Kestävä kaivostoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501RL200-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.03.2022 - 16.09.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 05.09.2022 - 09.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Insinöörikoulutus, konetekniikka
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
- Opettajat
- Lauri Saarelainen
- Vastuuopettaja
- Lauri Saarelainen
- Ryhmät
-
KA52K19SKonetekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2019
-
R51R19SRakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
-
RA51R19SRakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019
-
KA52K20SInsinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2020
-
KA52K20Sr1Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
-
KA52K20Sr2Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
-
KA52K20Sr3Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
- Opintojakso
- R501RL200
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää kaivosten yhteiskunnallisen merkityksen sekä kaivostoiminnan sosiaaliset vaikutukset lähiympäristöön. Opiskelija tuntee kaivosten elinkaaren ja ympäristön kannalta kestävän kaivostoiminnan perusedellytykset sekä alan lainsäädännön päälinjat ja työturvallisuuden toimintaperiaatteet.
Sisältö
Kaivosten yhteiskunnallinen merkitys sekä kaivostoiminnan sosiaaliset vaikutukset. Kestävän kaivostoiminnan perusedellytykset ympäristön kannalta kaivoksen elinkaaren eri vaiheissa. Kaivoshankkeen kannattavuuden arviointi. Kaivosalan lainsäädännön päälinjat ja työturvallisuuden toimintaperiaatteet.
Aika ja paikka
5.9.-9.12.2022
Oppimateriaalit
Moodlessa esitettävä materiaali.
Paalumäki, Lappalainen, Hakapää: Kaivos- ja louhintatekniikka, OPH ja Kaivosteollisuus ry., Juvenes Print Oy, Tampere 2015
Opetusmenetelmät
Opetus monimuotona Kaltura-virtuaaliluokassa ja materiaalit Moodlessa; luentoja, tuntitehtäviä, harjoitustyö tai tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti / loppuseminaari lukujärjestykseen merkkitynä ajankohtana.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.