Ammattitaitoa edistävä harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäjä- ja johtamisosaaminenLaajuus (15 op)
Tunnus: K702GL34OJ
Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet, toimii niiden mukaisesti ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän ja kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita ja esittämään ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija toimii ammatillisestityöyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Sisältö
Teemat, sisältö:
- Valmistava ja reflektoiva TC kampuksella
- Harjoittelu vanhustyön erilaisissa toimintaympäristöissä esimiehen ohjauksessa.
- Oppimispäiväkirja / portfolio.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei hallitse hyvän hallinnon periaatteita, ei kykene toimimaanniiden mukaisesti. Opiskelilja ei kykene arvioimaan hallinnon periaatteiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija ei tunnista vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän eikä kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija ei kykene arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita ja eikä esitä ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija ei osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija ei toimi ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Hyväksytty
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet,toimii niiden mukaisesti ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän ja kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeitaja esittämään ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija osaaarvioidataloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija toimii ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Laajuus
15 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
74 % Lähiopetus, 26 % Etäopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Anne Puro
- Anne Jokelainen
- Geronomikoulutus 1 AMK
Vastuuhenkilö
Anne Jokelainen
Opiskelijaryhmät
-
KA72G22SGeronomikoulutus, Kemi, Syksy 2022
-
KOA72G22SGeronomikoulutus, Kemi (Oulu), Syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet, toimii niiden mukaisesti ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän ja kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita ja esittämään ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija toimii ammatillisestityöyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Sisältö
Teemat, sisältö:
- Valmistava ja reflektoiva TC kampuksella
- Harjoittelu vanhustyön erilaisissa toimintaympäristöissä esimiehen ohjauksessa.
- Oppimispäiväkirja / portfolio.
Aika ja paikka
- harjoitteluun valmentava Training Camp toteutuu ajalla 10.3.- 14.3.2025 ennen harjoittelun alkua
- harjoittelu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 17.3.- 13.4.2025
- työnohjauksellinen Training Camp 14.4.-17.4.2025
- harjoittelu jatkuu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 22.4.- 16.5.2025
Opiskelija suorittaa harjoittelun vanhuspalveluja tuottavassa organisaatiossa, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet. Harjoittelun käytännön ohjaajana toimii vanhustyön esihenkilötehtävissä toimiva henkilö, jolla on vähintään ammattikorkeakoulutasoinen sote-alan tutkinto.
Oppimateriaalit
- Sydänmaanlakka, P. 2022. Johtajan kokonaiskuntoisuus – haasteena jatkuva uudistuminen
- Frank Martela, Miia Paakkanen & Anne Birgitta Pessi (toim.): Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus, 2017
- Seppänen, M. 2021. Tunnetaidot voimavarana
- Rämö, Ari 2017. Yksinkertaista johtamista arvostaen
Opetusmenetelmät
Harjoittelu toteutuu seuraavasti
- harjoitteluun valmentava Training Camp toteutuu ajalla 10.3.- 14.3.2025 ennen harjoittelun alkua
- harjoittelu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 17.3.- 13.4.2025
- työnohjauksellinen Training Camp 14.4.-17.4.2025
- harjoittelu jatkuu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 22.4.- 16.5.2025
Opiskelija suorittaa harjoittelun vanhuspalveluja tuottavassa organisaatiossa, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet. Harjoittelun käytännön ohjaajana toimii vanhustyön esihenkilötehtävissä toimiva henkilö, jolla on vähintään ammattikorkeakoulutasoinen sote-alan tutkinto.
TC-viikot kuuluvat osaksi harjoittelua ja niille osallistumista edellytetään.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija suorittaa harjoittelun julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin vanhuspalveluja tuottavassa organisaatiossa, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet. Harjoittelu voidaan suorittaa myös vanhustyöhön liittyvässä hankkeessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Ennen harjoittelun aloittamista kaikki teoriajakson tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuina.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei hallitse hyvän hallinnon periaatteita, ei kykene toimimaanniiden mukaisesti. Opiskelilja ei kykene arvioimaan hallinnon periaatteiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija ei tunnista vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän eikä kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija ei kykene arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita ja eikä esitä ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija ei osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija ei toimi ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Hyväksytty
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet,toimii niiden mukaisesti ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän ja kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeitaja esittämään ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija osaaarvioidataloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija toimii ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ammatillisuutta vahvistavan harjoittelun arviointikriteerit:
Hyväksytty
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet, toimii niiden mukaisesti ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän ja kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita ja esittämään ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija toimii ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Hylätty
Opiskelija ei hallitse hyvän hallinnon periaatteita, ei kykene toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija ei kykene arvioimaan hallinnon periaatteiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija ei tunnista vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmää eikä kykene toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija ei kykene arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita eikä esitä ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija ei osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa eikä omassa työssään. Opiskelija ei toimi ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Arviointi toteutuu:
Opiskelijan oman osaamistason kuvaamisena suhteessa harjoittelun osaamistavoitteisiin ennen harjoittelua. Harjoittelun aikana opiskelija saa arvioivaa palautetta harjoittelupaikan ohjaajalta sekä ohjaavalta opettajalta harjoittelun ohjauskeskustelun yhteydessä. Harjoittelun päätyttyä opiskelijan laatii itsearvioinnin osaamistavoitteidensa saavuttamisesta sekä harjoittelun lopussa käydään loppuarviointikeskustelu opiskelijan, käytännön ohjaajan sekä ohjaavan opettajan kesken. Harjoittelun aikana ja sen päätyttyä opiskelija kuvaa ja täydentää kirjallisena tuotoksena aiemmin laatimaansa omaa johtamisen ja kehittämisen käyttöteoriaa harjoittelujaksolta saamiensa kokemusten pohjalta ja palauttaa tuotoksen harjoittelua ohjaavalle opettajalle.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 08.03.2024
Ajoitus
11.03.2024 - 17.05.2024
Laajuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Anne Puro
- Anne Jokelainen
- Tuula Ahokumpu
Vastuuhenkilö
Tuula Ahokumpu
Opiskelijaryhmät
-
KA72G21SGeronomikoulutus, Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet, toimii niiden mukaisesti ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän ja kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita ja esittämään ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija toimii ammatillisestityöyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Sisältö
Teemat, sisältö:
- Valmistava ja reflektoiva TC kampuksella
- Harjoittelu vanhustyön erilaisissa toimintaympäristöissä esimiehen ohjauksessa.
- Oppimispäiväkirja / portfolio.
Aika ja paikka
-harjoitteluun valmentava, Kemin kampuksella toteutuva Training Campin ajalla ennen harjoittelun alkua 11.-15.3.2024
- harjoittelu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 18.3.-12.4.2024
- työnohjauksellisen Training Campin Kemin kampuksella 15.-19.4.2024
- harjoittelu jatkuu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 22.4.- 17.5.2024
Opiskelija suorittaa harjoittelun vanhuspalveluja tuottavassa organisaatiossa, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet. Harjoittelun käytännön ohjaajana toimii vanhustyön esimiestehtävissä toimiva henkilö, jolla on vähintään ammattikorkeakoulutasoinen sote-alan tutkinto.
Opetusmenetelmät
Harjoittelu toteutuu seuraavasti
- harjoitteluun valmentava, Kemin kampuksella toteutuva Training Camp ajalla 11.- 15.3.2024 ennen harjoittelun alkua
- harjoittelu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 18.3.- 12.4.2024
- työnohjauksellinen Training Camp 15.-19.4.2024 Kemin kampuksella
- harjoittelu jatkuu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 22.4.- 17.5.2024
Opiskelija suorittaa harjoittelun vanhuspalveluja tuottavassa organisaatiossa, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet. Harjoittelun käytännön ohjaajana toimii vanhustyön esimiestehtävissä toimiva henkilö, jolla on vähintään ammattikorkeakoulutasoinen sote-ajan tutkinto.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija suorittaa harjoittelun julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin vanhuspalveluja tuottavassa organisaatiossa, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet. Harjoittelu voidaan suorittaa myös vanhustyöhön liittyvässä hankkeessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei hallitse hyvän hallinnon periaatteita, ei kykene toimimaanniiden mukaisesti. Opiskelilja ei kykene arvioimaan hallinnon periaatteiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija ei tunnista vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän eikä kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija ei kykene arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita ja eikä esitä ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija ei osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija ei toimi ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Hyväksytty
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet,toimii niiden mukaisesti ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän ja kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeitaja esittämään ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija osaaarvioidataloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija toimii ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ammatillisuutta vahvistavan harjoittelun arviointikriteerit:
Hyväksytty
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet, toimii niiden mukaisesti ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän ja kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita ja esittämään ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija toimii ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Hylätty
Opiskelija ei hallitse hyvän hallinnon periaatteita, ei kykene toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija ei kykene arvioimaan hallinnon periaatteiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija ei tunnista vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmää eikä kykene toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija ei kykene arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita eikä esitä ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija ei osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa eikä omassa työssään. Opiskelija ei toimi ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Arviointi toteutuu:
Opiskelijan oman osaamistason kuvaamisena suhteessa harjoittelun osaamistavoitteisiin ennen harjoittelua. Harjoittelun aikana opiskelija saa arvioivaa palautetta harjoittelupaikan ohjaajalta sekä ohjaavalta opettajalta harjoittelun ohjauskeskustelun yhteydessä. Harjoittelun päätyttyä opiskelijan laatii itsearvioinnin osaamistavoitteidensa saavuttamisesta sekä harjoittelun lopussa käydään loppuarviointikeskustelu opiskelijan, käytännön ohjaajan sekä ohjaavan opettajan kesken. Harjoittelun aikana ja sen päätyttyä opiskelija kuvaa ja täydentää kirjallisena tuotoksena aiemmin laatimaansa omaa johtamisen ja kehittämisen käyttöteoriaa harjoittelujaksolta saamiensa kokemusten pohjalta ja palauttaa tuotoksen harjoittelua ohjaavalle opettajalle.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 27.02.2023
Ajoitus
13.03.2023 - 19.05.2023
Laajuus
15 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Toteutustapa
94 % Lähiopetus, 6 % Etäopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Anne Puro
- Anne Jokelainen
- Tuula Ahokumpu
Vastuuhenkilö
Tuula Ahokumpu
Opiskelijaryhmät
-
KA72G20SGeronomikoulutus (monimuotototeutus) Kemi syksy 2020
Tavoitteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet, toimii niiden mukaisesti ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän ja kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita ja esittämään ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija toimii ammatillisestityöyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Sisältö
Teemat, sisältö:
- Valmistava ja reflektoiva TC kampuksella
- Harjoittelu vanhustyön erilaisissa toimintaympäristöissä esimiehen ohjauksessa.
- Oppimispäiväkirja / portfolio.
Aika ja paikka
-harjoitteluun valmentava, Kemin kampuksella toteutuva Training Campin ajalla ennen harjoittelun alkua 13.- 17.3.2023
- harjoittelu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 20.2.- 14.4.2023
- työnohjauksellisen Training Campin Kemin kampuksella 17.-21.4.2023
- harjoittelu jatkuu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 24.4.- 19.5.2023
Opiskelija suorittaa harjoittelun vanhuspalveluja tuottavassa organisaatiossa, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet. Harjoittelun käytännön ohjaajana toimii vanhustyön esimiestehtävissä toimiva henkilö, jolla on vähintään ammattikorkeakoulutasoinen sote-alan tutkinto.
Opetusmenetelmät
Harjoittelu toteutuu seuraavasti
- harjoitteluun valmentava, Kemin kampuksella toteutuva Training Camp ajalla 13.- 17.3.2023 ennen harjoittelun alkua
- harjoittelu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 20.2.- 14.4.2023
- työnohjauksellinen Training Camp 17.-21.4.2023 Kemin kampuksella
- harjoittelu jatkuu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 24.4.- 19.5.2023
Opiskelija suorittaa harjoittelun vanhuspalveluja tuottavassa organisaatiossa, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet. Harjoittelun käytännön ohjaajana toimii vanhustyön esimiestehtävissä toimiva henkilö, jolla on vähintään ammattikorkeakoulutasoinen sote-ajan tutkinto.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija suorittaa harjoittelun julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin vanhuspalveluja tuottavassa organisaatiossa, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet. Harjoittelu voidaan suorittaa myös vanhustyöhön liittyvässä hankkeessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei hallitse hyvän hallinnon periaatteita, ei kykene toimimaanniiden mukaisesti. Opiskelilja ei kykene arvioimaan hallinnon periaatteiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija ei tunnista vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän eikä kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija ei kykene arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita ja eikä esitä ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija ei osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija ei toimi ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Hyväksytty
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet,toimii niiden mukaisesti ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän ja kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeitaja esittämään ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija osaaarvioidataloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija toimii ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ammatillisuutta vahvistavan harjoittelun arviointikriteerit:
Hyväksytty
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet, toimii niiden mukaisesti ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän ja kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita ja esittämään ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija toimii ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Hylätty
Opiskelija ei hallitse hyvän hallinnon periaatteita, ei kykene toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija ei kykene arvioimaan hallinnon periaatteiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija ei tunnista vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmää eikä kykene toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija ei kykene arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita eikä esitä ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija ei osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa eikä omassa työssään. Opiskelija ei toimi ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Arviointi toteutuu:
Opiskelijan oman osaamistason kuvaamisena suhteessa harjoittelun osaamistavoitteisiin ennen harjoittelua. Harjoittelun aikana opiskelija saa arvioivaa palautetta harjoittelupaikan ohjaajalta sekä ohjaavalta opettajalta harjoittelun ohjauskeskustelun yhteydessä. Harjoittelun päätyttyä opiskelijan laatii itsearvioinnin osaamistavoitteidensa saavuttamisesta sekä harjoittelun lopussa käydään loppuarviointikeskustelu opiskelijan, käytännön ohjaajan sekä ohjaavan opettajan kesken. Harjoittelun aikana ja sen päätyttyä opiskelija kuvaa ja täydentää kirjallisena tuotoksena aiemmin laatimaansa omaa johtamisen ja kehittämisen käyttöteoriaa harjoittelujaksolta saamiensa kokemusten pohjalta ja palauttaa tuotoksen harjoittelua ohjaavalle opettajalle.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 07.03.2022
Ajoitus
14.03.2022 - 20.05.2022
Laajuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Anne Puro
- Anne Jokelainen
- Tuula Ahokumpu
Vastuuhenkilö
Tuula Ahokumpu
Opiskelijaryhmät
-
KA72G19SGeronomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2019
Tavoitteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet, toimii niiden mukaisesti ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän ja kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita ja esittämään ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija toimii ammatillisestityöyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Sisältö
Teemat, sisältö:
- Valmistava ja reflektoiva TC kampuksella
- Harjoittelu vanhustyön erilaisissa toimintaympäristöissä esimiehen ohjauksessa.
- Oppimispäiväkirja / portfolio.
Aika ja paikka
-harjoitteluun valmentava, Kemin kampuksella toteutuva Training Campin ajalla 14.- 18.3.2022 ennen harjoittelun alkua
- harjoittelu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 21.3.-14.4.2022
- työnohjauksellisen Training Campin 19.-22.4.2022 Kemin kampuksella
- harjoittelu jatkuu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 25.4.- 20.5.2022
Opiskelija suorittaa harjoittelun vanhuspalveluja tuottavassa organisaatiossa, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet. Harjoittelun ohjaajana toimii vanhustyön esimiestehtävissä toimiva henkilö.
Opetusmenetelmät
Harjoittelu toteutuu seuraavasti
- harjoitteluun valmentava, Kemin kampuksella toteutuva Training Campin ajalla 14.- 18.3.2022 ennen harjoittelun alkua
- harjoittelu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 21.3.-14.4.2022
- työnohjauksellisen Training Campin 19.-22.4.2022 Kemin kampuksella
- harjoittelu jatkuu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 25.4.- 20.5.2022
Opiskelija suorittaa harjoittelun vanhuspalveluja tuottavassa organisaatiossa, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet. Harjoittelun ohjaajana toimii vanhustyön esimiestehtävissä toimiva henkilö.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija suorittaa harjoittelun julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin vanhuspalveluja tuottavassa organisaatiossa, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet. Harjoittelu voidaan suorittaa myös vanhustyöhön liittyvässä hankkeessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei hallitse hyvän hallinnon periaatteita, ei kykene toimimaanniiden mukaisesti. Opiskelilja ei kykene arvioimaan hallinnon periaatteiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija ei tunnista vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän eikä kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija ei kykene arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita ja eikä esitä ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija ei osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija ei toimi ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Hyväksytty
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet,toimii niiden mukaisesti ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän ja kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeitaja esittämään ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija osaaarvioidataloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija toimii ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ammatillisuutta vahvistavan harjoittelun arviointikriteerit:
Hyväksytty
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet, toimii niiden mukaisesti ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän ja kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita ja esittämään ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija toimii ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Hylätty
Opiskelija ei hallitse hyvän hallinnon periaatteita, ei kykene toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija ei kykene arvioimaan hallinnon periaatteiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija ei tunnista vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmää eikä kykene toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija ei kykene arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita eikä esitä ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija ei osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa eikä omassa työssään. Opiskelija ei toimi ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Arviointi toteutuu:
Opiskelijan oman osaamistason kuvaamisena suhteessa harjoittelun osaamistavoitteisiin ennen harjoittelua. Harjoittelun aikana opiskelija saa arvioivaa palautetta harjoittelupaikan ohjaajalta sekä ohjaavalta opettajalta harjoittelun ohjauskeskustelun yhteydessä. Harjoittelun päätyttyä opiskelijan laatii itsearvioinnin osaamistavoitteidensa saavuttamisesta sekä harjoittelun lopussa käydään loppuarviointikeskustelu opiskelijan, käytännön ohjaajan sekä ohjaavan opettajan kesken. Opiskelija arvioi ja kuvaa omaa ammatillista kasvuaan kirjoittamalla harjoittelusta oppimispäiväkirjaa ja laatii siitä tiivistelmän, jonka palauttaa Moodleen sille varattuun palautuslaatikkoon harjoittelun päätyttyä.