Siirry suoraan sisältöön

Lähijohtaminen ja hyvän hallintokäytännön osaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: K700BE12

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- tuntee johtamisteorioita
- tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä
- tuntee hyvän hallinnon periaatteet
- osaa toimia työyhteisön lähijohtajana julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
- tuntee työ- ja virkasuhteen perusteet

Sisältö

Sisältö:

- yleisimmät johtamisteoriat
- hyvää hallintoa ja lähijohtamista ohjaava lainsäädäntö

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija ei tiedä johtamisteorioita.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tiedä johtamiseen sisältyviä osa-alueita eikä tiedä henkilöstöhallinnon sisältöjä ja periaatteita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tunnista, eikä tiedä hyvän hallinnon ja päätöksenteon toimintaperiaatteiden merkitystä asiakastyössä. Opiskelija ei osaa noudattaa sosiaalialan eettisiä periaatteita asiakastyössä.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä vähintään yhden johtamisteorian sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tunnistaa joitakin johtamisen osa-alueita. Opiskelija osaa tunnistaa joiltakin osin henkilöstöhallinnon keskeisiä sisältöjä ja periaatteita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tietää sosiaalialan eettiset periaatteet, joita noudattaa asiakastyön tilanteissa ja tunnistaa hyvän hallinnon mukaista toimintaa asiakastyöntilanteissa.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin johtamisteorioita- ja tapoja sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää johtamisen osa-alueet ja tietää pääpiirteittäin henkilöstöhallinnon keskeisen sisällön ja periaatteet.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tietää sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hyvän hallinnon käytäntöjen merkityksen asiakastyössä. Opiskelija osaa toimia hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti asiakastyöntilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida erilaisia johtamisteorioita- ja tapoja sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytänteissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija selittää henkilöstöhallinnon sisällön ja periaatteet sekä sen toteutuksen.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa kuvata sosiaalialan eettiset periaatteet ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvät periaatteet. Opiskelija osaa toimia hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti asiakastyöntilanteissa.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa vertailla erilaisia johtamisteorioita ja niiden toteutumista sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija perustelee ja arvioi erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytännöissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä henkilöstöhallinnosta ja sen toteutumisesta.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija analysoi sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvien oikeudellisten periaatteiden toteutumista käytännön työtilanteissa. Opiskeilja osaa rakentaa hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti toteutuvan asiakassuhteen sekä tehdä perusteltuja päätöksiä hallintoon liittyvissä asioissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida ja vertailla erilaisia johtamisteorioita ja niiden toteutumista sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta
Opiskelija osaa ehdottaa ja tuottaa uusia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytäntöihin ja johtamisen osa-alueisiin. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää henkilöstöhallinnon toteutumista.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskeilja osaa arvioida sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvien oikeudellisten periaatteiden toteutumista käytännön työtilanteissa. Opiskelija osaa rakentaa hyvän hallinnon ja eettisten periaatteiden mukaisesti toteutuvan asiakassuhteen sekä tehdä perusteltuja päätöksiä hallintoon liittyvissä asioissa.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 12.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Martti Ainonen
Opiskelijaryhmät
  • KA71S22K
    Sosionomikoulutus,Kemi kevät 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- tuntee johtamisteorioita
- tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä
- tuntee hyvän hallinnon periaatteet
- osaa toimia työyhteisön lähijohtajana julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
- tuntee työ- ja virkasuhteen perusteet

Sisältö

Sisältö:

- yleisimmät johtamisteoriat
- hyvää hallintoa ja lähijohtamista ohjaava lainsäädäntö

Aika ja paikka

2.9.- 2.11.2024 Kemin kampus ja verkkototeutus.

Oppimateriaalit

- Hallintolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434



- Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy.



- Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161660/Rap_47_2019_Sosiaalityon%20tulevaisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y



- Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen virkasuhdeopas. https://www.kt.fi/julkaisut-ja-oppaat/2021/kunnallisen-esimiehen-virkasuhdeopas



- Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas.https://www.kt.fi/julkaisut-ja-oppaat/2021/kunnallisen-esimiehen-tyosuhdeopas                                                                                                         



Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus.



Valinnainen kirjallisuus:



- Joki, M. (2018). Henkilöstöasiantuntijan käsikirja (6., uudistettu painos.). [Helsinki]: Kauppakamari.



- Kauhanen, J. (2018). Esimies tuottavuuden kehittäjänä (1. painos.). [Helsinki]: Kauppakamari



- Laaksonen, H., Salin, S. & Von Bagh, M. (2019). Iloa ja intoa johtamiseen: Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki. E-kirja



- Mäki, T. (2014). Johtamisen kulmakivet: Kertomuksia esimiestyöstä sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Fioca.



- Pietiläinen, V. & Syväjärvi, A. (2019 tai 2022). Johtamisen psykologia. Jyväskylä: PS-kustannus.



- Paanetoja, J. (2023) Työoikeus tutuksi -käsikirja, 3., uudistettu painos. Edita.



-Rousu, S., & Lanne-Eriksson, M. (2023). Lähijohtaminen sosiaalialalla. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-308-4



 

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla toteutetaan yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä.
Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista.
Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen opintojakson materiaaliin.
Opintojaksoon sisältyvä oppimistehtävät (oppimispäiväkirja, Moodle alustalla ryhmätyö) arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Itsenäinen kirjallinen tentti arvioidaan asteikolla Hylätty-5 annettujen arviointikriteereiden mukaisesti.
Oppimistehtävien tekeminen ja pienryhmätyöskentely vaativat aktiivista läsnäoloa ja työskentely tukee tenttiin valmistautumista
ja oppimispäiväkirjan tekoa.
Vaihtoehtoinen suoritustapa on tenttiä vaadittava kirjallisuus (ks. tarkemmin alla.).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijavierailuja mahdollisuuksien mukaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti kontaktituntien päättymisen jälkeen viikolla 48. Arviointi: hylätty-5 annetun arviointiasteikon mukaisesti.
Uusintamahdollisuus viikolla 50. Tarvittaessa 3.s kerta keväällä 2025.
Tenttien tarkemmat ajankohdat sovitaan aloituksessa.
Tenttimateriaali: Moodlessa oleva materiaali sekä teos:
Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas.

Kirjalliset työt on palautettava viimeistään viikolla 49.
Myöhästyneet palautukset viikolla 50 tai viimeistään viikolla 2/2025.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihoehtoinen suoiritustapa on tenttiä seuraavat teokset:
- Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki.
-Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen virkasuhdeopas. https://www.kt.fi/julkaisut-ja-oppaat/2021/kunnallisen-esimiehen-virkasuhdeopas
- Kuntatyönantajat. 2021. Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas.https://www.kt.fi/julkaisut-ja-oppaat/2021/kunnallisen-esimiehen-tyosuhdeopas
- Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus.

Sisällön jaksotus

Kontaktiopetus vahvistetun työsuunnitelman mukaisesti alkaen viikolla 36.
Moodle alustalla työskentelyä toteutuksen aikana erillisen ohjeistuksen mukaisesti.
Kontaktiopetuksen jälkeen verkkotentti viikolla 48.
Kirjallisten tehtävien viimeistelyyn on tarvittaessa aikaa ja palautus viikolla 50.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija ei tiedä johtamisteorioita.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tiedä johtamiseen sisältyviä osa-alueita eikä tiedä henkilöstöhallinnon sisältöjä ja periaatteita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tunnista, eikä tiedä hyvän hallinnon ja päätöksenteon toimintaperiaatteiden merkitystä asiakastyössä. Opiskelija ei osaa noudattaa sosiaalialan eettisiä periaatteita asiakastyössä.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä vähintään yhden johtamisteorian sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tunnistaa joitakin johtamisen osa-alueita. Opiskelija osaa tunnistaa joiltakin osin henkilöstöhallinnon keskeisiä sisältöjä ja periaatteita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tietää sosiaalialan eettiset periaatteet, joita noudattaa asiakastyön tilanteissa ja tunnistaa hyvän hallinnon mukaista toimintaa asiakastyöntilanteissa.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin johtamisteorioita- ja tapoja sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää johtamisen osa-alueet ja tietää pääpiirteittäin henkilöstöhallinnon keskeisen sisällön ja periaatteet.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tietää sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hyvän hallinnon käytäntöjen merkityksen asiakastyössä. Opiskelija osaa toimia hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti asiakastyöntilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida erilaisia johtamisteorioita- ja tapoja sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytänteissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija selittää henkilöstöhallinnon sisällön ja periaatteet sekä sen toteutuksen.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa kuvata sosiaalialan eettiset periaatteet ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvät periaatteet. Opiskelija osaa toimia hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti asiakastyöntilanteissa.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa vertailla erilaisia johtamisteorioita ja niiden toteutumista sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija perustelee ja arvioi erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytännöissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä henkilöstöhallinnosta ja sen toteutumisesta.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija analysoi sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvien oikeudellisten periaatteiden toteutumista käytännön työtilanteissa. Opiskeilja osaa rakentaa hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti toteutuvan asiakassuhteen sekä tehdä perusteltuja päätöksiä hallintoon liittyvissä asioissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida ja vertailla erilaisia johtamisteorioita ja niiden toteutumista sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta
Opiskelija osaa ehdottaa ja tuottaa uusia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytäntöihin ja johtamisen osa-alueisiin. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää henkilöstöhallinnon toteutumista.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskeilja osaa arvioida sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvien oikeudellisten periaatteiden toteutumista käytännön työtilanteissa. Opiskelija osaa rakentaa hyvän hallinnon ja eettisten periaatteiden mukaisesti toteutuvan asiakassuhteen sekä tehdä perusteltuja päätöksiä hallintoon liittyvissä asioissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimispäiväkirja ja ryhmätyö arvioidaan hyväksytty-hylätty.
Tentti arvioidaan asteikolla hylätty - 5 vahvistetun arviointiasteikon mukaisesti.
Samoin mahdollinen kirjatentti.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 31.05.2024

Ajoitus

01.06.2024 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Mari Louste
Vastuuhenkilö

Mari Louste

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22SL
    Sosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- tuntee johtamisteorioita
- tietää johtamisen ja henkilöstöhallinnon periaatteita ja käytäntöjä
- tuntee hyvän hallinnon periaatteet
- osaa toimia työyhteisön lähijohtajana julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- tuntee hallinnollisen päätöksenteon ja osaa ohjata asiakasta hallintokäytännöissä
- tuntee työ- ja virkasuhteen perusteet

Sisältö

Sisältö:

- yleisimmät johtamisteoriat
- hyvää hallintoa ja lähijohtamista ohjaava lainsäädäntö

Aika ja paikka

Itsenäisesti suoritettava verkko-opintojakso Moodlessa ajalla 1.6-31.7.2024

Oppimateriaalit

Opintojakson kirjallisuutta, joka tarkennetaan Moodle-alustalla: 



Hallintolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434



Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy.



Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161660/Rap_47_2019_Sosiaalityon%20tulevaisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y 



Niiranen, V. & Seppänen-Järvelä, R.& Sinkkonen, M. & Vartiainen, P. (2010): Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki: Gaudeamus.



Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus. 



Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (2017): Sosiaali-ja terveysjohtaminen. Helsinki: Sanomapro.



Opintojaksolla on myös muita materiaalia käytössä, kuten aiheisiin liittyviä tutkimuksia ja artikkeleita, jotka löytyvät Moodlesta.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:

Opiskelija ei tiedä johtamisteorioita.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tiedä johtamiseen sisältyviä osa-alueita eikä tiedä henkilöstöhallinnon sisältöjä ja periaatteita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tunnista, eikä tiedä hyvän hallinnon ja päätöksenteon toimintaperiaatteiden merkitystä asiakastyössä. Opiskelija ei osaa noudattaa sosiaalialan eettisiä periaatteita asiakastyössä.

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä vähintään yhden johtamisteorian sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tunnistaa joitakin johtamisen osa-alueita. Opiskelija osaa tunnistaa joiltakin osin henkilöstöhallinnon keskeisiä sisältöjä ja periaatteita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tietää sosiaalialan eettiset periaatteet, joita noudattaa asiakastyön tilanteissa ja tunnistaa hyvän hallinnon mukaista toimintaa asiakastyöntilanteissa.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa nimetä joitakin johtamisteorioita- ja tapoja sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tietää johtamisen osa-alueet ja tietää pääpiirteittäin henkilöstöhallinnon keskeisen sisällön ja periaatteet.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija tietää sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hyvän hallinnon käytäntöjen merkityksen asiakastyössä. Opiskelija osaa toimia hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti asiakastyöntilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida erilaisia johtamisteorioita- ja tapoja sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytänteissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija selittää henkilöstöhallinnon sisällön ja periaatteet sekä sen toteutuksen.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa kuvata sosiaalialan eettiset periaatteet ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvät periaatteet. Opiskelija osaa toimia hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti asiakastyöntilanteissa.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa vertailla erilaisia johtamisteorioita ja niiden toteutumista sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija perustelee ja arvioi erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytännöissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä henkilöstöhallinnosta ja sen toteutumisesta.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija analysoi sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvien oikeudellisten periaatteiden toteutumista käytännön työtilanteissa. Opiskeilja osaa rakentaa hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti toteutuvan asiakassuhteen sekä tehdä perusteltuja päätöksiä hallintoon liittyvissä asioissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida ja vertailla erilaisia johtamisteorioita ja niiden toteutumista sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta
Opiskelija osaa ehdottaa ja tuottaa uusia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytäntöihin ja johtamisen osa-alueisiin. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää henkilöstöhallinnon toteutumista.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskeilja osaa arvioida sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvien oikeudellisten periaatteiden toteutumista käytännön työtilanteissa. Opiskelija osaa rakentaa hyvän hallinnon ja eettisten periaatteiden mukaisesti toteutuvan asiakassuhteen sekä tehdä perusteltuja päätöksiä hallintoon liittyvissä asioissa.