Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus (10 op)

Toteutuksen tunnus: K700BE32-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 08.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Sosiaalialan koulutus X AMK
Tarja Jussila
Vastuuopettaja
Tarja Jussila
Ryhmät
KA71S22K
Sosionomikoulutus,Kemi kevät 2022
Opintojakso
K700BE32

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
- laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa

Sisältö

Sisältö:
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle

Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op

Aika ja paikka

Kevät 2024; 1. ja 2.periodi. Kontaktitunnit zoomissa.

Oppimateriaalit

Luento- ja lisämateriaalit löytyvät moodlesta



Kirjavinkkejä ja -linkkejä moodlessa


Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä
- Vuorovaikutukselliset luennot
- Välitehtäviä
- Pieniä ryhmätehtäviä kontaktitunneilla
- Oppimispäiväkirja
- Toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi yksin tai parin kanssa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektin toteutus varhaiskasvatusympäristössä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toiminnallisen projektin suunnitelman palautus 30.4 mennessä.
- 1.uusintapalautus 6.5 mennessä
- 2.uusintapalautus 13.5 mennessä
Toteutuksen arvioinnin palautus ja työelämän edustajan palautteen palautus 13.5 mennessä.
- 1.uusintapalautus 20.5 mennessä
- 2.uusintapalautus 10.6 mennessä (arviointi syksyllä, suorituspäivämäärä peppiin keväälle).

Oppimispäiväkirjan palautus 27.5 mennessä.
- 1.uusintapalautus 3.6 mennessä
- 2. uusintapalautus 10.6 mennessä (arviointi syksyllä, suorituspäivämäärä peppiin keväälle).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 opintopistettä, n. 270 tuntia
Tunnit zoomissa 26h
opiskelijan itsenäinen työskentely 244h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei ymmärrä lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän ei huomioi lasten kehitystasoa eikä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan lähtökohtana. Opiskelija ei ymmärrä lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkitystä lapsen kehitykselle eikä leikkipedagogiikan perusperiaatteita toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän ei osaa suunnitella, toteuttaa eikä arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelijalla ei ole käsitystä ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisesta merkityksestä toiminnassaan. Hän ei ymmärrä ammatillisen vastuun merkitystä toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija ei huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuutta.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää heikosti lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa vain vähäisesti huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana. Opiskelija ymmärtää hyvin puutteellisesti lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksestä lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteista toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija hyödyntää heikosti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa erittäin puutteellisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin puutteellisesti ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa heikosti. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden vähäisesti.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää jossain määrin ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa jonkin verran huomioida lasten kehitystasoa sekä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan lähtökohtia. Opiskelija ymmärtää hieman lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksestä lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteista toiminnassaan.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija hyödyntää jonkin verran lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa jossain määrin suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa osittain ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää jonkin verran ammatillisen vastuun merkityksestä toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuutta jossain määrin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana hyvin. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa hyvin suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää hyvin lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana taitavasti. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassaan monipuolisesti ja laaja- alaisesti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa hyvin ja luovasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa hyvin ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää melko laaja- alaisesti ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden monipuolisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää erittäin hyvin lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana erittäin taitavasti. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle sekä leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassaan erittäin monipuolisesti ja laaja- alaisesti.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa erittäin monipuolisesti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa erinomaisesti ja luovasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin hyvin ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää laaja- alaisesti ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi erinomaisesti ja monipuolisesti suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun