Siirry suoraan sisältöön

Esimiestyön ja hyvän hallintokäytännön osaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701SL32OJ-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 04.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.09.2023 - 10.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Mari Louste
Leila Nisula
Vastuuopettaja
Mari Louste
Ryhmät
KA71S21K
Sosionomikoulutus (verkkototeutus) Kemi kevät 2021
Opintojakso
K701SL32OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kontaktiopetus vahvistetun työsuunnitelman mukaisesti ja Moodle alustalla työskentelyä toteutuksen aikana. Kontaktiopetukseen liittyen ennakko- sekä kotitehtäviä. Kontaktiopetuksen jälkeen välittömästi verkkotentti ja tämän jälkeen aikaa vielä kirjallisen työn laatimiselle. Suosituksena on tehdä itsenäistä kirjallista tehtävää ajantasaisesti luentojen edetessä.

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioita
- tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä (TO, PY)
- tuntee hyvän hallinnon periaatteet (PY, EH)
- osaa toimia työyhteisön lähiesimiehenä julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
- tuntee työ-ja virkasuhteen perusteet
Sisältö:
- yleisimmät johtamisteoriat
- hyvää hallintoa ja esimiestyötä ohjaava lainsäädäntö

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Lapin ammattikorkeakoulu, Kemin kampus, syksy 2023.

Oppimateriaalit

Opintojakson pakollinen kirjallisuus
- Hallintolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434
- Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy.
- Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161660/Rap_47_2019_Sosiaalityon%20tulevaisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Kuntatyönantajat. 2015. Kunnallisen esimiehen virkasuhdeopas. 4. uudistettu painos. https://moodle.eoppimispalvelut.fi/pluginfile.php/613887/mod_resource/content/1/Virkasuhdeopas.pdf
- Kuntatyönantajat. 2015. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas. 4. uudistettu painos. https://moodle.eoppimispalvelut.fi/pluginfile.php/613888/mod_resource/content/1/kt-tyosuhdeopas-suomi.pdf . Valtioneuvosto .

Valinnainen kirjallisuus:
- Joki, M. (2018). Henkilöstöasiantuntijan käsikirja (6., uudistettu painos.). [Helsinki]: Kauppakamari.
- Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Kauhanen, J. (2018). Esimies tuottavuuden kehittäjänä (1. painos.). [Helsinki]: Kauppakamari
- Kehusmaa, K. (2011). Työhyvinvointi kilpailuetuna. Helsinki: Kauppakamari.
- Laaksonen, H., Salin, S. & Von Bagh, M. (2019). Iloa ja intoa johtamiseen: Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki. E-kirja
- Mäki, T. (2014). Johtamisen kulmakivet: Kertomuksia esimiestyöstä sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Fioca.
- Pietiläinen, V. & Syväjärvi, A. (2019 tai 2022). Johtamisen psykologia. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Vihavainen, J. (2019). Työpaikan lakikirja 2019 (36. painos.). Helsinki: Edita.
- Virtanen, P. ym. (2011) Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiseen. Tekesin katsaus 28/2011. https://www.businessfinland.fi/globalassets/julkaisut/matkaopas.pdf

Opetusmenetelmät

Oppimisympäristönä on Moodle alusta. Opintojaksolla toteutetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä. Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista. Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen opintojakson oheislukemistoon.
Opintojaksoon sisältyvä oppimistehtävät (kotitehtävät) arvioidaan hyväksytty/hylätty ja itsenäinen kirjallinen tentti sekä itsenäinen tehtävä numeerisesti (asteikolla Hylätty-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti. Läsnäolovelvoite vähintään 80% luento-opetuksesta. Oppimistehtävien tekeminen ja pienryhmätyöskentely vaativat aktiivista läsnäoloa ja työskentely tukee itsenäisen tehtävän suorittamista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijavierailuja mahdollisuuksien mukaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti kontaktituntien päättymisen jälkeen viikolla 48. Arviointi numeraalinen Hylätty- 5. Ensimmäinen tentin uusintamahdollisuus viikolla 50
Toinen uusintamahdollisuus tarjotaan tarpeen mukaan, aikataulu sovitaan erikseen.

Kirjallisen itsenäisen työn palautus viikolla 49. Arviointi numeraalinen: Hylätty-5
II palautus kirjalliselle työlle mahdollinen viikolla 51.
III palautus mahdollinen viikolla 2/2024.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja Moodlessa olevien tehtävien tekeminen ja keskusteluihin osallistuminen noin 45h.
Verkkotenttiin valmistautuminen ja osallistuminen sekä sen suorittaminen hyväksytysti. Tämä vaatii opiskelijan työnä noin 35h.
Kirjallisen työn laatiminen ohjeiden mukaan ja palautus kontaktiopetuksen jälkeen sovttuna aikana. Tämän laajuuus vastaa noin 55h opiskelijan työnä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä erilaisia johtamisteorioita, peruskäsitteitä ja lähestymistapoja. Tunnistaa hallintoa ja esimiestyötä ohjaavaa lainsäädäntöä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää yleisimmät johtamisteoriat ja niiden käyttötavat sosiaalialan näkökulmasta. Ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työssä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa soveltaa käytännön esimerkein johtamisteorioita sosiaalialan työssä. Soveltaa sosiaalialan hallinnollisia periaatteita ja lainsäädäntöä käytännön esimerkein.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun