Siirry suoraan sisältöön

Kuvataiteen koulutus

Tutkinto:
Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Kuvataiteilija (AMK)

Laajuus:
240 op

Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, syksy 2021
Tunnus
(T26K21S)
Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Jari Penttinen
Vastuuhenkilö

Jari Penttinen

Opiskelijaryhmät
  • T26K23S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2023

Tavoitteet

Osaat mallintaa säännöllisiä digitaalisia 3D-malleja (esine ja tila) ja valita soveltuvan mallinnusmenetelmän. Tunnet peruskäsitteet. Osaat tuottaa eri käyttötarkoituksiin sopivia malleja. Osaat pinnoittaa ja valaista 3D-mallin.

Sisältö

Mallinnat säännöllisiä digitaalisia 3D-malleja (esineet ja tila) ja valitset soveltuvan mallinnusmenetelmän. Teet eri käyttötarkoituksiin sopivia malleja. Pinnoitat ja valaiset 3D-mallin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

3D-mallit (tiedostot), oppimistehtävät.
Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja valmiista produktiosta.

Osaat tehdä kolmiulotteisia kappaleita ja malleja perustasolla jollain mallinnusmenetelmällä, sekä hallitset peruskäsitteet. Osaat valaista ja pinnoittaa mallin perustasolla. Mallien mittasuhteissa, valaisussa tai rakenteessa on parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat käyttää erilaisia digitaalisia mallinnusmenetelmiä. Osaat toteuttaa kolmiulotteisia malleja. Osaat optimoida mallin rakenteen. Osaat hyödyntää ja huomioida valaistuksen ja pintamateriaalit työssäsi. Mallien mittasuhteet ovat kunnossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat käyttää ja yhdistää useita erilaisia digitaalisia mallinnusmenetelmiä. Osaat toteuttaa kolmiulotteisia malleja eri käyttötarkoitukset huomioiden. Mallien rakenne on loppuun saakka mietitty. Osaat rakentaa ja hyödyntää luovasti toimivaa valaistusta ja toimivia pintamateriaaleja työssäsi.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 30.12.2024

Laajuus

15 op

T&K-osuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Jari Penttinen
Vastuuhenkilö

Jari Penttinen

Opiskelijaryhmät
  • T26K21S
    Kuvataiteilijakoulutus, Tornio, syksy 2021

Tavoitteet

Osaat määritellä osaamistasi ja ammattitaitosi kehittymistä edistävät tavoitteet harjoittelulle sekä osaat analysoida tavoitteiden toteutumista, osaamisesi ja työmenetelmien kehittymistä ja omaa toimintaasi työyhteisön jäsenenä.
Osaat dokumentoida harjoittelusi Lapin ammattikorkeakoulun yleisten ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjeistuksen mukaisesti.
Osaat tehdä oman alan työtehtäviä ja kehittää sekä arvioida omaa osaamistasi harjoittelulle asetettujen tavoitteiden mukaisesti.Osaat syventää käytännön osaamistasi suunnitelmallisesti ja raportoit harjoittelusi kirjallisessa muodossa.
Harjoittelusta 15op voi tehdä omana taiteellisena tuotantona. Teokset on laittettava esille julkisesti.

Sisältö

Harjoittelun (30 op) voi suoritta kokonaan organisaatiossa kuvataiteilijan työtehtävissä.

Harjoittelusta voi suorittaa max. puolet (15 op) kuvataitelijana omassa työssään työllistymisen näkulmasta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Osaat määritellä osaamistasi ja ammattitaitosi kehittymistä edistävät tavoitteet harjoittelulle sekä osaat analysoida tavoitteiden toteutumista, osaamisesi ja työmenetelmien kehittymistä ja omaa toimintaasi työyhteisön jäsenenä.
Osaat dokumentoida harjoittelusi Lapin ammattikorkeakoulun yleisten ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjeistuksen mukaisesti.
Osaat tehdä oman alan työtehtäviä ja kehittää sekä arvioida omaa osaamistasi harjoittelulle asetettujen tavoitteiden mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 30.12.2024

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Jari Penttinen
Vastuuhenkilö

Jari Penttinen

Tavoitteet

Osaat määritellä osaamistasi ja ammattitaitosi kehittymistä edistävät tavoitteet harjoittelulle sekä osaat analysoida tavoitteiden toteutumista, osaamisesi ja työmenetelmien kehittymistä ja omaa toimintaasi työyhteisön jäsenenä.
Osaat dokumentoida harjoittelusi Lapin ammattikorkeakoulun yleisten ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjeistuksen mukaisesti.
Osaat tehdä oman alan työtehtäviä ja kehittää sekä arvioida omaa osaamistasi harjoittelulle asetettujen tavoitteiden mukaisesti.Osaat syventää käytännön osaamistasi suunnitelmallisesti ja raportoit harjoittelusi kirjallisessa muodossa.
Harjoittelusta 15op voi tehdä omana taiteellisena tuotantona. Teokset on laittettava esille julkisesti.

Sisältö

Harjoittelun (30 op) voi suoritta kokonaan organisaatiossa kuvataiteilijan työtehtävissä.

Harjoittelusta voi suorittaa max. puolet (15 op) kuvataitelijana omassa työssään työllistymisen näkulmasta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Osaat määritellä osaamistasi ja ammattitaitosi kehittymistä edistävät tavoitteet harjoittelulle sekä osaat analysoida tavoitteiden toteutumista, osaamisesi ja työmenetelmien kehittymistä ja omaa toimintaasi työyhteisön jäsenenä.
Osaat dokumentoida harjoittelusi Lapin ammattikorkeakoulun yleisten ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjeistuksen mukaisesti.
Osaat tehdä oman alan työtehtäviä ja kehittää sekä arvioida omaa osaamistasi harjoittelulle asetettujen tavoitteiden mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 16.03.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 25.05.2025

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Jari Penttinen
  • Eija Rajalin
Vastuuhenkilö

Jari Penttinen

Opiskelijaryhmät
  • T26K23S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2023

Tavoitteet

Osaat luoda hahmot animaatioon ja animoidaa liikkeen.
Osaat tehdä animaatioosi äänisuunnitelman ja toteuttaa sen.
Osaat toteuttaa lyhyen lineaarisen 2D animaation käsikirjoituksesi pohjalta.

Sisältö

Teet animaatiot hahmot ja animoit niiden liikkeen. Toteutat äänisuunnitelmasi.
Toteutat lyhyen 2D-anaimaation käsikirjoituksesi pohjalta.

Aika ja paikka

Minerva 1.1.2023-31.5.2023

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaalit, tehtävät ja lähdemateriaali jaetaan Moodle-ympäristössä.

Opetusmenetelmät

Työpajatyöskenty ja luennot. Opintojakson aikana jokainen osallistuja toteuttaa lyhyen 30sek- 1 min. mittaisen digittaalisen animaatioteoksen aikaisemmin laaditun suunnitelman pohjalta. Opiskelijoiden on myös mahdollista tehdä animaatiota pienryhmissä. Valmistuneet animaatiot julkaistaan verkossa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on mahdollista toteuttaa toimeksiantoina mapa- ja hanketyötä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä kirjallisia tenttejä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HOT, osaamisen tunnistaminen, näyttö

Sisällön jaksotus

Alku - teknikoiden, perusteiden ja tuotantovälineiden opettelua
Keskivaihe - animaatioiden toteuttaminen
Loppu - jälkituotanto, animaatioiden julkaiseminen ja katselmointi + palauteet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Animaatioteos

Osaat tehdä animaation hahmot. Osaat animoida liikkeen perustasolla. Tunnet digitaalisen animoinnin peruskäsitteet. Osaat hyödyntää sisältösuunnittelun keinoja ja saatat työsi valmiiksi. Julkaiset työsi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat tehdä animaation hahmot. Osaat animoida useita liikkeitä digitaalisesti animoitaville kohteille. Animaatiossasi on rytmi, teoksen eri osat muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Osaat hyödyntää sisältösuunnittelun keinoja produktion toteuttamisessa ja saatat työsi valmiiksi. Osaat esitellä työsi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat animoida digitaalisesti liikkeelle jatkumon ja muutoksen. Osaat luoda animaatiolla persoonallisuuden animoitavalle kohteelle. Animaatiossasi on rytmi, teoksen eri osat muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Osaat käyttää sisältösuunnittelun keinoja monipuolisesti produktion erivaiheissa hallita ajankäyttöäsi. Osaat esitellä ja perustella ratkaisusi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikohde: Animaatioteos
Tuotosarvionti Animaatioteos


Arviointi suoritetaan pisteyttämällä tehtävät max 100 p, jotka jakaantuvat valmiin animaation sekä projektiin liittyvien tehtävien mukaan. Opintojakson hyväksytty suoritus vaatii vähintään 50 op

arvosana 1, 50-60 op
arvosana 2, 60-70 op
arvosana 3, 70-80 op
arvosana 4, 80-90 op
arvosana 5, 90-100 op

Tarkennetut arviointiperusteet Moodlessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaat tehdä animaation hahmot. Osaat animoida liikkeen perustasolla. Tunnet digitaalisen animoinnin peruskäsitteet. Osaat hyödyntää sisältösuunnittelun keinoja ja saatat työsi valmiiksi. Julkaiset työsi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaat tehdä animaation hahmot. Osaat animoida useita liikkeitä digitaalisesti animoitaville kohteille. Animaatiossasi on rytmi, teoksen eri osat muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Osaat hyödyntää sisältösuunnittelun keinoja produktion toteuttamisessa ja saatat työsi valmiiksi. Osaat esitellä työsi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat animoida digitaalisesti liikkeelle jatkumon ja muutoksen. Osaat luoda animaatiolla persoonallisuuden animoitavalle kohteelle. Animaatiossasi on rytmi, teoksen eri osat muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Osaat käyttää sisältösuunnittelun keinoja monipuolisesti produktion erivaiheissa hallita ajankäyttöäsi. Osaat esitellä ja perustella ratkaisusi.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 19.01.2025

Ajoitus

20.01.2025 - 16.02.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
  • Kuvataiteilijakoulutus
Opettaja
  • Pia Keränen
Vastuuhenkilö

Pia Keränen

Opiskelijaryhmät
  • T26K24S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2024

Tavoitteet

Osaat bittikartta- ja vektorigrafiikan perusteet. Osaat valita oikean työvälineen käyttötarkoituksen mukaisesti ja käyttää digitaalisia ohjelmistoja ristiin. Osaat luoda digitaalisia teoksia ja luoda kuvataiteilijan viestintämateriaaleja verkkoon ja fyysiseen muotoon.

Sisältö

Opit käyttämään bittikartta- ja vektorigrafiikka ohjelmia. Opit erottamaan oikean työvälineen käyttötarkoituksen mukaisesti ja käyttämään digitaalisia ohjelmia ristiin sekä luomaan digitaalisia teoksia ja kuvataiteilijan viestintämateriaaleja verkkoon ja fyysiseen muotoon.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Oppimistehtävät ja näyttelyn oheismateriaalit

Osaat tehdä ja toteuttaa perustasolla visuaalisia teoksia ja kuvataiteilijan viestintämateriaaleja perustasolla. Tunnet peruskäsitteet ja erotat bitti- ja vektorigrafiikan toisistaan. Visuaalisessa ilmaisussa on kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat tehdä ja toteuttaa perustasolla visuaalisia teoksia ja kuvataiteilijan viestintämateriaaleja. Hallitset peruskäsitteet ja osaat käyttää bitti- ja vektorigrafiikkaa oikean käyttötarkoituksen mukaan. Visuaalinen ilmaisu on suunniteltua ja toimivaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat tehdä ja toteuttaa ammattimaisesti visuaalisia teoksia ja kuvataiteilijan viestintämateriaaleja. Hallitset käsitteet ja osaat käyttää bitti- ja vektorigrafiikkaa oikein käyttötarkoituksen mukaan. Osaat käyttää työkaluohjelmia ristiin ja valita kulloinkin soveltuvimman ohjelman. Visuaalinen ilmaisu on perusteltua ja persoonallista.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 17.09.2024

Ajoitus

18.09.2024 - 27.11.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

15 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Teresa Chen
Vastuuhenkilö

Teresa Chen

Opiskelijaryhmät
  • T26K22S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englanniksi. Osaa viestiä englanniksi siten, että keskeinen sanoma välittyy.

Aika ja paikka

Tornio - autumn 2024

Contact lessons to be held in classroom 314 in Minerva on Wednesdays at 12:30-15:00 on

18.9., 25.9., 2.10., 9.10., 23.10., 30.10., 6.11., 13.11., 20.11. & 27.11.

Oppimateriaalit

Visual Arts Vocabulary Word List https://www.enchantedlearning.com/wordlist/art.shtml



How to write a successful job application https://gradireland.com/careers-advice/cvs-and-applications/how-to-write-a-successful-job-application



Effective job application will take you to an interview https://www.ekonomit.fi/job-application



How To Give an Elevator Pitch How To Give an Elevator Pitch (With Examples) | Indeed.com



Handling tricky interview questions https://www.personalcareermanagement.com/career-tips/handling-tricky-interview-questions/



HOW TO CREATE VISUALLY IMPACTFUL PRESENTATIONS WITHOUT THE HEADACHE https://www.linkedin.com/pulse/how-create-visually-impactful-presentations-without-headache-casale



Developing Your Professional Portfolio http://www.mmgconnect.com/userfiles/files/resource_profportfolio_2012.pdf



Learn How to Build a Professional Portfolio https://www.thebalance.com/how-to-build-a-professional-portfolio-1986901 BBC ARTS https://www.bbc.co.uk/arts

Opetusmenetelmät

The learning pedagogy includes 30 contact lessons during which pair and group exercises are carried out, in addition to self-supervised studies done outside of class hours.
Reading and preparatory tasks prior to contact lessons are mandatory.
Class attendance is required to facilitate continuous evaluation.


The objective of the English language studies is to provides opportunity for students to familiarize with communication practices in English both professionally and generally. Students learn and practice appropriate vocabulary in the field of fine arts in order to use them efficiently. Students practice to use English both in oral and written forms with appropriate field terminologies.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Written, oral and aural skills will be evaluated on a continuous basis during class activities and tasks.
Written and spoken proficiency tests must be accomplished successfully.
Students are allowed to re-do the tests twice to receive a passing grade.

Sisällön jaksotus

There are individual and group tasks/exercises included in the module. The course consist of reading field specific articles, reports and viewing videos and film clippings. The course provides opportunities for students to present their choice of materials or any field trips that students are asked to make. Students learn to introduce subjects for discussions using proper phrases and procedures. Students are instructed to create their own professional portfolios and to pitch their own skills and competences. Students are provided instructions on writing CV and job application to promote their capabilities, and to take advantage of the entrepreneurial opportunities of the digital world. Students practice presenting own artistry and niche, writing to promote their competences and interactive skills in English.

Lisätietoja opiskelijoille

Mandatory participation is required during class activities and tasks to facilitate continuous and proper evaluation, and the opportunity for students to practice and learn.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy tyydyttävästi kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englanniksi. Osaa viestiä englanniksi siten, että keskeinen sanoma välittyy kielellisistä puutteista huolimatta. Tarvitsee opettajan opastusta ja neuvoja viestintätilanteissa. Osaa liikealan englannin perussanastoa ja osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata keskeisiin kysymyksiin, osaksi epäröiden. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Ääntämisessä on toistuvia ongelmia, jotka voivat häiritä viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Selviytyy lähes itsenäisesti kirjallisista ja suullisista viestintätilanteista englannin kielellä. Osaa viestiä monipuolisesti englanniksi. Hallitsee hyvin keskeisen liikealan englannin sanaston ja toimintatilanteissa osaa ilmaista itseään hyvin ja ymmärtää toisten viestinnän sekä ymmärtää esitetyt kysymykset ja osaa vastata kysymyksiin. Osaa itsenäisesti luoda tilanteenmukaista keskustelua ja osaa sopeuttaa viestintänsä keskustelukumppanin taustan sopeuttamalla viestintäänsä tilanteen mukaisesti. Hallitsee suullisen ja kirjallisen kielen rakenteet eivätkä virheet häiritse viestintää. Ääntämisessä voi olla ongelmia, jotka eivät häiritse kuitenkaan viestintää. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5. Opiskelija ymmärtää monipuolisen kielitaidon merkityksellisyyden tulevissa työtehtävissään itsensä kannalta. Hallitsee suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet itsenäisesti ja luontevasti. Osaa itsenäisesti viestiä oppimansa perusteella. Hallitsee erinomaisesti liikealan englannin sanaston ja pystyy käyttämään sitä luontevasti ja monipuolisesti kirjallisessa ja suullisessa viestinnässään. Ymmärtää viestintäkumppaneidensa viestintäodotukset ja sopeuttaa viestintänsä sen mukaisesti. Osaa luoda keskustelua myös oma-aloitteisesti eri viestintätilanteissa viestijöiden kulttuuritaustan huomioon ottaen. Ymmärtää esitetyt kysymykset ja pystyy reagoimaan niihin lähes virheetöntä kieltä käyttäen. Ääntäminen on luontevaa ja vivahteikasta. Kirjallisissa ja suullisissa tehtävissä ei ole kopioitu tekstiä suoraan lähteistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

The Common European Framework of Reference for Languages will be applied for evaluation of English language skills:
https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages/table-1-cefr-3.3-common-reference-levels-global-scale

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
  • Kuvataiteilijakoulutus
Vastuuhenkilö

Panu Pohjola

Opiskelijaryhmät
  • T26K24S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2024

Tavoitteet

Tunnet luonnonvalon havainnointiin ja analysointiin liittyvän terminologian ja osaat käyttää tuloksia muiden töiden ja havaintojesi analysointiin sekä omien töidesi toteuttamiseen.
Tunnet valokuvauksen perinteisiä menetelmiä ja osaat mustavalkoisen valokuvan kuvaamisen, kehittämisen ja skannauksen kuvankäsittelyyn projektisi vaatimusten mukaisesti.
Ymmärrät valokuvakameran havaintojesi tekemisen ja välittämisen välineenä ja pystyt käyttämään tätä taitoa yleisösi hyväksi luodessasi eri laajuisia valokuvakokonaisuuksia.
Osaat tuottaa digitaalisen valokuvan sisällöllisesti, sommittelullisesti ja teknisesti paino- ja printtauskuntoon.
Osaat kuvata ja käsitellä analogisia teoksiasi, niitä mahdollisimman vähän muuttaen, internettiä varten.

Sisältö

Havainnoit ja analysoit luonnonvaloa. Käytät analysointiin liittyvää terminologiaa ja tuloksia.
Opit valokuvauksen perinteisiä menetelmiä ja mustavalkoisen valokuvan kuvaamisen, kehittämisen ja skannauksen kuvankäsittelyyn projektisi vaatimusten mukaisesti.
Käytät valokuvakameraa havaintojesi tekemisen ja välittämisen välineenä ja pystyt käyttämään tätä taitoa yleisösi hyväksi luodessasi eri laajuisia valokuvakokonaisuuksia.
Tuotat digitaalisen valokuvan sisällöllisesti, sommittelullisesti ja teknisesti paino- ja printtauskuntoon. Kuvaat ja käsittelet analogisia teoksiasi, niitä mahdollisimman vähän muuttaen, internettiä varten.
Teet valokuvaportfoliostasi itsearvioinnin ja annat vertaispalautetta ryhmäläisiille heidän porftolioistaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Valokuvaportfolio, oppimistehtävät
Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja valokuvaportfoliosta

Valokuvasarja ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, käyttötarkoituksen mukaisessa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Valokuvasarja ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, käyttötarkoituksen mukaisessa formaatissa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla. Valokuvien muoto ja toteutustapa tukevat kokonaisuutta visuaalisesti pääväittämän kautta perustelulla tavalla. Valokuvasarjan otsikointi ja kuvien nimeäminen auttaa oivalluksen syntymisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Valokuvasarja ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, käyttötarkoituksen mukaisessa formaatissa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla. Valokuvasarja toteuttaa pääväittämän niin, että katsojalle syntyy oivallus pääväittämästä kuviin ja niitä tukeviin teksteihin paneutuessa.

Valokuvasarjan otsikointi ja kuvien nimeäminen auttaa oivalluksen syntymisessä. Pääväittämää toteutetaan projektin sisältöä tukevin monipuolisin visuaalisin, teknisin ja sanallisin keinoin. Valokuvien muoto ja toteutustapa tukevat kokonaisuutta visuaalisesti pääväittämän kautta perustelulla tavalla.

Taiteilijaesittelyssä on osattu sijoittaa tekijä valokuvataiteen jatkumoon ja projektisesittely sitoo projektin laajemmin yleistettävään asiayhteyteen.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 11.09.2024

Ajoitus

11.09.2024 - 31.12.2024

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Englanti
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Jari Penttinen
Vastuuhenkilö

Jari Penttinen

Opiskelijaryhmät
  • T26K22S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, syksy 2022

Tavoitteet

Osaat ideoida, kehittää ja suunnitella itsenäisen taideprojektin ja viedä sen suunnittelemassasi aikataulussa yleisön saataville. Teoksesi voi olla tilaustyö.
Tutustut ja kokeilet uusien työtapojen mahdollisuuksia omassa tekemisessäsi.

Sisältö

Opintojakso toteutetaan englanniksi
Tutustut ja kokeilet uusien työtapojen mahdollisuuksiin omassa taiteellisessa tekemisessäsi. Ideoit, kehität ja suunnittelet itsenäisen taideproduktion ja viet sen suunnittelemassasi aikataulussa yleisön saataville.
Teoksesi voi olla tilaustyö.
Opintojakson aikana huomoidaan kansainvälisyys ja monikulttuurisuus.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Itsenäinen taideprojekti, teos, kokeilut, oppimistehtävät, esittely

Osaat suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taideproduktion, kehittämistyön/tehtävän.
Esittelet työsi eri vaiheita. Julkaiset työsi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat itsenäisesti suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taideproduktion, kehittämistyön/-tehtävän ja soveltaa sitä käytäntöön.
Esittelet työsi eri vaiheita. Julkaiset ja esittelet työsi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat itsenäisesti suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taideprojekti, kehittämistyön/-tehtävän ja soveltaa sitä käytäntöön. Uskallat kokeilla uusia ratkaisuja käyttötarkoitukseen työskentelyssäsi on kokeileva ja kehittävä ote.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 04.08.2024

Ajoitus

05.08.2024 - 30.09.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Eija Rajalin
Vastuuhenkilö

Eija Rajalin

Opiskelijaryhmät
  • T26K23S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2023

Tavoitteet

Tiedät mitä on konseptisuunnittelu.
Osaat anatomian perusteet.
Osaat suunnitella (projektiopiirros) ja tehdä kappaleen (veistos)
Tutustut tilan ja perspektiivin kuvaamiseen kuvataiteessa. Harjaannut kolmiulotteisessa ilmaisussa sekä opit käyttämään muotoa, perspektiiviä ja tilaa.

Sisältö

Oppimistehtävät anatomiasta sekä töiden esittely ryhmälle. Konseptisuunnittelu, itsenäinen tehtävä
Teet pienoisveistoksen sovitusta materiaalista. Tavoitteena on mallintaa veistos digitaalisen ympäristöön 3D opintojaksolla.
Opintojakson aikana huomoidaan kestävän kehitys materiaalien käytössä.

Aika ja paikka

Suomeksi
Opintojakso toteutetaan osittain etäpakettina (avautuu elokuussa) verkossa. Veistososio tehdään työpajassa.

Oppimateriaalit

http://mlab.taik.fi/~apaterso/projects/eee/pori/iljin_konseptisuunnittelu_2006.pdf
http://www2.uiah.fi/~mmaenpaa/lectures/konseptisuunnittelu_perusteet.pdf
Hahmosuunnittelu: https://prezi.com/571mkhxekxpr/hahmosuunnittelu/
http://www.johannanordblad.com/hahmot
https://play.google.com/store/apps/details?id=air.com.nar.flashcard&hl=

Opetusmenetelmät

Oppiminen on organisoitu projektioppimisena, jossa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti. Oppimisprosessi sisältää ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, ryhmäohjausta, tiedonhankintaa ja itsenäisiä oppimistehtäviä.
Osaat konseptisuunnittelun (hahmosuunnittelu, luonnos/työpiirros, anatomia ja kuvanveisto) perusperiaatteet. Osaat suunnitella ja luonnostella malleja toteutettavaksi. Tunnet erilaisten hahmojen anatomiaa ja osaat hyödyntää sitä mallisuunnittelussa. Osaat suunnitella ja toteuttaa kolmiulotteisia malleja ja kappaleita yksin tai ryhmässä (pienoisveistos).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija palauttaa portfolion, johon hän koonnut konseptisuunnitteluun (hahmosuunnittelu, luonnos/työpiirros, anatomia ja kuvanveisto) liittyvän osaamisensa. Osoittaa osaamisensa: suunnitella ja luonnostella malleja toteutettavaksi. Tuntee erilaisten hahmojen anatomiaa ja osaat hyödyntää sitä mallisuunnittelussa. Osaa suunnitella ja toteuttaa kolmiulotteisia malleja ja kappaleita yksin tai ryhmässä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.
Arviointikohde: Anatomiatehtävät , Kappaleen rakentaminen
Osaat konseptisuunnittelun (hahmosuunnittelu, luonnos/työpiirros, anatomia ja kuvanveisto) perusperiaatteet. Osaat suunnitella ja luonnostella malleja toteutettavaksi. Tunnet erilaisten hahmojen anatomiaa ja osaat hyödyntää sitä mallisuunnittelussa.
Tunnet tilallisuuden ilmaisukeinot ja kuvaamisen keinot kuvataiteen teoksissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat konseptisuunnittelun (hahmosuunnittelu, luonnos/työpiirros, anatomia ja kuvanveisto) perusperiaatteet ja suunnitella toteutuksen. Osaat suunnitella kolmiulotteisia malleja. Osaat suunnitella ja luonnostella malleja toteutettavaksi. Osaat erilaisten hahmojen anatomiaa, mittasuhteet ja perspektiivin ja osaat hyödyntää niitä mallisuunnittelussa. Osaat analysoida eri menetelmin tilallisuutta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat konseptisuunnittelun (hahmosuunnittelu, luonnos/työpiirros, anatomia ja kuvanveisto) perusperiaatteet ja tehdä toteutussuunnitelman. Osaat suunnitella kolmiulotteisia malleja itsellesi tai tilauksesta. Osaat suunnitella ja kehittää ja luonnostella malleja toteutettavaksi. Osaat erilaisten hahmojen anatomiaa, mittasuhteet ja perspektiivin ja osaat hyödyntää ja kehittää niitä mallisuunnittelussa. Osaat analysoida ja hyödyntää perspektiiviä ja tilallisuuden keinoja luovasti teoksissasi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
Oppimista arvioidaan (prosessiarviointi) ja osaamista (tuotosarviointi) koko lukukauden ajan ohjauksen ja palautteen keinoin. Arvosteluasteikko on 1-5, hylätty.
Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja valmiista produktiosta.
Hylätty: Valmis produktio palauttamatta tai pisteet jää alle 50
1 = 50 - 59; 2 = 60 - 69; 3= 70 - 79; 4= 80-89; 5= 90 - 100
Yksityiskohtainen pisteytys avataan opintojakson Moodle-ympäristössä.
Arvioinnin kohde; Plastisuuden ja tilan osaaminen, - ymmärrät plastisuuden
- osaat tehdä kolmiulotteisia kappaleita ja malleja
- osaat konseptisuunnitelun ja osaat kuvallisen materiaalin versioinnin
1. Osaat konseptisuunnittelun (hahmosuunnittelu, luonnos/työpiirros, anatomia ja kuvanveisto) perusperiaatteet.Osaat suunnitella ja luonnostella malleja toteutettavaksi. Tunnet erilaisten hahmojen anatomiaa ja osaat hyödyntää sitä mallisuunnittelussa.
3. Osaat konseptisuunnittelun (hahmosuunnittelu, luonnos/työpiirros, anatomia ja kuvanveisto) perusperiaatteet ja suunnitella toteutuksen. Osaat suunnitella kolmiulotteisia malleja.Osaat suunnitella ja luonnostella malleja toteutettavaksi. Osaat erilaisten hahmojen anatomiaa, mittasuhteet ja perspektiivin ja osaat hyödyntää niitä mallisuunnittelussa.
5. Osaat konseptisuunnittelun (hahmosuunnittelu, luonnos/työpiirros, anatomia ja kuvanveisto) perusperiaatteet ja tehdä toteutussuunnitelman. Osaat suunnitella kolmiulotteisia malleja itsellesi tai tilauksesta.Osaat suunnitella ja kehittää ja luonnostella malleja toteutettavaksi. Osaat erilaisten hahmojen anatomiaa, mittasuhteet ja perspektiivin ja osaat hyödyntää ja kehittää niitä mallisuunnittelussa.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 11.09.2024

Ajoitus

12.09.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Panu Pohjola
Vastuuhenkilö

Panu Pohjola

Opiskelijaryhmät
  • T26K23S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2023

Tavoitteet

Tunnet suomalaisen taidekentän nykytilan, taiteen rahoitusjärjestelmän, taiteilijan työnkuvan ja tulonlähteet ja osaat tältä pohjalta luoda oman tulonmuodostussuunnitelmasi.
Tunnet taitelijan tulonmuodostukseen liittyvän vero-, eläke- ja muun säännöstön ja osaat ottaa ne huomioon tulonmuodostussuunnitelmassasi. Osaat tehdä apuraha-anomuksen.
Osaat kustannuslaskentaan ja tekijänoikeuksiin perustuvan teostesi ja palvelujesi hinnoittelun.

Sisältö

Tutustut suomalaisen taidekentän nykytilaan, taiteen rahoitusjärjestelmään, taiteilijan työnkuvaan ja tulonlähteisiin ja tältä pohjalta luot oman tulonmuodostussuunnitelmasi.
Tutustut taitelijan tulonmuodostukseen liittyvään vero-, eläke- ja muun säännöstöön ja huomioit tulonmuodostussuunnitelmassasi. Teet apuraha-anomuksen.
Teet kustannuslaskentaan ja tekijänoikeuksiin perustuvan teostesi ja palvelujesi hinnoittelun.

Työelämässä toimiminen ja Yrittäjämäisen toiminnan ja työllistymiseen liittyvä osaaminen kuuluu osana tätä opintojaksoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Tulonmuodostussuunnitelma, oppimistehtävät
Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja tulonmuodostusuunnitelmasta.

Tulonmuodostussuunnitelma ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, halutussa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla.

Tulonmuodostussuunnitelmassa ja oppimistehtävissä on hahmotettu kuvataiteen alan tärkeimmät tulonmuodostuskanavat ja pystytty suunnittelemaan omaa toimintaa niin, että pääasiallinen tulo olisi mahdollista saada kuvataiteen tai soveltavan kuvataiteen alalta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tulonmuodostussuunnitelma ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, halutussa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla.

Tulonmuodostussuunnitelmassa ja oppimistehtävissä on hahmotettu kuvataiteen alan tärkeimmät tulonmuodostuskanavat ja pystytty suunnittelemaan omaa toimintaa niin, että pääasiallinen tulo olisi mahdollista saada kuvataiteen tai soveltavan kuvataiteen alalta.

Oppimistehtäviin on paneuduttu niin, että tulonmuodostussuunnitelma on ollut mahdollista tehdä toteuttamiskelpoisena ja selvänä jatkumona oppimistehtäville. Opiskelija on hahmottanut itsensä kuvataiteen tai soveltavan kuvataiteen kentälle ja tunnistaa vaatimukset, joita tästä seuraa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tulonmuodostussuunnitelma ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, halutussa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla.

Tulonmuodostussuunnitelmassa ja oppimistehtävissä on hahmotettu kuvataiteen alan tärkeimmät tulonmuodostuskanavat ja pystytty suunnittelemaan omaa toimintaa niin, että pääasiallinen tulo olisi mahdollista saada kuvataiteen tai soveltavan kuvataiteen alalta.

Oppimistehtäviin on paneuduttu niin, että tulonmuodostussuunnitelma on ollut mahdollista tehdä toteuttamiskelpoisena ja selvänä jatkumona oppimistehtäville. Opiskelija on hahmottanut itsensä kuvataiteen tai soveltavan kuvataiteen kentälle ja tunnistaa vaatimukset, joita tästä seuraa.

Tulonmuodostussuunnitelmassa ja oppimistehtävissä on pystytty oivaltavaan tai tuoreeseen ajatteluun suhteessa kuvataiteilijan tulonmuodostukseen pysytellen kuitenkin kuvataiteen tai soveltavan kuvataiteen kentässä.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 10.09.2024

Ajoitus

11.09.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Englanti
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Panu Pohjola
Vastuuhenkilö

Panu Pohjola

Opiskelijaryhmät
  • T26K22S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, syksy 2022

Tavoitteet

Osaat tunnistaa vahvuutesi taiteilijana ja löytää, sekä luoda niille verkoston, joka mahdollistaa tulonmuodostuksen.
Osaat luoda vahvuutesi ympärille brändisi ja sitä tukevan digitaalisen preesensin ja ylläpitää sitä tavoitteellisesti edistääksesi tulonmuodostustasi.

Sisältö

Sisältö on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa.

Työelämässä toimiminen ja Yrittäjämäisen toiminnan ja työllistymiseen liittyvä osaaminen kuuluu osana tätä opintojaksoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Verkkopreesens, oppimistehtävät

Verkkopreesens ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, halutussa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla.

Verkkopreesensissä ja oppimistehtävissä on hahmotettu kuvataiteen alan tärkeimmät tulonmuodostuskanavat ja pystytty suunnittelemaan preesens niin, että pääasiallinen tulo olisi mahdollista saada kuvataiteen tai soveltavan kuvataiteen alalta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Verkkopreesens ja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, halutussa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla.

Verkkopreesensissä ja oppimistehtävissä on hahmotettu kuvataiteen alan tärkeimmät tulonmuodostuskanavat ja pystytty suunnittelemaan verkkopreesens niin, että pääasiallinen tulo olisi mahdollista saada kuvataiteen tai soveltavan kuvataiteen alalta.

Oppimistehtäviin on paneuduttu niin, että verkkopreesens on ollut mahdollista luoda toteuttamiskelpoisena ja selvänä jatkumona omalle osaamiselle ja tulonmuodostussuunnitelmalle. Opiskelija on hahmottanut itsensä kuvataiteen tai soveltavan kuvataiteen kentälle ja tunnistaa vaatimukset, joita tästä seuraa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Verkkopreesensja oheismateriaali sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, halutussa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla.

Verkkopreesensissä ja oppimistehtävissä on hahmotettu kuvataiteen alan tärkeimmät tulonmuodostuskanavat ja pystytty suunnittelemaan verkkopreesens niin, että pääasiallinen tulo olisi mahdollista saada kuvataiteen tai soveltavan kuvataiteen alalta.

Oppimistehtäviin on paneuduttu niin, että verkkopreesens on ollut mahdollista luoda toteuttamiskelpoisena ja selvänä jatkumona omalle osaamiselle ja tulonmuodostussuunnitelmalle. Opiskelija on hahmottanut itsensä kuvataiteen tai soveltavan kuvataiteen kentälle ja tunnistaa vaatimukset, joita tästä seuraa.

Verkkopreesensissä ja oppimistehtävissä on pystytty oivaltavaan tai tuoreeseen toteutukseen ja suhteeseen yleisöön ja tulonmuodostussuunnitelmassa määriteltyyn asiakaskuntaan.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

01.10.2024 - 31.12.2024

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Jari Penttinen
Vastuuhenkilö

Jari Penttinen

Opiskelijaryhmät
  • T26K23S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2023

Tavoitteet

Osaat tehdä orgaanisia digitaalisia 3D-malleja (ihmiset, eläimet jne.) edistyneillä mallinnusmenetelmillä. Tunnet ja hallitset edistyneitä mallinnusmenetelmiä esim. kuvapohjainen mallintaminen ja digitaalinen veistäminen. Osaat muokata mallin pintarakenteesta toimivan.
Osaat asettaa 3D-teoksesi yleisön saataville sekä fyysisesti, että digitaalisesti.

Sisältö

Teet orgaanisia digitaalisia 3D-malleja (ihmiset, eläimet jne.) eri mallinnusmenetelmillä. Muokkaat hahmon pintarakenteesta toimivan ja kiinnität luut hahmoon. Liikutat hahmon haluttuun asentoon. Hallitset siirtymät analogisen ja digitaalisen välillä (kuvasta tai fyysisestä esineestä digitaalinen malli, digitaalisesta mallista fyysinen kappale). 3D-teoksista rakennetaan fyysinen ja digitaalinen näyttely, mikä on avoinna yleisölle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: 3D-malli (teos), digitaalisesti tuotettu ja muokattu fyysinen kappale, näyttely

Osaat toteuttaa orgaanisia muotoja sisältävän 3D-mallin jollain edistyneistä menetelmistä ja tulostat sen fyysiseen muotoon. Mallin rakenteessa ja anatomiassa on parannettavaa. Toimitat työsi ajoissa näyttelyyn. Teoksen esillepano on puutteellinen tai sitä ei ole mietitty loppuun saakka.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat toteuttaa orgaanisia muotoja sisältävän 3D-mallin edistyneillä menetelmillä ja tulostaa sen fyysiseen muotoon. Mallin rakenne ja anatomia on tarkoitukseen soveltuva. Osallistut näyttelyn toteuttamiseen. Teoksesi esillepano on toimiva.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat käyttää useita orgaanisia mallinnusmenetelmiä. Osaat optimoida mallin rakenteen monikäyttöiseksi ja hallitset anatomiset mittasuhteet myös digitaalisessa ympäristössä. Osallistut aktiivisesti näyttelyn toteuttamiseen. Valmiin teoksen esillepanossa osoitat luovuutta ja ammattimaisuutta.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

27.01.2025 - 16.03.2025

Laajuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Panu Pohjola
Vastuuhenkilö

Panu Pohjola

Opiskelijaryhmät
  • T26K22S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, syksy 2022

Tavoitteet

Projektiosaamisen vaiheistus on ymmärretty: aloitus, suunnittelu, toteutus ja päättäminen.
Tiedät rahoituskanavia, budjetoinnin sekä seurannan merkityksen ja niiden vaatimukset sekä aikataulutuksen merkityksen. Tunnet projektitoimijoiden roolit ja vastuut. Ymmärrät erityyliset projektit. Tunnet projektissa käytettäviä menetelmiä ja ymmärrät mihin niiden kautta pyritään. Projektin yleinen termistö on tullut tutuksi. (Osaat soveltaa projektitietoutta hyödyksi projektia laatiessa.)

Sisältö

Opit projektitoiminnan perusteet, vastuut ja niiden merkityksen. Osaat käyttää tietoasi projektien laatimisessa hyödyksi. Ymmärrät projektitoiminnan mahdollisuudet kuvataiteilijalle. (Hallitset projektin vaiheet, pystyt kehittämään työsi vaiheita tarpeen mukaan ja saavutat projektille asettamasi tavoitteen.)
Tunnet työntekijän geneeriset taidot, vastuut ja velvollisuudet ja työn tekoon liittyvät säännöt ja sopimukset.
Tunnet apurahajärjestelmän ja osaat tuottaa apurahan hakuun tarvittavan materiaalin projektistasi.
Teet Urasuunnitelmasi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tiedät projektitoiminnan perusteet. Ymmärrät projektin luonteisuuden ja yleisen termistön. Projektin asioiden yhteydet ovat tyydyttävästi selvillä. (Osaat käyttää tyydyttävästi projektitietoutta oman projektin suunnittelussa ja toteutuksessa hyödyksi).

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tunnet projektitoiminnan perusteet. Ymmärrät projektitoiminnan luonteisuuden, vaiheet ja merkityksen hyvin. Projektin asioiden yhteydet sekä projektin roolit ja termistö on omaksuttu. (Osaat käyttää projektitietoutta oman projektin suunnittelussa ja toteutuksessa hyödyksi).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat kiitettävästi projektitoiminnan perusteet ja ymmärrät projektitoiminnan luonteisuuden, vaiheet ja merkityksen. Projektin asioiden yhteydet sekä projektin roolit ja termistö on kiitettävästi omaksuttu. (Osaat kiitettävästi soveltaa oppimaasi projektitietoutta oman suunnitelman rakentamisessa ja toteutuksessa hyödyksi).

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 19.01.2025

Ajoitus

20.01.2025 - 11.03.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Panu Pohjola
  • Eija Rajalin
Vastuuhenkilö

Eija Rajalin

Opiskelijaryhmät
  • T26K23S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2023

Tavoitteet

Osaat käyttää dramaturgiaa käsikirjoituksesi pohjana luodessasi yleisöllesi epämielihyvää tai mielihyvää tuottavan videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation. Ymmärrät esitystavan merkityksen suunnittelussa.

Sisältö

Teet videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelman sekä käsikirjoitukset teoksiin. Teet äänisuunnitelman.

Oppimateriaalit


https://www.taike.fi/fi/web/mediataide/mediataide https://frame-finland.fi/2018/06/11/uusi-selvitys-suomalainen-mediataide-tarvitsee-yhteisen-strategian-ja-rahoituksen-vahvistamista/ Laybourne Kit, The Animation book Blair, Preston, Cartoon animation http://animaatioklinikka.fi/index.php?id=animaation-tuotantoprosessi Alltonen Jouko, Käsikirjoittajan työkalupakki 1994


Opetusmenetelmät

Oppiminen on organisoitu projektioppimisena, jossa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti. Oppimisprosessi sisältää ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, ryhmäohjausta, tiedonhankintaa ja itsenäisiä oppimistehtäviä. Ohjaus tapahtuu prosessin aikana yksilö ja ryhmäohjauksena.
Osaat suunnitella mediataideteoksen se voi olla: video kuvaa, installaatio tai animaatio. Osaat sisältösuunnittelun: kuva- ja äänikerronnan, lineaarisen ja non-lineaarisen käsikirjoittamisen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Kokeellisen elokuva tai videotaideteoksen ja animaation toteutussuunnitelmat ja käsikirjoitukset sekä äänisuunnittelu.

Videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelmat/käsikirjoitukset ovat toteuttamiskelpoisia käytössä olevalla tekniikalla ja käytettävissä olevana aikana sekä esitystavan suhteen. Teosten pääväittämä/teema on selkeästi muotoiltu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelmat/käsikirjoitukset ovat toteuttamiskelpoisia käytössä olevalla tekniikalla ja käytettävissä olevana aikana sekä esitystavan suhteen. Teosten pääväittämä/teema on selkeästi muotoiltu.

Suunnitelmassa on pystytty synkronoimaan eri aistimukset, kuvan ja äänen elementit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelmat/käsikirjoitukset ovat toteuttamiskelpoisia käytössä olevalla tekniikalla ja käytettävissä olevana aikana sekä esitystavan suhteen. Teosten pääväittämä/teema on selkeästi muotoiltu.

Suunnitelmissa on pystytty synkronoimaan eri aistimukset, kuvan ja äänen elementit.

Suunnitelmissa on hyödynnetty dramaturgiaa yleisön oivallusten synnyttämiseksi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja valmiista produktiosta.
Hylätty: Valmis produktio palauttamatta tai pisteet jää alle 50
1 = 50 - 59; 2 = 60 - 69; 3= 70 - 79; 4= 80-89; 5= 90 - 100
Yksityiskohtainen pisteytys avataan opintojakson Moodle-ympäristössä.
Oppimista arvioidaan (prosessiarviointi) ja osaamista (tuotosarviointi) koko lukukauden ajan ohjauksen ja palautteen keinoin. Arvosteluasteikko on 1-5, hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa. Tiedät miten installaatio rakentuu

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa ja osaat hyödyntää omissa teoksissasi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa ja osaat hyödyntää omissa tai tilatuissa teoksissasi.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 19.01.2025

Ajoitus

20.01.2025 - 25.05.2025

Laajuus

18 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Pia Keränen
  • Panu Pohjola
  • Eija Rajalin
Vastuuhenkilö

Pia Keränen

Opiskelijaryhmät
  • T26K22S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, syksy 2022

Tavoitteet

Osaat valita oman kiinnostuksen kohteesi. Osaat ideoida, suunnitella ja toteuttaa omaan taiteelliseen/tuotannolliseen tekemiseesi kohdentuvan teoksen/tuotteen. Teos voi olla tilaustyö. Osaat esitellä työprosessiasi ja työtäsi julkisesti.

Sisältö

Rakennat omaa taiteilijaindentiteettia. Esittelet omaa osaamistasi ryhmälle ja julkisesti.

Oppimateriaalit


Kirjallisuus on opintojakson Moodle-alustalla


Opetusmenetelmät

Oppiminen on organisoitu projektioppimisena, jossa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti. Oppimisprosessi sisältää ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, ryhmäohjausta, tiedonhankintaa ja itsenäisiä oppimistehtäviä.
Toteutuksen tarkemmat tiedot ja aikataulut on kuvattu lukukausisuunnitelmassa, joka on moodle-ympäristössä.
Opintojakso sisältää kuvatateilijan ammatillisen viestinnän opintoja

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksoon liittyvä tutkimuksellinen raportointi tehdään Taiteellinen tutkimus ja kehittämistyö 5op opintojaksolla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Taiteellinen/tuotannollinen teos, oppimistehtävät, julkaiseminen

Osaat suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taiteellisen, tieteellisen tai tuotannollisen kehittämistyön/tehtävän. Osaat julkaista tekemisesi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat itsenäisesti suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taiteellisen, tieteellisen tai tuotannollisen kehittämistyön/-tehtävän ja soveltaa sitä käytäntöön. Osaat julkaista tekemisesi tarkoituksenmukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat itsenäisesti suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taiteellisen, tieteellisen tai tuotannollisen kehittämistyön/-tehtävän ja soveltaa sitä käytäntöön. Osaat julkaista tekemisesi monipuolisesti ja perustella valintasi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja valmiista produktiosta.
Hylätty: Valmis produktio palauttamatta tai pisteet jää alle 50
1 = 50 - 59; 2 = 60 - 69; 3= 70 - 79; 4= 80-89; 5= 90 - 100
Yksityiskohtainen pisteytys avataan opintojakson Moodle-ympäristössä.
Oppimista arvioidaan (prosessiarviointi) ja osaamista (tuotosarviointi) koko lukukauden ajan ohjauksen ja palautteen keinoin. Arvosteluasteikko on 1-5, hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1) Osaat suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taiteellisen, tieteellisen tai tuotannollisen kehittämistyön/-tehtävän. Tunnet tieteellisiä menetelmiä ja tiedät miten niitä voi käyttää taiteellisessa työskentelyssä. Tunnet kehittämistoiminnassa käytettäviä taiteen tutkimustuloksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3) Osaat itsenäisesti suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taiteellisen, tieteellisen tai tuotannollisen kehittämistyön/-tehtävän ja soveltaa sitä käytäntöön.Osaat käyttää tieteellisiä menetelmiä taiteellisessa työskentelyssä. Osaat hyödyntää kehittämistoiminnassa taiteen tutkimustuloksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5) Osaat itsenäisesti suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taiteellisen, tieteellisen tai tuotannollisen kehittämistyön/-tehtävän ja soveltaa sitä käytäntöön. Uskallat kokeilla uusia ratkaisuja käyttötarkoitukseen. Osaat käyttää ja soveltaa tieteellisiä menetelmiä taiteellisessa työskentelyssä.Osaat käyttää ja soveltaa kehittämistoiminnassa taiteen tutkimustuloksia.

Lisätiedot

Raportoit tutkimuksellisesti työprosessisi Taiteellinen tutkimus- ja kehittämistyö -opintojaksolla.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 16.02.2025

Ajoitus

17.02.2025 - 11.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
  • Kuvataiteilijakoulutus
Opettaja
  • Minttu Merivirta
  • Eija Rajalin
Vastuuhenkilö

Eija Rajalin

Opiskelijaryhmät
  • T26K22S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, syksy 2022

Tavoitteet

Tunnet taiteellisen tutkimuksen perusrakenteet. Osaat käyttää taiteellisen tutkimuksen menetelmiä ja analyysimenetelmiä sekä tunnistat tarvittavan tietoperustan. Osaat hyödyntää tiedonhakua. Osaat yhdistää toiminnallisen tutkimuksen taiteelliseen tutkimukseen. Osaat raportoida ja purkaa tekemisesi opinnäytetyön ohjeistuksen mukaiseen muotoon. Osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alansa kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.

Sisältö

Teet sopivin menetelmin Taiteellinen tieteellinen ja tuotannollinen kehittämistyö -opintojakson teoksestasi pienimuotoisen tutkielman (laajuus 10 sivua). Osaat hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alansa kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.

Ennakoiva kehittäminen, kuvallinen osaaminen ja oppimaan oppiminen toteutuu tässä opintojaksossa.

Aika ja paikka

Zoom

Opetusmenetelmät

Opetus toteutuu verkossa. Luennot
Itsenäinen työskentely - vaiheistettu raportointi
Kirjalliset palautteet vaiheista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuus tehdä tilaustyöstä

Lisätietoja opiskelijoille

Raportti kytketään Taiteellinen tutkimus ja kehitystyö (18 op) produktioon/työprosessiin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: “Tutkimusraportti” ja oppimistehtävät

Tutkimusraportti on ja oppimistehtävät on tehty.
Tunnet tieteellisiä menetelmiä ja tiedät miten niitä voi käyttää taiteellisessa työskentelyssä. Tunnet kehittämistoiminnassa käytettäviä taiteen tutkimustuloksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat käyttää tieteellisiä menetelmiä taiteellisessa työskentelyssä. Osaat hyödyntää kehittämistoiminnassa taiteen tutkimustuloksia.
Tutkimusraportista on luettavissa opiskelijan ymmärtäminen taiteellisen produktion ja tutkimisen välisestä yhteydestä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat käyttää ja soveltaa tieteellisiä menetelmiä taiteellisessa työskentelyssä.Osaat käyttää ja soveltaa kehittämistoiminnassa taiteen tutkimustuloksia.
Opiskelija tuo esille taiteellisen produktion ja tutkimisen välisen yhteyden.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikohde: “Tutkimusraportti” ja oppimistehtävät

Katso vielä kompetenssit tähän!

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tutkimusraportti on ja oppimistehtävät on tehty.
Tunnet tieteellisiä menetelmiä ja tiedät miten niitä voi käyttää taiteellisessa työskentelyssä. Tunnet kehittämistoiminnassa käytettäviä taiteen tutkimustuloksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaat käyttää tieteellisiä menetelmiä taiteellisessa työskentelyssä. Osaat hyödyntää kehittämistoiminnassa taiteen tutkimustuloksia.
Tutkimusraportista on luettavissa opiskelijan ymmärtäminen taiteellisen produktion ja tutkimisen välisestä yhteydestä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat käyttää ja soveltaa tieteellisiä menetelmiä taiteellisessa työskentelyssä.Osaat käyttää ja soveltaa kehittämistoiminnassa taiteen tutkimustuloksia.
Opiskelija tuo esille taiteellisen produktion ja tutkimisen välisen yhteyden.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
  • Kuvataiteilijakoulutus
Opettaja
  • Panu Pohjola
Vastuuhenkilö

Panu Pohjola

Opiskelijaryhmät
  • T26K24S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2024

Tavoitteet

Tunnet länsimaisen kuvataiteen jatkumon ja nykytaiteen ilmiöitä, osaat sijoittaa oman tekemisesi tähän jatkumoon.
Tunnet valokuvauksen historiaa ja teknistä kehitystä, sekä suomalaisen valokuvataiteen päävaiheet, myös suhteessa taidehistoriaan, ja osaat sijoittaa itsesi tai projektisi tähän jatkumoon.

Sisältö

Länsimaisen kuvataiteen historia ja nykytaiteen ilmiöitä.
Valokuvauksen historia ja suomalaisen valokuvataiteen päävaiheet
Kuvallinen ossamine ja taide-esineen valmistus toteutuvat tässä opintojaksossa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: valokuvan historia: Valokuvaportfolioon tehty taiteilijaesittely ja projektiesittely
Länsimaisen kuvataiteen jatkumon ymmärtäminen: Tunnet länsimaisen kuvataiteen jatkumon
Nykytaiteen ilmiöt ja yhteikunnallinen merkitys: Tunnistat nykytaiteen ilmiöitä
Taitelijaesittelystä käy nykypäivän tradition mukaisella tavalla ilmi perustiedot portfolion tekijästä, projekti on esitelty niin, että esittelyn ja kuvien välille syntyy dialogi, joka voi johtaa oivalluksiin yleisössä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Länsimaisen kuvataiteen jatkumon ymmärtäminen: Tiedät länsimaisen kuvataiteen jatkumon ja sen
merkityksen.
Nykytaiteen ilmiöt ja yhteiskunnallinen merkitys: Tunnistat nykytaiteen ilmiöitä ja osaat hyödyntää
niitä omassa tekemisessäsi.
Taiteilija on osannut avata suhdettaan projektiin ja omia motiivejaan sen tekoon perustietojen lisäksi, projekti on osattu sijoittaa valokuvataiteen jatkumoon, ja sen esittely voi synnyttää oivalluksia yleisössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Länsimaisen kuvataiteen jatkumon ymmärtäminen: Tiedät länsimaisen kuvataiteen jatkumon ja
osaat suhteuttaa oman tekemisesi siihen.
Nykytaiteen ilmiöt ja yhteiskunnallinen merkitys:
Tunnistat nykytaiteen ilmiöitä ja osaat hyödyntää niitä omassa tekemisessäsi
Taiteilija on löytänyt henkilökohtaisen syyn projektin kokoiseen havainnointiin, osaa eritellä sitä ja itseään taiteilijana ja havainnon tekijänä, hän osaa avata tekniikan ja projektin sisällön välistä suhdetta ja sijoittaa projektinsa valokuvataiteen jatkumoon sekä yhteiskuntaan niin että yleisön oivalluksille ja tulkinnoille on mahdollisuus

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

01.10.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Minttu Merivirta
  • Annamari Pudas
  • Pia Keränen
Vastuuhenkilö

Pia Keränen

Opiskelijaryhmät
  • T26K20S
    Kuvataiteilijakoulutus (päivätoteutus), Tornio, syksy 2020
  • T26K22S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, syksy 2022
  • T26K21S
    Kuvataiteilijakoulutus, Tornio, syksy 2021

Tavoitteet

Hallitset tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät keskeiset käsitteet sekä menettelytavat ja kykenet tuottamaan alustavan tutkimussuunnitelman. (0-5)
Tunnet Lapin ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessin, siihen liittyvän ohjeistuksen ja osaat laatia sen mukaisen raportin (Hyväksytty/Hylätty)

Sisältö

Tällä opintojaksolla perehdyt Lapin ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessiin sekä laadullisiin, määrällisiin ja toiminnallisiin tutkimusmenetelmiin.

Aika ja paikka

Opintojakso suoritetaan itsenäisesti opintojakson Moodle-alustalla. Moodlessa on suositeltu aikataulu.

Opetusmenetelmät

Tällä opintojaksolla perehdyt Lapin ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessiin sekä laadullisiin, määrällisiin ja toiminnallisiin tutkimusmenetelmiin. Opintojakso on suoritettava hyväksytysti ennen opinnäytetyön aloittamista. Tämän opintojakso tähtää opinnäytetyön aloittamiseen tammikuussa 2025.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1
Tunnistat, määritelet ja rajaat tutkimus- tai kehittämistehtävän

2
Perustelet, määritelet ja rajaat tutkimus- tai kehittämistehtävän.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Hankit ja sovellat teoriatietoa tutkimus- tai kehittämistehtävän määrittelyssä.

4
Perustelet tutkimus- tai kehittämistehtävässä hyödynnettävän menetelmän sekä aineiston hankinta- ja analyysimenetelmien valinnat

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tutkimus- tai kehittämistehtäväsi suunnitelma on realistinen ja toteuttamiskelpoinen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Noudatat Lapin ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeistusta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hallitset tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät keskeiset käsitteet sekä menettelytavat ja kykenet tuottamaan alustavan tutkimussuunnitelman. (0-5)
Tunnet Lapin ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessin, siihen liittyvän ohjeistuksen ja osaat laatia sen mukaisen raportin (Hyväksytty/Hylätty)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1
Tunnistat, määritelet ja rajaat tutkimus- tai kehittämistehtävän
2
Perustelet, määritelet ja rajaat tutkimus- tai kehittämistehtävän.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3
Hankit ja sovellat teoriatietoa tutkimus- tai kehittämistehtävän määrittelyssä.

4
Perustelet tutkimus- tai kehittämistehtävässä hyödynnettävän menetelmän sekä aineiston hankinta- ja analyysimenetelmien valinnat

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tutkimus- tai kehittämistehtäväsi suunnitelma on realistinen ja toteuttamiskelpoinen

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 28.02.2025

Ajoitus

01.03.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Pia Keränen
Vastuuhenkilö

Pia Keränen

Opiskelijaryhmät
  • T26K21S
    Kuvataiteilijakoulutus, Tornio, syksy 2021

Tavoitteet

Hallitset tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät keskeiset käsitteet sekä menettelytavat ja kykenet tuottamaan alustavan tutkimussuunnitelman. (0-5)
Tunnet Lapin ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessin, siihen liittyvän ohjeistuksen ja osaat laatia sen mukaisen raportin (Hyväksytty/Hylätty)

Sisältö

Tällä opintojaksolla perehdyt Lapin ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessiin sekä laadullisiin, määrällisiin ja toiminnallisiin tutkimusmenetelmiin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1
Tunnistat, määritelet ja rajaat tutkimus- tai kehittämistehtävän

2
Perustelet, määritelet ja rajaat tutkimus- tai kehittämistehtävän.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Hankit ja sovellat teoriatietoa tutkimus- tai kehittämistehtävän määrittelyssä.

4
Perustelet tutkimus- tai kehittämistehtävässä hyödynnettävän menetelmän sekä aineiston hankinta- ja analyysimenetelmien valinnat

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tutkimus- tai kehittämistehtäväsi suunnitelma on realistinen ja toteuttamiskelpoinen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Noudatat Lapin ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeistusta.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Tuomo Lindholm
Vastuuhenkilö

Tuomo Lindholm

Opiskelijaryhmät
  • TA42T22K
    Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, kevät 2022

Tavoitteet

Hallitset tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät keskeiset käsitteet sekä menettelytavat ja kykenet tuottamaan alustavan tutkimussuunnitelman. (0-5)

Tunnet Lapin ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessin, siihen liittyvän ohjeistuksen ja osaat laatia sen mukaisen raportin (Hyväksytty/Hylätty)

Sisältö

Tällä opintojaksolla perehdyt Lapin ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessiin sekä laadullisiin, määrällisiin ja toiminnallisiin tutkimusmentelemiin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1

Tunnistat, määritelet ja rajaat tutkimus- tai kehittämistehtävän.

2

Perustelet, määritelet ja rajaat tutkimus- tai kehittämistehtävän.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3

Hankit ja sovellat teoriatietoa tutkimus- tai kehittämistehtävän määrittelyssä.

4

Perustelet tutkimus- tai kehittämistehtävässä hyödynnettävän menetelmän sekä aineiston hankinta- ja analyysimenetelmien valinnat

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5

Tutkimus- tai kehittämistehtäväsi suunnitelma on realistinen ja toteuttamiskelpoinen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Noudatat Lapin ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeistusta.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

03.02.2025 - 16.03.2025

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
  • Kuvataiteilijakoulutus
Opettaja
  • Panu Pohjola
Vastuuhenkilö

Panu Pohjola

Opiskelijaryhmät
  • T26K23S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2023

Tavoitteet

Osaat purkaa käsikirjoituksen budjetiksi, toteutussuunnitelmaksi ja teosesittelyksi.
Osaat toteuttaa videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan suunnitelmasi valmiiksi teokseksi ja levittää sen oikeassa kanavassa kanavan vaatimusten mukaisesti.
Osaat käyttää montaasia ja kuvakokojärjestelmiä, vieraannuttamisen ja eläytymisen keinoja kuvatessasi ja leikatessasi kokeellista elokuvasi tai videotaideteostasi.

Sisältö

Purat käsikirjoituksen budjetiksi, toteutussuunnitelmaksi ja teosesittelyksi.
Toteuttaa videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan suunnitelmasi valmiiksi teokseksi ja levität sen oikeassa kanavassa kanavan vaatimusten mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Kokeellinen elokuva tai videotaideteos, oppimistehtävät

Videoteos tai kokeellinen elokuva, sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, halutussa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Videoteos tai kokeellinen elokuva, sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, halutussa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla.

Videotaideteoksessa tai kokeellisessa elokuvassa, sekä oppimistehtävissä on hahmotettu mediataiteen traditioita ja ilmaisua ja pystytty suunnittelemaan oma teos niin, että se toimii suhteessa traditioon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Videoteos tai kokeellinen elokuva, sekä oppimistehtävät on palautettu ajallaan, halutussa formaatissa, laadulla ja laajuudessa sovittuun kohteeseen. Mikäli näissä on puutteita, tulee taiteilijan pystyä itsenäisesti tekemään pyydetyt täydennykset annettuun määräpäivään mennessä sovitulla tavalla.

Videotaideteoksessa tai kokeellisessa elokuvassa, sekä oppimistehtävissä on hahmotettu mediataiteen traditioita ja ilmaisua ja pystytty suunnittelemaan oma teos niin, että se toimii suhteessa traditioon.

Videoteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä oppimistehtävien toteutus on oivaltavassa suhteessa sisältöön. Myös oheismateriaali auttaa yleisöä oivaltamaan taiteilijan tavoitteita.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 20.10.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 15.12.2024

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Englanti
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Jari Penttinen
  • Pia Keränen
Vastuuhenkilö

Jari Penttinen

Opiskelijaryhmät
  • T26K22S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, syksy 2022

Tavoitteet

Tiedät miten vuorovaikutteisuus palvelee kuvataiteilijaa.
Osaat hyödyntää vuorovaikutteisia keinoja tekemisessäsi ja teostesi ulostulossa. Osaat tehdä julkisen ammattiportfolion sekä suomeksi että englanniksi.

Sisältö

Opintojakso toteutetaan englanniksi
Teet julkisen ammattiportfolion sekä suomeksi että englanniksi. Kokeilet ja käytät vuorovaikutteisia keinoja tekemisessäsi ja teostesi ulostulossa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Taiteellinen/tuotannollinen produktio, ammattiportfolio (kaksikielinen), oppimistehtävät

Ammattiportfolio on julkaistu verkossa. Kuvamateriaali on teknisesti toimiva. Opiskelija on hyödyntänyt valmista ilmaisalustaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattiportfolio on toimiva ja julkaistu verkossa. Kuvamateriaalin valinta on perusteltua sekä visuaalisesti, teknisesti ja sisällöllisesti toimivaa. Opiskelija osaa käyttää verkkojulkaisualustaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammattiportfolio on visuaalisesti toimiva. Kuvamateriaalin valinta on harkittua ja perusteltua sekä visuaalisesti, teknisesti ja sisällöllisesti toimivaa.
Opiskelija osaa hyödyntää verkkoa julkaisualustana ja lisäarvoa tuottavana.