Liikkuva ja toimiva yksilö (5 op)
Toteutuksen tunnus: R705F003-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.10.2024 - 24.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
25.02.2025 - 02.04.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Fysioterapeuttikoulutus
- Toimipiste
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Ville Kilpiä
- Tiina Siro
- Johanna Husa-Russell
- Vastuuopettaja
- Johanna Husa-Russell
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
RA75F25KFysioterapeuttikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2025
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä A
- Harjoitusryhmä B
- Opintojakso
- R705F003
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Teema 1 toteutuu ajalla 25.2.- 11.3.
Teema 2 toteutuu ajalla 12.3.- 21.3.
Teema 3 toteutuu ajalla 24.3. - 2.4.
Tavoitteet
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Suoritustavat
Opintojaksolle osoitettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen (yksilö- ja ryhmätehtävät) ja tenttien hyväksytty suorittaminen.
Sisältö
Teema 1. Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely
Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen.
Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
Motorinen oppiminen ja opettaminen.
Aika ja paikka
25.2.2025 - 2.4.2025, Lapin ammattikorkeakoulu, Rantavitikan kampus ja moodle-oppimisympäristö.
Oppimateriaalit
Gilroy, A. M. MacPherson, B. R. Ross, L. M. Atlas of Anatomy (Latin Nomenclature). Thieme. New York, Stuttgart. Haywood K. M., Roberton M. A. & Getchell N. 2012. Advanced Analysis of Motor Development. Human Kinetics, Champaign, IL. Karvonen P. 2000. Hyppää pois! Lapsen motoriikan arviointi ja kehittäminen. Tammi. Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tammerprint Oy, Tampere. Kauranen K.& Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tammerprint Oy, Tampere 2010. Leppäluoto, J. Kettunen, R. Rintamäki, H. Vakkuri, O. Vierimaa, H. Lätti, S. Anatomia ja fysiologia rakenteesta toimintaan. Wsoy. Helsinki. Physiofile verkkokoulutus-sivusto. www.physiofile.fi. Sisäänkirjautuminen; sähköposti: opiskelija@lapinamk.fi , salasana: fysio2016 Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen vuosi. Tammi. Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen -- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu 2011.
Opetusmenetelmät
Opetus ja oppiminen tapahtuu opettajajohtoisesti verkossa ja itsenäisen opiskelun muodossa yksin ja pienryhmissä.
Opintojakson sisältö integroituu opintojaksoon R705F003A.
Huomioitavaa! Lukukauden lopussa toteutuu koko lukauden aikana hankitun osaamisen todentaminen ja arviointi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Pitkin opintojaksoa suoritetaan tehtävät ja verkkotentit moodlessa.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän lopullisen version palautus 31.3.2025.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän esitys pakollisena etäpäivänä 2.4. 2025.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän itse- ja vertaisarvioinnin palautus 3.4. 2025.
Moodlen tehtävien uusinta ja mahdollinen täydennys kevätlukukaden 2025 aikana. Toinen täydennysmahdollisuus on syyslukukaudella 2025. Mahdollisesta täydennystarpeesta ilmoitetaan, ja sovitaan aikataulu tarkemmin opiskelijan kanssa em. aikataulupuitteissa.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän mahdollinen täydennys kevätlukukauden aikana, ja toinen täydennysmahdollisuus syyslukukaudella 2025. Aikataulusta sovitaan erikseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty
Et saavuta T1-tasoista osaamista.
T1
Tiedät yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tiedät motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tiedät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
T2
Tunnistat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tunnistat yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tunnistat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
H3
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.
H4
Osaat selittää ja perustella yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5
Osaat arvioida ja analysoida yksilön kasvua ja kehitystä, sekä motorista toimintaa.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorista oppimista ja opettamista.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen toiminnan biomekaanista perustaa.
Lisätiedot
Teema 1. Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely
Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen.
Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
Motorinen oppiminen ja opettaminen.