Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen ja esihenkilötyö (5op)

Toteutuksen tunnus: R604ML102-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.10.2025 - 18.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
19.01.2026 - 19.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Metsätalouden koulutus
Opettajat
Katja Koskinen
Tuija Haapasalmi
Vastuuopettaja
Katja Koskinen
Opintojakso
R604ML102

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Johtajuus, johtamisen viitekehys, johtamisprosessi
Johtamis- ja esimiestyö
Johtajan itsetuntemus ja työpsykologian perusteet
Johtamis- ja vuorovaikutuskäyttäytyminen, esimiesviestintä, kokous- ja neuvottelutaidot
Organisaatiotaidot
Työlainsäädäntö
Työehtosopimukset

Tavoitteet

Opiskelija
- Tietää johtamisen osa-alueet organisaatiossa
- Tietää johtamis- ja esihenkilötyön normit ja mallit
- Tietää tuloksekasta johtamista edistävän laadukkaan johtamisen kriteerit
- Tietää alan työehtosopimuksen sisältöä ja ymmärtää työehtosopimuksen merkityksen esihenkilötyössä

Sisältö

Johtajuus, johtamisen viitekehys, johtamisprosessi
Johtamis- ja esihenkilötyö
Johtajan itsetuntemus ja työpsykologian perusteet
Johtamis- ja vuorovaikutuskäyttäytyminen, esimiesviestintä, kokous- ja neuvottelutaidot
Organisaatiotaidot
Työlainsäädäntö
Työehtosopimukset

Opintojakso sisältää viestintää 1 op.

Aika ja paikka

Toteutus etäopetuksena.
Opintojakson esittely lähijaksolla (vko 4).

Oppimateriaalit

Opettajien Moodlessa jakama materiaali.



Viitala, R. & Jylhä, E. 2021. Johtaminen, keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Keuruu: Edita.


Opetusmenetelmät

Luentoja, suullisia ja kirjallisia tehtäviä yksin ja ryhmissä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava tapauskohtaisesti opettajien kanssa opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa perusteita johtamisesta, esihenkiötyöstä ja työlainsäädännöstä. Opiskelija osaa perustaitoja vuorovaikutuksesta ja kokous- ja neuvottelutaidoista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija tuntee hyvin johtamisen ja esihenkiötyön merkityksen esihenkilö- ja toimihenkilötehtävissä. Asennoituminen johtamis- ja esihenkilötyöhön sekä työyhteisön kehittämiseen ovat hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija tuntee hyvin johtamisen ja esimiestyön merkityksen esihenkilö- ja toimihenkilötehtävissä. Hän osaa hakea ja soveltaa tietoa ja ymmärtää esihenkilötyön merkityksen tuloksekkaassa johtamisessa. Asennoituminen johtamis- ja esihenkilötyöhön sekä työyhteisön kehittämiseen ovat erinomaisella tasolla.

Siirry alkuun