Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus (10 op)
Toteutuksen tunnus: K700BE32-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 08.01.2025
Ajoitus
09.01.2025 - 26.05.2025
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
10 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sari Leppälä
- Anneli Ylikärppä
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23K_1Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
-
KA71S23K_2Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lasten omaan leikkiin, kerrontaan ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
- laajentaa ja syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- ymmärtää leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
Sisältö
Sisältö:
- Pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat - Kokopäiväpedagogiikka
- Leikkipedagogiikan perusperiaatteet
- Leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Edeltävät opinnot: Varhaiskasvatus ja oppimisen ja kehityksen tuki 5 op
Aika ja paikka
Kevät 2025, 1. ja 2.periodi. Kontaktit zoomissa.
Oppimateriaalit
Luento- ja lisämateriaalit löytyvät Moodlesta.
Linkkejä ja kirjavinkkejä Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutuksellisia luentoja, pieniä ryhmä- tai yksilötehtäviä (läsnäolovelvoite 80 %)
- Ennakko- ja välitehtäviä
Leikkitoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Leikkitoiminnan yhteenveto workshopissa, jossa läsnäoloveltoite.
Akvaario -kirjatentti kirjasta Kangas & Lastikka& Karlsson; Voimauttava varhaiskasvatus 2021.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektin toteutus varhaiskasvatuksen sektorilla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Akvaariotentin ajankohta sovitaan opintojakson alussa.
Opintojakson uusiminen tai arvosanan korottaminen:
Tutkintoon johtavassa koulutuksessa hylätyn arvioinnin saatuaan opiskelijalla on oikeus kahteen uusintasuorituskertaan opintojakson päättymistä seuraavan
lukukauden loppuun mennessä.
Mikäli opiskelija ei kolmella (3) suorituskerralla saa hyväksyttyä arvosanaa, hänen on
aloitettava opintojakson/lukukauden opiskelu uudelleen mahdollisesti muuttuneiden
vaatimusten mukaisesti.
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa yhden (1) kerran opintojakson päättymisajankohtaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei ymmärrä lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän ei huomioi lasten kehitystasoa eikä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan lähtökohtana. Opiskelija ei ymmärrä lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkitystä lapsen kehitykselle eikä leikkipedagogiikan perusperiaatteita toiminnassaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän ei osaa suunnitella, toteuttaa eikä arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelijalla ei ole käsitystä ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisesta merkityksestä toiminnassaan. Hän ei ymmärrä ammatillisen vastuun merkitystä toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija ei huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuutta.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää heikosti lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa vain vähäisesti huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana. Opiskelija ymmärtää hyvin puutteellisesti lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksestä lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteista toiminnassaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija hyödyntää heikosti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa erittäin puutteellisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin puutteellisesti ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa heikosti. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden vähäisesti.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää jossain määrin ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa jonkin verran huomioida lasten kehitystasoa sekä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan lähtökohtia. Opiskelija ymmärtää hieman lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksestä lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteista toiminnassaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija hyödyntää jonkin verran lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa jossain määrin suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa osittain ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää jonkin verran ammatillisen vastuun merkityksestä toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuutta jossain määrin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana hyvin. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa hyvin suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää hyvin lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana taitavasti. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle ja leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassaan monipuolisesti ja laaja- alaisesti.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa hyvin ja luovasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa hyvin ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää melko laaja- alaisesti ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden monipuolisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää erittäin hyvin lapsen ohjaamisen periaatteita varhaiskasvatuksen toiminnan suunnittelussa. Hän osaa huomioida lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana erittäin taitavasti. Opiskelija ymmärtää lastenkulttuurin ja taidekasvatuksen merkityksen lapsen kehitykselle sekä leikkipedagogiikan perusperiaatteet toiminnassaan erittäin monipuolisesti ja laaja- alaisesti.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa erittäin monipuolisesti lapsen ohjaamisen periaatteita, suunnitellessaan ja toteuttaessaan pedagogista toimintaa ja taidekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Hän osaa erinomaisesti ja luovasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa erittäin hyvin ihmisarvon, tutkitun tiedon, osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden ammatillisen merkityksen toiminnassaan. Hän tietää laaja- alaisesti ammatillisen vastuun merkityksen toimiessaan lasten ja vanhempien kanssa. Opiskelija huomioi erinomaisesti ja monipuolisesti suunnittelussa ja toteutuksessa ympäristön turvallisuuden.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hylätty - K5
Välitehtävien ja tunneilla tehtävien tehtävien suorittaminen.
Opintojakson arvosana koostuu
Projekti 0-5 50% lopullisesta arvosanasta
Tentti 0-5 50% lopullisesta arvosanasta
Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät Moodlesta