Skip to main content

Finnish Speech and Written Communication (5cr)

Code: K701SL13OJ-19003

General information


Enrollment
16.03.2020 - 07.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.09.2020 - 30.11.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services, Kemi
Teachers
Päivi Hietala
Teacher in charge
Päivi Hietala
Scheduling groups
Opetusryhmä A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Opetusryhmä B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Opetusryhmä A
Opetusryhmä B
Course
K701SL13OJ

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

lukukauden alussa kirjallinen viestintä
lukukauden lopussa puheviestintä

Objective

Learning Outcomes:

Student
  - can develop writing and speaking skills (attitude, knowledge and skills)
  - knows how to use expert communication in his / her work
  - is able to utilize his / her language and text literacy in writing to analyze and produce appropriate texts for study, work and other purposes
  - evaluate their own communication image and style in voice communication and be able to consider their own and listeners' goals,
communication situation and context when constructing the message

Contents:
  - developing one's communication skills (verbal and non-verbal)
  - work community- and interaction skills
  - communication as an expert
  - textual skills
  - taking culture into account in communication

Content

Speech Communication: see assessment criteria

Written communication:
Lapland UAS documents and their layouts * memo * report * essay * thesis guide: cover, contents, introduction, reflection; pictures, charts, tables, formulas * referencing: text references, sources

Location and time

syyslukukausi 2020.
Tietokatu 1, Kemi. Hyvinvointipalvelujen osaamisala

Materials

LAMKin kirjalliset ohjeet ja asiakirjat: muistio, raportti, essee, oppimispäiväkirja, referaatti. Opinnäytetyön opas. Opettajan materiaalia sekä verkkolähteitä.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita.
Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008)
Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003)
Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab)
Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006)
Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008)
muu opettajan materiaali ja verkkomateriaali.

Teaching methods

Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
Opetus järjestetään työpajoina, joissa harjoitellaan puhe- ja kirjoitusviestinnän taitoja. Kontaktitunneilla sovelletaan viestinnän teoriaa itsenäisesti ja ryhmätyönä.
Luennot. Kirjastotehtävä. Yksilö-, pari- ja ryhmäharjoitukset. Toiminnallinen tila. Moodle-oppimisympäristö.
Oppimistehtävät:
puheviestintä (2,5 op)
puheviestinnän kehittämistehtävä/essee hyv./hylätty
suullinen alustus: yksilötehtävä
ryhmän esitys valmistellusta aiheesta
kirjallinen viestintä (2,5 op):
tyylioppia:/asiatekstin korjaaminen: harjoitus tunneilla
raportti: kotikunnan palvelujärjestelmät 0 - K5
referaatti: ryhmäharjoitus tunneilla
kirjallisen tehtävän korjaus: ryhmäharjoitus tunneilla
essee 0 - K5.
Ohjaus ja palaute:
opettajan kirjallinen palaute esityksistä ja vertaispalaute (palautelomake)
kirjallisten tehtävien ohjaus tunneilla ennen palautuspäivää
Läsnäolo:
puheviestinnän työpajoissa pakollinen läsnäolo.

Exam schedules

ei tenttiä. Kirjallisten tehtävien palautus Moodlessa palautuskansioihin. Suulliset esitykset tunneilla. Puuttuvien tai hylättyjen tehtävien palautus viimeistään seuraavan lukukauden aikana.

Student workload

5 op, 135 tuntia työtä opiskelijalle

Assessment criteria, satisfactory (1)

The assessment is done through peer review of self-assessment and teacher feedback. The assessment criteria have been derived from the practised skills and are laid down at the beginning of the course and used throughout the learning process.

Speech communications (assessed on a scale of 1–5):
Performance skills
• Interaction skills, targeting and contact
• Constructing a speech
• Preparing the contents of a speech
• Selecting the mode of expression

Group communication skills
• Definition of goals
• Agreeing on an operating method
• Listening and observation
• Participation
• Creating and maintaining relations
• Ensuring the functioning of a group

Written communications (assessed on a scale of 1–5):
• Contents
• Structure
• Style and tone
• Spelling
• Sources and references

Satisfactory (1–2):
With guidance, the student can write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts do not fully comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references of the text have deficiencies in regard to the genre conventions.

Assessment criteria, good (3)

Good (3–4):
The student can write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references support the object of the text as regards the content and communications.

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5):
The student can independently and creatively write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references support the object of the text as regards the content and communications.

Qualifications

NULL

Go back to top of page