Esimiestyön ja hyvän hallintokäytännön osaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: K701SL32OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioita
- tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä (TO, PY)
- tuntee hyvän hallinnon periaatteet (PY, EH)
- osaa toimia työyhteisön lähiesimiehenä julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
- tuntee työ-ja virkasuhteen perusteet
Sisältö:
- yleisimmät johtamisteoriat
- hyvää hallintoa ja esimiestyötä ohjaava lainsäädäntö
Sisältö
Tieto puuttuu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 17.03.2024
Ajoitus
18.03.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Martti Ainonen
Vastuuhenkilö
Martti Ainonen
Opiskelijaryhmät
-
K71S21SSosionomikoulutus (päiväopinnot) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioita
- tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä (TO, PY)
- tuntee hyvän hallinnon periaatteet (PY, EH)
- osaa toimia työyhteisön lähiesimiehenä julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
- tuntee työ-ja virkasuhteen perusteet
Sisältö:
- yleisimmät johtamisteoriat
- hyvää hallintoa ja esimiestyötä ohjaava lainsäädäntö
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
18.3.-31.5.2023 Kemin kampus
Oppimateriaalit
- Hallintolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434
- Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy.
- Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161660/Rap_47_2019_Sosiaalityon%20tulevaisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen virkasuhdeopas. https://www.kt.fi/julkaisut-ja-oppaat/2021/kunnallisen-esimiehen-virkasuhdeopas
- Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas.https://www.kt.fi/julkaisut-ja-oppaat/2021/kunnallisen-esimiehen-tyosuhdeopas
Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
Valinnainen kirjallisuus:
- Joki, M. (2018). Henkilöstöasiantuntijan käsikirja (6., uudistettu painos.). [Helsinki]: Kauppakamari.
- Kauhanen, J. (2018). Esimies tuottavuuden kehittäjänä (1. painos.). [Helsinki]: Kauppakamari
- Laaksonen, H., Salin, S. & Von Bagh, M. (2019). Iloa ja intoa johtamiseen: Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki. E-kirja
- Mäki, T. (2014). Johtamisen kulmakivet: Kertomuksia esimiestyöstä sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Fioca.
- Pietiläinen, V. & Syväjärvi, A. (2019 tai 2022). Johtamisen psykologia. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Paanetoja, J. (2023) Työoikeus tutuksi -käsikirja, 3., uudistettu painos. Edita.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla toteutetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä.
Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista.
Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen opintojakson materiaaliin.
Opintojaksoon sisältyvä oppimistehtävät (oppimispäiväkirja, Moodle alustalla ryhmätyö) arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Itsenäinen kirjallinen tentti arvioidaan asteikolla Hylätty-5 annettujen arviointikriteereiden mukaisesti.
Oppimistehtävien tekeminen ja pienryhmätyöskentely vaativat aktiivista läsnäoloa ja työskentely tukee tenttiin valmistautumista
ja oppimispäiväkirjan tekoa.
Vaihtoehtoinen suoritustapa on tenttiä vaadittava kirjallisuus (ks. tarkemmin alla.).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijavierailuja mahdollisuuksien mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti kontaktituntien päättymisen jälkeen viikolla 18. Arviointi: hylätty-5 annetun arviointiasteikon mukaisesti.
Uusintamahdollisuus viikolla 22. Tarvittaessa 3.s kerta syksyllä 2024.
Tenttien tarkemmat ajankohdat sovitaan aloituksessa.
Tenttimateriaali: Moodlessa oleva materiaali sekä teos:
Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas.
Kirjalliset työt on palautettava viimeistään viikolla 22.
Myöhästyneet palautukset viikolla 35 tai viimeistään viikolla 39.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihoehtoinen suoiritustapa on tenttiä seuraavat teokset:
- Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki.
-Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen virkasuhdeopas. https://www.kt.fi/julkaisut-ja-oppaat/2021/kunnallisen-esimiehen-virkasuhdeopas
- Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas.https://www.kt.fi/julkaisut-ja-oppaat/2021/kunnallisen-esimiehen-tyosuhdeopas
- Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
Sisällön jaksotus
Kontaktiopetus vahvistetun työsuunnitelman mukaisesti alkaen viikolla 12.
Moodle alustalla työskentelyä toteutuksen aikana erillisen ohjeistuksen mukaisesti.
Kontaktiopetuksen jälkeen verkkotentti viikolla 18.
Kirjallisten tehtävien viimeistelyyn on tarvittaessa aikaa ja palautus viimeistään viikolla 22.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimispäiväkirja ja ryhmätyö arvioidaan hyväksytty-hylätty.
Tentti arvioidaan asteikolla hylätty-5.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tietää julkista hallintoa määrittelevät lait, hallinnollisen päätöksenteon vaiheet, sisällön sekä asiakkaiden ja työntekijöiden ohjaamiseen vaadittavat hallintokäytänteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa soveltaa julkisen hallinnon päätöksenteon vaiheita ja hallintokäytänteitä asiakkaan ohjauksessa perustuen lainsäädäntöön
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaa arvioida asiakkaan oikeuksien toteutumista julkisen hallinnon päätöksenteossa analysoimalla päätöksenteon vaiheiden ja hallintokäytänteiden toteutumista. Osaa kriittisesti arvioida julkisen hallinnon päätöksenteon ja sen toteutumisen merkitystä sosiaalialan työssä.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 24.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Leila Nisula
Vastuuhenkilö
Leila Nisula
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioita
- tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä (TO, PY)
- tuntee hyvän hallinnon periaatteet (PY, EH)
- osaa toimia työyhteisön lähiesimiehenä julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
- tuntee työ-ja virkasuhteen perusteet
Sisältö:
- yleisimmät johtamisteoriat
- hyvää hallintoa ja esimiestyötä ohjaava lainsäädäntö
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
15.1-13.2 2024.
Kontakti ja etäopetus lukujärjestyksen mukaisesti.
Oppimateriaalit
Opintojakson kirjallisuus:
- Syvänen S. & Toivonen S. (2022): Sotehelmiä hyvinvointialueiden johtamisen ja kehittämisen tueksi.
- Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö.
- Lehto, K (toim.) 2014. Pirullisista ongelmista hyvään hallintoon. Vaasan yliopiston julkaisuja. Opetusjulkaisuja 65.
Muu kirjallisuus:
- Hallintolaki: https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434
- Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen virkasuhdeopas. 4. uudistettu painos. – file:///C:/Users/lnisula/Downloads/978-952-293-790-2-kunnallisen-esimiehen-virkasuhdeopas-2022.pdf
- Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas. 4. uudistettu painos. file:///C:/Users/lnisula/Downloads/978952-293-792-6-kunnallisen-esimiehen-tyosuhdeopas-2021.pdf
- Laaksonen, H., Salin, S. & Von Bagh, M. (2019). Iloa ja intoa johtamiseen: Käytännön eväitä sosiaali ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki. E-kirja
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu kontaktiopetuksena (lähi- ja etäopetus). viikoilla 3-7.
Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista. Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen opintojakson oheislukemistoon.
Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta. Opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät arvioidaan hylätty/tyydyttävä/hyvä/kiitettävä annettujen arviointikriteereiden mukaisesti. Arvioinnissa toteutetaan jatkuvaa arviointia ja lopullinen numeerinen arvosana määräytyy kaikkien tehtävien perusteella.
Poissaolot luennoilta tulee korvata itsenäisesti toteutettavalla poissaolon aikana käsiteltyyn aiheeseen liittyvällä erillisellä tehtävällä. Oppimistehtävien tekeminen edellyttää aktiivista läsnäoloa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon sisältyvien tehtävävien palautus:
- 15.1. 2024 (ennakkotehtävä)
- 15.2
- 16.2
Opettajan kanssa erikseen sopimalla uusintamahdollisuudet:
- 1.3
- 31.3
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.
Sisällön jaksotus
Johtamisen arvot ja etiikka viikko 3
Hyvä hallinto ja hallintokäytänteet viikot 4-5
Johtaminen, johtamisteoriat ja menetelmät viikot 5-7
Työ- ja virkasuhteen perusteet, henkilöstöhallinto viikko 7
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla toteutetaan jatkuvaa arviointia. Opintojaksoon sisältyvien tehtävien arviointi: hylätty/tyydyttävä/hyvä/kiitettävä. Numeerinen kokonaisarviointi tehtävien perusteella.
Hylätty (0)
Opiskelija ei tehtävissään osoita hallitsevansa opintojakson tietoperustaa
.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 24.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Leila Nisula
Vastuuhenkilö
Leila Nisula
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioita
- tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä (TO, PY)
- tuntee hyvän hallinnon periaatteet (PY, EH)
- osaa toimia työyhteisön lähiesimiehenä julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
- tuntee työ-ja virkasuhteen perusteet
Sisältö:
- yleisimmät johtamisteoriat
- hyvää hallintoa ja esimiestyötä ohjaava lainsäädäntö
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
17.1-13.2 2024.
Kontakti ja etäopetus lukujärjestyksen mukaisesti.
Oppimateriaalit
Opintojakson kirjallisuus:
- Syvänen S. & Toivonen S. (2022): Sotehelmiä hyvinvointialueiden johtamisen ja kehittämisen tueksi.
- Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö.
- Lehto, K (toim.) 2014. Pirullisista ongelmista hyvään hallintoon. Vaasan yliopiston julkaisuja. Opetusjulkaisuja 65.
Muu kirjallisuus
- Hallintolaki: https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434
- Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen virkasuhdeopas. 4. uudistettu painos. – file:///C:/Users/lnisula/Downloads/978-952-293-790-2-kunnallisen-esimiehen-virkasuhdeopas-2022.pdf
- Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas. 4. uudistettu painos. file:///C:/Users/lnisula/Downloads/978952-293-792-6-kunnallisen-esimiehen-tyosuhdeopas-2021.pdf
- Laaksonen, H., Salin, S. & Von Bagh, M. (2019). Iloa ja intoa johtamiseen: Käytännön eväitä sosiaali ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki. E-kirja
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu kontaktiopetuksena (lähi- ja etäopetus). viikoilla 3-7.
Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista. Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen opintojakson oheislukemistoon.
Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta. Opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät arvioidaan hylätty/tyydyttävä/hyvä/kiitettävä annettujen arviointikriteereiden mukaisesti. Arvioinnissa toteutetaan jatkuvaa arviointia ja lopullinen numeerinen arvosana määräytyy kaikkien tehtävien perusteella.
Poissaolot luennoilta tulee korvata itsenäisesti toteutettavalla poissaolon aikana käsiteltyyn aiheeseen liittyvällä erillisellä tehtävällä. Oppimistehtävien tekeminen edellyttää aktiivista läsnäoloa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon sisältyvien tehtävävien palautus:
- 17.1. 2024 (ennakkotehtävä)
- 15.2
- 19.2
Opettajan kanssa erikseen sopimalla uusintamahdollisuudet:
- 1.3
- 31.3
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.
Sisällön jaksotus
Johtamisen arvot ja etiikka viikko 3
Hyvä hallinto ja hallintokäytänteet viikot 4-5
Johtaminen, johtamisteoriat ja menetelmät viikot 5-7
Työ- ja virkasuhteen perusteet, henkilöstöhallinto viikko 7
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla toteutetaan jatkuvaa arviointia. Opintojaksoon sisältyvien tehtävien arviointi: hylätty/tyydyttävä/hyvä/kiitettävä. Numeerinen kokonaisarviointi tehtävien perusteella.
Hylätty (0)
Opiskelija ei tehtävissään osoita hallitsevansa opintojakson tietoperustaa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
05.09.2023 - 10.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Mari Louste
- Leila Nisula
Vastuuhenkilö
Mari Louste
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21KSosionomikoulutus (verkkototeutus) Kemi kevät 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioita
- tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä (TO, PY)
- tuntee hyvän hallinnon periaatteet (PY, EH)
- osaa toimia työyhteisön lähiesimiehenä julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
- tuntee työ-ja virkasuhteen perusteet
Sisältö:
- yleisimmät johtamisteoriat
- hyvää hallintoa ja esimiestyötä ohjaava lainsäädäntö
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Lapin ammattikorkeakoulu, Kemin kampus, syksy 2023.
Oppimateriaalit
Opintojakson pakollinen kirjallisuus
- Hallintolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434
- Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy.
- Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161660/Rap_47_2019_Sosiaalityon%20tulevaisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Kuntatyönantajat. 2015. Kunnallisen esimiehen virkasuhdeopas. 4. uudistettu painos. https://moodle.eoppimispalvelut.fi/pluginfile.php/613887/mod_resource/content/1/Virkasuhdeopas.pdf
- Kuntatyönantajat. 2015. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas. 4. uudistettu painos. https://moodle.eoppimispalvelut.fi/pluginfile.php/613888/mod_resource/content/1/kt-tyosuhdeopas-suomi.pdf . Valtioneuvosto .
Valinnainen kirjallisuus:
- Joki, M. (2018). Henkilöstöasiantuntijan käsikirja (6., uudistettu painos.). [Helsinki]: Kauppakamari.
- Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Kauhanen, J. (2018). Esimies tuottavuuden kehittäjänä (1. painos.). [Helsinki]: Kauppakamari
- Kehusmaa, K. (2011). Työhyvinvointi kilpailuetuna. Helsinki: Kauppakamari.
- Laaksonen, H., Salin, S. & Von Bagh, M. (2019). Iloa ja intoa johtamiseen: Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki. E-kirja
- Mäki, T. (2014). Johtamisen kulmakivet: Kertomuksia esimiestyöstä sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Fioca.
- Pietiläinen, V. & Syväjärvi, A. (2019 tai 2022). Johtamisen psykologia. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Vihavainen, J. (2019). Työpaikan lakikirja 2019 (36. painos.). Helsinki: Edita.
- Virtanen, P. ym. (2011) Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiseen. Tekesin katsaus 28/2011. https://www.businessfinland.fi/globalassets/julkaisut/matkaopas.pdf
Opetusmenetelmät
Oppimisympäristönä on Moodle alusta. Opintojaksolla toteutetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä. Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista. Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen opintojakson oheislukemistoon.
Opintojaksoon sisältyvä oppimistehtävät (kotitehtävät) arvioidaan hyväksytty/hylätty ja itsenäinen kirjallinen tentti sekä itsenäinen tehtävä numeerisesti (asteikolla Hylätty-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti. Läsnäolovelvoite vähintään 80% luento-opetuksesta. Oppimistehtävien tekeminen ja pienryhmätyöskentely vaativat aktiivista läsnäoloa ja työskentely tukee itsenäisen tehtävän suorittamista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijavierailuja mahdollisuuksien mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti kontaktituntien päättymisen jälkeen viikolla 48. Arviointi numeraalinen Hylätty- 5. Ensimmäinen tentin uusintamahdollisuus viikolla 50
Toinen uusintamahdollisuus tarjotaan tarpeen mukaan, aikataulu sovitaan erikseen.
Kirjallisen itsenäisen työn palautus viikolla 49. Arviointi numeraalinen: Hylätty-5
II palautus kirjalliselle työlle mahdollinen viikolla 51.
III palautus mahdollinen viikolla 2/2024.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.
Sisällön jaksotus
Kontaktiopetus vahvistetun työsuunnitelman mukaisesti ja Moodle alustalla työskentelyä toteutuksen aikana. Kontaktiopetukseen liittyen ennakko- sekä kotitehtäviä. Kontaktiopetuksen jälkeen välittömästi verkkotentti ja tämän jälkeen aikaa vielä kirjallisen työn laatimiselle. Suosituksena on tehdä itsenäistä kirjallista tehtävää ajantasaisesti luentojen edetessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkotentin arviointi ja Itsenäisen oppimistehtävän arviointi numeraalinen arviointi asteikolla Hylätty-5 annetujen arviointikriteeiden mukaisesti.
Muut opintojakson oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty. Opintojakson suorittaminen hyväksytysti vaatii kaikkien tehtävien palauttamista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 13.03.2023
Ajoitus
20.03.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettaja
- Mari Louste
Vastuuhenkilö
Mari Louste
Opiskelijaryhmät
-
K71S20S1Sosiaalialan koulutus
-
K71S20SSosionomikoulutus (päivätoteutus), Kemi, syksy, 2020
-
K71S20S2Sosiaalialan koulutus
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioita
- tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä (TO, PY)
- tuntee hyvän hallinnon periaatteet (PY, EH)
- osaa toimia työyhteisön lähiesimiehenä julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
- tuntee työ-ja virkasuhteen perusteet
Sisältö:
- yleisimmät johtamisteoriat
- hyvää hallintoa ja esimiestyötä ohjaava lainsäädäntö
Sisältö
Tieto puuttuu
Opetusmenetelmät
Oppimisympäristönä on Moodle alusta. Opintojaksolla toteutetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä. Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista. Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen opintojakson oheislukemistoon. Opintojaksoon sisältyvä oppimistehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja itsenäinen kirjallinen tentti/tehtävä numeerisesti (0-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti. Läsnäolovelvoite 80% luento-opetuksesta. Oppimistehtävien tekeminen ja pienryhmätyöskentely Moodle alustalla vaativat aktiivista läsnäoloa ja ne tukevat itsenäisen tehtävän suorittamista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijavierailuja mahdollisuuksien mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti kontaktituntien päättymisen jälkeen . Arviointi 5-hylätty. Uusintamahdollisuuksia tarjotaan tarpeen mukaan.
Kirjallisen työn palautuspäivämäärä sovitaan opintojakson alkaessa.
kuten myös palautusten II ja III palautuspäivät.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.
Sisällön jaksotus
Kontaktiopetus vahvistetun työsuunnitelman mukaisesti ja Moodle alustalla työskentelyä toteutuksen aikana. Kontaktiopetuksen jälkeen välittömästi verkkotentti ja tämän jälkeen aikaa kirjallisen työn laatimiselle.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkotentin arviointi ja Itsenäisen oppimistehtävän arviointi 0-5 annetujen arviointikriteeiden mukaisesti. Muut opintojakson tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 18.08.2022
Ajoitus
25.08.2022 - 23.10.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettaja
- Mari Louste
Opiskelijaryhmät
-
KA71S20K2Sosiaalialan koulutus
-
KA71S20K1Sosiaalialan koulutus
-
KA71S20KSosionomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2020
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioita
- tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä (TO, PY)
- tuntee hyvän hallinnon periaatteet (PY, EH)
- osaa toimia työyhteisön lähiesimiehenä julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
- tuntee työ-ja virkasuhteen perusteet
Sisältö:
- yleisimmät johtamisteoriat
- hyvää hallintoa ja esimiestyötä ohjaava lainsäädäntö
Sisältö
Tieto puuttuu
Oppimateriaalit
Opintojakson pakollinen kirjallisuus - Hallintolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434 - Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy. - Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161660/Rap_47_2019_Sosiaalityon%20tulevaisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y - Kuntatyönantajat. 2015. Kunnallisen esimiehen virkasuhdeopas. 4. uudistettu painos. https://moodle.eoppimispalvelut.fi/pluginfile.php/613887/mod_resource/content/1/Virkasuhdeopas.pdf - Kuntatyönantajat. 2015. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas. 4. uudistettu painos. https://moodle.eoppimispalvelut.fi/pluginfile.php/613888/mod_resource/content/1/kt-tyosuhdeopas-suomi.pdf . Valtioneuvosto . SOTE-uudistus. Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistus. https://soteuudistus.fi/etusivu. Valinnainen kirjallisuus: - Joki, M. (2018). Henkilöstöasiantuntijan käsikirja (6., uudistettu painos.). [Helsinki]: Kauppakamari. - Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus. - Kauhanen, J. (2018). Esimies tuottavuuden kehittäjänä (1. painos.). [Helsinki]: Kauppakamari - Kehusmaa, K. (2011). Työhyvinvointi kilpailuetuna. Helsinki: Kauppakamari. - Laaksonen, H., Salin, S. & Von Bagh, M. (2019). Iloa ja intoa johtamiseen: Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki. E-kirja - Mäki, T. (2014). Johtamisen kulmakivet: Kertomuksia esimiestyöstä sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Fioca. - Pietiläinen, V. & Syväjärvi, A. (2019). Johtamisen psykologia (2., uudistettu painos.). Jyväskylä: PS-kustannus. - Vihavainen, J. (2019). Työpaikan lakikirja 2019 (36. painos.). Helsinki: Edita. - Virtanen, P. (20
Opetusmenetelmät
Oppimisympäristönä on Moodle alusta. Opintojaksolla toteutetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä. Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista. Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen opintojakson oheislukemistoon. Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta. Opintojaksoon sisältyvä oppimistehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja itsenäinen kirjallinen tentti/tehtävä numeerisesti (0-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti. Läsnäolovelvoite 80% luento-opetuksesta. Oppimistehtävien tekeminen ja pienryhmätyöskentely Moodle alustalla vaativat aktiivista läsnäoloa ja ne tukevat itsenäisen tehtävän suorittamista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijavierailuja mahdollisuuksien mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti kontaktituntien päättymisen jälkeen viikolla 39. Arviointi hyväksytty/hylätty. Uusintamahdollisuuksia tarjotaan tarpeen mukaan.
Kirjallisen työn palautus viikolla 43.
II palautus kirjalliselle työlle mahdollinen viikolla 47.
III palautus mahdollinen viikolla 2/2023.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.
Sisällön jaksotus
Kontaktiopetus vahvistetun työsuunnitelman mukaisesti ja Moodle alustalla työskentelyä toteutuksen aikana. Kontaktiopetuksen jälkeen välittömästi verkkotenti ja tämän jälkeen aikaa kirjallisen työn laatimiselle.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Prosessin aikainen arviointi toteutuksen aikana vertaispalautteena muilta opiskelijoilta ja opettajalta sekä suullisesti että kirjallisesti.
Verkkotentin arviointi jhyväksytty/hylätty.
Itsenäisen oppimistehtävän arviointi 0-5 annetujen arviointikriteeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 21.03.2022
Ajoitus
28.03.2022 - 11.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettaja
- Virpi Piira
Vastuuhenkilö
Virpi Piira
Opiskelijaryhmät
-
K71S19SSosiaalialan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
-
K71S19S2Sosiaalialan koulutus
-
K71S19S1Sosiaalialan koulutus
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioita
- tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä (TO, PY)
- tuntee hyvän hallinnon periaatteet (PY, EH)
- osaa toimia työyhteisön lähiesimiehenä julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
- tuntee työ-ja virkasuhteen perusteet
Sisältö:
- yleisimmät johtamisteoriat
- hyvää hallintoa ja esimiestyötä ohjaava lainsäädäntö
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Opetus työsuunnitelman mukaisesti
Oppimateriaalit
Opintojakson pakollinen kirjallisuus
- Hallintolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434
- Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy.
- Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161660/Rap_47_2019_Sosiaalityon%20tulevaisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Kuntatyönantajat. 2015. Kunnallisen esimiehen virkasuhdeopas. 4. uudistettu painos. https://moodle.eoppimispalvelut.fi/pluginfile.php/613887/mod_resource/content/1/Virkasuhdeopas.pdf
- Kuntatyönantajat. 2015. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas. 4. uudistettu painos. https://moodle.eoppimispalvelut.fi/pluginfile.php/613888/mod_resource/content/1/kt-tyosuhdeopas-suomi.pdf
Valinnainen kirjallisuus:
- Joki, M. (2018). Henkilöstöasiantuntijan käsikirja (6., uudistettu painos.). [Helsinki]: Kauppakamari.
- Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Kauhanen, J. (2018). Esimies tuottavuuden kehittäjänä (1. painos.). [Helsinki]: Kauppakamari
- Kehusmaa, K. (2011). Työhyvinvointi kilpailuetuna. Helsinki: Kauppakamari.
- Laaksonen, H., Salin, S. & Von Bagh, M. (2019). Iloa ja intoa johtamiseen: Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki. E-kirja
- Mäki, T. (2014). Johtamisen kulmakivet: Kertomuksia esimiestyöstä sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Fioca.
- Pietiläinen, V. & Syväjärvi, A. (2019). Johtamisen psykologia (2., uudistettu painos.). Jyväskylä: PS-kustannus.
- Vihavainen, J. (2019). Työpaikan lakikirja 2019 (36. painos.). Helsinki: Edita.
- Virtanen, P. (20
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena (huomioiden Korona-tilanne, jolloin opetus siirtyy AC-etäopetukseen.) Oppimisympäristönä on Moodle alusta.
Opintojaksolla toteutetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä.
Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista. Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen opintojakson oheislukemistoon.
Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta. Opintojaksoon sisältyvä oppimistehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja itsenäinen kirjallinen tentti/tehtävä numeerisesti (0-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti.
Läsnäolovelvoite 80% luento-opetuksesta. Oppimistehtävien tekeminen ja pienryhmätyöskentely Moodle alustalla vaativat aktiivista läsnäoloa ja ne tukevat itsenäisen tehtävän suorittamista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson oteutuksen aikana tehdään erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa.
Jakson lopussa palautetaan itsenäinen oppimistehtävä (numeerinen arviointi 0-5).
Opintojaksossa suoritetaan tentti. Numeerinen arviointi.
Uusintamahdollisuus AMK tutkintosäännön mukaan. Hylätyillä suorituksilla enintään kaksi kertaa uusimismahdollisuus vuoden 2022 loppuun mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.
Sisällön jaksotus
Lähi- (tai Koronaviruksesta johtuva etäopetus) sekä opiskelijan itsenäinen työskentely erikseen vahvistettavan työsuunnitelman mukaisesti.
Jaksotus:
- Julkinen hallinto ja hyvän hallinnon osaaminen (tentti)
- Johtaminen ja esihenkilötyön ulottuvuudet ja osa-alueet
- Henilöstöhallinto
- Työ- ja virkasuhteeseen liittyvät asiat
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luento-opetuksen aikana ja niiden välillä työstettyjen tehtävien vertaisarviointi sekä suulliset ja kirjalliset palautteet muilta opiskelijoilta ja opettajalta (hyv/hyl)
Oppimistehtävän arviointi (numeerinen 0-5), sekä laadullinen palaute opintojakson arviointikriteereiden perusteella
Tentti: numeerinen arviointi (0-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti.
ARVIOINTIKRITEERIT: Numeerinen arviointi (0-5)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä.
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.