Siirry suoraan sisältöön

Luonnonkasvien kestävä tuotanto (yrttineuvojakoulutus)Laajuus (5 op)

Tunnus: R601ML13OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Tunnistaa 50-90 % tunnistustentin lajeista ja tuntee yleisimmät kaupalliset luonnonkasvit, niiden näköislajit sekä vaarallisimmat myrkyllliset kasvit. Tuntee keruutoiminnan periaatteet ja siihen liittyvän lainsäädännön sekä kaupan perusteet. Osaa suunnitella ja toteuttaa keruukoulutuksen.

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään luonnonkasvien talteenottoa sisältäen teoriaa, tiimityöskentelyä ja maastoharjoituksia. Yleisimpien kaupallisesti hyödynnettävien kasvien lisäksi opetellaan tunnistamaan näiden kasvien näköislajeja sekä myrkyllisiä lajeja. Oppiminen ja oppimistehtävät antavat valmiudet keruukouluttajana toimimiseen ja talteenottokoulutuksen järjestämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tunnistaa tunnistustentin lajeista vähintään puolet ja osaa muutamia hyödynnettäviä luonnonkasveja ja niiden näköislajeja. Tietää luonnonkasvien tuotantotavat ja kestävän toiminnan merkityksen keruutuotannossa Tietää yleiset keruuohjeet sekä yleisen hygienian merkityksen keruutuotannossa. Tietää toimintaa koskevaa lainsäädäntöä ja perusteita alan luonnonkasvien kaupallisesta toiminnasta. Osaa ohjatusti suunnitella poimijakoulutuksen sisällön ja on mukana poimijakoulutuksen toteutuksessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tunnistaa tunnistustentin lajeista yli 70 % ja osaa kertoa tärkeimpiä hyödynnettäviä luonnonkasveja ja niiden tuntomerkkejä sekä useimmat niiden näköislajit. Tuntee luonnonkasvien tuotantotavat ja -menetelmät ja tuotantoketjun sekä kestävän toiminnan merkityksen alkutuotannossa. Tuntee yleiset keruuohjeet ja osaa toimia niiden mukaisesti ottaen huomioon yleisen hygienian huomioon. Tuntee kestävän toiminnan merkityksen keruutuotannossa ja lainsäädännön sekä alan kaupallisen toiminnan perusteet. Osaa suunnitella poimijakoulutuksen sisällön itsenäisesti annettujen ohjeiden mukaan ja osaa toimia kouluttajana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tunnistaa tunnistustentin lajeista yli 90 % ja osaa kertoa tärkeimpien hyödynnettävien luonnonkasvien tuntomerkit, ominaisuudet ja käytön sekä erot näköislajeihin. Hallitsee luonnonkasvien tuotantotavat ja -menetelmät, keruutuotannon prosessit ja yleiset keruuohjeet. Osaa käytännössä soveltaa ohjeita kasvikohtaisesti tiedostaen toiminnan merkityksen laatuun, kannattavuuteen ja itse lopputuotteeseen. Ymmärtää kestävän toiminnan merkityksen keruutuotannossa sekä alan kaupallisen toiminnan perusteet. Osaa hyödyntää ja soveltaa osaamistaan monipuolisesti poimijakoulutuksen suunnittelussa ja toimiessaan kouluttajana. Osaa toimia asiantuntevana kouluttajana.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 25.03.2022

Ajoitus

01.04.2022 - 30.06.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Agrologikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Maaseutuelinkeinojen koulutus
Opettaja
  • Anu Tossavainen
Vastuuhenkilö

Anu Tossavainen

Opiskelijaryhmät
  • R61M21S
    Agrologikoulutus, Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Tunnistaa 50-90 % tunnistustentin lajeista ja tuntee yleisimmät kaupalliset luonnonkasvit, niiden näköislajit sekä vaarallisimmat myrkyllliset kasvit. Tuntee keruutoiminnan periaatteet ja siihen liittyvän lainsäädännön sekä kaupan perusteet. Osaa suunnitella ja toteuttaa keruukoulutuksen.

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään luonnonkasvien talteenottoa sisältäen teoriaa, tiimityöskentelyä ja maastoharjoituksia. Yleisimpien kaupallisesti hyödynnettävien kasvien lisäksi opetellaan tunnistamaan näiden kasvien näköislajeja sekä myrkyllisiä lajeja. Oppiminen ja oppimistehtävät antavat valmiudet keruukouluttajana toimimiseen ja talteenottokoulutuksen järjestämiseen.

Aika ja paikka

Kevät 2022

Oppimateriaalit

Luonnontuoteopas — Toimintaympäristö, työskentely ja tuotteistaminen luonnontuotealalla (2018). Toim. Heli Pirinen. Opetushallitus.
Luonnonyrttiopas (2016). Moisio Simo. Opetushallitus.
Laatua luonnon raaka-aineiden talteenottoon (2022). Pirinen Heli. Metsäkeskus.
Lapin luonnon antimista (2012). Niemi Seija. Rovaniemen ammattikorkeakoulun julkaisusarja D nro 5.

Opetusmenetelmät

Luennot, oppimistehtävät, itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tunnistustentti to 9.6. ja uusinta tarvittaessa pe 10.6.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tunnistaa tunnistustentin lajeista vähintään puolet ja osaa muutamia hyödynnettäviä luonnonkasveja ja niiden näköislajeja. Tietää luonnonkasvien tuotantotavat ja kestävän toiminnan merkityksen keruutuotannossa Tietää yleiset keruuohjeet sekä yleisen hygienian merkityksen keruutuotannossa. Tietää toimintaa koskevaa lainsäädäntöä ja perusteita alan luonnonkasvien kaupallisesta toiminnasta. Osaa ohjatusti suunnitella poimijakoulutuksen sisällön ja on mukana poimijakoulutuksen toteutuksessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tunnistaa tunnistustentin lajeista yli 70 % ja osaa kertoa tärkeimpiä hyödynnettäviä luonnonkasveja ja niiden tuntomerkkejä sekä useimmat niiden näköislajit. Tuntee luonnonkasvien tuotantotavat ja -menetelmät ja tuotantoketjun sekä kestävän toiminnan merkityksen alkutuotannossa. Tuntee yleiset keruuohjeet ja osaa toimia niiden mukaisesti ottaen huomioon yleisen hygienian huomioon. Tuntee kestävän toiminnan merkityksen keruutuotannossa ja lainsäädännön sekä alan kaupallisen toiminnan perusteet. Osaa suunnitella poimijakoulutuksen sisällön itsenäisesti annettujen ohjeiden mukaan ja osaa toimia kouluttajana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tunnistaa tunnistustentin lajeista yli 90 % ja osaa kertoa tärkeimpien hyödynnettävien luonnonkasvien tuntomerkit, ominaisuudet ja käytön sekä erot näköislajeihin. Hallitsee luonnonkasvien tuotantotavat ja -menetelmät, keruutuotannon prosessit ja yleiset keruuohjeet. Osaa käytännössä soveltaa ohjeita kasvikohtaisesti tiedostaen toiminnan merkityksen laatuun, kannattavuuteen ja itse lopputuotteeseen. Ymmärtää kestävän toiminnan merkityksen keruutuotannossa sekä alan kaupallisen toiminnan perusteet. Osaa hyödyntää ja soveltaa osaamistaan monipuolisesti poimijakoulutuksen suunnittelussa ja toimiessaan kouluttajana. Osaa toimia asiantuntevana kouluttajana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti.

Suomeksi
1-2: Tunnistaa tunnistustentin lajeista 50–69% ja osaa muutamia hyödynnettäviä luonnonkasveja ja niiden näköislajeja. Tietää luonnonkasvien tuotantotavat ja kestävän toiminnan merkityksen keruutuotannossa Tietää yleiset keruuohjeet sekä yleisen hygienian merkityksen keruutuotannossa. Tietää toimintaa koskevaa lainsäädäntöä ja perusteita alan luonnonkasvien kaupallisesta toiminnasta. Osaa ohjatusti suunnitella poimijakoulutuksen sisällön ja on mukana poimijakoulutuksen toteutuksessa.

3-4: Tunnistaa tunnistustentin lajeista 70–89 % ja osaa kertoa tärkeimpiä hyödynnettäviä luonnonkasveja ja niiden tuntomerkkejä sekä useimmat niiden näköislajit. Tuntee luonnonkasvien tuotantotavat ja -menetelmät ja tuotantoketjun sekä kestävän toiminnan merkityksen alkutuotannossa. Tuntee yleiset keruuohjeet ja osaa toimia niiden mukaisesti ottaen huomioon yleisen hygienian huomioon. Tuntee kestävän toiminnan merkityksen keruutuotannossa ja lainsäädännön sekä alan kaupallisen toiminnan perusteet. Osaa suunnitella poimijakoulutuksen sisällön itsenäisesti annettujen ohjeiden mukaan ja osaa toimia kouluttajana.

5: Tunnistaa tunnistustentin lajeista 90–100 % jja osaa kertoa tärkeimpien hyödynnettävien luonnonkasvien tuntomerkit, ominaisuudet ja käytön sekä erot näköislajeihin. Hallitsee luonnonkasvien tuotantotavat ja -menetelmät, keruutuotannon prosessit ja yleiset keruuohjeet. Osaa käytännössä soveltaa ohjeita kasvikohtaisesti tiedostaen toiminnan merkityksen laatuun, kannattavuuteen ja itse lopputuotteeseen. Ymmärtää kestävän toiminnan merkityksen keruutuotannossa sekä alan kaupallisen toiminnan perusteet. Osaa hyödyntää ja soveltaa osaamistaan monipuolisesti poimijakoulutuksen suunnittelussa ja toimiessaan kouluttajana. Osaa toimia asiantuntevana kouluttajana.