Johtaminen ja esihenkilötyöLaajuus (5 op)
Tunnus: R604ML102
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- Tietää johtamisen osa-alueet organisaatiossa
- Tietää johtamis- ja esihenkilötyön normit ja mallit
- Tietää tuloksekasta johtamista edistävän laadukkaan johtamisen kriteerit
- Tietää alan työehtosopimuksen sisältöä ja ymmärtää työehtosopimuksen merkityksen esihenkilötyössä
Sisältö
Johtajuus, johtamisen viitekehys, johtamisprosessi
Johtamis- ja esihenkilötyö
Johtajan itsetuntemus ja työpsykologian perusteet
Johtamis- ja vuorovaikutuskäyttäytyminen, esimiesviestintä, kokous- ja neuvottelutaidot
Organisaatiotaidot
Työlainsäädäntö
Työehtosopimukset
Opintojakso sisältää viestintää 1 op.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija osaa perusteita johtamisesta, esihenkiötyöstä ja työlainsäädännöstä. Opiskelija osaa perustaitoja vuorovaikutuksesta ja kokous- ja neuvottelutaidoista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tuntee hyvin johtamisen ja esihenkiötyön merkityksen esihenkilö- ja toimihenkilötehtävissä. Asennoituminen johtamis- ja esihenkilötyöhön sekä työyhteisön kehittämiseen ovat hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija tuntee hyvin johtamisen ja esimiestyön merkityksen esihenkilö- ja toimihenkilötehtävissä. Hän osaa hakea ja soveltaa tietoa ja ymmärtää esihenkilötyön merkityksen tuloksekkaassa johtamisessa. Asennoituminen johtamis- ja esihenkilötyöhön sekä työyhteisön kehittämiseen ovat erinomaisella tasolla.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
20.01.2025 - 17.04.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Aija Hentilä
- Tuija Haapasalmi
Vastuuhenkilö
Aija Hentilä
Opiskelijaryhmät
-
RA64M23KMetsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2023
Tavoitteet
Opiskelija
- Tietää johtamisen osa-alueet organisaatiossa
- Tietää johtamis- ja esihenkilötyön normit ja mallit
- Tietää tuloksekasta johtamista edistävän laadukkaan johtamisen kriteerit
- Tietää alan työehtosopimuksen sisältöä ja ymmärtää työehtosopimuksen merkityksen esihenkilötyössä
Sisältö
Johtajuus, johtamisen viitekehys, johtamisprosessi
Johtamis- ja esihenkilötyö
Johtajan itsetuntemus ja työpsykologian perusteet
Johtamis- ja vuorovaikutuskäyttäytyminen, esimiesviestintä, kokous- ja neuvottelutaidot
Organisaatiotaidot
Työlainsäädäntö
Työehtosopimukset
Opintojakso sisältää viestintää 1 op.
Aika ja paikka
Toteutus etäopetuksena.
Opintojakson esittely lähijaksolla (vko 4).
Kontaktitunnit viikolla 15, jolloin lähijakso.
Oppimateriaalit
Opettajien Moodlessa jakama materiaali.
Riitta Viitala, Eila Jylhä: Johtaminen, keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit, Edita, Keuruu 2021.
Opetusmenetelmät
Luentoja, suullisia ja kirjallisia tehtäviä yksin ja ryhmissä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava tapauskohtaisesti opettajien kanssa ennen opintojakson alkua.
Sisällön jaksotus
Johtajuus, johtamisen viitekehys, johtamisprosessi
Johtamis- ja esimiestyö
Johtajan itsetuntemus ja työpsykologian perusteet
Johtamis- ja vuorovaikutuskäyttäytyminen, esimiesviestintä, kokous- ja neuvottelutaidot
Organisaatiotaidot
Työlainsäädäntö
Työehtosopimukset
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija osaa perusteita johtamisesta, esihenkiötyöstä ja työlainsäädännöstä. Opiskelija osaa perustaitoja vuorovaikutuksesta ja kokous- ja neuvottelutaidoista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tuntee hyvin johtamisen ja esihenkiötyön merkityksen esihenkilö- ja toimihenkilötehtävissä. Asennoituminen johtamis- ja esihenkilötyöhön sekä työyhteisön kehittämiseen ovat hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija tuntee hyvin johtamisen ja esimiestyön merkityksen esihenkilö- ja toimihenkilötehtävissä. Hän osaa hakea ja soveltaa tietoa ja ymmärtää esihenkilötyön merkityksen tuloksekkaassa johtamisessa. Asennoituminen johtamis- ja esihenkilötyöhön sekä työyhteisön kehittämiseen ovat erinomaisella tasolla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjalliset ja suulliset suoritettava hyväksytysti sovittujen aikataulujen mukaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa perusteita johtamisesta, esimiestyöstä ja työlainsäädännöstä. Opiskelija osaa perustaitoja vuorovaikutuksesta ja kokous- ja neuvottelutaidoista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee hyvin johtamisen ja esimiestyön merkityksen esimies- ja toimihenkilötehtävissä. Asennoituminen johtamis- ja esimiestyöhön ja työyhteisön kehittämiseen ovat hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee hyvin johtamisen ja esimiestyön merkityksen esimies- ja toimihenkilötehtävissä. Hän osaa hakea ja soveltaa tietoa ja ymmärtää esimiestyön merkityksen tuloksekkaassa johtamisessa. Asennoituminen johtamis- ja esimiestyöhön ja työyhteisön kehittämiseen ovat erinomaisella tasolla.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Aija Hentilä
- Tuija Haapasalmi
Vastuuhenkilö
Aija Hentilä
Opiskelijaryhmät
-
RA64M22KMetsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2022
Tavoitteet
Opiskelija
- Tietää johtamisen osa-alueet organisaatiossa
- Tietää johtamis- ja esihenkilötyön normit ja mallit
- Tietää tuloksekasta johtamista edistävän laadukkaan johtamisen kriteerit
- Tietää alan työehtosopimuksen sisältöä ja ymmärtää työehtosopimuksen merkityksen esihenkilötyössä
Sisältö
Johtajuus, johtamisen viitekehys, johtamisprosessi
Johtamis- ja esihenkilötyö
Johtajan itsetuntemus ja työpsykologian perusteet
Johtamis- ja vuorovaikutuskäyttäytyminen, esimiesviestintä, kokous- ja neuvottelutaidot
Organisaatiotaidot
Työlainsäädäntö
Työehtosopimukset
Opintojakso sisältää viestintää 1 op.
Aika ja paikka
Keväällä 2024 suurimmaksi osaksi etäopetuksena Zoomin välityksellä, osittain lähiopetuksena
Oppimateriaalit
Opettajan Moodlessa jakama materiaali
Riitta Viitala, Eila Jylhä: Johtaminen, keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit, Edita, Keuruu 2021.
Opetusmenetelmät
Luentoja, suullisia ja kirjallisia tehtäviä yksin ja ryhmissä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti Moodlessa.
Ajankohta ja uusinnat sovitaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava tapauskohtaisesti opettajien kanssa
Sisällön jaksotus
Johtajuus, johtamisen viitekehys, johtamisprosessi
Johtamis- ja esimiestyö
Johtajan itsetuntemus ja työpsykologian perusteet
Johtamis- ja vuorovaikutuskäyttäytyminen, esimiesviestintä, kokous- ja neuvottelutaidot
Organisaatiotaidot
Työlainsäädäntö
Työehtosopimukset
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija osaa perusteita johtamisesta, esihenkiötyöstä ja työlainsäädännöstä. Opiskelija osaa perustaitoja vuorovaikutuksesta ja kokous- ja neuvottelutaidoista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tuntee hyvin johtamisen ja esihenkiötyön merkityksen esihenkilö- ja toimihenkilötehtävissä. Asennoituminen johtamis- ja esihenkilötyöhön sekä työyhteisön kehittämiseen ovat hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija tuntee hyvin johtamisen ja esimiestyön merkityksen esihenkilö- ja toimihenkilötehtävissä. Hän osaa hakea ja soveltaa tietoa ja ymmärtää esihenkilötyön merkityksen tuloksekkaassa johtamisessa. Asennoituminen johtamis- ja esihenkilötyöhön sekä työyhteisön kehittämiseen ovat erinomaisella tasolla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjalliset ja suulliset suoritettava hyväksytysti sovittujen aikataulujen mukaan
Hylätty (0)
Tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole suoritettu hyväksytysti sovittujen aikataulujen mukaan.
Tentti suorittamatta hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa perusteita johtamisesta, esimiestyöstä ja työlainsäädännöstä. Opiskelija osaa perustaitoja vuorovaikutuksesta ja kokous- ja neuvottelutaidoista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee hyvin johtamisen ja esimiestyön merkityksen esimies- ja toimihenkilötehtävissä. Asennoituminen johtamis- ja esimiestyöhön ja työyhteisön kehittämiseen ovat hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee hyvin johtamisen ja esimiestyön merkityksen esimies- ja toimihenkilötehtävissä. Hän osaa hakea ja soveltaa tietoa ja ymmärtää esimiestyön merkityksen tuloksekkaassa johtamisessa. Asennoituminen johtamis- ja esimiestyöhön ja työyhteisön kehittämiseen ovat erinomaisella tasolla.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 31.03.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Tuija Haapasalmi
- Arto Ojutkangas
Vastuuhenkilö
Arto Ojutkangas
Opiskelijaryhmät
-
RA64M21KMetsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, kevät 2021
Tavoitteet
Opiskelija
- Tietää johtamisen osa-alueet organisaatiossa
- Tietää johtamis- ja esihenkilötyön normit ja mallit
- Tietää tuloksekasta johtamista edistävän laadukkaan johtamisen kriteerit
- Tietää alan työehtosopimuksen sisältöä ja ymmärtää työehtosopimuksen merkityksen esihenkilötyössä
Sisältö
Johtajuus, johtamisen viitekehys, johtamisprosessi
Johtamis- ja esihenkilötyö
Johtajan itsetuntemus ja työpsykologian perusteet
Johtamis- ja vuorovaikutuskäyttäytyminen, esimiesviestintä, kokous- ja neuvottelutaidot
Organisaatiotaidot
Työlainsäädäntö
Työehtosopimukset
Opintojakso sisältää viestintää 1 op.
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2023, Rovaniemi
Oppimateriaalit
Opintojaksolla tarjottava aineisto
Riitta Viitala, Eila Jylhä: Johtaminen, keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit, Edita, Keuruu 2019
Opetusmenetelmät
Luento-opetus ja opetuskeskustelut, oppimistehtävät, itsenäinen opiskelu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija osaa perusteita johtamisesta, esihenkiötyöstä ja työlainsäädännöstä. Opiskelija osaa perustaitoja vuorovaikutuksesta ja kokous- ja neuvottelutaidoista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tuntee hyvin johtamisen ja esihenkiötyön merkityksen esihenkilö- ja toimihenkilötehtävissä. Asennoituminen johtamis- ja esihenkilötyöhön sekä työyhteisön kehittämiseen ovat hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija tuntee hyvin johtamisen ja esimiestyön merkityksen esihenkilö- ja toimihenkilötehtävissä. Hän osaa hakea ja soveltaa tietoa ja ymmärtää esihenkilötyön merkityksen tuloksekkaassa johtamisessa. Asennoituminen johtamis- ja esihenkilötyöhön sekä työyhteisön kehittämiseen ovat erinomaisella tasolla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävien arviointi, hyväksytty - hylätty / hylätty - K5