Suomen kieli ja viestintä (5op)
Toteutuksen tunnus: K701SL13OJ-19006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.09.2020 - 17.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.01.2021 - 07.03.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
lukuvuoden 2020 - 2021 jaksolla kevät1
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kehittää kirjoitus- ja puheviestintäkompetenssiaan (asenne, tieto ja taito)
- osaa käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja työssään
- osaa kirjoitusviestinnässä hyödyntää kieli- ja tekstilajitietouttaan tarkoituksenmukaisten opiskelu-, työelämä- ja muiden tekstien analysoinnissa ja tuottamisessa
- arvioi puheviestinnässä omaa viestijäkuvaansa ja -tyyliään sekä osaa ottaa sanomaa rakentaessaan huomioon omat ja kuulijoiden tavoitteet, viestintätilanteen ja kontekstin
Sisältö:
- omien viestintätaitojen kehittäminen (verbaalinen ja nonverbaalinen)
- työyhteisö- ja vuorovaikutusosaaminen
- asiantuntijana viestiminen
- tekstuaalinen osaaminen
- kulttuurin huomioiminen viestinnässä
Sisältö
Puheviestintä: Ks. arviointikriteerit
Kirjallinen viestintä:
Lapin AMKin asiakirjat ja niiden asettelut* muistio* raportti* essee* opinnäyteopas: kansi, sisällys, johdanto, pohdinta; kuvat, kuviot, taulukot, kaavat* viittaaminen: tekstiviitteet, lähteet
Aika ja paikka
kevätlukukausi 2021 (11.1. - 7.3.2021)
Oppimateriaalit
LAMKin kirjalliset ohjeet ja asiakirjat: muistio, raportti, essee, oppimispäiväkirja, referaatti. Opinnäytetyön opas. Opettajan materiaalia sekä verkkolähteitä.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita.
Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008)
Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003)
Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab)
Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006)
Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008).
Opetusmenetelmät
Opintokokonaisuuden tavoite / Osaamistavoitteet:
Opiskelija
* osaa kehittää kirjoitus- ja puheviestintäkompetenssiaan (asenne, tieto ja taito)
* osaa käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja työssään
* osaa kirjoitusviestinnässä hyödyntää kieli- ja tekstilajitietouttaan tarkoituksenmukaisten opiskelu-, työelämä- ja muiden tekstien analysoinnissa ja tuottamisessa
* arvioi puheviestinnässä omaa viestijäkuvaansa ja -tyyliään sekä osaa ottaa sanomaa rakentaessaan huomioon omat ja kuulijoiden tavoitteet, viestintätilanteen ja kontekstin.
Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
Opintojakso järjestetään verkkokurssina, jossa harjoitellaan puhe- ja kirjoitusviestinnän taitoja. Tehtävissä sovelletaan viestinnän teoriaa itsenäisesti ja ryhmätyönä.
* AC-tallenteet.
* yksilö- ja ryhmäharjoitukset.
* Moodle-oppimisympäristö: PoodLL-työkalu, keskustelualueet mm.
Oppimistehtävät:
puheviestintä (2,5 op) pakolliset tehtävät:
* puheviestinnän kehittämistehtävä/essee. Yksilötehtävä. Arviointi 0 - K5. Essee on samalla kirjallisen viestinnän pakollinen tehtävä. Palautus Moodlessa.
* suullinen puhe/alustus jostakin sosiaalialan aiheesta: puhut PowerPoint-diat TAI PP-video TAI YouTube-video (kesto 5 minuuttia). Palautus Moodlessa keskustelualueella.
* ryhmän esitys valmistellusta aiheesta: neuvottelu tai kokous. Opettajan antamat aiheet, joista valittava. Palautus Moodlen keskustelualueella. Arviointi: 0 - K5 sekä vertaisarviointi muilta opiskelijoilta.
kirjallinen viestintä (2,5 op):
* tyylioppia:/asiatekstin korjaaminen: lauseiden korjaaminen ja tarkistaminen itse. Ei ole
palautettava tehtävä.
* raportti (pakollinen tehtävä): kotikunnan palvelujärjestelmät. yksilötehtävä. Raportin pituus 2 sivua. Palautus Moodlessa. Arviointi 0 - K5.
Ohjaus ja palaute:
* opettajan palaute esityksistä Moodlessa
* vertaispalaute (toiset opiskelijat) Moodlen keskustelualueella
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien pakollisten tehtävävien palauttamista ja suorittamista hyväksytysti (arvosana tehtävistä vähintään tyydyttävä T1).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiä vastaa tehtävien palautus hyväksytysti (11.1. - 7.3.2021).
Uusintatentti 1:
Puuttuvien tai hylättyjen tehtävien palautus 8.3. - 31.5.2021.
Uusintatentti 2:
Puuttuvien tai hylättyjen tehtävien palautus 1.6. - 31.8.2021.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op, 135 tuntia työtä opiskelijalle
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi toteutetaan itsearvioinnin vertaisarvioinnin ja opettajien palautteen avulla. Arviointikriteerit on johdettu harjoiteltavista taidoista ja ne avataan opintojakson alussa ja niitä käytetään koko oppimisprosessin ajan.
Puheviestintä (arvioidaan asteikolla 1-5):
Esiintymistaidot
- Vuorovaikutustaidot, kohdentaminen ja kontakti
- Puheenvuoron rakentaminen
- Puheenvuoron sisällön laatiminen
- Ilmaisutavan valinta
Ryhmäviestintätaidot
- Tavoitteiden määritteleminen
- Toimintatavan sopiminen
- Kuunteleminen ja havainnointi
- Osallistuminen
- Suhteiden luominen ja vaaliminen
- Ryhmän toimivuudesta huolehtiminen
Kirjoitusviestintä (arvioidaan asteikolla 1-5):
- Sisältö
- Rakenne
- Tyyli ja esitystapa
- Oikeinkirjoitus
- Lähteet ja viittaustekniikka
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstikonvention ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Tekstin rakenteessa, kielessä tyylissä, esitystavassa, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.
Esitietovaatimukset
NULL
Lisätiedot
Aiemmat viestinnän tai suomen kielen ja viestinnän opinnot:
Opiskelijalla on mahdollisuus hakea hyväksilukua joko suullisesta viestinnästä (2,5 op), kirjallisesta viestinnästä (2,5 op) tai koko opintojaksosta (5 op).
Hyväksilukua haetaan Lapin amkin ohjeiden mukaisesti.
Päätöksen hyväksiluvusta tekee osaamispäällikkö / Osallisuus ja toimintakyky (Sosiaalialan koulutus).
Opintojaksolle tulee ilmoittautua Peppi-järjestelmässä ennen opintojakson alkua.
Kun opiskelija hyväksytään opintojaksolla, hän siirtyy samalla osallistujaksi kyseiseen Moodle-oppimisympäristöön. Erillistä kirjautumisavainta ei tarvita.
Opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien pakollisten tehtävien hyväksyttyä suorittamista.