Ammattitaitoa edistävä harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäjä- ja johtamisosaaminen (15 op)
Toteutuksen tunnus: K702GL34OJ-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 08.03.2024
Ajoitus
11.03.2024 - 17.05.2024
Laajuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Anne Puro
- Anne Jokelainen
- Tuula Ahokumpu
Vastuuhenkilö
Tuula Ahokumpu
Opiskelijaryhmät
-
KA72G21SGeronomikoulutus, Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet, toimii niiden mukaisesti ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän ja kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita ja esittämään ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija toimii ammatillisestityöyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Sisältö
Teemat, sisältö:
- Valmistava ja reflektoiva TC kampuksella
- Harjoittelu vanhustyön erilaisissa toimintaympäristöissä esimiehen ohjauksessa.
- Oppimispäiväkirja / portfolio.
Aika ja paikka
-harjoitteluun valmentava, Kemin kampuksella toteutuva Training Campin ajalla ennen harjoittelun alkua 11.-15.3.2024
- harjoittelu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 18.3.-12.4.2024
- työnohjauksellisen Training Campin Kemin kampuksella 15.-19.4.2024
- harjoittelu jatkuu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 22.4.- 17.5.2024
Opiskelija suorittaa harjoittelun vanhuspalveluja tuottavassa organisaatiossa, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet. Harjoittelun käytännön ohjaajana toimii vanhustyön esimiestehtävissä toimiva henkilö, jolla on vähintään ammattikorkeakoulutasoinen sote-alan tutkinto.
Opetusmenetelmät
Harjoittelu toteutuu seuraavasti
- harjoitteluun valmentava, Kemin kampuksella toteutuva Training Camp ajalla 11.- 15.3.2024 ennen harjoittelun alkua
- harjoittelu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 18.3.- 12.4.2024
- työnohjauksellinen Training Camp 15.-19.4.2024 Kemin kampuksella
- harjoittelu jatkuu työelämän harjoittelupaikassa ajalla 22.4.- 17.5.2024
Opiskelija suorittaa harjoittelun vanhuspalveluja tuottavassa organisaatiossa, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet. Harjoittelun käytännön ohjaajana toimii vanhustyön esimiestehtävissä toimiva henkilö, jolla on vähintään ammattikorkeakoulutasoinen sote-ajan tutkinto.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija suorittaa harjoittelun julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin vanhuspalveluja tuottavassa organisaatiossa, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet. Harjoittelu voidaan suorittaa myös vanhustyöhön liittyvässä hankkeessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei hallitse hyvän hallinnon periaatteita, ei kykene toimimaanniiden mukaisesti. Opiskelilja ei kykene arvioimaan hallinnon periaatteiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija ei tunnista vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän eikä kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija ei kykene arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita ja eikä esitä ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija ei osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija ei toimi ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Hyväksytty
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet,toimii niiden mukaisesti ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän ja kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeitaja esittämään ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija osaaarvioidataloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija toimii ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ammatillisuutta vahvistavan harjoittelun arviointikriteerit:
Hyväksytty
Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet, toimii niiden mukaisesti ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija tunnistaa vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmän ja kykenee toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija kykenee arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita ja esittämään ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa ja omassa työssään. Opiskelija toimii ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Hylätty
Opiskelija ei hallitse hyvän hallinnon periaatteita, ei kykene toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija ei kykene arvioimaan hallinnon periaatteiden toteutumista työyhteisössä. Opiskelija ei tunnista vanhustyön johtamista, esimiestyötä ja työhyvinvointia säätelevän ohjaus- ja kontrollijärjestelmää eikä kykene toimimaan niiden mukaisesti. Opiskelija ei kykene arvioimaan työyhteisön ja palveluiden kehittämis- ja innovaatiotarpeita eikä esitä ratkaisuja ja ideoita kehittämishankkeelle.
Opiskelija ei osaa arvioida taloudellisen ja laadukkaan asiakaslähtöisen toiminnan toteutumista organisaatiossa eikä omassa työssään. Opiskelija ei toimi ammatillisesti työyhteisön jäsenenä, ohjaajana, kehittäjänä ja esimiehenä.
Arviointi toteutuu:
Opiskelijan oman osaamistason kuvaamisena suhteessa harjoittelun osaamistavoitteisiin ennen harjoittelua. Harjoittelun aikana opiskelija saa arvioivaa palautetta harjoittelupaikan ohjaajalta sekä ohjaavalta opettajalta harjoittelun ohjauskeskustelun yhteydessä. Harjoittelun päätyttyä opiskelijan laatii itsearvioinnin osaamistavoitteidensa saavuttamisesta sekä harjoittelun lopussa käydään loppuarviointikeskustelu opiskelijan, käytännön ohjaajan sekä ohjaavan opettajan kesken. Harjoittelun aikana ja sen päätyttyä opiskelija kuvaa ja täydentää kirjallisena tuotoksena aiemmin laatimaansa omaa johtamisen ja kehittämisen käyttöteoriaa harjoittelujaksolta saamiensa kokemusten pohjalta ja palauttaa tuotoksen harjoittelua ohjaavalle opettajalle.