Mobile and Functional Individual (5 cr)
Code: R705F003-3002
General information
- Enrollment
- 18.03.2024 - 22.09.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 23.09.2024 - 30.10.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Bachelor of Health Care, Physiotherapy
- Campus
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 60
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Tiina Siro
- Paula Korteniemi
- Sari Kilpeläinen
- Johanna Husa-Russell
- Teacher in charge
- Johanna Husa-Russell
- Groups
-
RA75F24SBachelor of Health Care, Physiotherapy, Rovaniemi, autumn 2024
- Course
- R705F003
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Teema 1. Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely
Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen.
Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
Motorinen oppiminen ja opettaminen.
Objective
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Accomplishment methods
Opintojaksolle osoitettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen (yksilö- ja ryhmätehtävät) ja tenttien hyväksytty suorittaminen.
Content
Teema 1. Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely
Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen.
Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
Motorinen oppiminen ja opettaminen.
Location and time
23.09.2024 - 30.10.2024, Lapin ammattikorkeakoulu, Rantavitikan kampus ja moodle-oppimisympäristö.
Materials
Gilroy, A. M. MacPherson, B. R. Ross, L. M. Atlas of Anatomy (Latin Nomenclature). Thieme. New York, Stuttgart. Haywood K. M., Roberton M. A. & Getchell N. 2012. Advanced Analysis of Motor Development. Human Kinetics, Champaign, IL. Karvonen P. 2000. Hyppää pois! Lapsen motoriikan arviointi ja kehittäminen. Tammi. Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tammerprint Oy, Tampere. Kauranen K.& Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tammerprint Oy, Tampere 2010. Leppäluoto, J. Kettunen, R. Rintamäki, H. Vakkuri, O. Vierimaa, H. Lätti, S. Anatomia ja fysiologia rakenteesta toimintaan. Wsoy. Helsinki. Physiofile verkkokoulutus-sivusto. www.physiofile.fi. Sisäänkirjautuminen; sähköposti: opiskelija@lapinamk.fi , salasana: fysio2016 Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen vuosi. Tammi. Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen -- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu 2011.
Teaching methods
Opetus ja oppiminen tapahtuu opettajajohtoisesti verkossa ja itsenäisen opiskelun muodossa yksin ja pienryhmissä.
Opintojakson sisältö integroituu opintojaksoon R705F003A.
Huomioitavaa! Lukukauden lopussa toteutuu koko lukauden aikana hankitun osaamisen todentaminen ja arviointi.
Exam schedules
Pitkin opintojaksoa suoritetaan tehtävät ja verkkotentit moodlessa.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän lopullisen version palautus 28.10.2024.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän esitys pakollisena etäpäivänä 30.10. 2024.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän itse- ja vertaisarvioinnin palautus 1.11. 2024.
Moodlen tehtävien uusinta ja mahdollinen täydennys syyslukukaden 2024 aikana. Toinen täydennysmahdollisuus on kevätlukukaudella 2025. Mahdollisesta täydennystarpeesta ilmoitetaan, ja sovitaan aikataulu tarkemmin opiskelijan kanssa em. aikataulupuitteissa.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän mahdollinen täydennys syyslukukauden aikana, ja toinen täydennysmahdollisuus kevätlukukaudella 2025. Aikataulusta sovitaan erikseen.
Student workload
Teema 1 toteutuu ajalla 23.9.- 3.10.
Teema 2 toteutuu ajalla 3.10.- 18.10.
Teema 3 toteutuu ajalla 21.10. - 31.10.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty
Et saavuta T1-tasoista osaamista.
T1
Tiedät yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tiedät motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tiedät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
T2
Tunnistat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tunnistat yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tunnistat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Assessment criteria, good (3)
H3
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
H4
Osaat selittää ja perustella yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan
Assessment criteria, excellent (5)
K5
Osaat arvioida ja analysoida yksilön kasvua ja kehitystä, sekä motorista toimintaa.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorista oppimista ja opettamista.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen toiminnan biomekaanista perustaa.