Siirry suoraan sisältöön

Suomen kieli ja viestintäLaajuus (5 op)

Tunnus: K701SL13OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kehittää kirjoitus- ja puheviestintäkompetenssiaan (asenne, tieto ja taito)
- osaa käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja työssään
- osaa kirjoitusviestinnässä hyödyntää kieli- ja tekstilajitietouttaan tarkoituksenmukaisten opiskelu-, työelämä- ja muiden tekstien analysoinnissa ja tuottamisessa
- arvioi puheviestinnässä omaa viestijäkuvaansa ja -tyyliään sekä osaa ottaa sanomaa rakentaessaan huomioon omat ja kuulijoiden tavoitteet, viestintätilanteen ja kontekstin
Sisältö:
- omien viestintätaitojen kehittäminen (verbaalinen ja nonverbaalinen)
- työyhteisö- ja vuorovaikutusosaaminen
- asiantuntijana viestiminen
- tekstuaalinen osaaminen
- kulttuurin huomioiminen viestinnässä

Sisältö

Puheviestintä: Ks. arviointikriteerit
Kirjallinen viestintä:
Lapin AMKin asiakirjat ja niiden asettelut* muistio* raportti* essee* opinnäyteopas: kansi, sisällys, johdanto, pohdinta; kuvat, kuviot, taulukot, kaavat* viittaaminen: tekstiviitteet, lähteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi toteutetaan itsearvioinnin vertaisarvioinnin ja opettajien palautteen avulla. Arviointikriteerit on johdettu harjoiteltavista taidoista ja ne avataan opintojakson alussa ja niitä käytetään koko oppimisprosessin ajan.

Puheviestintä (arvioidaan asteikolla 1-5):

Esiintymistaidot
- Vuorovaikutustaidot, kohdentaminen ja kontakti
- Puheenvuoron rakentaminen
- Puheenvuoron sisällön laatiminen
- Ilmaisutavan valinta

Ryhmäviestintätaidot
- Tavoitteiden määritteleminen
- Toimintatavan sopiminen
- Kuunteleminen ja havainnointi
- Osallistuminen
- Suhteiden luominen ja vaaliminen
- Ryhmän toimivuudesta huolehtiminen

Kirjoitusviestintä (arvioidaan asteikolla 1-5):

- Sisältö
- Rakenne
- Tyyli ja esitystapa
- Oikeinkirjoitus
- Lähteet ja viittaustekniikka

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstikonvention ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Tekstin rakenteessa, kielessä tyylissä, esitystavassa, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.

Ilmoittautumisaika

19.03.2021 - 11.10.2021

Ajoitus

18.10.2021 - 30.04.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 18

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan koulutus, Kemi

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kehittää kirjoitus- ja puheviestintäkompetenssiaan (asenne, tieto ja taito)
- osaa käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja työssään
- osaa kirjoitusviestinnässä hyödyntää kieli- ja tekstilajitietouttaan tarkoituksenmukaisten opiskelu-, työelämä- ja muiden tekstien analysoinnissa ja tuottamisessa
- arvioi puheviestinnässä omaa viestijäkuvaansa ja -tyyliään sekä osaa ottaa sanomaa rakentaessaan huomioon omat ja kuulijoiden tavoitteet, viestintätilanteen ja kontekstin
Sisältö:
- omien viestintätaitojen kehittäminen (verbaalinen ja nonverbaalinen)
- työyhteisö- ja vuorovaikutusosaaminen
- asiantuntijana viestiminen
- tekstuaalinen osaaminen
- kulttuurin huomioiminen viestinnässä

Sisältö

Puheviestintä: Ks. arviointikriteerit
Kirjallinen viestintä:
Lapin AMKin asiakirjat ja niiden asettelut* muistio* raportti* essee* opinnäyteopas: kansi, sisällys, johdanto, pohdinta; kuvat, kuviot, taulukot, kaavat* viittaaminen: tekstiviitteet, lähteet

Aika ja paikka

Rovalan toteutus lv 2021-2022

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi toteutetaan itsearvioinnin vertaisarvioinnin ja opettajien palautteen avulla. Arviointikriteerit on johdettu harjoiteltavista taidoista ja ne avataan opintojakson alussa ja niitä käytetään koko oppimisprosessin ajan.

Puheviestintä (arvioidaan asteikolla 1-5):

Esiintymistaidot
- Vuorovaikutustaidot, kohdentaminen ja kontakti
- Puheenvuoron rakentaminen
- Puheenvuoron sisällön laatiminen
- Ilmaisutavan valinta

Ryhmäviestintätaidot
- Tavoitteiden määritteleminen
- Toimintatavan sopiminen
- Kuunteleminen ja havainnointi
- Osallistuminen
- Suhteiden luominen ja vaaliminen
- Ryhmän toimivuudesta huolehtiminen

Kirjoitusviestintä (arvioidaan asteikolla 1-5):

- Sisältö
- Rakenne
- Tyyli ja esitystapa
- Oikeinkirjoitus
- Lähteet ja viittaustekniikka

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstikonvention ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Tekstin rakenteessa, kielessä tyylissä, esitystavassa, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.