English for Nursing and Health CareLaajuus (5 op)
Tunnus: A72H0009
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- englanti
Osaamistavoitteet
Osaat silmäillä englanninkielisen tieteellisen artikkelin ja kirjoittaa referaatin englanniksi.
Osaat ohjata potilasta eri tilanteissa ja aihepiireissä (esim. hoitotoimenpiteet, Kanta, Sote) englannin kielellä.
Osaat käyttää anatomian termejä (elinjärjestelmät, kehon osat) englannin kielellä ja tunnistaa lääketieteen terminologiaa (sairauksia, tiloja, asiantuntijoita, toimenpiteitä) ja niiden muodostamisen perusperiaatteet englanniksi.
Osaat kirjoittaa anamneesin (patient medical history), dokumentoida ja raportoida potilaan terveystiedot englanniksi.
Sisältö
- Tieteellisen tekstin / artikkelin lukeminen
- Potilaan/ asiakkaan ohjaaminen
- Anatomia ja lääketieteen terminologia
- Anamneesi (terveystiedot), dokumentointi ja raportointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T1:
Opiskelijan sanavalinnoissa, kieliopissa ja rakenteissa on isoja haasteita. Opiskelijan tuottamat kieliopilliset rakenteet ovat hyvin yksinkertaisia, ja niissä on vääriä valintoja. Kommunikoidut lauseet ovat lyhyitä ja yksinkertaisia, mikä tekee puheesta hajanaista ja vaikeasti ymmärrettävää. Ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa on suuria ongelmia, ja yhdessä intonaatiohaasteiden kanssa tuotettu kieli voi olla hyvin vaikeasti ymmärrettävää. Opiskelija ei juuri ole vuorovaikutuksessa muiden kanssa oppimistoiminnan aikana, mutta pystyy suorittamaan tehtäviä välttävästi osana tiimiä ja osoittamaan omalla tasollaan, englannin kielellä, selviytymistä ammatillisessa kommunikointitilanteessa.
T2:
Opiskelija kommunikoi englanniksi mutta ammattiterminologian ja käsitteiden käytössä on systemaattisesti puutteita. Muuttuvien kielioppimuotojen ja -rakenteiden käyttö on rajallista. Kielioppivirheitä esiintyy. Opiskelijalla on suuria haasteita oikeassa ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa ja intonaatiossa. Opiskelija ei kommunikoi selkeästi ja tuotettu kieli voi olla vaikea ymmärtää. Opiskelija ei ole kovin aktiivinen vuorovaikutuksessa muiden kanssa, eikä hän välttämättä ymmärrä annettuja oppimistehtäviä. Opiskelija kuitenkin suorittaa oppimistehtävät muiden kanssa ja pystyy osoittamaan omalla tasollaan ymmärrettävästi englannin kielellä selviytymistä ammatillisessa tilanteessa.
HYL(täydennettävä):
Opiskelijan suoritus on alle arvosanan 1. Puheen ja kirjoittamisen sisältö englanninkielellä ei vastaa tilanteiden tarvetta, koska opiskelija ei osaa oikeita sanoja ja ilmaisuja. Käytetty kieli ja kieliopilliset muodot ovat siinä määrin virheellisiä, että tulos ei ole ymmärrettävä. Opiskelija ei pysty osoittamaan henkilökohtaista englannin osaamistaan riittävästi ammatillisessa kommunikointitilanteessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3:
Opiskelija kommunikoi ymmärrettävästi käyttäen myös ammattikieltä ja terminologiaa. Kieli on tilanteeseen sopiva ja käytetyt termit ja käsitteet ovat pääosin oikeita. Jotkut käytetyt ilmaisut eivät ole tarkkoja, mutta opiskelija onnistuu välittämään keskeiset ajatukset ymmärrettävästi omin sanoin. Kieliopin perusmuodot ovat oikein. Kieliopin muotojen ja rakenteiden satunnaiset virheet eivät ole systemaattisia eivätkä estä vuorovaikutusta. Puutteita on ääntämisessä, sanojen ja lauseiden painotuksessa ja intonaatiossa, mutta ne eivät suurimmalta osin estä kommunikoinnin ymmärrettävyyttä. Toisten kanssa kommunikoinnissa ja ammatillisessa kontekstissa on haasteita, mutta opiskelija osallistuu aktiivisesti erilaisiin oppimistoimintoihin ja pystyy suorittamaan annettuja tehtäviä muiden kanssa sekä osoittamaan hyvää selviytymistä ammatillisissa viestintätilanteissa.
H4:
Opiskelija käyttää englantia vaivattomasti ja hän osaa kommunikoida ammattitermeillä sekä suullisesti että kirjallisesti ilman väärinkäsityksiä. Opiskelijalla on käytössä laaja sanavarasto ja hän tuottaa kielen selkeästi ja jäsennellysti. Käytetyt ammatilliset termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja pääosin oikeita viestintätilanteissa. Monimutkaisemmissa kieliopillisissa muodoissa ja rakenteissa on pieniä puutteita, mutta ne eivät estä vuorovaikutusta. Viestinnän sisältö on oikea eri tilanteisiin. Ääntäminen, sanojen ja lauseiden painotus ja intonaatio ovat oikein ja vaivattomia. Opiskelija on aktiivisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja näyttää osaamisensa kaikissa oppimistehtävissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa kommunikointitilanteissa kiitettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5:
Opiskelija käyttää englantia helposti. Hän kommunikoi ammattikieltä ja idiomaattisia ilmaisuja luonnollisesti ja sujuvasti. Käytetyt termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja oikeita tilanteeseen. Kieliopilliset muodot ja rakenteet ovat monipuolisia ja pääosin virheettömiä. Opiskelija kommunikoi sujuvasti oman ammattinsa puitteissa sekä kirjoittamalla että puhumalla. Ääntäminen, sanavalinnat, lauseen painotus ja intonaatio ovat oikein ja luonnollisia. Opiskelija on aktiivisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja näyttää sujuvan osaamisensa kaikissa oppimistehtävissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.05.2025
Ajoitus
01.06.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 50
Opettaja
- Taina Liu
Vastuuhenkilö
Taina Liu
Tavoitteet
Osaat silmäillä englanninkielisen tieteellisen artikkelin ja kirjoittaa referaatin englanniksi.
Osaat ohjata potilasta eri tilanteissa ja aihepiireissä (esim. hoitotoimenpiteet, Kanta, Sote) englannin kielellä.
Osaat käyttää anatomian termejä (elinjärjestelmät, kehon osat) englannin kielellä ja tunnistaa lääketieteen terminologiaa (sairauksia, tiloja, asiantuntijoita, toimenpiteitä) ja niiden muodostamisen perusperiaatteet englanniksi.
Osaat kirjoittaa anamneesin (patient medical history), dokumentoida ja raportoida potilaan terveystiedot englanniksi.
Sisältö
- Tieteellisen tekstin / artikkelin lukeminen
- Potilaan/ asiakkaan ohjaaminen
- Anatomia ja lääketieteen terminologia
- Anamneesi (terveystiedot), dokumentointi ja raportointi
Aika ja paikka
Opintojakso ajoittuu kesälukukaudelle 2025. Opintojakson voi aloittaa 1.6.2025.. MOodle alusta aukeaa tarkasteltavaksi noin viikkoa ennen.
Opintojakson oppimistehtävien tulee olla palautettuna 31.7.2025 mennessä. Tämän jälkeen palautettuja suorituksia ei arvioida.
Määräajassa palautetut suoritukset arvioidaan ja opettaja antaa palautteen 31.8. 2025 mennessä. Opintojakson hyväksytty suoritus merkitään Peppiin kesäopinnoiksi päivämäärällä 31.7.2025.
Oppimateriaalit
Moodle oppimismateriaalit. Opiskelijoiden itse tuottamat oppimismateriaalit. Ulkoiset verkkomateriaalit.
Opetusmenetelmät
Virtuaaliset ja digitaaliset opetusmenetelmät Moodlessa. Teemoihin liittyvät orientoivat videoidut tietoiskut, digitaaliset harjoitukset, itsenäiset tehtävät ja testit. Palaute.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset teemat, sanasto ja tilanteet.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Osaaminen osoitetaan oppimistehtävien avulla. Lisäksi opintojakson lopussa on kaikkien teemojen sanastoa kertaava testi.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla opiskelija voi kehittää omaa kv-osaamistaan hoitotyössä tarvittavaan vuorovaikutukseen a akateemisiin valmiuksiin liittyen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson suorittamiseen on vain yksi tapa.
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti oppimistehtävien ja testien avulla.
Oppimistehtävillä opiskelija osoittaa sekä suullista että kirjallista teemojen mukaista hoitotyön englannin osaamistaan.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla on 6 eri oppimisteemaa:
1. Tieteellisen artikkelin lukeminen
2. Sairaudet, tilat ja oireet
3. Kohtelias vuorovaikutus
4. Lääketieteen terminologia ja anatomia
5. Potilaan ohjaus (MyKanta)
6. Anamneesi ja raportointi
Opintojaksolla on alku- ja loppuitsearviointien lisäksi neljä (4) palautettavaa oppimistehtävää:
1. Hoitotyöhön liittyvän tieteellisen artikkelin lukeminen silmäilytekniikkaa hyödyntäen. 2. Anatomiatutoriaali- ja lääketieteen terminologiatehtävä 4. Potilaan ohjaustehtävä 5. Potilas anamneesi / taustatiedot ja niiden raportointi tehtävä.
Lisäksi kaikkiin opintojakson teemoihin liittyen opiskelija suorittaa digitaalisen sanastotestin.
Opintojakson suoritusaika on 1.6..2025 - 31.7.2025.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoa varten opiskelijalla tulee olla video- ja äänimateriaalin tuottamiseen tarvittavat välineet sekä soveltuvat, ajantasaiset ohjelmistot digitaalisen oppimismateriaalin käsittelyyn. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään esim. älypuhelinta käyttäen. Opiskelijan tulee todentaa ohjeidenmukaisesti henkilöllisyytensä opintojakson alussa.
Jokaiseen palautettavaan tehtävään liittyy sekä suullisen , että kirjallisen osaamisen osoittaminen. Suorituksia, joissa ohjeidenmukaista videomateriaalia ei ole opiskelijan tunnistettavasti käytetty ei hyväksytä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T1:
Opiskelijan sanavalinnoissa, kieliopissa ja rakenteissa on isoja haasteita. Opiskelijan tuottamat kieliopilliset rakenteet ovat hyvin yksinkertaisia, ja niissä on vääriä valintoja. Kommunikoidut lauseet ovat lyhyitä ja yksinkertaisia, mikä tekee puheesta hajanaista ja vaikeasti ymmärrettävää. Ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa on suuria ongelmia, ja yhdessä intonaatiohaasteiden kanssa tuotettu kieli voi olla hyvin vaikeasti ymmärrettävää. Opiskelija ei juuri ole vuorovaikutuksessa muiden kanssa oppimistoiminnan aikana, mutta pystyy suorittamaan tehtäviä välttävästi osana tiimiä ja osoittamaan omalla tasollaan, englannin kielellä, selviytymistä ammatillisessa kommunikointitilanteessa.
T2:
Opiskelija kommunikoi englanniksi mutta ammattiterminologian ja käsitteiden käytössä on systemaattisesti puutteita. Muuttuvien kielioppimuotojen ja -rakenteiden käyttö on rajallista. Kielioppivirheitä esiintyy. Opiskelijalla on suuria haasteita oikeassa ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa ja intonaatiossa. Opiskelija ei kommunikoi selkeästi ja tuotettu kieli voi olla vaikea ymmärtää. Opiskelija ei ole kovin aktiivinen vuorovaikutuksessa muiden kanssa, eikä hän välttämättä ymmärrä annettuja oppimistehtäviä. Opiskelija kuitenkin suorittaa oppimistehtävät muiden kanssa ja pystyy osoittamaan omalla tasollaan ymmärrettävästi englannin kielellä selviytymistä ammatillisessa tilanteessa.
HYL(täydennettävä):
Opiskelijan suoritus on alle arvosanan 1. Puheen ja kirjoittamisen sisältö englanninkielellä ei vastaa tilanteiden tarvetta, koska opiskelija ei osaa oikeita sanoja ja ilmaisuja. Käytetty kieli ja kieliopilliset muodot ovat siinä määrin virheellisiä, että tulos ei ole ymmärrettävä. Opiskelija ei pysty osoittamaan henkilökohtaista englannin osaamistaan riittävästi ammatillisessa kommunikointitilanteessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3:
Opiskelija kommunikoi ymmärrettävästi käyttäen myös ammattikieltä ja terminologiaa. Kieli on tilanteeseen sopiva ja käytetyt termit ja käsitteet ovat pääosin oikeita. Jotkut käytetyt ilmaisut eivät ole tarkkoja, mutta opiskelija onnistuu välittämään keskeiset ajatukset ymmärrettävästi omin sanoin. Kieliopin perusmuodot ovat oikein. Kieliopin muotojen ja rakenteiden satunnaiset virheet eivät ole systemaattisia eivätkä estä vuorovaikutusta. Puutteita on ääntämisessä, sanojen ja lauseiden painotuksessa ja intonaatiossa, mutta ne eivät suurimmalta osin estä kommunikoinnin ymmärrettävyyttä. Toisten kanssa kommunikoinnissa ja ammatillisessa kontekstissa on haasteita, mutta opiskelija osallistuu aktiivisesti erilaisiin oppimistoimintoihin ja pystyy suorittamaan annettuja tehtäviä muiden kanssa sekä osoittamaan hyvää selviytymistä ammatillisissa viestintätilanteissa.
H4:
Opiskelija käyttää englantia vaivattomasti ja hän osaa kommunikoida ammattitermeillä sekä suullisesti että kirjallisesti ilman väärinkäsityksiä. Opiskelijalla on käytössä laaja sanavarasto ja hän tuottaa kielen selkeästi ja jäsennellysti. Käytetyt ammatilliset termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja pääosin oikeita viestintätilanteissa. Monimutkaisemmissa kieliopillisissa muodoissa ja rakenteissa on pieniä puutteita, mutta ne eivät estä vuorovaikutusta. Viestinnän sisältö on oikea eri tilanteisiin. Ääntäminen, sanojen ja lauseiden painotus ja intonaatio ovat oikein ja vaivattomia. Opiskelija on aktiivisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja näyttää osaamisensa kaikissa oppimistehtävissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa kommunikointitilanteissa kiitettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5:
Opiskelija käyttää englantia helposti. Hän kommunikoi ammattikieltä ja idiomaattisia ilmaisuja luonnollisesti ja sujuvasti. Käytetyt termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja oikeita tilanteeseen. Kieliopilliset muodot ja rakenteet ovat monipuolisia ja pääosin virheettömiä. Opiskelija kommunikoi sujuvasti oman ammattinsa puitteissa sekä kirjoittamalla että puhumalla. Ääntäminen, sanavalinnat, lauseen painotus ja intonaatio ovat oikein ja luonnollisia. Opiskelija on aktiivisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja näyttää sujuvan osaamisensa kaikissa oppimistehtävissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hoitotyön englannin suullisen ja kirjallisen osaamisen osoittaminen opintojaksoon liittyvillä tehtävillä ja digitaalisilla testeillä. Opiskelijan tulee saavuttaa hyväksytty taso (T1) kaikissa opintojakson tehtävissä saadakseen opintojakson 5 op:ta hyväksytysti suoritettua.
Tehtävien tulee olla tehtynä ja palautettuna 31.7. 2025 mennessä. Tämän jälkeen palautettuja tehtäviä ei arvioida. Opettaja voi pyytää opiskelijaa täydentämään määräajassa palautettua tehtävää, jos hyväksytty osaamistataso ei toteudu.
Hylätty (0)
Kts. englanninkieliset arviointikriteerit.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 06.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 90
Opettaja
- Taina Liu
Vastuuhenkilö
Taina Liu
Opiskelijaryhmät
-
KA72T24STerveydenhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2024
-
KA72H24SSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2024
Tavoitteet
Osaat silmäillä englanninkielisen tieteellisen artikkelin ja kirjoittaa referaatin englanniksi.
Osaat ohjata potilasta eri tilanteissa ja aihepiireissä (esim. hoitotoimenpiteet, Kanta, Sote) englannin kielellä.
Osaat käyttää anatomian termejä (elinjärjestelmät, kehon osat) englannin kielellä ja tunnistaa lääketieteen terminologiaa (sairauksia, tiloja, asiantuntijoita, toimenpiteitä) ja niiden muodostamisen perusperiaatteet englanniksi.
Osaat kirjoittaa anamneesin (patient medical history), dokumentoida ja raportoida potilaan terveystiedot englanniksi.
Sisältö
- Tieteellisen tekstin / artikkelin lukeminen
- Potilaan/ asiakkaan ohjaaminen
- Anatomia ja lääketieteen terminologia
- Anamneesi (terveystiedot), dokumentointi ja raportointi
Aika ja paikka
Työpajavaihtoehdon/study group (option 1) Zoom opetus keväällä 2025
WEB 1: INFO 7.1.2025 klo 16:15 - 17:45
WEB 2: 13.1.2025 klo 14:15 - 17:30
WEB 3: 21.1.2025 klo 14:15 - 17:30
WEB 4: 28.1.2025 klo 8:15 - 11:45
WEB 5: 3.2.2025 klo 8:15 - 11:45
WEB 6: 10.2.2025 klo 14:15 - 17:30
WEB 7: 11.2.2025 klo 14:15 - 17:30
WEB 8: 17.2.2025 klo 8:15 - 11:45
Oppimateriaalit
Moodle oppimismateriaalit. Opiskelijoiden itse tuottamat oppimismateriaalit. Ulkoiset verkkomateriaalit.
Opetusmenetelmät
Virtuaaliset ja digitaaliset opetusmenetelmät. Aktivoivat luennot ja harjoitukset Zoomissa (31h) , pienryhmätyöt, ja itsenäiset tehtävät (103 h), palautekeskustelut (3 h)
Oppimistehtävät (suullisen ja kirjallisen osaamisen osoittaminen):
1.alku- ja loppuitsearvioinnit (oman osaamisen arviointi, toteutusvaihtoehdon valinta ja valittuun vaihtoehtoon sitoutuminen), oman osaamisen kehittymisen arviointi 2. Tieteellisen artikkelin lukeminen silmäilytekniikkaa hyödyntäen 3. Anatomia ja lääketieteen terminologia 4. Kanta- järjestelmä potilaan ohjauksessa 5. Potilaskertomus /raportti 6. Ohjaus case ( asiakastilanne hoitotyön ympäristössä)
Ohjaus ja palaute.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Hoitotyön työelämälähtöiset teemat ja tilanteet.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson itsenäisessä suoritusvaihtoehdossa ( Option 2) opiskelija osoittaa osaamistaan opintojakson sisältöön ja sanastoon liittyvän kirjallisen ja suullisen tentin avulla.. Kirjallisen tentin opiskelija tekee Exam järjestelmässä. Suullinen tentti tehdään Teamsin välityksellä ( ajanvaraus Moodlessa)
Kansainvälisyys
Opintojaksolla opiskelija voi kehittää omaa kv-osaamistaan hoitotyön ammattiin ja akateemisiin valmiuksiin littyen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa, kehittää ja osoittaa osaamistaan kahdella eri tavalla. Opiskelija sitoutuu valitsemaansa suoritusvaihtoehtoon ennakkotehtävässä (itsearviointi) Itsearvioinnin ohjeistus annetaan infossa. Alkuitsearviointi on edellytys opintojakson suorittamiselle molemmissa vaihtoehdoissa.
1. Työpajaivaihtoehto (study groups) (kuvaus aiemmin): aktiivinen osallistuminen ja osaamisen osoittaminen Zoom oppimissessioissa (80%:ssa teemoissa), opintojakson teemoihin liittyvien tehtävien avulla pienryhmissä ja palautekeskusteluissa.
2. Itsenäinen vaihtoehto: osaamisen osoittaminen opintojakson teemoihin littyvällä kirjallisella ja suullisella tentillä teemojen sanastoon liittyen. (ei osallistumisvelvoitetta ZOOM sessioihin) ja osallistumalla palautekeskusteluun.
Sisällön jaksotus
Opintojakso ajoittuu kevätlukukaudelle 2025. Tarkka aikataulutus on nähtävissä Pepissä, Moodlessa ja lukujärjestyksissä.
Lisätietoja opiskelijoille
Kaikki Zoom-työpajat tallennetaan opiskelumateriaaleiksi.
Reaaliaikainen osallistuminen opintojakson aloittavaan INFO-webinaariin on vahva suositus myös itsenäisen opiskeluvaihtoehdon valinneille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T1:
Opiskelijan sanavalinnoissa, kieliopissa ja rakenteissa on isoja haasteita. Opiskelijan tuottamat kieliopilliset rakenteet ovat hyvin yksinkertaisia, ja niissä on vääriä valintoja. Kommunikoidut lauseet ovat lyhyitä ja yksinkertaisia, mikä tekee puheesta hajanaista ja vaikeasti ymmärrettävää. Ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa on suuria ongelmia, ja yhdessä intonaatiohaasteiden kanssa tuotettu kieli voi olla hyvin vaikeasti ymmärrettävää. Opiskelija ei juuri ole vuorovaikutuksessa muiden kanssa oppimistoiminnan aikana, mutta pystyy suorittamaan tehtäviä välttävästi osana tiimiä ja osoittamaan omalla tasollaan, englannin kielellä, selviytymistä ammatillisessa kommunikointitilanteessa.
T2:
Opiskelija kommunikoi englanniksi mutta ammattiterminologian ja käsitteiden käytössä on systemaattisesti puutteita. Muuttuvien kielioppimuotojen ja -rakenteiden käyttö on rajallista. Kielioppivirheitä esiintyy. Opiskelijalla on suuria haasteita oikeassa ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa ja intonaatiossa. Opiskelija ei kommunikoi selkeästi ja tuotettu kieli voi olla vaikea ymmärtää. Opiskelija ei ole kovin aktiivinen vuorovaikutuksessa muiden kanssa, eikä hän välttämättä ymmärrä annettuja oppimistehtäviä. Opiskelija kuitenkin suorittaa oppimistehtävät muiden kanssa ja pystyy osoittamaan omalla tasollaan ymmärrettävästi englannin kielellä selviytymistä ammatillisessa tilanteessa.
HYL(täydennettävä):
Opiskelijan suoritus on alle arvosanan 1. Puheen ja kirjoittamisen sisältö englanninkielellä ei vastaa tilanteiden tarvetta, koska opiskelija ei osaa oikeita sanoja ja ilmaisuja. Käytetty kieli ja kieliopilliset muodot ovat siinä määrin virheellisiä, että tulos ei ole ymmärrettävä. Opiskelija ei pysty osoittamaan henkilökohtaista englannin osaamistaan riittävästi ammatillisessa kommunikointitilanteessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3:
Opiskelija kommunikoi ymmärrettävästi käyttäen myös ammattikieltä ja terminologiaa. Kieli on tilanteeseen sopiva ja käytetyt termit ja käsitteet ovat pääosin oikeita. Jotkut käytetyt ilmaisut eivät ole tarkkoja, mutta opiskelija onnistuu välittämään keskeiset ajatukset ymmärrettävästi omin sanoin. Kieliopin perusmuodot ovat oikein. Kieliopin muotojen ja rakenteiden satunnaiset virheet eivät ole systemaattisia eivätkä estä vuorovaikutusta. Puutteita on ääntämisessä, sanojen ja lauseiden painotuksessa ja intonaatiossa, mutta ne eivät suurimmalta osin estä kommunikoinnin ymmärrettävyyttä. Toisten kanssa kommunikoinnissa ja ammatillisessa kontekstissa on haasteita, mutta opiskelija osallistuu aktiivisesti erilaisiin oppimistoimintoihin ja pystyy suorittamaan annettuja tehtäviä muiden kanssa sekä osoittamaan hyvää selviytymistä ammatillisissa viestintätilanteissa.
H4:
Opiskelija käyttää englantia vaivattomasti ja hän osaa kommunikoida ammattitermeillä sekä suullisesti että kirjallisesti ilman väärinkäsityksiä. Opiskelijalla on käytössä laaja sanavarasto ja hän tuottaa kielen selkeästi ja jäsennellysti. Käytetyt ammatilliset termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja pääosin oikeita viestintätilanteissa. Monimutkaisemmissa kieliopillisissa muodoissa ja rakenteissa on pieniä puutteita, mutta ne eivät estä vuorovaikutusta. Viestinnän sisältö on oikea eri tilanteisiin. Ääntäminen, sanojen ja lauseiden painotus ja intonaatio ovat oikein ja vaivattomia. Opiskelija on aktiivisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja näyttää osaamisensa kaikissa oppimistehtävissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa kommunikointitilanteissa kiitettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5:
Opiskelija käyttää englantia helposti. Hän kommunikoi ammattikieltä ja idiomaattisia ilmaisuja luonnollisesti ja sujuvasti. Käytetyt termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja oikeita tilanteeseen. Kieliopilliset muodot ja rakenteet ovat monipuolisia ja pääosin virheettömiä. Opiskelija kommunikoi sujuvasti oman ammattinsa puitteissa sekä kirjoittamalla että puhumalla. Ääntäminen, sanavalinnat, lauseen painotus ja intonaatio ovat oikein ja luonnollisia. Opiskelija on aktiivisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja näyttää sujuvan osaamisensa kaikissa oppimistehtävissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: hoitotyön englannin suullisen ja kirjallisen osaamisen osoittaminen opintojaksoon liittyvillä tehtävillä, kontaktiopetuksen (Zoom) aikana ja/tai tentillä sekä osallistumisella palautesessioihin.
Arviointikriteerit: Kts. englanninkieliset arviointikriteerit. Arvioinnin kohteet tehtävien osalta löytyvät Moodlesta.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 06.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 52
Opettaja
- Taina Liu
Vastuuhenkilö
Taina Liu
Opiskelijaryhmät
-
R72H24SSairaanhoitaja (AMK), päiväopinnot, Rovaniemi, syksy 2024
Tavoitteet
Osaat silmäillä englanninkielisen tieteellisen artikkelin ja kirjoittaa referaatin englanniksi.
Osaat ohjata potilasta eri tilanteissa ja aihepiireissä (esim. hoitotoimenpiteet, Kanta, Sote) englannin kielellä.
Osaat käyttää anatomian termejä (elinjärjestelmät, kehon osat) englannin kielellä ja tunnistaa lääketieteen terminologiaa (sairauksia, tiloja, asiantuntijoita, toimenpiteitä) ja niiden muodostamisen perusperiaatteet englanniksi.
Osaat kirjoittaa anamneesin (patient medical history), dokumentoida ja raportoida potilaan terveystiedot englanniksi.
Sisältö
- Tieteellisen tekstin / artikkelin lukeminen
- Potilaan/ asiakkaan ohjaaminen
- Anatomia ja lääketieteen terminologia
- Anamneesi (terveystiedot), dokumentointi ja raportointi
Aika ja paikka
Työpajavaihtoehdon/study group (option 1) CAMPUS ja ZOOM opetus keväällä 2025 (hybriditoteutus)
CAMPUS 1 : INFO 7.1.2025 klo 12:30 - 15:00
WEB 1 ZOOM : 23.1.2025 klo 9:00 - 11:45
WEB 2 ZOOM : 6.2.2025 klo 9:00 -11:45
WEB 3 ZOOM : 27.3.2025 klo 9:00 - 11:45
WEB 4 ZOOM : 10.4.2025 klo 9:00 - 11:45
WEB 5 ZOOM : 17.4.2025 klo 9:00 -11:45
CAMPUS 2 : 28.4.2025 klo 9:00 - 15:00
CAMPUS 3: 29.4.2025 klo 9:00 - 15:00
Oppimateriaalit
Moodle oppimismateriaalit. Opiskelijoiden itse tuottamat oppimismateriaalit. Ulkoiset verkkomateriaalit.
Opetusmenetelmät
Virtuaaliset ja digitaaliset , lähiopetusmenetelmät.
Option 1: Aktivoivat luennot ja harjoitukset Zoomissa (18h) ,työpajaopetus kampuksella (15h) pienryhmätyöt, ja itsenäiset tehtävät (100 h), palautekeskustelut (3 h)
Option 2: Independent study
Oppimistehtävät (suullisen ja kirjallisen osaamisen osoittaminen):
1.alku- ja loppuitsearvioinnit (oman osaamisen arviointi, toteutusvaihtoehdon valinta ja valittuun vaihtoehtoon sitoutuminen), oman osaamisen kehittymisen arviointi 2. Tieteellisen artikkelin lukeminen silmäilytekniikkaa hyödyntäen 3. Anatomia ja lääketieteen terminologia 4. Kanta- järjestelmä potilaan ohjauksessa 5. Potilaskertomus /raportti 6. Ohjaus case ( asiakastilanne hoitotyön ympäristössä)
Ohjaus ja palaute.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Hoitotyön työelämälähtöiset teemat ja tilanteet.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson itsenäisessä suoritusvaihtoehdossa ( Option 2 ) opiskelija osoittaa osaamistaan opintojakson sisältöön ja sanastoon liittyvän kirjallisen ja suullisen tentin avulla.. Kirjallisen tentin opiskelija tekee Exam järjestelmässä. Suullinen tentti tehdään Zoomin välityksellä ( ajanvaraus Moodlessa)
Kansainvälisyys
Opintojaksolla opiskelija voi kehittää omaa kv-osaamistaan hoitotyön ammattiin ja akateemisiin valmiuksiin littyen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa kahdella vaihtoehtoisella tavalla. Opiskelija sitoutuu valitsemaansa vaihtoehtoon alkuitsearvioinnissa. Ohjeistus itsearviointiin ja vaihtoehdon valintaan annetaan infossa. Alkuitsearviointi on edellytys opintojakson suorittamiselle molemmissa vaihtoehdoissa.
Option 1. Työpajaivaihtoehto (study groups) ): osallistut aktiivisesti ja osoitat osaamistasi kampustyöpajoissa ja Zoom oppimissessioissa (80% ), opintojakson teemoihin liittyvien tehtävien avulla pienryhmissä ja palautekeskusteluissa. Tässä vaihtoehdossa ei ole tenttiä.
Option 2. Itsenäinen vaihtoehto: osoitat osaamistasi opintojakson teemoihin littyvällä kirjallisella ja suullisella tentillä teemojen sanastoon liittyen. Tässä vaihtoehdossa voit, mutta et ole velvoitettu osallistumaan kampus tai zoom työpajoihin. . Palaustekeskustelu suullisessa tentissä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso ajoittuu kevätlukukaudelle 2025. Tarkka aikataulutus on nähtävissä Pepissä, Moodlessa ja lukujärjestyksissä.
Lisätietoja opiskelijoille
Kaikki Zoom-työpajat tallennetaan opiskelumateriaaleiksi.
Reaaliaikainen osallistuminen opintojakson aloittavaan INFO-webinaariin on vahva suositus myös itsenäisen opiskeluvaihtoehdon valinneille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T1:
Opiskelijan sanavalinnoissa, kieliopissa ja rakenteissa on isoja haasteita. Opiskelijan tuottamat kieliopilliset rakenteet ovat hyvin yksinkertaisia, ja niissä on vääriä valintoja. Kommunikoidut lauseet ovat lyhyitä ja yksinkertaisia, mikä tekee puheesta hajanaista ja vaikeasti ymmärrettävää. Ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa on suuria ongelmia, ja yhdessä intonaatiohaasteiden kanssa tuotettu kieli voi olla hyvin vaikeasti ymmärrettävää. Opiskelija ei juuri ole vuorovaikutuksessa muiden kanssa oppimistoiminnan aikana, mutta pystyy suorittamaan tehtäviä välttävästi osana tiimiä ja osoittamaan omalla tasollaan, englannin kielellä, selviytymistä ammatillisessa kommunikointitilanteessa.
T2:
Opiskelija kommunikoi englanniksi mutta ammattiterminologian ja käsitteiden käytössä on systemaattisesti puutteita. Muuttuvien kielioppimuotojen ja -rakenteiden käyttö on rajallista. Kielioppivirheitä esiintyy. Opiskelijalla on suuria haasteita oikeassa ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa ja intonaatiossa. Opiskelija ei kommunikoi selkeästi ja tuotettu kieli voi olla vaikea ymmärtää. Opiskelija ei ole kovin aktiivinen vuorovaikutuksessa muiden kanssa, eikä hän välttämättä ymmärrä annettuja oppimistehtäviä. Opiskelija kuitenkin suorittaa oppimistehtävät muiden kanssa ja pystyy osoittamaan omalla tasollaan ymmärrettävästi englannin kielellä selviytymistä ammatillisessa tilanteessa.
HYL(täydennettävä):
Opiskelijan suoritus on alle arvosanan 1. Puheen ja kirjoittamisen sisältö englanninkielellä ei vastaa tilanteiden tarvetta, koska opiskelija ei osaa oikeita sanoja ja ilmaisuja. Käytetty kieli ja kieliopilliset muodot ovat siinä määrin virheellisiä, että tulos ei ole ymmärrettävä. Opiskelija ei pysty osoittamaan henkilökohtaista englannin osaamistaan riittävästi ammatillisessa kommunikointitilanteessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3:
Opiskelija kommunikoi ymmärrettävästi käyttäen myös ammattikieltä ja terminologiaa. Kieli on tilanteeseen sopiva ja käytetyt termit ja käsitteet ovat pääosin oikeita. Jotkut käytetyt ilmaisut eivät ole tarkkoja, mutta opiskelija onnistuu välittämään keskeiset ajatukset ymmärrettävästi omin sanoin. Kieliopin perusmuodot ovat oikein. Kieliopin muotojen ja rakenteiden satunnaiset virheet eivät ole systemaattisia eivätkä estä vuorovaikutusta. Puutteita on ääntämisessä, sanojen ja lauseiden painotuksessa ja intonaatiossa, mutta ne eivät suurimmalta osin estä kommunikoinnin ymmärrettävyyttä. Toisten kanssa kommunikoinnissa ja ammatillisessa kontekstissa on haasteita, mutta opiskelija osallistuu aktiivisesti erilaisiin oppimistoimintoihin ja pystyy suorittamaan annettuja tehtäviä muiden kanssa sekä osoittamaan hyvää selviytymistä ammatillisissa viestintätilanteissa.
H4:
Opiskelija käyttää englantia vaivattomasti ja hän osaa kommunikoida ammattitermeillä sekä suullisesti että kirjallisesti ilman väärinkäsityksiä. Opiskelijalla on käytössä laaja sanavarasto ja hän tuottaa kielen selkeästi ja jäsennellysti. Käytetyt ammatilliset termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja pääosin oikeita viestintätilanteissa. Monimutkaisemmissa kieliopillisissa muodoissa ja rakenteissa on pieniä puutteita, mutta ne eivät estä vuorovaikutusta. Viestinnän sisältö on oikea eri tilanteisiin. Ääntäminen, sanojen ja lauseiden painotus ja intonaatio ovat oikein ja vaivattomia. Opiskelija on aktiivisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja näyttää osaamisensa kaikissa oppimistehtävissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa kommunikointitilanteissa kiitettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5:
Opiskelija käyttää englantia helposti. Hän kommunikoi ammattikieltä ja idiomaattisia ilmaisuja luonnollisesti ja sujuvasti. Käytetyt termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja oikeita tilanteeseen. Kieliopilliset muodot ja rakenteet ovat monipuolisia ja pääosin virheettömiä. Opiskelija kommunikoi sujuvasti oman ammattinsa puitteissa sekä kirjoittamalla että puhumalla. Ääntäminen, sanavalinnat, lauseen painotus ja intonaatio ovat oikein ja luonnollisia. Opiskelija on aktiivisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja näyttää sujuvan osaamisensa kaikissa oppimistehtävissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: hoitotyön englannin suullisen ja kirjallisen osaamisen osoittaminen opintojaksoon liittyvillä tehtävillä, kontaktiopetuksen (Kampus ja Zoom) aikana ja/tai tentillä sekä osallistumisella palautesessioihin.
Arviointikriteerit: Kts. englanninkieliset arviointikriteerit. Arvioinnin kohteet tehtävien osalta löytyvät Moodlesta.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 16.09.2024
Ajoitus
17.09.2024 - 03.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 80
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Taina Liu
- Heidi Jaakola
Vastuuhenkilö
Taina Liu
Opiskelijaryhmät
-
RA72H24KSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2024
Tavoitteet
Osaat silmäillä englanninkielisen tieteellisen artikkelin ja kirjoittaa referaatin englanniksi.
Osaat ohjata potilasta eri tilanteissa ja aihepiireissä (esim. hoitotoimenpiteet, Kanta, Sote) englannin kielellä.
Osaat käyttää anatomian termejä (elinjärjestelmät, kehon osat) englannin kielellä ja tunnistaa lääketieteen terminologiaa (sairauksia, tiloja, asiantuntijoita, toimenpiteitä) ja niiden muodostamisen perusperiaatteet englanniksi.
Osaat kirjoittaa anamneesin (patient medical history), dokumentoida ja raportoida potilaan terveystiedot englanniksi.
Sisältö
- Tieteellisen tekstin / artikkelin lukeminen
- Potilaan/ asiakkaan ohjaaminen
- Anatomia ja lääketieteen terminologia
- Anamneesi (terveystiedot), dokumentointi ja raportointi
Aika ja paikka
Työpajavaihtoehdon/study group (option 1) Zoom opetus syksyllä 2024
WEB 1: (info) 17.9.2024 ko 16:30 - 18:00
WEB 2: 2.10.2024 klo 16:30 - 19:00
WEB 3: 8.10. 2024 klo 16:30 - 19:00
WEB 4: 22.10.2024 klo 16:30 - 19:00
WEB 5: 5.11.2024 klo 16:30 - 19:00
WEB 6: 19.11.2024 klo 16:30 - 19:00
WEB 7: 26.11. 2024 klo 16:30 - 19:00
WEB 8: 3.12. 2024 klo 16:30 -19:00
Oppimateriaalit
Moodle oppimismateriaalit. Opiskelijoiden itse tuottamat oppimismateriaalit. Ulkoiset verkkomateriaalit.
Opetusmenetelmät
Virtuaaliset ja digitaaliset opetusmenetelmät. Aktivoivat luennot ja harjoitukset Zoomissa (31h) , pienryhmätyöt, ja itsenäiset tehtävät (103 h), palautekeskustelut (3 h)
Oppimistehtävät (suullisen ja kirjallisen osaamisen osoittaminen):
1.alku- ja loppuitsearvioinnit (oman osaamisen arviointi, toteutusvaihtoehdon valinta ja valittuun vaihtoehtoon sitoutuminen), oman osaamisen kehittymisen arviointi 2. Tieteellisen artikkelin lukeminen silmäilytekniikkaa hyödyntäen 3. Anatomia ja lääketieteen terminologia 4. Kanta- järjestelmä potilaan ohjauksessa 5. Potilaskertomus /raportti 6. Ohjaus case ( asiakastilanne hoitotyön ympäristössä)
Ohjaus ja palaute.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Hoitotyön työelämälähtöiset teemat ja tilanteet.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson itsenäisessä suoritusvaihtoehdossa ( Option 2) opiskelija osoittaa osaamistaan opintojakson sisältöön ja sanastoon liittyvän kirjallisen ja suullisen tentin avulla.. Kirjallisen tentin opiskelija tekee Exam järjestelmässä. Suullinen tentti tehdään Zoomin välityksellä ( ajanvaraus Moodlessa)
Kansainvälisyys
Opintojaksolla opiskelija voi kehittää omaa kv-osaamistaan hoitotyön ammattiin ja akateemisiin valmiuksiin littyen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa kahdella eri tavalla. Opiskelija sitoutuu valitsemaansa suoritusvaihtoehtoon ennakkotehtävässä (itsearviointi) Itsearvioinnin ohjeistus annetaan infossa. Alkuitsearviointi on edellytys opintojakson suorittamiselle molemmissa vaihtoehdoissa.
1. Työpajaivaihtoehto (study groups) (kuvaus aiemmin): aktiivinen osallistuminen ja osaamisen osoittaminen Zoom oppimissessioissa (80% läsnäolo), opintojakson teemoihin liittyvien tehtävien avulla pienryhmissä ja palautekeskusteluissa.
2. Itsenäinen vaihtoehto: osaamisen osoittaminen opintojakson teemoihin littyvällä kirjallisella ja suullisella tentillä teemojen sanastoon liittyen. (ei osallistumisvelvoitetta ZOOM sessioihin) ja osallistumalla palautekeskusteluun.
Sisällön jaksotus
Opintojakso ajoittuu syyslukukaudelle 2024. Tarkka aikataulutus on nähtävissä Pepissä, Moodlessa ja lukujärjestyksissä.
Lisätietoja opiskelijoille
Kaikki Zoom-työpajat tallennetaan opiskelumateriaaleiksi.
Reaaliaikainen osallistuminen opintojakson aloittavaan INFO-webinaariin on vahva suositus myös itsenäisen opiskeluvaihtoehdon valinneille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T1:
Opiskelijan sanavalinnoissa, kieliopissa ja rakenteissa on isoja haasteita. Opiskelijan tuottamat kieliopilliset rakenteet ovat hyvin yksinkertaisia, ja niissä on vääriä valintoja. Kommunikoidut lauseet ovat lyhyitä ja yksinkertaisia, mikä tekee puheesta hajanaista ja vaikeasti ymmärrettävää. Ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa on suuria ongelmia, ja yhdessä intonaatiohaasteiden kanssa tuotettu kieli voi olla hyvin vaikeasti ymmärrettävää. Opiskelija ei juuri ole vuorovaikutuksessa muiden kanssa oppimistoiminnan aikana, mutta pystyy suorittamaan tehtäviä välttävästi osana tiimiä ja osoittamaan omalla tasollaan, englannin kielellä, selviytymistä ammatillisessa kommunikointitilanteessa.
T2:
Opiskelija kommunikoi englanniksi mutta ammattiterminologian ja käsitteiden käytössä on systemaattisesti puutteita. Muuttuvien kielioppimuotojen ja -rakenteiden käyttö on rajallista. Kielioppivirheitä esiintyy. Opiskelijalla on suuria haasteita oikeassa ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa ja intonaatiossa. Opiskelija ei kommunikoi selkeästi ja tuotettu kieli voi olla vaikea ymmärtää. Opiskelija ei ole kovin aktiivinen vuorovaikutuksessa muiden kanssa, eikä hän välttämättä ymmärrä annettuja oppimistehtäviä. Opiskelija kuitenkin suorittaa oppimistehtävät muiden kanssa ja pystyy osoittamaan omalla tasollaan ymmärrettävästi englannin kielellä selviytymistä ammatillisessa tilanteessa.
HYL(täydennettävä):
Opiskelijan suoritus on alle arvosanan 1. Puheen ja kirjoittamisen sisältö englanninkielellä ei vastaa tilanteiden tarvetta, koska opiskelija ei osaa oikeita sanoja ja ilmaisuja. Käytetty kieli ja kieliopilliset muodot ovat siinä määrin virheellisiä, että tulos ei ole ymmärrettävä. Opiskelija ei pysty osoittamaan henkilökohtaista englannin osaamistaan riittävästi ammatillisessa kommunikointitilanteessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3:
Opiskelija kommunikoi ymmärrettävästi käyttäen myös ammattikieltä ja terminologiaa. Kieli on tilanteeseen sopiva ja käytetyt termit ja käsitteet ovat pääosin oikeita. Jotkut käytetyt ilmaisut eivät ole tarkkoja, mutta opiskelija onnistuu välittämään keskeiset ajatukset ymmärrettävästi omin sanoin. Kieliopin perusmuodot ovat oikein. Kieliopin muotojen ja rakenteiden satunnaiset virheet eivät ole systemaattisia eivätkä estä vuorovaikutusta. Puutteita on ääntämisessä, sanojen ja lauseiden painotuksessa ja intonaatiossa, mutta ne eivät suurimmalta osin estä kommunikoinnin ymmärrettävyyttä. Toisten kanssa kommunikoinnissa ja ammatillisessa kontekstissa on haasteita, mutta opiskelija osallistuu aktiivisesti erilaisiin oppimistoimintoihin ja pystyy suorittamaan annettuja tehtäviä muiden kanssa sekä osoittamaan hyvää selviytymistä ammatillisissa viestintätilanteissa.
H4:
Opiskelija käyttää englantia vaivattomasti ja hän osaa kommunikoida ammattitermeillä sekä suullisesti että kirjallisesti ilman väärinkäsityksiä. Opiskelijalla on käytössä laaja sanavarasto ja hän tuottaa kielen selkeästi ja jäsennellysti. Käytetyt ammatilliset termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja pääosin oikeita viestintätilanteissa. Monimutkaisemmissa kieliopillisissa muodoissa ja rakenteissa on pieniä puutteita, mutta ne eivät estä vuorovaikutusta. Viestinnän sisältö on oikea eri tilanteisiin. Ääntäminen, sanojen ja lauseiden painotus ja intonaatio ovat oikein ja vaivattomia. Opiskelija on aktiivisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja näyttää osaamisensa kaikissa oppimistehtävissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa kommunikointitilanteissa kiitettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5:
Opiskelija käyttää englantia helposti. Hän kommunikoi ammattikieltä ja idiomaattisia ilmaisuja luonnollisesti ja sujuvasti. Käytetyt termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja oikeita tilanteeseen. Kieliopilliset muodot ja rakenteet ovat monipuolisia ja pääosin virheettömiä. Opiskelija kommunikoi sujuvasti oman ammattinsa puitteissa sekä kirjoittamalla että puhumalla. Ääntäminen, sanavalinnat, lauseen painotus ja intonaatio ovat oikein ja luonnollisia. Opiskelija on aktiivisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja näyttää sujuvan osaamisensa kaikissa oppimistehtävissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: hoitotyön englannin suullisen ja kirjallisen osaamisen osoittaminen opintojaksoon liittyvillä tehtävillä, kontaktiopetuksen (Zoom) aikana ja/tai tentillä sekä osallistumisella palautesessioihin.
Arviointikriteerit: Kts. englanninkieliset arviointikriteerit. Arvioinnin kohteet tehtävien osalta löytyvät Moodlesta.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 05.08.2024
Ajoitus
06.08.2024 - 03.09.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
Opettaja
- Taina Liu
Vastuuhenkilö
Taina Liu
Opiskelijaryhmät
-
KA72H24KSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, kevät 2024
Tavoitteet
Osaat silmäillä englanninkielisen tieteellisen artikkelin ja kirjoittaa referaatin englanniksi.
Osaat ohjata potilasta eri tilanteissa ja aihepiireissä (esim. hoitotoimenpiteet, Kanta, Sote) englannin kielellä.
Osaat käyttää anatomian termejä (elinjärjestelmät, kehon osat) englannin kielellä ja tunnistaa lääketieteen terminologiaa (sairauksia, tiloja, asiantuntijoita, toimenpiteitä) ja niiden muodostamisen perusperiaatteet englanniksi.
Osaat kirjoittaa anamneesin (patient medical history), dokumentoida ja raportoida potilaan terveystiedot englanniksi.
Sisältö
- Tieteellisen tekstin / artikkelin lukeminen
- Potilaan/ asiakkaan ohjaaminen
- Anatomia ja lääketieteen terminologia
- Anamneesi (terveystiedot), dokumentointi ja raportointi
Aika ja paikka
Työpajavaihtoehdon/study group (option 1) Zoom opetus syksyllä 2024
WEB 1: (info) 6.8.2024 klo 16:15 - 17:45
WEB 2: 13.8.2024 klo 14:15 - 17:30
WEB 3: 19.8.2024 klo 14:15 - 17:30
WEB 4: 22.8.2024 klo 14:15 - 17:30
WEB 5: 26.8.2024 klo 14:15 - 17:30
WEB 6: 27.8.2024 klo 14:15 - 17:30
WEB 7: 2.9.2024 klo 14:15 - 17:30
WEB 8: 3.9.2024 klo 14:15 - 17:30
Oppimateriaalit
Moodle oppimismateriaalit. Opiskelijoiden itse tuottamat oppimismateriaalit. Ulkoiset verkkomateriaalit.
Opetusmenetelmät
Virtuaaliset ja digitaaliset opetusmenetelmät. Aktivoivat luennot ja harjoitukset Zoomissa (31h) , pienryhmätyöt, ja itsenäiset tehtävät (103 h), palautekeskustelut (3 h)
Oppimistehtävät (suullisen ja kirjallisen osaamisen osoittaminen):
1.alku- ja loppuitsearvioinnit (oman osaamisen arviointi, toteutusvaihtoehdon valinta ja valittuun vaihtoehtoon sitoutuminen), oman osaamisen kehittymisen arviointi 2. Tieteellisen artikkelin lukeminen silmäilytekniikkaa hyödyntäen 3. Anatomia ja lääketieteen terminologia 4. Kanta- järjestelmä potilaan ohjauksessa 5. Potilaskertomus /raportti 6. Ohjaus case ( asiakastilanne hoitotyön ympäristössä)
Ohjaus ja palaute.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Hoitotyön työelämälähtöiset teemat ja tilanteet.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson itsenäisessä suoritusvaihtoehdossa ( Option 2) opiskelija osoittaa osaamistaan opintojakson sisältöön ja sanastoon liittyvän kirjallisen ja suullisen tentin avulla.. Kirjallisen tentin opiskelija tekee Exam järjestelmässä. Suullinen tentti tehdään Zoomin välityksellä ( ajanvaraus Moodlessa)
Kansainvälisyys
Opintojaksolla opiskelija voi kehittää omaa kv-osaamistaan hoitotyön ammattiin ja akateemisiin valmiuksiin littyen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa kahdella eri tavalla. Opiskelija sitoutuu valitsemaansa suoritusvaihtoehtoon ennakkotehtävässä (itsearviointi) Itsearvioinnin ohjeistus annetaan infossa. Alkuitsearviointi on edellytys opintojakson suorittamiselle molemmissa vaihtoehdoissa.
1. Työpajaivaihtoehto (study groups) (kuvaus aiemmin): aktiivinen osallistuminen ja osaamisen osoittaminen Zoom oppimissessioissa (80% läsnäolo), opintojakson teemoihin liittyvien tehtävien avulla pienryhmissä ja palautekeskusteluissa.
2. Itsenäinen vaihtoehto: osaamisen osoittaminen opintojakson teemoihin littyvällä kirjallisella ja suullisella tentillä teemojen sanastoon liittyen. (ei osallistumisvelvoitetta ZOOM sessioihin) ja osallistumalla palautekeskusteluun.
Sisällön jaksotus
Opintojakso ajoittuu syyslukukaudelle 2024. Tarkka aikataulutus on nähtävissä Pepissä, Moodlessa ja lukujärjestyksissä.
Lisätietoja opiskelijoille
Kaikki Zoom-työpajat tallennetaan opiskelumateriaaleiksi.
Reaaliaikainen osallistuminen opintojakson aloittavaan INFO-webinaariin on vahva suositus myös itsenäisen opiskeluvaihtoehdon valinneille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T1:
Opiskelijan sanavalinnoissa, kieliopissa ja rakenteissa on isoja haasteita. Opiskelijan tuottamat kieliopilliset rakenteet ovat hyvin yksinkertaisia, ja niissä on vääriä valintoja. Kommunikoidut lauseet ovat lyhyitä ja yksinkertaisia, mikä tekee puheesta hajanaista ja vaikeasti ymmärrettävää. Ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa on suuria ongelmia, ja yhdessä intonaatiohaasteiden kanssa tuotettu kieli voi olla hyvin vaikeasti ymmärrettävää. Opiskelija ei juuri ole vuorovaikutuksessa muiden kanssa oppimistoiminnan aikana, mutta pystyy suorittamaan tehtäviä välttävästi osana tiimiä ja osoittamaan omalla tasollaan, englannin kielellä, selviytymistä ammatillisessa kommunikointitilanteessa.
T2:
Opiskelija kommunikoi englanniksi mutta ammattiterminologian ja käsitteiden käytössä on systemaattisesti puutteita. Muuttuvien kielioppimuotojen ja -rakenteiden käyttö on rajallista. Kielioppivirheitä esiintyy. Opiskelijalla on suuria haasteita oikeassa ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa ja intonaatiossa. Opiskelija ei kommunikoi selkeästi ja tuotettu kieli voi olla vaikea ymmärtää. Opiskelija ei ole kovin aktiivinen vuorovaikutuksessa muiden kanssa, eikä hän välttämättä ymmärrä annettuja oppimistehtäviä. Opiskelija kuitenkin suorittaa oppimistehtävät muiden kanssa ja pystyy osoittamaan omalla tasollaan ymmärrettävästi englannin kielellä selviytymistä ammatillisessa tilanteessa.
HYL(täydennettävä):
Opiskelijan suoritus on alle arvosanan 1. Puheen ja kirjoittamisen sisältö englanninkielellä ei vastaa tilanteiden tarvetta, koska opiskelija ei osaa oikeita sanoja ja ilmaisuja. Käytetty kieli ja kieliopilliset muodot ovat siinä määrin virheellisiä, että tulos ei ole ymmärrettävä. Opiskelija ei pysty osoittamaan henkilökohtaista englannin osaamistaan riittävästi ammatillisessa kommunikointitilanteessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3:
Opiskelija kommunikoi ymmärrettävästi käyttäen myös ammattikieltä ja terminologiaa. Kieli on tilanteeseen sopiva ja käytetyt termit ja käsitteet ovat pääosin oikeita. Jotkut käytetyt ilmaisut eivät ole tarkkoja, mutta opiskelija onnistuu välittämään keskeiset ajatukset ymmärrettävästi omin sanoin. Kieliopin perusmuodot ovat oikein. Kieliopin muotojen ja rakenteiden satunnaiset virheet eivät ole systemaattisia eivätkä estä vuorovaikutusta. Puutteita on ääntämisessä, sanojen ja lauseiden painotuksessa ja intonaatiossa, mutta ne eivät suurimmalta osin estä kommunikoinnin ymmärrettävyyttä. Toisten kanssa kommunikoinnissa ja ammatillisessa kontekstissa on haasteita, mutta opiskelija osallistuu aktiivisesti erilaisiin oppimistoimintoihin ja pystyy suorittamaan annettuja tehtäviä muiden kanssa sekä osoittamaan hyvää selviytymistä ammatillisissa viestintätilanteissa.
H4:
Opiskelija käyttää englantia vaivattomasti ja hän osaa kommunikoida ammattitermeillä sekä suullisesti että kirjallisesti ilman väärinkäsityksiä. Opiskelijalla on käytössä laaja sanavarasto ja hän tuottaa kielen selkeästi ja jäsennellysti. Käytetyt ammatilliset termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja pääosin oikeita viestintätilanteissa. Monimutkaisemmissa kieliopillisissa muodoissa ja rakenteissa on pieniä puutteita, mutta ne eivät estä vuorovaikutusta. Viestinnän sisältö on oikea eri tilanteisiin. Ääntäminen, sanojen ja lauseiden painotus ja intonaatio ovat oikein ja vaivattomia. Opiskelija on aktiivisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja näyttää osaamisensa kaikissa oppimistehtävissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa kommunikointitilanteissa kiitettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5:
Opiskelija käyttää englantia helposti. Hän kommunikoi ammattikieltä ja idiomaattisia ilmaisuja luonnollisesti ja sujuvasti. Käytetyt termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja oikeita tilanteeseen. Kieliopilliset muodot ja rakenteet ovat monipuolisia ja pääosin virheettömiä. Opiskelija kommunikoi sujuvasti oman ammattinsa puitteissa sekä kirjoittamalla että puhumalla. Ääntäminen, sanavalinnat, lauseen painotus ja intonaatio ovat oikein ja luonnollisia. Opiskelija on aktiivisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja näyttää sujuvan osaamisensa kaikissa oppimistehtävissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: hoitotyön englannin suullisen ja kirjallisen osaamisen osoittaminen opintojaksoon liittyvillä tehtävillä, kontaktiopetuksen (Zoom) aikana ja/tai tentillä sekä osallistumisella palautesessioihin.
Arviointikriteerit: Kts. englanninkieliset arviointikriteerit. Arvioinnin kohteet tehtävien osalta löytyvät Moodlesta.
Ilmoittautumisaika
24.01.2024 - 14.05.2024
Ajoitus
01.06.2024 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 50
Opettaja
- Taina Liu
Vastuuhenkilö
Taina Liu
Tavoitteet
Osaat silmäillä englanninkielisen tieteellisen artikkelin ja kirjoittaa referaatin englanniksi.
Osaat ohjata potilasta eri tilanteissa ja aihepiireissä (esim. hoitotoimenpiteet, Kanta, Sote) englannin kielellä.
Osaat käyttää anatomian termejä (elinjärjestelmät, kehon osat) englannin kielellä ja tunnistaa lääketieteen terminologiaa (sairauksia, tiloja, asiantuntijoita, toimenpiteitä) ja niiden muodostamisen perusperiaatteet englanniksi.
Osaat kirjoittaa anamneesin (patient medical history), dokumentoida ja raportoida potilaan terveystiedot englanniksi.
Sisältö
- Tieteellisen tekstin / artikkelin lukeminen
- Potilaan/ asiakkaan ohjaaminen
- Anatomia ja lääketieteen terminologia
- Anamneesi (terveystiedot), dokumentointi ja raportointi
Aika ja paikka
Opintojakso ajoittuu kesälukukaudelle 2024. Opintojakson voi aloittaa 15.5.2024 , jolloin klo 16:00 opintojakson Moodlealustalla opiskelija voi halutessaan Zoomin kautta osallistua opintojakson INFOon reaaliajassa.
Opintojakson oppimistehtävien tulee olla palautettuna 30.7.2024 mennessä. Tämän jälkeen palautettuja suorituksia ei arvioida.
Määräajassa palautetut suoritukset arvioidaan ja opettaja antaa palautteen 30.8. 2024 mennessä. Opintojakson hyväksytty suoritus merkitään Peppiin kesäopinnoiksi päivämäärällä 30.7.2024.
Oppimateriaalit
Moodle oppimismateriaalit. Opiskelijoiden itse tuottamat oppimismateriaalit. Ulkoiset verkkomateriaalit.
Opetusmenetelmät
Virtuaaliset ja digitaaliset opetusmenetelmät Moodlessa. Teemoihin liittyvät orientoivat videoidut tietoiskut, digitaaliset harjoitukset, itsenäiset tehtävät ja testit. Palaute.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset teemat, sanasto ja tilanteet.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Osaaminen osoitetaan oppimistehtävien avulla. Lisäksi jokaiseen opintojakson teemaan liittyy sanastoa kertaava testi.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla opiskelija voi kehittää omaa kv-osaamistaan hoitotyössä tarvittavaan vuorovaikutukseen a akateemisiin valmiuksiin liittyen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson suorittamiseen on vain yksi tapa.
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti oppimistehtävien ja testien avulla.
Oppimistehtävillä opiskelija osoittaa sekä suullista että kirjallista teemojen mukaista hoitotyön englannin osaamistaan.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla on 6 eri oppimisteemaa:
1. Tieteellisen artikkelin lukeminen
2. Sairaudet, tilat ja oireet
3. Kohtelias vuorovaikutus
4. Lääketieteen terminologia ja anatomia
5. Potilaan ohjaus (MyKanta)
6. Anamneesi ja raportointi
Opintojaksolla on alku- ja loppuitsearviointien lisäksi neljä (4) palautettavaa oppimistehtävää:
1. Hoitotyöhön liittyvän tieteellisen artikkelin lukeminen silmäilytekniikkaa hyödyntäen. 2. Anatomiatutoriaali- ja lääketieteen terminologiatehtävä 4. Potilaan ohjaustehtävä 5. Potilas anamneesi / taustatiedot ja niiden raportointi tehtävä.
Lisäksi kaikkiin opintojakson teemoihin liittyen opiskelija suorittaa digitaalisen sanastotestin.
Opintojakson suoritusaika on 15.5.2024 - 30.7.2024.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoa varten opiskelijalla tulee olla video- ja äänimateriaalin tuottamiseen tarvittavat välineet sekä soveltuvat, ajantasaiset ohjelmistot digitaalisen oppimismateriaalin käsittelyyn. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään esim. älypuhelinta käyttäen. Opiskelijan tulee todentaa ohjeidenmukaisesti henkilöllisyytensä opintojakson alussa.
Jokaiseen palautettavaan tehtävään liittyy sekä suullisen , että kirjallisen osaamisen osoittaminen. Suorituksia, joissa ohjeidenmukaista videomateriaalia ei ole opiskelijan tunnistettavasti käytetty ei hyväksytä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T1:
Opiskelijan sanavalinnoissa, kieliopissa ja rakenteissa on isoja haasteita. Opiskelijan tuottamat kieliopilliset rakenteet ovat hyvin yksinkertaisia, ja niissä on vääriä valintoja. Kommunikoidut lauseet ovat lyhyitä ja yksinkertaisia, mikä tekee puheesta hajanaista ja vaikeasti ymmärrettävää. Ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa on suuria ongelmia, ja yhdessä intonaatiohaasteiden kanssa tuotettu kieli voi olla hyvin vaikeasti ymmärrettävää. Opiskelija ei juuri ole vuorovaikutuksessa muiden kanssa oppimistoiminnan aikana, mutta pystyy suorittamaan tehtäviä välttävästi osana tiimiä ja osoittamaan omalla tasollaan, englannin kielellä, selviytymistä ammatillisessa kommunikointitilanteessa.
T2:
Opiskelija kommunikoi englanniksi mutta ammattiterminologian ja käsitteiden käytössä on systemaattisesti puutteita. Muuttuvien kielioppimuotojen ja -rakenteiden käyttö on rajallista. Kielioppivirheitä esiintyy. Opiskelijalla on suuria haasteita oikeassa ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa ja intonaatiossa. Opiskelija ei kommunikoi selkeästi ja tuotettu kieli voi olla vaikea ymmärtää. Opiskelija ei ole kovin aktiivinen vuorovaikutuksessa muiden kanssa, eikä hän välttämättä ymmärrä annettuja oppimistehtäviä. Opiskelija kuitenkin suorittaa oppimistehtävät muiden kanssa ja pystyy osoittamaan omalla tasollaan ymmärrettävästi englannin kielellä selviytymistä ammatillisessa tilanteessa.
HYL(täydennettävä):
Opiskelijan suoritus on alle arvosanan 1. Puheen ja kirjoittamisen sisältö englanninkielellä ei vastaa tilanteiden tarvetta, koska opiskelija ei osaa oikeita sanoja ja ilmaisuja. Käytetty kieli ja kieliopilliset muodot ovat siinä määrin virheellisiä, että tulos ei ole ymmärrettävä. Opiskelija ei pysty osoittamaan henkilökohtaista englannin osaamistaan riittävästi ammatillisessa kommunikointitilanteessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3:
Opiskelija kommunikoi ymmärrettävästi käyttäen myös ammattikieltä ja terminologiaa. Kieli on tilanteeseen sopiva ja käytetyt termit ja käsitteet ovat pääosin oikeita. Jotkut käytetyt ilmaisut eivät ole tarkkoja, mutta opiskelija onnistuu välittämään keskeiset ajatukset ymmärrettävästi omin sanoin. Kieliopin perusmuodot ovat oikein. Kieliopin muotojen ja rakenteiden satunnaiset virheet eivät ole systemaattisia eivätkä estä vuorovaikutusta. Puutteita on ääntämisessä, sanojen ja lauseiden painotuksessa ja intonaatiossa, mutta ne eivät suurimmalta osin estä kommunikoinnin ymmärrettävyyttä. Toisten kanssa kommunikoinnissa ja ammatillisessa kontekstissa on haasteita, mutta opiskelija osallistuu aktiivisesti erilaisiin oppimistoimintoihin ja pystyy suorittamaan annettuja tehtäviä muiden kanssa sekä osoittamaan hyvää selviytymistä ammatillisissa viestintätilanteissa.
H4:
Opiskelija käyttää englantia vaivattomasti ja hän osaa kommunikoida ammattitermeillä sekä suullisesti että kirjallisesti ilman väärinkäsityksiä. Opiskelijalla on käytössä laaja sanavarasto ja hän tuottaa kielen selkeästi ja jäsennellysti. Käytetyt ammatilliset termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja pääosin oikeita viestintätilanteissa. Monimutkaisemmissa kieliopillisissa muodoissa ja rakenteissa on pieniä puutteita, mutta ne eivät estä vuorovaikutusta. Viestinnän sisältö on oikea eri tilanteisiin. Ääntäminen, sanojen ja lauseiden painotus ja intonaatio ovat oikein ja vaivattomia. Opiskelija on aktiivisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja näyttää osaamisensa kaikissa oppimistehtävissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa kommunikointitilanteissa kiitettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5:
Opiskelija käyttää englantia helposti. Hän kommunikoi ammattikieltä ja idiomaattisia ilmaisuja luonnollisesti ja sujuvasti. Käytetyt termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja oikeita tilanteeseen. Kieliopilliset muodot ja rakenteet ovat monipuolisia ja pääosin virheettömiä. Opiskelija kommunikoi sujuvasti oman ammattinsa puitteissa sekä kirjoittamalla että puhumalla. Ääntäminen, sanavalinnat, lauseen painotus ja intonaatio ovat oikein ja luonnollisia. Opiskelija on aktiivisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja näyttää sujuvan osaamisensa kaikissa oppimistehtävissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hoitotyön englannin suullisen ja kirjallisen osaamisen osoittaminen opintojaksoon liittyvillä tehtävillä ja digitaalisilla testeillä. Opiskelijan tulee saavuttaa hyväksytty taso (T1) kaikissa opintojakson tehtävissä saadakseen opintojakson 5 op:ta hyväksytysti suoritettua.
Tehtävien tulee olla tehtynä ja palautettuna 30.7. 2024 mennessä. Tämän jälkeen palautettuja tehtäviä ei arvioida. Opettaja voi pyytää opiskelijaa täydentämään määräajassa palautettua tehtävää, jos hyväksytty osaamistataso ei toteudu.
Hylätty (0)
Kts. englanninkieliset arviointikriteerit.