Siirry suoraan sisältöön

Liikkuva ja toimiva yksilö (5 op)

Toteutuksen tunnus: R705F003-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 22.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.09.2024 - 30.10.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Tiina Siro
Paula Korteniemi
Sari Kilpeläinen
Johanna Husa-Russell
Vastuuopettaja
Johanna Husa-Russell
Ryhmät
RA75F24S
Fysioterapeuttikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2024
Opintojakso
R705F003

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Teema 1. Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely

Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen.

Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
Motorinen oppiminen ja opettaminen.

Tavoitteet

Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

Suoritustavat

Opintojaksolle osoitettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen (yksilö- ja ryhmätehtävät) ja tenttien hyväksytty suorittaminen.

Sisältö

Teema 1. Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely

Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen.

Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
Motorinen oppiminen ja opettaminen.

Aika ja paikka

23.09.2024 - 30.10.2024, Lapin ammattikorkeakoulu, Rantavitikan kampus ja moodle-oppimisympäristö.

Oppimateriaalit

Gilroy, A. M. MacPherson, B. R. Ross, L. M. Atlas of Anatomy (Latin Nomenclature). Thieme. New York, Stuttgart. Haywood K. M., Roberton M. A. & Getchell N. 2012. Advanced Analysis of Motor Development. Human Kinetics, Champaign, IL. Karvonen P. 2000. Hyppää pois! Lapsen motoriikan arviointi ja kehittäminen. Tammi. Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tammerprint Oy, Tampere. Kauranen K.& Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tammerprint Oy, Tampere 2010. Leppäluoto, J. Kettunen, R. Rintamäki, H. Vakkuri, O. Vierimaa, H. Lätti, S. Anatomia ja fysiologia rakenteesta toimintaan. Wsoy. Helsinki. Physiofile verkkokoulutus-sivusto. www.physiofile.fi. Sisäänkirjautuminen; sähköposti: opiskelija@lapinamk.fi , salasana: fysio2016 Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen vuosi. Tammi. Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen -- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu 2011.


Opetusmenetelmät

Opetus ja oppiminen tapahtuu opettajajohtoisesti verkossa ja itsenäisen opiskelun muodossa yksin ja pienryhmissä.
Opintojakson sisältö integroituu opintojaksoon R705F003A.
Huomioitavaa! Lukukauden lopussa toteutuu koko lukauden aikana hankitun osaamisen todentaminen ja arviointi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Pitkin opintojaksoa suoritetaan tehtävät ja verkkotentit moodlessa.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän lopullisen version palautus 28.10.2024.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän esitys pakollisena etäpäivänä 30.10. 2024.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän itse- ja vertaisarvioinnin palautus 1.11. 2024.

Moodlen tehtävien uusinta ja mahdollinen täydennys syyslukukaden 2024 aikana. Toinen täydennysmahdollisuus on kevätlukukaudella 2025. Mahdollisesta täydennystarpeesta ilmoitetaan, ja sovitaan aikataulu tarkemmin opiskelijan kanssa em. aikataulupuitteissa.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän mahdollinen täydennys syyslukukauden aikana, ja toinen täydennysmahdollisuus kevätlukukaudella 2025. Aikataulusta sovitaan erikseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teema 1 toteutuu ajalla 23.9.- 3.10.
Teema 2 toteutuu ajalla 3.10.- 18.10.
Teema 3 toteutuu ajalla 21.10. - 31.10.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty
Et saavuta T1-tasoista osaamista.

T1
Tiedät yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tiedät motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tiedät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

T2
Tunnistat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tunnistat yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tunnistat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

H4
Osaat selittää ja perustella yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5
Osaat arvioida ja analysoida yksilön kasvua ja kehitystä, sekä motorista toimintaa.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorista oppimista ja opettamista.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen toiminnan biomekaanista perustaa.

Siirry alkuun