Finnish Speech and Written Communication (5cr)
Code: K701SL13OJ-19003
General information
- Enrollment
- 16.03.2020 - 07.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.09.2020 - 30.11.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services, Kemi
- Teachers
- Päivi Hietala
- Teacher in charge
- Päivi Hietala
- Scheduling groups
- Opetusryhmä A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Opetusryhmä B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Opetusryhmä A
- Opetusryhmä B
- Course
- K701SL13OJ
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
lukukauden alussa kirjallinen viestintä
lukukauden lopussa puheviestintä
Objective
Learning Outcomes:
Student
- can develop writing and speaking skills (attitude, knowledge and skills)
- knows how to use expert communication in his / her work
- is able to utilize his / her language and text literacy in writing to analyze and produce appropriate texts for study, work and other purposes
- evaluate their own communication image and style in voice communication and be able to consider their own and listeners' goals,
communication situation and context when constructing the message
Contents:
- developing one's communication skills (verbal and non-verbal)
- work community- and interaction skills
- communication as an expert
- textual skills
- taking culture into account in communication
Content
Speech Communication: see assessment criteria
Written communication:
Lapland UAS documents and their layouts * memo * report * essay * thesis guide: cover, contents, introduction, reflection; pictures, charts, tables, formulas * referencing: text references, sources
Location and time
syyslukukausi 2020.
Tietokatu 1, Kemi. Hyvinvointipalvelujen osaamisala
Materials
LAMKin kirjalliset ohjeet ja asiakirjat: muistio, raportti, essee, oppimispäiväkirja, referaatti. Opinnäytetyön opas. Opettajan materiaalia sekä verkkolähteitä.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita.
Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008)
Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003)
Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab)
Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006)
Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008)
muu opettajan materiaali ja verkkomateriaali.
Teaching methods
Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
Opetus järjestetään työpajoina, joissa harjoitellaan puhe- ja kirjoitusviestinnän taitoja. Kontaktitunneilla sovelletaan viestinnän teoriaa itsenäisesti ja ryhmätyönä.
Luennot. Kirjastotehtävä. Yksilö-, pari- ja ryhmäharjoitukset. Toiminnallinen tila. Moodle-oppimisympäristö.
Oppimistehtävät:
puheviestintä (2,5 op)
puheviestinnän kehittämistehtävä/essee hyv./hylätty
suullinen alustus: yksilötehtävä
ryhmän esitys valmistellusta aiheesta
kirjallinen viestintä (2,5 op):
tyylioppia:/asiatekstin korjaaminen: harjoitus tunneilla
raportti: kotikunnan palvelujärjestelmät 0 - K5
referaatti: ryhmäharjoitus tunneilla
kirjallisen tehtävän korjaus: ryhmäharjoitus tunneilla
essee 0 - K5.
Ohjaus ja palaute:
opettajan kirjallinen palaute esityksistä ja vertaispalaute (palautelomake)
kirjallisten tehtävien ohjaus tunneilla ennen palautuspäivää
Läsnäolo:
puheviestinnän työpajoissa pakollinen läsnäolo.
Exam schedules
ei tenttiä. Kirjallisten tehtävien palautus Moodlessa palautuskansioihin. Suulliset esitykset tunneilla. Puuttuvien tai hylättyjen tehtävien palautus viimeistään seuraavan lukukauden aikana.
Student workload
5 op, 135 tuntia työtä opiskelijalle
Assessment criteria, satisfactory (1)
The assessment is done through peer review of self-assessment and teacher feedback. The assessment criteria have been derived from the practised skills and are laid down at the beginning of the course and used throughout the learning process.
Speech communications (assessed on a scale of 1–5):
Performance skills
• Interaction skills, targeting and contact
• Constructing a speech
• Preparing the contents of a speech
• Selecting the mode of expression
Group communication skills
• Definition of goals
• Agreeing on an operating method
• Listening and observation
• Participation
• Creating and maintaining relations
• Ensuring the functioning of a group
Written communications (assessed on a scale of 1–5):
• Contents
• Structure
• Style and tone
• Spelling
• Sources and references
Satisfactory (1–2):
With guidance, the student can write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts do not fully comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references of the text have deficiencies in regard to the genre conventions.
Assessment criteria, good (3)
Good (3–4):
The student can write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references support the object of the text as regards the content and communications.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent (5):
The student can independently and creatively write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references support the object of the text as regards the content and communications.
Qualifications
NULL