Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatusLaajuus (10 op)

Tunnus: K700BE32

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
- laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa

Sisältö

Sisältö:
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle

Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei ymmärrä lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän ei huomioi lasten kehitystasoa eikä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan lähtökohtana. Opiskelija ei ymmärrä lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkitystä lapsen kehitykselle eikä leikkipedagogiikan perusperiaatteita toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän ei osaa suunnitella, toteuttaa eikä arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelijalla ei ole käsitystä ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisesta merkityksestä toiminnassaan. Hän ei ymmärrä ammatillisen vastuun merkitystä toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija ei huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuutta.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää heikosti lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa vain vähäisesti huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana. Opiskelija ymmärtää hyvin puutteellisesti lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksestä lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteista toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija hyödyntää heikosti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa erittäin puutteellisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin puutteellisesti ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa heikosti. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden vähäisesti.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää jossain määrin ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa jonkin verran huomioida lasten kehitystasoa sekä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan lähtökohtia. Opiskelija ymmärtää hieman lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksestä lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteista toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija hyödyntää jonkin verran lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa jossain määrin suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa osittain ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää jonkin verran ammatillisen vastuun merkityksestä toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuutta jossain määrin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana hyvin. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa hyvin suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää hyvin lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana taitavasti. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassaan monipuolisesti ja laaja- alaisesti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa hyvin ja luovasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa hyvin ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää melko laaja- alaisesti ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden monipuolisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää erittäin hyvin lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana erittäin taitavasti. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle sekä leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassaan erittäin monipuolisesti ja laaja- alaisesti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa erittäin monipuolisesti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa erinomaisesti ja luovasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin hyvin ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää laaja- alaisesti ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi erinomaisesti ja monipuolisesti suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 08.01.2025

Ajoitus

09.01.2025 - 26.05.2025

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

10 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sari Leppälä
  • Anneli Ylikärppä
Opiskelijaryhmät
  • KA71S23K_1
    Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
  • KA71S23K_2
    Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
- laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa

Sisältö

Sisältö:
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle

Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op

Aika ja paikka

Kevät 2025, 1. ja 2.periodi. Kontaktit zoomissa.

Oppimateriaalit

Luento- ja lisämateriaalit löytyvät Moodlesta.



Linkkejä ja kirjavinkkejä Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellisia luentoja, pieniä ryhmä- tai yksilötehtäviä (läsnäolovelvoite 80 %)
- Ennakko- ja välitehtäviä

Leikkitoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Leikkitoiminnan yhteenveto workshopissa, jossa läsnäoloveltoite.

Akvaario -kirjatentti kirjasta Kangas & Lastikka& Karlsson; Voimauttava varhaiskasvatus 2021.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektin toteutus varhaiskasvatuksen sektorilla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Akvaariotentin ajankohta sovitaan opintojakson alussa.

Opintojakson uusiminen tai arvosanan korottaminen:
Tutkintoon johtavassa koulutuksessa hylätyn arvioinnin saatuaan opiskelijalla on oikeus kahteen uusintasuorituskertaan opintojakson päättymistä seuraavan
lukukauden loppuun mennessä.
Mikäli opiskelija ei kolmella (3) suorituskerralla saa hyväksyttyä arvosanaa, hänen on
aloitettava opintojakson/lukukauden opiskelu uudelleen mahdollisesti muuttuneiden
vaatimusten mukaisesti.
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa yhden (1) kerran opintojakson päättymisajankohtaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei ymmärrä lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän ei huomioi lasten kehitystasoa eikä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan lähtökohtana. Opiskelija ei ymmärrä lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkitystä lapsen kehitykselle eikä leikkipedagogiikan perusperiaatteita toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän ei osaa suunnitella, toteuttaa eikä arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelijalla ei ole käsitystä ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisesta merkityksestä toiminnassaan. Hän ei ymmärrä ammatillisen vastuun merkitystä toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija ei huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuutta.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää heikosti lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa vain vähäisesti huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana. Opiskelija ymmärtää hyvin puutteellisesti lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksestä lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteista toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija hyödyntää heikosti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa erittäin puutteellisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin puutteellisesti ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa heikosti. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden vähäisesti.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää jossain määrin ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa jonkin verran huomioida lasten kehitystasoa sekä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan lähtökohtia. Opiskelija ymmärtää hieman lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksestä lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteista toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija hyödyntää jonkin verran lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa jossain määrin suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa osittain ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää jonkin verran ammatillisen vastuun merkityksestä toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuutta jossain määrin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana hyvin. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa hyvin suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää hyvin lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana taitavasti. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassaan monipuolisesti ja laaja- alaisesti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa hyvin ja luovasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa hyvin ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää melko laaja- alaisesti ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden monipuolisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää erittäin hyvin lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana erittäin taitavasti. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle sekä leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassaan erittäin monipuolisesti ja laaja- alaisesti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa erittäin monipuolisesti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa erinomaisesti ja luovasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin hyvin ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää laaja- alaisesti ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi erinomaisesti ja monipuolisesti suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hylätty - K5

Välitehtävien ja tunneilla tehtävien tehtävien suorittaminen.

Opintojakson arvosana koostuu
Projekti 0-5 50% lopullisesta arvosanasta
Tentti 0-5 50% lopullisesta arvosanasta

Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät Moodlesta

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 25.09.2024

Ajoitus

26.09.2024 - 15.12.2024

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

9 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tarja Jussila
  • Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö

Tarja Jussila

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
  • KA71S22S_1
    Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
- laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa

Sisältö

Sisältö:
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle

Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op

Aika ja paikka

Syksy 2024, 1. ja 2.periodi. Kontaktit Kemin kampuksella ja zoomissa.

Oppimateriaalit

Luento- ja lisämateriaalit löytyvät Moodlesta. Kirjavinkkejä- ja linkkejä Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellisia luentoja
Välitehtäviä
Ryhmätehtäviä kontaktitunneilla
Oppimispäiväkirja
Leikkitoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektin toteutus varhaiskasvatusympäristössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson uusiminen tai arvosanan korottaminen:
Tutkintoon johtavassa koulutuksessa hylätyn arvioinnin saatuaan opiskelijalla on oikeus kahteen uusintasuorituskertaan opintojakson päättymistä seuraavan
lukukauden loppuun mennessä.
Mikäli opiskelija ei kolmella (3) suorituskerralla saa hyväksyttyä arvosanaa, hänen on
aloitettava opintojakson/lukukauden opiskelu uudelleen mahdollisesti muuttuneiden
vaatimusten mukaisesti.
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa yhden (1) kerran opintojakson päättymisajankohtaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä.

Arvioitavien oppimistehtävien palautuspäivämäärät näkyvät Moodlessa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei ymmärrä lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän ei huomioi lasten kehitystasoa eikä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan lähtökohtana. Opiskelija ei ymmärrä lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkitystä lapsen kehitykselle eikä leikkipedagogiikan perusperiaatteita toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän ei osaa suunnitella, toteuttaa eikä arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelijalla ei ole käsitystä ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisesta merkityksestä toiminnassaan. Hän ei ymmärrä ammatillisen vastuun merkitystä toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija ei huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuutta.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää heikosti lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa vain vähäisesti huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana. Opiskelija ymmärtää hyvin puutteellisesti lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksestä lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteista toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija hyödyntää heikosti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa erittäin puutteellisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin puutteellisesti ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa heikosti. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden vähäisesti.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää jossain määrin ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa jonkin verran huomioida lasten kehitystasoa sekä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan lähtökohtia. Opiskelija ymmärtää hieman lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksestä lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteista toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija hyödyntää jonkin verran lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa jossain määrin suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa osittain ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää jonkin verran ammatillisen vastuun merkityksestä toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuutta jossain määrin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana hyvin. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa hyvin suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää hyvin lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana taitavasti. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassaan monipuolisesti ja laaja- alaisesti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa hyvin ja luovasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa hyvin ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää melko laaja- alaisesti ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden monipuolisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää erittäin hyvin lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana erittäin taitavasti. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle sekä leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassaan erittäin monipuolisesti ja laaja- alaisesti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa erittäin monipuolisesti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa erinomaisesti ja luovasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin hyvin ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää laaja- alaisesti ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi erinomaisesti ja monipuolisesti suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Väli- ja tuntitehtävien suorittaminen hyväksytysti
Opintojakson arvosana koostuu:
- Projekti (0-5) 50% lopullisesta arvosanasta
- Podcast (arviointi) (0-5) 50% lopullisesta arvosanasta

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 15.12.2024

Laajuus

10 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sari Leppälä
  • Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö

Sari Leppälä

Opiskelijaryhmät
  • K71S22S
    Sosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
- laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa

Sisältö

Sisältö:
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle

Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op

Aika ja paikka

Syksy 2024 1. ja 2.periodi.
Kemin kampuksella

Oppimateriaalit

Luento- ja lisämateriaalit löytyvät moodlesta



Kirjavinkkejä ja -linkkejä moodlessa



Toiminnan suunnitteluun tarvittava materiaali tulee jokaisen opiskelijan hankkia itse.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellisia luentoja, pieniä ryhmä- tai yksilötehtäviä
- Ennakko- ja välitehtäviä
- Tuntitehtäviä
- Syyshässäkkä tapahtumaan liittyvä toiminnan toteutus Torniossa 16. -17.10.2024 (suunnittelu, toteutus ja arviointi)
- Toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi pareittain tai pienryhmissä
- Workshopit

Edellyttää aktiivista läsnäoloa tunneilla ja tuntitehtävien tekemisen, workshopeissa läsnäolovelvoite.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Arvioitavat oppimistehtävät tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tapahtumaan ja projektin palautukseen liittyvät päivämäärät löytyvät moodlesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toiminnan toteutus Tornion varhaiskasvatuksen järjestämässä Syyshässäkkä tapahtumassa sekä projektin toteutus varhaiskasvatusyksikössä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei ymmärrä lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän ei huomioi lasten kehitystasoa eikä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan lähtökohtana. Opiskelija ei ymmärrä lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkitystä lapsen kehitykselle eikä leikkipedagogiikan perusperiaatteita toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän ei osaa suunnitella, toteuttaa eikä arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelijalla ei ole käsitystä ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisesta merkityksestä toiminnassaan. Hän ei ymmärrä ammatillisen vastuun merkitystä toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija ei huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuutta.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää heikosti lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa vain vähäisesti huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana. Opiskelija ymmärtää hyvin puutteellisesti lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksestä lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteista toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija hyödyntää heikosti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa erittäin puutteellisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin puutteellisesti ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa heikosti. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden vähäisesti.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää jossain määrin ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa jonkin verran huomioida lasten kehitystasoa sekä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan lähtökohtia. Opiskelija ymmärtää hieman lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksestä lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteista toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija hyödyntää jonkin verran lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa jossain määrin suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa osittain ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää jonkin verran ammatillisen vastuun merkityksestä toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuutta jossain määrin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana hyvin. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa hyvin suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää hyvin lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana taitavasti. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassaan monipuolisesti ja laaja- alaisesti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa hyvin ja luovasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa hyvin ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää melko laaja- alaisesti ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden monipuolisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää erittäin hyvin lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana erittäin taitavasti. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle sekä leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassaan erittäin monipuolisesti ja laaja- alaisesti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa erittäin monipuolisesti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa erinomaisesti ja luovasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin hyvin ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää laaja- alaisesti ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi erinomaisesti ja monipuolisesti suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävien palautukseen on kolme "eräpäivää". Opiskelijalle merkitään hylätty, jos ei ole ensimmäiseen ”eräpäivään” mennessä palauttanut vaadittuja suorituksia. Sen jälkeen opiskelijalla on oikeus kahteen uusintapalautukseen, jolloin opintojakson suoritukset oltava tehtynä/ uusittava. Mikäli suorituksesta ei saa hyväksyttyä kolmella suorituskerralla, merkitään opintojakso hylätyksi. Tämä tarkoittaa uudelleen opintojaksolle tulemista.

Varhaiskasvatuksen tapahtuman suunnitelma ja arviointi 0-5 (50% lopullisesta arvioinnista)
Projekti 0-5, suunnitelma 75% ja toteutuksen arviointi 25% (50% lopullisesta arvioinnista)
Arvioitavien tehtävien arviointikriteerit löytyvät moodlesta.

Väli- ja tuntitehtävien suorittaminen hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 18.03.2024

Ajoitus

19.03.2024 - 31.05.2024

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

9 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tarja Jussila
  • Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö

Anneli Ylikärppä

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22SL
    Sosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
- laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa

Sisältö

Sisältö:
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle

Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op

Aika ja paikka

Kevät 2024; 2.periodi.

Oppimateriaalit

Luento- ja lisämateriaalit löytyvät moodlesta



Kirjavinkkejä ja -linkkejä moodlessa

Opetusmenetelmät

- Vuorovaikutukselliset luennot
- Välitehtäviä
- Pieniä ryhmätehtäviä kontaktitunneilla
- Oppimispäiväkirja
- Toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektin toteutus varhaiskasvatusympäristössä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toiminnallisen projektin suunnitelman palautus 14.4 mennessä.
- 1.uusintapalautus 21.4 mennessä
- 2.uusintapalautus 28.4 mennessä
Toteutuksen arvioinnin palautus ja työelämän edustajan palautteen palautus 28.4 mennessä.
- 1.uusintapalautus 5.5 mennessä
- 2.uusintapalautus 12.5 mennessä

Oppimispäiväkirjan palautus 17.5 mennessä.
- 1.uusintapalautus 24.5 mennessä
- 2. uusintapalautus 7.6 mennessä(arviointi syksyllä, opintopisteet keväälle).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei ymmärrä lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän ei huomioi lasten kehitystasoa eikä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan lähtökohtana. Opiskelija ei ymmärrä lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkitystä lapsen kehitykselle eikä leikkipedagogiikan perusperiaatteita toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän ei osaa suunnitella, toteuttaa eikä arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelijalla ei ole käsitystä ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisesta merkityksestä toiminnassaan. Hän ei ymmärrä ammatillisen vastuun merkitystä toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija ei huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuutta.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää heikosti lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa vain vähäisesti huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana. Opiskelija ymmärtää hyvin puutteellisesti lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksestä lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteista toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija hyödyntää heikosti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa erittäin puutteellisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin puutteellisesti ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa heikosti. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden vähäisesti.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää jossain määrin ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa jonkin verran huomioida lasten kehitystasoa sekä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan lähtökohtia. Opiskelija ymmärtää hieman lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksestä lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteista toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija hyödyntää jonkin verran lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa jossain määrin suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa osittain ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää jonkin verran ammatillisen vastuun merkityksestä toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuutta jossain määrin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana hyvin. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa hyvin suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää hyvin lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana taitavasti. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassaan monipuolisesti ja laaja- alaisesti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa hyvin ja luovasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa hyvin ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää melko laaja- alaisesti ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden monipuolisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää erittäin hyvin lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana erittäin taitavasti. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle sekä leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassaan erittäin monipuolisesti ja laaja- alaisesti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa erittäin monipuolisesti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa erinomaisesti ja luovasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin hyvin ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää laaja- alaisesti ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi erinomaisesti ja monipuolisesti suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektin suunnitelma (kirjallinen) 50% ja arviointi (tallenne) 50%, 0-5
Oppimispäiväkirja (hyväksytty-hylätty)
Välitehtävien ja tuntitehtävien suorittaminen hyväksytysti
Tehtävien tarkemmat arviointikriteerit löytyvät moodlesta.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

10 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sosiaalialan koulutus X AMK
  • Tarja Jussila
Vastuuhenkilö

Tarja Jussila

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22K
    Sosionomikoulutus,Kemi kevät 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
- laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa

Sisältö

Sisältö:
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle

Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op

Aika ja paikka

Kevät 2024; 1. ja 2.periodi. Kontaktitunnit zoomissa.

Oppimateriaalit

Luento- ja lisämateriaalit löytyvät moodlesta



Kirjavinkkejä ja -linkkejä moodlessa

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä
- Vuorovaikutukselliset luennot
- Välitehtäviä
- Pieniä ryhmätehtäviä kontaktitunneilla
- Oppimispäiväkirja
- Toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi yksin tai parin kanssa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektin toteutus varhaiskasvatusympäristössä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toiminnallisen projektin suunnitelman palautus 30.4 mennessä.
- 1.uusintapalautus 6.5 mennessä
- 2.uusintapalautus 13.5 mennessä
Toteutuksen arvioinnin palautus ja työelämän edustajan palautteen palautus 13.5 mennessä.
- 1.uusintapalautus 20.5 mennessä
- 2.uusintapalautus 10.6 mennessä (arviointi syksyllä, suorituspäivämäärä peppiin keväälle).

Oppimispäiväkirjan palautus 27.5 mennessä.
- 1.uusintapalautus 3.6 mennessä
- 2. uusintapalautus 10.6 mennessä (arviointi syksyllä, suorituspäivämäärä peppiin keväälle).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei ymmärrä lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän ei huomioi lasten kehitystasoa eikä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan lähtökohtana. Opiskelija ei ymmärrä lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkitystä lapsen kehitykselle eikä leikkipedagogiikan perusperiaatteita toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän ei osaa suunnitella, toteuttaa eikä arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelijalla ei ole käsitystä ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisesta merkityksestä toiminnassaan. Hän ei ymmärrä ammatillisen vastuun merkitystä toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija ei huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuutta.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää heikosti lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa vain vähäisesti huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana. Opiskelija ymmärtää hyvin puutteellisesti lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksestä lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteista toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija hyödyntää heikosti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa erittäin puutteellisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin puutteellisesti ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa heikosti. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden vähäisesti.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää jossain määrin ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa jonkin verran huomioida lasten kehitystasoa sekä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan lähtökohtia. Opiskelija ymmärtää hieman lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksestä lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteista toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija hyödyntää jonkin verran lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa jossain määrin suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa osittain ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää jonkin verran ammatillisen vastuun merkityksestä toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuutta jossain määrin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana hyvin. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa hyvin suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää hyvin lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana taitavasti. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassaan monipuolisesti ja laaja- alaisesti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa hyvin ja luovasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa hyvin ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää melko laaja- alaisesti ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden monipuolisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää erittäin hyvin lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana erittäin taitavasti. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle sekä leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassaan erittäin monipuolisesti ja laaja- alaisesti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa erittäin monipuolisesti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa erinomaisesti ja luovasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin hyvin ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää laaja- alaisesti ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi erinomaisesti ja monipuolisesti suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektin suunnitelman ja arvioinnin arviointi 0-5 (50%)
Oppimispäiväkirja 0-5 (50%)
Välitehtävien ja tuntitehtävien suorittaminen
Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät moodlesta.