Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin ja myynnin perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: T31L122OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettua osaat markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa. Tunnistat yrityksen asiakkaat ja hahmottaa asiakassegmenttejä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Osaat toimia markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti. Ymmärrät yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet.

Sisältö

* markkinoinnin peruskäsitteet
* asiakassegmentit
* ostokäyttäytyminen
* markkinoinnin kilpailukeinot

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 14.08.2024

Ajoitus

13.08.2024 - 13.10.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous T

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
  • Irina Puisto
Vastuuhenkilö

Irina Puisto

Opiskelijaryhmät
  • TA31L24K
    Tradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2024
  • T31L24K
    Tradenomi (AMK) liiketalous, Xbit-akatemia, päiväopinnot, Tornio, kevät 2024

Tavoitteet

Opintojakson suoritettua osaat markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa. Tunnistat yrityksen asiakkaat ja hahmottaa asiakassegmenttejä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Osaat toimia markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti. Ymmärrät yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet.

Sisältö

* markkinoinnin peruskäsitteet
* asiakassegmentit
* ostokäyttäytyminen
* markkinoinnin kilpailukeinot

Aika ja paikka

Zoom orientaatioluento 13.8. klo 15.00 - 17.00

Oppimateriaalit

Bergström, S., & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi (19., uudistettu painos.). Edita.

Opetusmenetelmät

Opintojakso aloitetaan yhteisellä Zoom -luennolla 13.8. Muita yhteisiä luentoja aiheesta ole. Opintojakso on rakennettu niin, että opiskelija opiskelee aiheet itsenäisesti Moodlessa olevien videoiden ja materiaalien kautta. Kurssiin on rakennettu erilaisia tehtäviä sekä kurssin lopussa on tentti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 6.10.

Muut opintojakson tehtävät opiskelijan oman aikataulun mukaisesti itsenäisesti.


Jos tehtäviä ei ole palautettu määräpäiviin mennessä, tulee arvosanaksi automaattisesti hylätty. Tehtävä on voitu myös arvioida hylätyksi. Tällöin opiskelijalla on mahdollisuus uusia tehtävä kaksi kertaa. Uusintapäivämäärät ovat seuraavat:

2.1.2025
9.3.2025

Opiskelijalla on mahdollisuus korottaa yhden kerran saatua hyväksyttyä arvosanaansa. Korotukset on mahdollista suorittaa em. uusintapäivämäärinä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1-5-hylätty
Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 09.01.2024

Ajoitus

10.01.2024 - 10.03.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous T

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
  • Pilvi Taskinen
Vastuuhenkilö

Pilvi Taskinen

Opiskelijaryhmät
  • TA31L23S
    Tradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2023

Tavoitteet

Opintojakson suoritettua osaat markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa. Tunnistat yrityksen asiakkaat ja hahmottaa asiakassegmenttejä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Osaat toimia markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti. Ymmärrät yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet.

Sisältö

* markkinoinnin peruskäsitteet
* asiakassegmentit
* ostokäyttäytyminen
* markkinoinnin kilpailukeinot

Aika ja paikka

Zoom

Oppimateriaalit

Päivittyy myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Online-ohjaus, yksilötyötä, suullista, kirjallista, visuaalista ja auditiivista materiaalia.
Kirjallinen tentti opintojakson päättötyönä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suoritettua osaat markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa. Tunnistat yrityksen asiakkaat ja hahmottaa asiakassegmenttejä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Osaat toimia markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti. Ymmärrät yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet.

Sisältö
Suomeksi
* markkinoinnin peruskäsitteet
* asiakassegmentit
* ostokäyttäytyminen
* markkinoinnin kilpailukeinot
Englanniksi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.
Englanniksi

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

16.08.2023 - 31.10.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous T

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 65

Tutkinto-ohjelma
  • Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
  • Pilvi Taskinen
Vastuuhenkilö

Pilvi Taskinen

Opiskelijaryhmät
  • TA31L23K
    Tradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2023

Tavoitteet

Opintojakson suoritettua osaat markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa. Tunnistat yrityksen asiakkaat ja hahmottaa asiakassegmenttejä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Osaat toimia markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti. Ymmärrät yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet.

Sisältö

* markkinoinnin peruskäsitteet
* asiakassegmentit
* ostokäyttäytyminen
* markkinoinnin kilpailukeinot

Oppimateriaalit

Orientoivaa materiaalia: Belz ja Peattie / Sustainability marketing (2013) Latinen ja Isoviita / Markkinoinnin perusteet (2004) Kurssin varsinainen materiaali julkaistaan kurssiin liittyvällä Moodle-alustalla.

Opetusmenetelmät

Zoom
Kaksi kontaktia: toinen vapaaehtoinen ohjaus lähiohjauksena.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Yksi uusintakerta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tentti

Lisätietoja opiskelijoille

Lapin yliopiston läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin ammattikorkeakoulun tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin ammattikorkeakoulun Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-amk.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/opiskeluhaku#2929

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.
Englanniksi

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 11.01.2023

Ajoitus

12.01.2023 - 12.03.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous T

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
  • Anna-Maija Tapojärvi
Vastuuhenkilö

Anna-Maija Tapojärvi

Opiskelijaryhmät
  • TA31L22S
    Tradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2022

Tavoitteet

Opintojakson suoritettua osaat markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa. Tunnistat yrityksen asiakkaat ja hahmottaa asiakassegmenttejä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Osaat toimia markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti. Ymmärrät yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet.

Sisältö

* markkinoinnin peruskäsitteet
* asiakassegmentit
* ostokäyttäytyminen
* markkinoinnin kilpailukeinot

Aika ja paikka

Kurssiympäristö avautuu viikolla 1, perjantaina 6.1.2023.
Kick-off tapaaminen 12.1.2023 klo 16-17 AC:ssa.
Keskustelutehtävä on käynnissä viikot 4-5.
Lopputentti tulee tehdä viikolla 9, määräaika 5.3.2023 klo 23.59 mennessä.

Oppimateriaalit

Bergström, S. (2018). Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Löytyy myös e-kirjana Lapin amk:n kirjastosta https://luc.finna.fi/lapinamk/Record/juolukka.434772

Opetusmenetelmät

Itsenäisesti suoritettava verkkokurssi viikoilla 2-9. Verkkomateriaalien (videot, tekstit) itsenäinen opiskeleminen, keskustelutehtävät/ vertaispalautteet ja tentti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson aikataulu on tarkka, kurssin kokonaiskesto on kahdeksan (8) viikkoa. Mikäli opiskelija ei palauta suorituksiaan kurssiympäristössä ilmoitettuun määräaikaan mennessä, siirtyy opintojakson suorittaminen seuraavalle toteutukselle (syksy 2023).

Arvosanan korottamisen tai hylätyn arvosanan muuttamiseksi hyväksytyksi seurataan Lapin amkin tutkintosäännön ohjeita.

Kaikki vaaditut osat tulee suorittaa hyväksytysti annetussa aikataulussa. Mikäli jompikumpi tehtävistä hylätään, siirtyy opintojakson suorittaminen seuraavalle toteutukselle. Tentin voi uusia kaksi kertaa viikon 9 aikana

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiperuste numeraalinen 1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija tarvitsee laajaa ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (2)

Opiskelija ymmärtää aiheeseen liittyviä tärkeimpiä teoreettisia ja soveltavia periaatteita. Opiskelija tarvitsee ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit - hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoja pääosin asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja palauttaa suoritukset annetussa aikataulussa.

Arviointikriteerit - hyvä (4)

Opiskelija osoittaa erittäin hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoa asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen tiedon tuntemusta sekä osaa soveltaa tietoa
erittäin hyvin. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 02.08.2022

Ajoitus

09.08.2022 - 18.09.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous T

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
  • Anna-Maija Tapojärvi
Vastuuhenkilö

Anna-Maija Tapojärvi

Opiskelijaryhmät
  • TA31L22K
    Tradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2022

Tavoitteet

Opintojakson suoritettua osaat markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa. Tunnistat yrityksen asiakkaat ja hahmottaa asiakassegmenttejä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Osaat toimia markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti. Ymmärrät yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet.

Sisältö

* markkinoinnin peruskäsitteet
* asiakassegmentit
* ostokäyttäytyminen
* markkinoinnin kilpailukeinot

Aika ja paikka

Kurssiympäristö avautuu viikolla 32, tiistaina 9.8.2022.
Kick-off tapaaminen 9.8. klo 12.15-14.15 AC:ssa.
Keskustelutehtävä on käynnissä viikot 33-34.
Lopputentti tulee tehdä viikolla 36, määräaika 11.9.2022 klo 23.59 mennessä.

Oppimateriaalit

Bergström, S. (2018). Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Löytyy myös e-kirjana Lapin amk:n kirjastosta https://luc.finna.fi/lapinamk/Record/juolukka.434772

Opetusmenetelmät

Itsenäisesti suoritettava verkkokurssi viikoilla 32-36. Verkkomateriaalien (videot, tekstit) itsenäinen opiskeleminen, keskustelutehtävät/ vertaispalautteet ja tentti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson aikataulu on tarkka, kurssin kokonaiskesto on viisi (5) viikkoa. Mikäli opiskelija ei palauta suorituksiaan kurssiympäristössä ilmoitettuun määräaikaan mennessä, siirtyy opintojakson suorittaminen seuraavalle toteutukselle (kevät 2023).

Arvosanan korottamisen tai hylätyn arvosanan muuttamiseksi hyväksytyksi seurataan Lapin amkin tutkintosäännön ohjeita.

Kaikki vaaditut osat tulee suorittaa hyväksytysti annetussa aikataulussa. Mikäli jompikumpi tehtävistä hylätään, siirtyy opintojakson suorittaminen seuraavalle toteutukselle. Tentin voi uusia kaksi kertaa viikon 36 aikana

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiperuste numeraalinen 1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija tarvitsee laajaa ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (2)

Opiskelija ymmärtää aiheeseen liittyviä tärkeimpiä teoreettisia ja soveltavia periaatteita. Opiskelija tarvitsee ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit - hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoja pääosin asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja palauttaa suoritukset annetussa aikataulussa.

Arviointikriteerit - hyvä (4)

Opiskelija osoittaa erittäin hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoa asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen tiedon tuntemusta sekä osaa soveltaa tietoa
erittäin hyvin. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 03.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 13.02.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous T

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
  • Anna-Maija Tapojärvi
Vastuuhenkilö

Anna-Maija Tapojärvi

Opiskelijaryhmät
  • TA31L21S
    Tradenomikoulutus, liiketalous (verkkoto-opinnot), Tornio, syksy 2021

Tavoitteet

Opintojakson suoritettua osaat markkinoinnin peruskäsitteet ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa. Tunnistat yrityksen asiakkaat ja hahmottaa asiakassegmenttejä ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Osaat toimia markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti. Ymmärrät yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot. Tunnistat asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet.

Sisältö

* markkinoinnin peruskäsitteet
* asiakassegmentit
* ostokäyttäytyminen
* markkinoinnin kilpailukeinot

Aika ja paikka

Kurssiympäristö avautuu viikolla 2, maanantaina 10.1.2022.
Kick-off tapaaminen 10.1 klo 16-18 AC:ssa.
Keskustelutehtävä on käynnissä viikot 3-4.
Lopputentti tulee tehdä viikolla 6, määräaika 13.2.2022 klo 23.59 mennessä.

Oppimateriaalit

Bergström, S. (2018). Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Löytyy myös e-kirjana Lapin amk:n kirjastosta https://luc.finna.fi/lapinamk/Record/juolukka.434772

Opetusmenetelmät

Itsenäisesti suoritettava verkkokurssi viikoilla 2-6. Verkkomateriaalien (videot, tekstit) itsenäinen opiskeleminen, keskustelutehtävät/ vertaispalautteet ja tentti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson lisätiedot – opintojakson aikataulu on tarkka, kurssin kokonaiskesto on viisi (5) viikkoa. Mikäli opiskelija ei palauta suorituksiaan kurssiympäristössä ilmoitettuun määräaikaan mennessä, siirtyy opintojakson suorittaminen seuraavalle toteutukselle.
Arvosanan korottamisen tai hylätyn arvosanan muuttamiseksi hyväksytyksi seurataan Lapin amkin tutkintosäännön ohjeita.

Kaikki vaaditut osat tulee suorittaa hyväksytysti annetussa aikataulussa. Mikäli jompikumpi tehtävistä hylätään, siirtyy opintojakson suorittaminen seuraavalle toteutukselle. Tentin voi uusia kaksi kertaa viikon 6 aikana.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet ja markkinointiin ja myyntiin liittyvät riskit. Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot.

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Tiedät myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaat soveltaa niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Tiedät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut. Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinaympäristöstä.

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikohde: Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa

Arviointikohde: Tuloksellisen myynnin osaaminen
Ymmärrät tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiperuste numeraalinen 1-5

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija tarvitsee laajaa ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (2)

Opiskelija ymmärtää aiheeseen liittyviä tärkeimpiä teoreettisia ja soveltavia periaatteita. Opiskelija tarvitsee ohjausta itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien palauttamiseen.

Arviointikriteerit - hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoja pääosin asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja palauttaa suoritukset annetussa aikataulussa.

Arviointikriteerit - hyvä (4)

Opiskelija osoittaa erittäin hyvää teoreettisen tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa tietoa asianmukaisesti. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen tiedon tuntemusta sekä osaa soveltaa tietoa
erittäin hyvin. Opiskelija kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja osallistuu aktiivisesti tiedon yhteiseen luomiseen annetussa aikataulussa