Johtaminen ja esihenkilötyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: R604ML102-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
20.01.2025 - 17.04.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Margit Grönvall
- Tuija Haapasalmi
Vastuuhenkilö
Margit Grönvall
Opiskelijaryhmät
-
RA64M23KMetsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2023
Tavoitteet
Opiskelija
- Tietää johtamisen osa-alueet organisaatiossa
- Tietää johtamis- ja esihenkilötyön normit ja mallit
- Tietää tuloksekasta johtamista edistävän laadukkaan johtamisen kriteerit
- Tietää alan työehtosopimuksen sisältöä ja ymmärtää työehtosopimuksen merkityksen esihenkilötyössä
Sisältö
Johtajuus, johtamisen viitekehys, johtamisprosessi
Johtamis- ja esihenkilötyö
Johtajan itsetuntemus ja työpsykologian perusteet
Johtamis- ja vuorovaikutuskäyttäytyminen, esimiesviestintä, kokous- ja neuvottelutaidot
Organisaatiotaidot
Työlainsäädäntö
Työehtosopimukset
Opintojakso sisältää viestintää 1 op.
Aika ja paikka
Toteutus etäopetuksena.
Opintojakson esittely lähijaksolla (vko 4).
Oppimateriaalit
Opettajien Moodlessa jakama materiaali.
Viitala, R. & Jylhä, E. 2021. Johtaminen, keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Keuruu: Edita.
Opetusmenetelmät
Luentoja, suullisia ja kirjallisia tehtäviä yksin ja ryhmissä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava tapauskohtaisesti opettajien kanssa opintojakson alussa.
Sisällön jaksotus
Johtajuus, johtamisen viitekehys, johtamisprosessi
Johtamis- ja esimiestyö
Johtajan itsetuntemus ja työpsykologian perusteet
Johtamis- ja vuorovaikutuskäyttäytyminen, esimiesviestintä, kokous- ja neuvottelutaidot
Organisaatiotaidot
Työlainsäädäntö
Työehtosopimukset
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija osaa perusteita johtamisesta, esihenkiötyöstä ja työlainsäädännöstä. Opiskelija osaa perustaitoja vuorovaikutuksesta ja kokous- ja neuvottelutaidoista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tuntee hyvin johtamisen ja esihenkiötyön merkityksen esihenkilö- ja toimihenkilötehtävissä. Asennoituminen johtamis- ja esihenkilötyöhön sekä työyhteisön kehittämiseen ovat hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija tuntee hyvin johtamisen ja esimiestyön merkityksen esihenkilö- ja toimihenkilötehtävissä. Hän osaa hakea ja soveltaa tietoa ja ymmärtää esihenkilötyön merkityksen tuloksekkaassa johtamisessa. Asennoituminen johtamis- ja esihenkilötyöhön sekä työyhteisön kehittämiseen ovat erinomaisella tasolla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjalliset ja suulliset tehtävät suoritettava hyväksytysti sovittujen aikataulujen mukaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa perusteita johtamisesta, esimiestyöstä ja työlainsäädännöstä. Opiskelija osaa perustaitoja vuorovaikutuksesta ja kokous- ja neuvottelutaidoista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee hyvin johtamisen ja esimiestyön merkityksen esimies- ja toimihenkilötehtävissä. Asennoituminen johtamis- ja esimiestyöhön ja työyhteisön kehittämiseen ovat hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee hyvin johtamisen ja esimiestyön merkityksen esimies- ja toimihenkilötehtävissä. Hän osaa hakea ja soveltaa tietoa ja ymmärtää esimiestyön merkityksen tuloksekkaassa johtamisessa. Asennoituminen johtamis- ja esimiestyöhön ja työyhteisön kehittämiseen ovat erinomaisella tasolla.