Skip to main content

Finnish Speech and Written Communication (5cr)

Code: K701SL13OJ-19006

General information


Enrollment
28.09.2020 - 17.01.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.01.2021 - 07.03.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Social Services, Kemi
Teachers
Päivi Hietala
Teacher in charge
Päivi Hietala
Course
K701SL13OJ

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

lukuvuoden 2020 - 2021 jaksolla kevät1

Objective

Learning Outcomes:

Student
  - can develop writing and speaking skills (attitude, knowledge and skills)
  - knows how to use expert communication in his / her work
  - is able to utilize his / her language and text literacy in writing to analyze and produce appropriate texts for study, work and other purposes
  - evaluate their own communication image and style in voice communication and be able to consider their own and listeners' goals,
communication situation and context when constructing the message

Contents:
  - developing one's communication skills (verbal and non-verbal)
  - work community- and interaction skills
  - communication as an expert
  - textual skills
  - taking culture into account in communication

Content

Speech Communication: see assessment criteria

Written communication:
Lapland UAS documents and their layouts * memo * report * essay * thesis guide: cover, contents, introduction, reflection; pictures, charts, tables, formulas * referencing: text references, sources

Location and time

kevätlukukausi 2021 (11.1. - 7.3.2021)

Materials

LAMKin kirjalliset ohjeet ja asiakirjat: muistio, raportti, essee, oppimispäiväkirja, referaatti. Opinnäytetyön opas. Opettajan materiaalia sekä verkkolähteitä.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita.
Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008)
Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003)
Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab)
Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006)
Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008).

Teaching methods

Opintokokonaisuuden tavoite / Osaamistavoitteet:
Opiskelija
* osaa kehittää kirjoitus- ja puheviestintäkompetenssiaan (asenne, tieto ja taito)
* osaa käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja työssään
* osaa kirjoitusviestinnässä hyödyntää kieli- ja tekstilajitietouttaan tarkoituksenmukaisten opiskelu-, työelämä- ja muiden tekstien analysoinnissa ja tuottamisessa
* arvioi puheviestinnässä omaa viestijäkuvaansa ja -tyyliään sekä osaa ottaa sanomaa rakentaessaan huomioon omat ja kuulijoiden tavoitteet, viestintätilanteen ja kontekstin.
Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
Opintojakso järjestetään verkkokurssina, jossa harjoitellaan puhe- ja kirjoitusviestinnän taitoja. Tehtävissä sovelletaan viestinnän teoriaa itsenäisesti ja ryhmätyönä.
* AC-tallenteet.
* yksilö- ja ryhmäharjoitukset.
* Moodle-oppimisympäristö: PoodLL-työkalu, keskustelualueet mm.
Oppimistehtävät:
puheviestintä (2,5 op) pakolliset tehtävät:
* puheviestinnän kehittämistehtävä/essee. Yksilötehtävä. Arviointi 0 - K5. Essee on samalla kirjallisen viestinnän pakollinen tehtävä. Palautus Moodlessa.
* suullinen puhe/alustus jostakin sosiaalialan aiheesta: puhut PowerPoint-diat TAI PP-video TAI YouTube-video (kesto 5 minuuttia). Palautus Moodlessa keskustelualueella.
* ryhmän esitys valmistellusta aiheesta: neuvottelu tai kokous. Opettajan antamat aiheet, joista valittava. Palautus Moodlen keskustelualueella. Arviointi: 0 - K5 sekä vertaisarviointi muilta opiskelijoilta.
kirjallinen viestintä (2,5 op):
* tyylioppia:/asiatekstin korjaaminen: lauseiden korjaaminen ja tarkistaminen itse. Ei ole
palautettava tehtävä.
* raportti (pakollinen tehtävä): kotikunnan palvelujärjestelmät. yksilötehtävä. Raportin pituus 2 sivua. Palautus Moodlessa. Arviointi 0 - K5.

Ohjaus ja palaute:
* opettajan palaute esityksistä Moodlessa
* vertaispalaute (toiset opiskelijat) Moodlen keskustelualueella
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien pakollisten tehtävävien palauttamista ja suorittamista hyväksytysti (arvosana tehtävistä vähintään tyydyttävä T1).

Exam schedules

Tenttiä vastaa tehtävien palautus hyväksytysti (11.1. - 7.3.2021).
Uusintatentti 1:
Puuttuvien tai hylättyjen tehtävien palautus 8.3. - 31.5.2021.
Uusintatentti 2:
Puuttuvien tai hylättyjen tehtävien palautus 1.6. - 31.8.2021.

Student workload

5 op, 135 tuntia työtä opiskelijalle

Assessment criteria, satisfactory (1)

The assessment is done through peer review of self-assessment and teacher feedback. The assessment criteria have been derived from the practised skills and are laid down at the beginning of the course and used throughout the learning process.

Speech communications (assessed on a scale of 1–5):
Performance skills
• Interaction skills, targeting and contact
• Constructing a speech
• Preparing the contents of a speech
• Selecting the mode of expression

Group communication skills
• Definition of goals
• Agreeing on an operating method
• Listening and observation
• Participation
• Creating and maintaining relations
• Ensuring the functioning of a group

Written communications (assessed on a scale of 1–5):
• Contents
• Structure
• Style and tone
• Spelling
• Sources and references

Satisfactory (1–2):
With guidance, the student can write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts do not fully comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references of the text have deficiencies in regard to the genre conventions.

Assessment criteria, good (3)

Good (3–4):
The student can write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references support the object of the text as regards the content and communications.

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5):
The student can independently and creatively write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references support the object of the text as regards the content and communications.

Qualifications

NULL

Further information

Aiemmat viestinnän tai suomen kielen ja viestinnän opinnot:
Opiskelijalla on mahdollisuus hakea hyväksilukua joko suullisesta viestinnästä (2,5 op), kirjallisesta viestinnästä (2,5 op) tai koko opintojaksosta (5 op).
Hyväksilukua haetaan Lapin amkin ohjeiden mukaisesti.
Päätöksen hyväksiluvusta tekee osaamispäällikkö / Osallisuus ja toimintakyky (Sosiaalialan koulutus).
Opintojaksolle tulee ilmoittautua Peppi-järjestelmässä ennen opintojakson alkua.
Kun opiskelija hyväksytään opintojaksolla, hän siirtyy samalla osallistujaksi kyseiseen Moodle-oppimisympäristöön. Erillistä kirjautumisavainta ei tarvita.
Opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien pakollisten tehtävien hyväksyttyä suorittamista.

Go back to top of page