CAD projektiLaajuus (5 op)
Tunnus: K53SL131OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojaksossa tavoitteena on tutustuttaa opiskelija erilaisiin CADillä tehtäviin suunnitelmiin ja suunnitteluun. Opiskelija osaa 2D ja 3D suunnittelun perusteet ja ymmärtää niiden käyttötarkoituksen työelämässä. Opiskelija hallitsee myös piirrosmerkkien sijoittamisen ja uusien piirrosmerkkien tekemisen CAD-ohjelmistolla. Opiskelija osaa siirtää tietoja eri suunnitteluohjelmien välillä. Opiskelija osaa toteuttaa erilaisia kaavioita ja luetteloita hyödyntäen CAD-ohjelman teknisiä ja tietokantaominaisuuksia.
must-know: Opiskelija osaa hyödyntää CAD- suunnitteluohjelmaa omatoimisesti pystyen sijoittamaan piirrosmerkit, toteuttamaan yksinkertaisia suunnitelmia ja muuttamaan mallikuvia tuotantoon.
should-know: Opiskelija osaa toteuttaa monipuolisia sähköteknisiä suunnitelmia CAD-ohjelman avulla. Opiskelija pystyy havaitsemaan eri CAD-ohjelmien yhtäläisyyksiä ja osaa tallentaa eri sovelluksiin CAD-kuvia. Opiskelija kykenee toimimaan yhdessä muiden ryhmän jäsenten kanssa tuottaen CAD-dokumentteja.
nice-to know: Opiskelija osaa monipuolisesti ohjelman käytön 2D- ja 3D-suunnittelumaailmassa. Opiskelija pystyy hyödyntämään osaamistaan eri ohjelmien ja CAD-ohjelmistojen välillä. Opiskelija käyttää tietokantaa luontevasti osana suunnittelukokonaisuutta ja hallitsee useita tukevia ohjelmia. Opiskelija tuottaa projektisuunnitelmia kansallisella ja kansainvälisellä kieliasulla.
Sisältö
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelijaa CAD-suunnitteluohjelmien maailmaan ja CAD-suunnitteluun.
Aluksi toteutetaan helppoja mallipiirustuksia siirtyen vaativimpiin 3D-kuviin.
Ohjelmina käytetään Vertexiä ja CADSiä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Projektia hallitaan satunnaisesti ja on ohjauksen varassa.
Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellista.
Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella.
Opiskelija on osallistunut projektityöskentelyyn, mutta ollut pääosin passiivinen.
Tyydyttävä (2)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista.
Projektin viestintä ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia- ja kielivirheitä ja puutteita.
Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella ja osin itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on osin suunnittelematonta.
Harjoitustehtävät on palautettava ajallaan, myöhästymiset laskevat arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä.
Projektin viestintä ja dokumentointi on hyvää ammatti- ja asiakieltä.
Tuotostavoitteet saavutetaan pääosin itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on pääosin hallinnassa.
Hyvä (4)
Projektin hallinta on itsenäistä ja systemaattista.
Projektin viestintä ja dokumentointi on analyyttista, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on pääosin suunnitelmallista.
Harjoitustehtävät on palautettava ajallaan, myöhästymiset laskevat arviointia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Projektin hallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista.
Projektin viestintä ja dokumentointi on analyyttista, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on suunnitelmallista.
Harjoitustehtävät on palautettava ajallaan, myöhästymiset laskevat arviointia.