Competence in Management Work and Good Governance (5 cr)
Code: K701SL32OJ-3009
General information
- Enrollment
-
13.03.2023 - 04.09.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
05.09.2023 - 10.12.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Bachelor of Social Services
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Bachelor of Social Services
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Kontaktiopetus vahvistetun työsuunnitelman mukaisesti ja Moodle alustalla työskentelyä toteutuksen aikana. Kontaktiopetukseen liittyen ennakko- sekä kotitehtäviä. Kontaktiopetuksen jälkeen välittömästi verkkotentti ja tämän jälkeen aikaa vielä kirjallisen työn laatimiselle. Suosituksena on tehdä itsenäistä kirjallista tehtävää ajantasaisesti luentojen edetessä.
Objective
Learning objectives:
The student
- knows management theories
- knows some principles and practices of management and human resources management (TO, PY)
- is familiar with the principles of good governance (PY, EH)
Contents:
- The most common management theories
- Legislation governing good governance and management work
Content
Tieto puuttuu
Location and time
Lapin ammattikorkeakoulu, Kemin kampus, syksy 2023.
Materials
Opintojakson pakollinen kirjallisuus
- Hallintolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434
- Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy.
- Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161660/Rap_47_2019_Sosiaalityon%20tulevaisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Kuntatyönantajat. 2015. Kunnallisen esimiehen virkasuhdeopas. 4. uudistettu painos. https://moodle.eoppimispalvelut.fi/pluginfile.php/613887/mod_resource/content/1/Virkasuhdeopas.pdf
- Kuntatyönantajat. 2015. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas. 4. uudistettu painos. https://moodle.eoppimispalvelut.fi/pluginfile.php/613888/mod_resource/content/1/kt-tyosuhdeopas-suomi.pdf . Valtioneuvosto .
Valinnainen kirjallisuus:
- Joki, M. (2018). Henkilöstöasiantuntijan käsikirja (6., uudistettu painos.). [Helsinki]: Kauppakamari.
- Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Kauhanen, J. (2018). Esimies tuottavuuden kehittäjänä (1. painos.). [Helsinki]: Kauppakamari
- Kehusmaa, K. (2011). Työhyvinvointi kilpailuetuna. Helsinki: Kauppakamari.
- Laaksonen, H., Salin, S. & Von Bagh, M. (2019). Iloa ja intoa johtamiseen: Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki. E-kirja
- Mäki, T. (2014). Johtamisen kulmakivet: Kertomuksia esimiestyöstä sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Fioca.
- Pietiläinen, V. & Syväjärvi, A. (2019 tai 2022). Johtamisen psykologia. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Vihavainen, J. (2019). Työpaikan lakikirja 2019 (36. painos.). Helsinki: Edita.
- Virtanen, P. ym. (2011) Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiseen. Tekesin katsaus 28/2011. https://www.businessfinland.fi/globalassets/julkaisut/matkaopas.pdf
Teaching methods
Oppimisympäristönä on Moodle alusta. Opintojaksolla toteutetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä. Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista. Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen opintojakson oheislukemistoon.
Opintojaksoon sisältyvä oppimistehtävät (kotitehtävät) arvioidaan hyväksytty/hylätty ja itsenäinen kirjallinen tentti sekä itsenäinen tehtävä numeerisesti (asteikolla Hylätty-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti. Läsnäolovelvoite vähintään 80% luento-opetuksesta. Oppimistehtävien tekeminen ja pienryhmätyöskentely vaativat aktiivista läsnäoloa ja työskentely tukee itsenäisen tehtävän suorittamista.
Employer connections
Asiantuntijavierailuja mahdollisuuksien mukaan.
Exam schedules
Verkkotentti kontaktituntien päättymisen jälkeen viikolla 48. Arviointi numeraalinen Hylätty- 5. Ensimmäinen tentin uusintamahdollisuus viikolla 50
Toinen uusintamahdollisuus tarjotaan tarpeen mukaan, aikataulu sovitaan erikseen.
Kirjallisen itsenäisen työn palautus viikolla 49. Arviointi numeraalinen: Hylätty-5
II palautus kirjalliselle työlle mahdollinen viikolla 51.
III palautus mahdollinen viikolla 2/2024.
Completion alternatives
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.
Student workload
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja Moodlessa olevien tehtävien tekeminen ja keskusteluihin osallistuminen noin 45h.
Verkkotenttiin valmistautuminen ja osallistuminen sekä sen suorittaminen hyväksytysti. Tämä vaatii opiskelijan työnä noin 35h.
Kirjallisen työn laatiminen ohjeiden mukaan ja palautus kontaktiopetuksen jälkeen sovttuna aikana. Tämän laajuuus vastaa noin 55h opiskelijan työnä.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Satisfactory (1–2):
The student can specify different management theories, basic concepts and approaches. They can identify legislation that governs governance and management work.
Assessment criteria, good (3)
Good (3–4):
The student can explain the most common management theories and their applications from the perspective of social services. They understand the significance of legislation in social services work.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent (5):
The student can apply management theories in social services work with practical examples. They apply the administrative principles and legislation of social services with practical examples.
Qualifications
NULL