Skip to main content

Mobile and Functional Individual (5 cr)

Code: R705F003-3003

General information


Enrollment
01.10.2024 - 24.02.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
25.02.2025 - 02.04.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Bachelor of Health Care, Physiotherapy
Campus
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Ville Kilpiä
Tiina Siro
Johanna Husa-Russell
Teacher in charge
Johanna Husa-Russell
Scheduling groups
Harjoitusryhmä A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Groups
RA75F25K
Bachelor of Health Care, Physiotherapy, Rovaniemi, spring 2025
Small groups
Group Exercise A
Group Exercise B
Course
R705F003

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Teema 1 toteutuu ajalla 25.2.- 11.3.
Teema 2 toteutuu ajalla 12.3.- 21.3.
Teema 3 toteutuu ajalla 24.3. - 2.4.

Objective

Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

Accomplishment methods

Opintojaksolle osoitettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen (yksilö- ja ryhmätehtävät) ja tenttien hyväksytty suorittaminen.

Content

Teema 1. Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely

Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen.

Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
Motorinen oppiminen ja opettaminen.

Location and time

25.2.2025 - 2.4.2025, Lapin ammattikorkeakoulu, Rantavitikan kampus ja moodle-oppimisympäristö.

Materials

Gilroy, A. M. MacPherson, B. R. Ross, L. M. Atlas of Anatomy (Latin Nomenclature). Thieme. New York, Stuttgart. Haywood K. M., Roberton M. A. & Getchell N. 2012. Advanced Analysis of Motor Development. Human Kinetics, Champaign, IL. Karvonen P. 2000. Hyppää pois! Lapsen motoriikan arviointi ja kehittäminen. Tammi. Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tammerprint Oy, Tampere. Kauranen K.& Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tammerprint Oy, Tampere 2010. Leppäluoto, J. Kettunen, R. Rintamäki, H. Vakkuri, O. Vierimaa, H. Lätti, S. Anatomia ja fysiologia rakenteesta toimintaan. Wsoy. Helsinki. Physiofile verkkokoulutus-sivusto. www.physiofile.fi. Sisäänkirjautuminen; sähköposti: opiskelija@lapinamk.fi , salasana: fysio2016 Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen vuosi. Tammi. Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen -- aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu 2011.


Teaching methods

Opetus ja oppiminen tapahtuu opettajajohtoisesti verkossa ja itsenäisen opiskelun muodossa yksin ja pienryhmissä.
Opintojakson sisältö integroituu opintojaksoon R705F003A.
Huomioitavaa! Lukukauden lopussa toteutuu koko lukauden aikana hankitun osaamisen todentaminen ja arviointi.

Exam schedules

Pitkin opintojaksoa suoritetaan tehtävät ja verkkotentit moodlessa.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän lopullisen version palautus 31.3.2025.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän esitys pakollisena etäpäivänä 2.4. 2025.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän itse- ja vertaisarvioinnin palautus 3.4. 2025.

Moodlen tehtävien uusinta ja mahdollinen täydennys kevätlukukaden 2025 aikana. Toinen täydennysmahdollisuus on syyslukukaudella 2025. Mahdollisesta täydennystarpeesta ilmoitetaan, ja sovitaan aikataulu tarkemmin opiskelijan kanssa em. aikataulupuitteissa.
Biomekanikan ja motorisen oppimisen kokoavan tehtävän mahdollinen täydennys kevätlukukauden aikana, ja toinen täydennysmahdollisuus syyslukukaudella 2025. Aikataulusta sovitaan erikseen.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty
Et saavuta T1-tasoista osaamista.

T1
Tiedät yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tiedät motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tiedät yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

T2
Tunnistat yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Tunnistat yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Tunnistat yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

Assessment criteria, good (3)

H3
Osaat selittää yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan.

H4
Osaat selittää ja perustella yksilön kasvun ja kehityksen päälinjat, lainalaisuudet, motorisen kehityksen ja säätelyn osana sitä.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet.
Osaat selittää ja perustella yksilön motorisen toiminnan biomekaanisen perustan

Assessment criteria, excellent (5)

K5
Osaat arvioida ja analysoida yksilön kasvua ja kehitystä, sekä motorista toimintaa.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorista oppimista ja opettamista.
Osaat arvioida ja analysoida yksilön motorisen toiminnan biomekaanista perustaa.

Further information

Teema 1. Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön kasvu ja kehitys
Yksilön psykomotorinen kehitys
Motorisen toiminnan säätely

Teema 2. Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Asennon, liikkeen ja liikkumisen biomekaniikka
Perusliikkuminen.

Teema 3. Ihmisen motorinen oppiminen
Motorinen oppiminen ja opettaminen.

Go back to top of page