Liikkuva ja toimiva yksilöLaajuus (5 op)
Tunnus: R705F003
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Sisältö
Teema 1. Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely
Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen.
Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
Motorinen oppiminen ja opettaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty
Et saavuta T1-tasoista osaamista.
T1
Tiedät yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tiedät motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tiedät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
T2
Tunnistat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tunnistat yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tunnistat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
H4
Osaat selittää ja perustella yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5
Osaat arvioida ja analysoida yksilön kasvua ja kehitystä, sekä motorista toimintaa.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorista oppimista ja opettamista.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen toiminnan biomekaanista perustaa.
Lisätiedot
Viestintäosaaminen vahvistuu tässä opintojaksossa. Viestinnän,opettaja ohjaa opintojaksoon kuuluvan kokoavan tehtävän kirjoittamista.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
25.02.2025 - 02.04.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Ville Kilpiä
- Tiina Siro
- Johanna Husa-Russell
Vastuuhenkilö
Johanna Husa-Russell
Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitusryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
RA75F25KFysioterapeuttikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2025
Koulutusryhmat
- Harjoitusryhmä A
- Harjoitusryhmä B
Tavoitteet
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Sisältö
Teema 1. Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely
Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen.
Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
Motorinen oppiminen ja opettaminen.
Aika ja paikka
25.2.2025 - 2.4.2025, Lapin ammattikorkeakoulu, Rantavitikan kampus ja moodle-oppimisympäristö.
Oppimateriaalit
Gilroy, A. M. MacPherson, B. R. Ross, L. M. Atlas of Anatomy (Latin Nomenclature). Thieme. New York, Stuttgart. Haywood K. M., Roberton M. A. & Getchell N. 2012. Advanced Analysis of Motor Development. Human Kinetics, Champaign, IL. Karvonen P. 2000. Hyppää pois! Lapsen motoriikan arviointi ja kehittäminen. Tammi. Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tammerprint Oy, Tampere. Kauranen K.& Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tammerprint Oy, Tampere 2010. Leppäluoto, J. Kettunen, R. Rintamäki, H. Vakkuri, O. Vierimaa, H. Lätti, S. Anatomia ja fysiologia rakenteesta toimintaan. Wsoy. Helsinki. Physiofile verkkokoulutus-sivusto. www.physiofile.fi. Sisäänkirjautuminen; sähköposti: opiskelija@lapinamk.fi , salasana: fysio2016 Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen vuosi. Tammi. Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen -- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu 2011.
Opetusmenetelmät
Opetus ja oppiminen tapahtuu opettajajohtoisesti verkossa ja itsenäisen opiskelun muodossa yksin ja pienryhmissä.
Opintojakson sisältö integroituu opintojaksoon R705F003A.
Huomioitavaa! Lukukauden lopussa toteutuu koko lukauden aikana hankitun osaamisen todentaminen ja arviointi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Pitkin opintojaksoa suoritetaan tehtävät ja verkkotentit moodlessa.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän lopullisen version palautus 31.3.2025.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän esitys pakollisena etäpäivänä 2.4. 2025.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän itse- ja vertaisarvioinnin palautus 3.4. 2025.
Moodlen tehtävien uusinta ja mahdollinen täydennys kevätlukukaden 2025 aikana. Toinen täydennysmahdollisuus on syyslukukaudella 2025. Mahdollisesta täydennystarpeesta ilmoitetaan, ja sovitaan aikataulu tarkemmin opiskelijan kanssa em. aikataulupuitteissa.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän mahdollinen täydennys kevätlukukauden aikana, ja toinen täydennysmahdollisuus syyslukukaudella 2025. Aikataulusta sovitaan erikseen.
Sisällön jaksotus
Teema 1 toteutuu ajalla 25.2.- 11.3.
Teema 2 toteutuu ajalla 12.3.- 21.3.
Teema 3 toteutuu ajalla 24.3. - 2.4.
Lisätietoja opiskelijoille
Teema 1. Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely
Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen.
Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
Motorinen oppiminen ja opettaminen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty
Et saavuta T1-tasoista osaamista.
T1
Tiedät yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tiedät motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tiedät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
T2
Tunnistat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tunnistat yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tunnistat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
H4
Osaat selittää ja perustella yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5
Osaat arvioida ja analysoida yksilön kasvua ja kehitystä, sekä motorista toimintaa.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorista oppimista ja opettamista.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen toiminnan biomekaanista perustaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät ja verkkotentit arvioidaan asteikolla hyv-hyl.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen tehtävä arvioidaan asteikolla hyl-K5.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen itse- ja vertaisarviointitehtävä arvioidaan asteikolla hyv-hyl.
Lisätiedot
Viestintäosaaminen vahvistuu tässä opintojaksossa. Viestinnän,opettaja ohjaa opintojaksoon kuuluvan kokoavan tehtävän kirjoittamista.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
23.09.2024 - 30.10.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Tiina Siro
- Paula Korteniemi
- Sari Kilpeläinen
- Johanna Husa-Russell
Vastuuhenkilö
Johanna Husa-Russell
Opiskelijaryhmät
-
RA75F24SFysioterapeuttikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2024
Tavoitteet
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Sisältö
Teema 1. Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely
Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen.
Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
Motorinen oppiminen ja opettaminen.
Aika ja paikka
23.09.2024 - 30.10.2024, Lapin ammattikorkeakoulu, Rantavitikan kampus ja moodle-oppimisympäristö.
Oppimateriaalit
Gilroy, A. M. MacPherson, B. R. Ross, L. M. Atlas of Anatomy (Latin Nomenclature). Thieme. New York, Stuttgart. Haywood K. M., Roberton M. A. & Getchell N. 2012. Advanced Analysis of Motor Development. Human Kinetics, Champaign, IL. Karvonen P. 2000. Hyppää pois! Lapsen motoriikan arviointi ja kehittäminen. Tammi. Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tammerprint Oy, Tampere. Kauranen K.& Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tammerprint Oy, Tampere 2010. Leppäluoto, J. Kettunen, R. Rintamäki, H. Vakkuri, O. Vierimaa, H. Lätti, S. Anatomia ja fysiologia rakenteesta toimintaan. Wsoy. Helsinki. Physiofile verkkokoulutus-sivusto. www.physiofile.fi. Sisäänkirjautuminen; sähköposti: opiskelija@lapinamk.fi , salasana: fysio2016 Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen vuosi. Tammi. Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen -- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu 2011.
Opetusmenetelmät
Opetus ja oppiminen tapahtuu opettajajohtoisesti verkossa ja itsenäisen opiskelun muodossa yksin ja pienryhmissä.
Opintojakson sisältö integroituu opintojaksoon R705F003A.
Huomioitavaa! Lukukauden lopussa toteutuu koko lukauden aikana hankitun osaamisen todentaminen ja arviointi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Pitkin opintojaksoa suoritetaan tehtävät ja verkkotentit moodlessa.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän lopullisen version palautus 28.10.2024.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän esitys pakollisena etäpäivänä 30.10. 2024.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän itse- ja vertaisarvioinnin palautus 1.11. 2024.
Moodlen tehtävien uusinta ja mahdollinen täydennys syyslukukaden 2024 aikana. Toinen täydennysmahdollisuus on kevätlukukaudella 2025. Mahdollisesta täydennystarpeesta ilmoitetaan, ja sovitaan aikataulu tarkemmin opiskelijan kanssa em. aikataulupuitteissa.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän mahdollinen täydennys syyslukukauden aikana, ja toinen täydennysmahdollisuus kevätlukukaudella 2025. Aikataulusta sovitaan erikseen.
Sisällön jaksotus
Teema 1. Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely
Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen.
Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
Motorinen oppiminen ja opettaminen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty
Et saavuta T1-tasoista osaamista.
T1
Tiedät yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tiedät motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tiedät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
T2
Tunnistat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tunnistat yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tunnistat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
H4
Osaat selittää ja perustella yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5
Osaat arvioida ja analysoida yksilön kasvua ja kehitystä, sekä motorista toimintaa.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorista oppimista ja opettamista.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen toiminnan biomekaanista perustaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät ja verkkotentit arvioidaan asteikolla hyv-hyl.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen tehtävä arvioidaan asteikolla hyl-K5.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen itse- ja vertaisarviointitehtävä arvioidaan asteikolla hyv-hyl.
Lisätiedot
Viestintäosaaminen vahvistuu tässä opintojaksossa. Viestinnän,opettaja ohjaa opintojaksoon kuuluvan kokoavan tehtävän kirjoittamista.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Paula Korteniemi
- Anne Rautio
- Sari Kilpeläinen
- Johanna Husa-Russell
Vastuuhenkilö
Johanna Husa-Russell
Opiskelijaryhmät
-
RA75F23SFysioterapeuttikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2023
Tavoitteet
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Sisältö
Teema 1. Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely
Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen.
Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
Motorinen oppiminen ja opettaminen.
Aika ja paikka
25.9.- 1.11.2023.
Oppimateriaalit
Gilroy, A. M. MacPherson, B. R. Ross, L. M. Atlas of Anatomy (Latin Nomenclature). Thieme. New York, Stuttgart. Haywood K. M., Roberton M. A. & Getchell N. 2012. Advanced Analysis of Motor Development. Human Kinetics, Champaign, IL. Karvonen P. 2000. Hyppää pois! Lapsen motoriikan arviointi ja kehittäminen. Tammi. Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tammerprint Oy, Tampere. Kauranen K.& Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tammerprint Oy, Tampere 2010. Leppäluoto, J. Kettunen, R. Rintamäki, H. Vakkuri, O. Vierimaa, H. Lätti, S. Anatomia ja fysiologia rakenteesta toimintaan. Wsoy. Helsinki. Physiofile verkkokoulutus-sivusto. www.physiofile.fi. Sisäänkirjautuminen; sähköposti: opiskelija@lapinamk.fi , salasana: fysio2016 Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen vuosi. Tammi. Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen -- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu 2011.
Opetusmenetelmät
Opintojakson sisältö integroidaan opintojaksoon R705F003A.
Opiskelu toteutuu verkossa opettajien johdolla ja itsenäisesti (yksin ja pienryhmissä).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Pitkin opintojakson toteusta suoritetaan verkkotentit, biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän purku pakollisena etäpäivänä 1.11. 2023. Tehtävä arvioidaan numeraalisesti.
Sisällön jaksotus
Teema 1. Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely
Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen.
Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
Motorinen oppiminen ja opettaminen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty
Et saavuta T1-tasoista osaamista.
T1
Tiedät yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tiedät motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tiedät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
T2
Tunnistat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tunnistat yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tunnistat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
H4
Osaat selittää ja perustella yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5
Osaat arvioida ja analysoida yksilön kasvua ja kehitystä, sekä motorista toimintaa.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorista oppimista ja opettamista.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen toiminnan biomekaanista perustaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1
Tiedät yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tiedät motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tiedät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
T2
Tunnistat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tunnistat yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tunnistat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
H4
Osaat selittää ja perustella yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat arvioida ja analysoida yksilön kasvua ja kehitystä, sekä motorista toimintaa.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorista oppimista ja opettamista.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen toiminnan biomekaanista perustaa.
Lisätiedot
Viestintäosaaminen vahvistuu tässä opintojaksossa. Viestinnän,opettaja ohjaa opintojaksoon kuuluvan kokoavan tehtävän kirjoittamista.