Siirry suoraan sisältöön

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäjä- ja johtamisosaaminen (15 op)

Toteutuksen tunnus: K702GL34OJ-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Laajuus

15 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

74 % Lähiopetus, 26 % Etäopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma

  • Geronomikoulutus

Opettaja

  • Anne Puro
  • Anne Jokelainen
  • Geronomikoulutus 1 AMK

Vastuuhenkilö

Anne Jokelainen

Opiskelijaryhmät

  • KA72G22S
    Geronomikoulutus, Kemi, Syksy 2022
  • KOA72G22S
    Geronomikoulutus, Kemi (Oulu), Syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet, toimii niiden mukaisesti ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän ja kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita ja esittämään ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija toimii ammatillisestityöyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.

Sisältö

Teemat, sisältö:
- Valmistava ja reflektoiva TC kampuksella
- Harjoittelu vanhustyön erilaisissa toimintaympäristöissä esimiehen ohjauksessa.
- Oppimispäiväkirja / portfolio.

Aika ja paikka

- harjoitteluun valmentava Training Camp toteutuu ajalla 10.3.- 14.3.2025 ennen harjoittelun alkua
- harjoittelu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 17.3.- 13.4.2025
- työnohjauksellinen Training Camp 14.4.-17.4.2025
- harjoittelu jatkuu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 22.4.- 16.5.2025
Opiskelija suorittaa harjoittelun vanhuspalveluja tuottavassa organisaatiossa, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet. Harjoittelun käytännön ohjaajana toimii vanhustyön esihenkilötehtävissä toimiva henkilö, jolla on vähintään ammattikorkeakoulutasoinen sote-alan tutkinto.

Oppimateriaalit


  1. Sydänmaanlakka, P. 2022. Johtajan kokonaiskuntoisuus – haasteena jatkuva uudistuminen

  2. Frank Martela, Miia Paakkanen & Anne Birgitta Pessi (toim.): Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus, 2017

  3. Seppänen, M. 2021. Tunnetaidot voimavarana

  4. Rämö, Ari 2017. Yksinkertaista johtamista arvostaen

Opetusmenetelmät

Harjoittelu toteutuu seuraavasti
- harjoitteluun valmentava Training Camp toteutuu ajalla 10.3.- 14.3.2025 ennen harjoittelun alkua
- harjoittelu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 17.3.- 13.4.2025
- työnohjauksellinen Training Camp 14.4.-17.4.2025
- harjoittelu jatkuu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 22.4.- 16.5.2025
Opiskelija suorittaa harjoittelun vanhuspalveluja tuottavassa organisaatiossa, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet. Harjoittelun käytännön ohjaajana toimii vanhustyön esihenkilötehtävissä toimiva henkilö, jolla on vähintään ammattikorkeakoulutasoinen sote-alan tutkinto.
TC-viikot kuuluvat osaksi harjoittelua ja niille osallistumista edellytetään.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija suorittaa harjoittelun julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin vanhuspalveluja tuottavassa organisaatiossa, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet. Harjoittelu voidaan suorittaa myös vanhustyöhön liittyvässä hankkeessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Ennen harjoittelun aloittamista kaikki teoriajakson tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuina.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
Opiskelija ei hallitse hyvän hallinnon periaatteita, ei kykene toimimaanniiden mukaisesti. Opiskelilja ei kykene arvioimaan hallinnon periaatteiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija ei tunnista vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän eikä kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija ei kykene arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita ja eikä esitä ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija ei osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija ei toimi ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.

Hyväksytty
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet,toimii niiden mukaisesti ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän ja kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeitaja esittämään ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija osaaarvioidataloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija toimii ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ammatillisuutta vahvistavan harjoittelun arviointikriteerit:

Hyväksytty
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet, toimii niiden mukaisesti ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän ja kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita ja esittämään ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija toimii ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.

Hylätty
Opiskelija ei hallitse hyvän hallinnon periaatteita, ei kykene toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija ei kykene arvioimaan hallinnon periaatteiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija ei tunnista vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmää eikä kykene toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija ei kykene arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita eikä esitä ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija ei osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa eikä omassa työssään. Opiskelija ei toimi ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.

Arviointi toteutuu:
Opiskelijan oman osaamistason kuvaamisena suhteessa harjoittelun osaamistavoitteisiin ennen harjoittelua. Harjoittelun aikana opiskelija saa arvioivaa palautetta harjoittelupaikan ohjaajalta sekä ohjaavalta opettajalta harjoittelun ohjauskeskustelun yhteydessä. Harjoittelun päätyttyä opiskelijan laatii itsearvioinnin osaamistavoitteidensa saavuttamisesta sekä harjoittelun lopussa käydään loppuarviointikeskustelu opiskelijan, käytännön ohjaajan sekä ohjaavan opettajan kesken. Harjoittelun aikana ja sen päätyttyä opiskelija kuvaa ja täydentää kirjallisena tuotoksena aiemmin laatimaansa omaa johtamisen ja kehittämisen käyttöteoriaa harjoittelujaksolta saamiensa kokemusten pohjalta ja palauttaa tuotoksen harjoittelua ohjaavalle opettajalle.