2021. Vastuullinen viestintä. ProComma Academic; 8. Helsinki: ProComma ry.



Muu materiaali ilmoitetaan Moodlessa. Muu opiskelijan valitsema ajankohtainen ja luotettava lähdemateriaali.


Teaching methods

-

Employer connections

Opintojakson tehtävät tehdään opiskelijan omalle työorganisaatiolle tai tarvittaessa muulle opiskelijan alalle relevantille kohdeorganisaatiolle.

Completion alternatives

Opintojakson voi suorittaa myös osaamisen näyttönä osaamisportfoliolla ja sen suullisella esityksellä. Sovi tästä erikseen opettajan kanssa.

Student workload

Ajankäyttösuositus n. 130 tunnille itsenäistä työskentelyä

1. Opiskelija perehtyy materiaaleihin verkossa ja muodostaa käsityksen vastuullisuusviestinnästä ja sen roolista organisaation viestinnässä. (20 h)
2. Opiskelija perehtyy viestintästrategian ja viestintäsuunnitelman sisältöihin ja eroihin ja valitsee näistä toisen tehtäväkseen tällä opintojaksolla. Valinta perustuu kohdeorganisaation tarpeeseen. (5 h)
3. Opiskelija tarkastelee kohdeorganisaation vastuullisuusviestinnän näkyvyyttä, sisältöjä, keinoja ja onnistumista eri kanavissa. Hän tekee vastuullisuusviestinnän tietoperustaan peilaten nykytila-analyysin. Hän laatii nykytila-analyysista visuaalisen esityksen, joka sisältää esimerkkejä organisaation viestinnästä. (40 h)
4. Opiskelija tunnistaa kehittämiskohteita organisaation vastuullisuusviestinnässä. Hän laatii kirjallisen viestintästrategian tai viestintäsuunnitelman vastuullisuusviestinnän kehittämiseksi ja toteuttamiseksi kohdeorganisaatiossa. (40 h)
5. Opiskelija laatii viestintästrategiastaan tai -suunnitelmastaan suullisen esityksen kohdeorganisaatiolle ja videoi esityksensä. Tavoitteena on vakuuttava, vaikuttava ja visuaalisesti havainnollinen esitys. (20 h)
6. Opiskelija kirjoittaa lyhyen itsearvioinnin, jossa peilaa osaamistaan opintojakson osaamistavoitteisiin. Opiskelija palauttaa nykytila-analyysin, kirjallisen tuotoksen ja videoidun esityksen Moodleen. (5 h)

Assessment criteria, satisfactory (1)

1: Opiskelija saavuttaa opintojakson osaamistavoitteita osittain. Hänen tuotoksensa ovat puutteellisia tai muuten epäselviä.
2: Opiskelija saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet osittain. Hänen tuotoksissaan on puutteita, mutta niistä voi olla hyötyä kohdeorganisaatiolle.

Assessment criteria, good (3)

3: Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet melko hyvin. Hänen tuotoksensa ovat osittain kohdeorganisaation hyödynnettävissä
4: Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet hyvin. Hänen tuotoksensa ovat kohdeorganisaation hyödynnettävissä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet erinomaisesti. Hänen tuotoksensa tuovat erityistä lisäarvoa kohdeorganisaatiolle ja ovat suoraan hyödynnettävissä.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija ei tee vaadittavia suorituksia eikä siten saavuta opintojakson tavoitteita.

Further information

Voit aloittaa itsenäisen opiskelun heti, kun pääset Moodleen.

Go back to top of page