English for Nursing and Health Care (5 op)
Toteutuksen tunnus: A72H0009-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 05.08.2024
Ajoitus
06.08.2024 - 03.09.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
Opettaja
- Taina Liu
Vastuuhenkilö
Taina Liu
Opiskelijaryhmät
-
KA72H24KSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, kevät 2024
Tavoitteet
Osaat silmäillä englanninkielisen tieteellisen artikkelin ja kirjoittaa referaatin englanniksi.
Osaat ohjata potilasta eri tilanteissa ja aihepiireissä (esim. hoitotoimenpiteet, Kanta, Sote) englannin kielellä.
Osaat käyttää anatomian termejä (elinjärjestelmät, kehon osat) englannin kielellä ja tunnistaa lääketieteen terminologiaa (sairauksia, tiloja, asiantuntijoita, toimenpiteitä) ja niiden muodostamisen perusperiaatteet englanniksi.
Osaat kirjoittaa anamneesin (patient medical history), dokumentoida ja raportoida potilaan terveystiedot englanniksi.
Sisältö
- Tieteellisen tekstin / artikkelin lukeminen
- Potilaan/ asiakkaan ohjaaminen
- Anatomia ja lääketieteen terminologia
- Anamneesi (terveystiedot), dokumentointi ja raportointi
Aika ja paikka
Työpajavaihtoehdon/study group (option 1) Zoom opetus syksyllä 2024
WEB 1: (info) 6.8.2024 klo 16:15 - 17:45
WEB 2: 13.8.2024 klo 14:15 - 17:30
WEB 3: 19.8.2024 klo 14:15 - 17:30
WEB 4: 22.8.2024 klo 14:15 - 17:30
WEB 5: 26.8.2024 klo 14:15 - 17:30
WEB 6: 27.8.2024 klo 14:15 - 17:30
WEB 7: 2.9.2024 klo 14:15 - 17:30
WEB 8: 3.9.2024 klo 14:15 - 17:30
Oppimateriaalit
Moodle oppimismateriaalit. Opiskelijoiden itse tuottamat oppimismateriaalit. Ulkoiset verkkomateriaalit.
Opetusmenetelmät
Virtuaaliset ja digitaaliset opetusmenetelmät. Aktivoivat luennot ja harjoitukset Zoomissa (31h) , pienryhmätyöt, ja itsenäiset tehtävät (103 h), palautekeskustelut (3 h)
Oppimistehtävät (suullisen ja kirjallisen osaamisen osoittaminen):
1.alku- ja loppuitsearvioinnit (oman osaamisen arviointi, toteutusvaihtoehdon valinta ja valittuun vaihtoehtoon sitoutuminen), oman osaamisen kehittymisen arviointi 2. Tieteellisen artikkelin lukeminen silmäilytekniikkaa hyödyntäen 3. Anatomia ja lääketieteen terminologia 4. Kanta- järjestelmä potilaan ohjauksessa 5. Potilaskertomus /raportti 6. Ohjaus case ( asiakastilanne hoitotyön ympäristössä)
Ohjaus ja palaute.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Hoitotyön työelämälähtöiset teemat ja tilanteet.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson itsenäisessä suoritusvaihtoehdossa ( Option 2) opiskelija osoittaa osaamistaan opintojakson sisältöön ja sanastoon liittyvän kirjallisen ja suullisen tentin avulla.. Kirjallisen tentin opiskelija tekee Exam järjestelmässä. Suullinen tentti tehdään Zoomin välityksellä ( ajanvaraus Moodlessa)
Kansainvälisyys
Opintojaksolla opiskelija voi kehittää omaa kv-osaamistaan hoitotyön ammattiin ja akateemisiin valmiuksiin littyen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa kahdella eri tavalla. Opiskelija sitoutuu valitsemaansa suoritusvaihtoehtoon ennakkotehtävässä (itsearviointi) Itsearvioinnin ohjeistus annetaan infossa. Alkuitsearviointi on edellytys opintojakson suorittamiselle molemmissa vaihtoehdoissa.
1. Työpajaivaihtoehto (study groups) (kuvaus aiemmin): aktiivinen osallistuminen ja osaamisen osoittaminen Zoom oppimissessioissa (80% läsnäolo), opintojakson teemoihin liittyvien tehtävien avulla pienryhmissä ja palautekeskusteluissa.
2. Itsenäinen vaihtoehto: osaamisen osoittaminen opintojakson teemoihin littyvällä kirjallisella ja suullisella tentillä teemojen sanastoon liittyen. (ei osallistumisvelvoitetta ZOOM sessioihin) ja osallistumalla palautekeskusteluun.
Sisällön jaksotus
Opintojakso ajoittuu syyslukukaudelle 2024. Tarkka aikataulutus on nähtävissä Pepissä, Moodlessa ja lukujärjestyksissä.
Lisätietoja opiskelijoille
Kaikki Zoom-työpajat tallennetaan opiskelumateriaaleiksi.
Reaaliaikainen osallistuminen opintojakson aloittavaan INFO-webinaariin on vahva suositus myös itsenäisen opiskeluvaihtoehdon valinneille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
T1:
Opiskelijan sanavalinnoissa, kieliopissa ja rakenteissa on isoja haasteita. Opiskelijan tuottamat kieliopilliset rakenteet ovat hyvin yksinkertaisia, ja niissä on vääriä valintoja. Kommunikoidut lauseet ovat lyhyitä ja yksinkertaisia, mikä tekee puheesta hajanaista ja vaikeasti ymmärrettävää. Ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa on suuria ongelmia, ja yhdessä intonaatiohaasteiden kanssa tuotettu kieli voi olla hyvin vaikeasti ymmärrettävää. Opiskelija ei juuri ole vuorovaikutuksessa muiden kanssa oppimistoiminnan aikana, mutta pystyy suorittamaan tehtäviä välttävästi osana tiimiä ja osoittamaan omalla tasollaan, englannin kielellä, selviytymistä ammatillisessa kommunikointitilanteessa.
T2:
Opiskelija kommunikoi englanniksi mutta ammattiterminologian ja käsitteiden käytössä on systemaattisesti puutteita. Muuttuvien kielioppimuotojen ja -rakenteiden käyttö on rajallista. Kielioppivirheitä esiintyy. Opiskelijalla on suuria haasteita oikeassa ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa ja intonaatiossa. Opiskelija ei kommunikoi selkeästi ja tuotettu kieli voi olla vaikea ymmärtää. Opiskelija ei ole kovin aktiivinen vuorovaikutuksessa muiden kanssa, eikä hän välttämättä ymmärrä annettuja oppimistehtäviä. Opiskelija kuitenkin suorittaa oppimistehtävät muiden kanssa ja pystyy osoittamaan omalla tasollaan ymmärrettävästi englannin kielellä selviytymistä ammatillisessa tilanteessa.
HYL(täydennettävä):
Opiskelijan suoritus on alle arvosanan 1. Puheen ja kirjoittamisen sisältö englanninkielellä ei vastaa tilanteiden tarvetta, koska opiskelija ei osaa oikeita sanoja ja ilmaisuja. Käytetty kieli ja kieliopilliset muodot ovat siinä määrin virheellisiä, että tulos ei ole ymmärrettävä. Opiskelija ei pysty osoittamaan henkilökohtaista englannin osaamistaan riittävästi ammatillisessa kommunikointitilanteessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3:
Opiskelija kommunikoi ymmärrettävästi käyttäen myös ammattikieltä ja terminologiaa. Kieli on tilanteeseen sopiva ja käytetyt termit ja käsitteet ovat pääosin oikeita. Jotkut käytetyt ilmaisut eivät ole tarkkoja, mutta opiskelija onnistuu välittämään keskeiset ajatukset ymmärrettävästi omin sanoin. Kieliopin perusmuodot ovat oikein. Kieliopin muotojen ja rakenteiden satunnaiset virheet eivät ole systemaattisia eivätkä estä vuorovaikutusta. Puutteita on ääntämisessä, sanojen ja lauseiden painotuksessa ja intonaatiossa, mutta ne eivät suurimmalta osin estä kommunikoinnin ymmärrettävyyttä. Toisten kanssa kommunikoinnissa ja ammatillisessa kontekstissa on haasteita, mutta opiskelija osallistuu aktiivisesti erilaisiin oppimistoimintoihin ja pystyy suorittamaan annettuja tehtäviä muiden kanssa sekä osoittamaan hyvää selviytymistä ammatillisissa viestintätilanteissa.
H4:
Opiskelija käyttää englantia vaivattomasti ja hän osaa kommunikoida ammattitermeillä sekä suullisesti että kirjallisesti ilman väärinkäsityksiä. Opiskelijalla on käytössä laaja sanavarasto ja hän tuottaa kielen selkeästi ja jäsennellysti. Käytetyt ammatilliset termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja pääosin oikeita viestintätilanteissa. Monimutkaisemmissa kieliopillisissa muodoissa ja rakenteissa on pieniä puutteita, mutta ne eivät estä vuorovaikutusta. Viestinnän sisältö on oikea eri tilanteisiin. Ääntäminen, sanojen ja lauseiden painotus ja intonaatio ovat oikein ja vaivattomia. Opiskelija on aktiivisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja näyttää osaamisensa kaikissa oppimistehtävissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa kommunikointitilanteissa kiitettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5:
Opiskelija käyttää englantia helposti. Hän kommunikoi ammattikieltä ja idiomaattisia ilmaisuja luonnollisesti ja sujuvasti. Käytetyt termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja oikeita tilanteeseen. Kieliopilliset muodot ja rakenteet ovat monipuolisia ja pääosin virheettömiä. Opiskelija kommunikoi sujuvasti oman ammattinsa puitteissa sekä kirjoittamalla että puhumalla. Ääntäminen, sanavalinnat, lauseen painotus ja intonaatio ovat oikein ja luonnollisia. Opiskelija on aktiivisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja näyttää sujuvan osaamisensa kaikissa oppimistehtävissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: hoitotyön englannin suullisen ja kirjallisen osaamisen osoittaminen opintojaksoon liittyvillä tehtävillä, kontaktiopetuksen (Zoom) aikana ja/tai tentillä sekä osallistumisella palautesessioihin.
Arviointikriteerit: Kts. englanninkieliset arviointikriteerit. Arvioinnin kohteet tehtävien osalta löytyvät Moodlesta.