Kestävä kaivostoimintaLaajuus (5 op)
Tunnus: R501RL200
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Kai Ryynänen
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää kaivosten yhteiskunnallisen merkityksen sekä kaivostoiminnan sosiaaliset vaikutukset lähiympäristöön. Opiskelija tuntee kaivosten elinkaaren ja ympäristön kannalta kestävän kaivostoiminnan perusedellytykset sekä alan lainsäädännön päälinjat ja työturvallisuuden toimintaperiaatteet.
Sisältö
Kaivosten yhteiskunnallinen merkitys sekä kaivostoiminnan sosiaaliset vaikutukset. Kestävän kaivostoiminnan perusedellytykset ympäristön kannalta kaivoksen elinkaaren eri vaiheissa. Kaivoshankkeen kannattavuuden arviointi. Kaivosalan lainsäädännön päälinjat ja työturvallisuuden toimintaperiaatteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Oppimateriaalit
Tunneilla erikseen ilmoitettava materiaali.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 27.08.2024
Ajoitus
01.09.2024 - 06.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
- Konetekniikan koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Jukka Joutsenvaara
Vastuuhenkilö
Jukka Joutsenvaara
Opiskelijaryhmät
-
K52K22SInsinöörikoulutus, konetekniikka (päiväopinnot), Kemi, syksy 2022
-
KA53S22Sr1Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
-
KA52K22Sr1Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
-
KA52K22SInsinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
-
KA52K22Sr2Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
-
RA51R21SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021
-
R51R21SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021
-
KA52K22Sr3Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
-
KA53S22Sr3Insinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
-
KA53S22SInsinöörikoulutus, sähkö- ja automaatiotekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää kaivosten yhteiskunnallisen merkityksen sekä kaivostoiminnan sosiaaliset vaikutukset lähiympäristöön. Opiskelija tuntee kaivosten elinkaaren ja ympäristön kannalta kestävän kaivostoiminnan perusedellytykset sekä alan lainsäädännön päälinjat ja työturvallisuuden toimintaperiaatteet.
Sisältö
Kaivosten yhteiskunnallinen merkitys sekä kaivostoiminnan sosiaaliset vaikutukset. Kestävän kaivostoiminnan perusedellytykset ympäristön kannalta kaivoksen elinkaaren eri vaiheissa. Kaivoshankkeen kannattavuuden arviointi. Kaivosalan lainsäädännön päälinjat ja työturvallisuuden toimintaperiaatteet.
Aika ja paikka
4.9.-5.12.2024
Oppimateriaalit
Moodlessa esitettävä materiaali. Paalumäki, Lappalainen, Hakapää: Kaivos- ja louhintatekniikka, OPH ja Kaivosteollisuus ry., Juvenes Print Oy, Tampere 2015
Osa opintojakson materiaalista on englanninkielistä.
Opetusmenetelmät
Opetus monimuotona Zoomissa ja materiaalit Moodlessa; luentoja, tuntitehtäviä, harjoitustyö tai tentti
Teollisuusvierailukäynti mahdollisuuksien mukaan. Varmistuu alkusyksyn aikana.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti / loppuseminaari lukujärjestykseen merkkitynä ajankohtana.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
0=hylätty, 1,2=tyydyttävä, 3,4=hyvä, 5=kiitettävä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla kaivoshankkeen toteutuksen päävaiheet ja niihin liittyvät keskeiset luvitukset sekä valvontaviranomaistahot. Opiskelija tuntee työsuojelun yleiset toimintatavat sekä tunnistaa kaivosalan työturvallisuuteen liittyvät erityispiirteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn eri vaiheet ja niiden merkityksen osana ympäristölupaprosessia. Opiskelija ymmärtää jatkuvan parantamisen sekä riskinarvioinnin tärkeyden osana EHQS -järjestelmiä. Opiskelija tunnistaa kaivosalaa säätelevät keskeiset lait ja asetukset sekä muistaa niiden tärkeimmät suuntaviivat.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää malminetsinnän ja sen herättämän paikallisen ympäristöhuolen sekä eri osapuolten argumentit ja motiivit. Hän osaa luetella keinoja ja periaatteita ympäristökonfliktien ratkaisumalleista sekä kaivosvastuujärjestelmän toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa soveltaa riskinarviointia käytäntöön ja tietää kaivosturvallisuuden toimintaperiaatteet ja vaatimukset.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 01.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, konetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Jukka Joutsenvaara
- Jukka Joutsenvaara
Vastuuhenkilö
Jukka Joutsenvaara
Opiskelijaryhmät
-
KA52K21Sr2Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
-
KA52K21Sr1Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
-
R51R20SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
-
KA52K21Sr3Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
-
KA52K21SInsinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
-
RA51R20SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuotototeutus), Rovaniemi 2020
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää kaivosten yhteiskunnallisen merkityksen sekä kaivostoiminnan sosiaaliset vaikutukset lähiympäristöön. Opiskelija tuntee kaivosten elinkaaren ja ympäristön kannalta kestävän kaivostoiminnan perusedellytykset sekä alan lainsäädännön päälinjat ja työturvallisuuden toimintaperiaatteet.
Sisältö
Kaivosten yhteiskunnallinen merkitys sekä kaivostoiminnan sosiaaliset vaikutukset. Kestävän kaivostoiminnan perusedellytykset ympäristön kannalta kaivoksen elinkaaren eri vaiheissa. Kaivoshankkeen kannattavuuden arviointi. Kaivosalan lainsäädännön päälinjat ja työturvallisuuden toimintaperiaatteet.
Aika ja paikka
5.9.-9.12.2023
Oppimateriaalit
Moodlessa esitettävä materiaali. Paalumäki, Lappalainen, Hakapää: Kaivos- ja louhintatekniikka, OPH ja Kaivosteollisuus ry., Juvenes Print Oy, Tampere 2015
Osa opintojakson materiaalista on englanninkielistä.
Opetusmenetelmät
Opetus monimuotona Zoomissa ja materiaalit Moodlessa; luentoja, tuntitehtäviä, harjoitustyö tai tentti
Teollisuusvierailukäynti mahdollisuuksien mukaan. Varmistuu alkusyksyn aikana.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti / loppuseminaari lukujärjestykseen merkkitynä ajankohtana.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
0=hylätty, 1,2=tyydyttävä, 3,4=hyvä, 5=kiitettävä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla kaivoshankkeen toteutuksen päävaiheet ja niihin liittyvät keskeiset luvitukset sekä valvontaviranomaistahot. Opiskelija tuntee työsuojelun yleiset toimintatavat sekä tunnistaa kaivosalan työturvallisuuteen liittyvät erityispiirteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn eri vaiheet ja niiden merkityksen osana ympäristölupaprosessia. Opiskelija ymmärtää jatkuvan parantamisen sekä riskinarvioinnin tärkeyden osana EHQS -järjestelmiä. Opiskelija tunnistaa kaivosalaa säätelevät keskeiset lait ja asetukset sekä muistaa niiden tärkeimmät suuntaviivat.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää malminetsinnän ja sen herättämän paikallisen ympäristöhuolen sekä eri osapuolten argumentit ja motiivit. Hän osaa luetella keinoja ja periaatteita ympäristökonfliktien ratkaisumalleista sekä kaivosvastuujärjestelmän toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa soveltaa riskinarviointia käytäntöön ja tietää kaivosturvallisuuden toimintaperiaatteet ja vaatimukset.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 16.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 09.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, konetekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Lauri Saarelainen
Vastuuhenkilö
Lauri Saarelainen
Opiskelijaryhmät
-
KA52K20SInsinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2020
-
RA51R19SRakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019
-
R51R19SRakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
-
KA52K19SKonetekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2019
-
KA52K20Sr3Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
-
KA52K20Sr2Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
-
KA52K20Sr1Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää kaivosten yhteiskunnallisen merkityksen sekä kaivostoiminnan sosiaaliset vaikutukset lähiympäristöön. Opiskelija tuntee kaivosten elinkaaren ja ympäristön kannalta kestävän kaivostoiminnan perusedellytykset sekä alan lainsäädännön päälinjat ja työturvallisuuden toimintaperiaatteet.
Sisältö
Kaivosten yhteiskunnallinen merkitys sekä kaivostoiminnan sosiaaliset vaikutukset. Kestävän kaivostoiminnan perusedellytykset ympäristön kannalta kaivoksen elinkaaren eri vaiheissa. Kaivoshankkeen kannattavuuden arviointi. Kaivosalan lainsäädännön päälinjat ja työturvallisuuden toimintaperiaatteet.
Aika ja paikka
5.9.-9.12.2022
Oppimateriaalit
Moodlessa esitettävä materiaali.
Paalumäki, Lappalainen, Hakapää: Kaivos- ja louhintatekniikka, OPH ja Kaivosteollisuus ry., Juvenes Print Oy, Tampere 2015
Opetusmenetelmät
Opetus monimuotona Kaltura-virtuaaliluokassa ja materiaalit Moodlessa; luentoja, tuntitehtäviä, harjoitustyö tai tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti / loppuseminaari lukujärjestykseen merkkitynä ajankohtana.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
0=hylätty, 1,2=tyydyttävä, 3,4=hyvä, 5=kiitettävä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla kaivoshankkeen toteutuksen päävaiheet ja niihin liittyvät keskeiset luvitukset sekä valvontaviranomaistahot. Opiskelija tuntee työsuojelun yleiset toimintatavat sekä tunnistaa kaivosalan työturvallisuuteen liittyvät erityispiirteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn eri vaiheet ja niiden merkityksen osana ympäristölupaprosessia. Opiskelija ymmärtää jatkuvan parantamisen sekä riskinarvioinnin tärkeyden osana EHQS -järjestelmiä. Opiskelija tunnistaa kaivosalaa säätelevät keskeiset lait ja asetukset sekä muistaa niiden tärkeimmät suuntaviivat.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää malminetsinnän ja sen herättämän paikallisen ympäristöhuolen sekä eri osapuolten argumentit ja motiivit. Hän osaa luetella keinoja ja periaatteita ympäristökonfliktien ratkaisumalleista sekä kaivosvastuujärjestelmän toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa soveltaa riskinarviointia käytäntöön ja tietää kaivosturvallisuuden toimintaperiaatteet ja vaatimukset.