Competence in Management Work and Good Governance (5 cr)
Code: K700BE12-3006
General information
- Enrollment
-
24.03.2025 - 24.08.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
25.08.2025 - 28.10.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Bachelor of Social Services
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Bachelor of Social Services
- Teachers
- Virpi Piira
- Course
- K700BE12
Evaluation scale
H-5
Objective
Learning objectives:
The student
- knows management theories
- knows some principles and practices of management and human resources management
- is familiar with the principles of good governance
Content
Contents:
- The most common management theories
- Legislation governing good governance and management work
Location and time
Syksyllä 2025 lukujärjestyksen mukaisesti.
Materials
Opintojakson kirjallisuutta, joka tarkennetaan Moodle-alustalla:
Hallintolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434
Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy.
Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161660/Rap_47_2019_Sosiaalityon%20tulevaisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Niiranen, V. & Seppänen-Järvelä, R.& Sinkkonen, M. & Vartiainen, P. (2010): Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki: Gaudeamus.
Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (2017): Sosiaali-ja terveysjohtaminen. Helsinki: Sanomapro.
Opintojaksolla on myös muita materiaalia käytössä, kuten aiheisiin liittyviä tutkimuksia ja artikkeleita, jotka löytyvät Moodlesta.
Teaching methods
Ennakkotehtävä ennen ensimmäistä opetuskertaa.
Luento-opetus Zoomissa.
Itsenäiset oppimistehtävät.
Verkkotentti.
Exam schedules
Tutkintosäännön mukaisesti. Opintojakson tarkempi oppimistehtävien palautusaikataulu annetaan opintojakson alkaessa.
Completion alternatives
Osaamisen näyttö, opinnollistaminen.
Student workload
135h, jonka tarkempi sisällöllinen jakautuminen annetaan opintojakson alkaessa.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Fail (0)
Professional knowledge base and concepts:
The student does not know management theories.
Professional activities:
The student does not know the areas included in management and does not know the contents and principles of human resource management.
Ethical competence and responsibility:
The student does not recognize or know the importance of the principles of good administration and decision-making in client work. The student is not able to follow the ethical principles of the social field in client work.
Satisfactory (1)
Professional knowledge base and concepts:
The student is able to name at least one management theory in social service organizations.
Professional activities:
The student is able to identify some aspects of management. The student is able to identify the key contents and principles of human resource management in some respects.
Ethical competence and responsibility:
The student knows the ethical principles of the social field, which are followed in customer work situations and identifies activities in accordance with good administration in customer work situations.
Satisfactory (2)
Professional knowledge base and concepts:
The student is able to name some management theories and ways in social service organizations.
Professional activities:
The student knows the aspects of management and knows the main content and principles of human resource management.
Ethical competence and responsibility
The student knows the importance of social ethical principles and good governance practices in customer work. The student is able to act in accordance with the ethical principles of good administration and social work in customer work situations.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida erilaisia johtamisteorioita- ja tapoja sosiaalipalveluorganisaatioissa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytänteissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija selittää henkilöstöhallinnon sisällön ja periaatteet sekä sen toteutuksen.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa kuvata sosiaalialan eettiset periaatteet ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvät periaatteet. Opiskelija osaa toimia hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti asiakastyöntilanteissa.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa vertailla erilaisia johtamisteorioita ja niiden toteutumista sosiaalipalveluorganisaatioissa.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija perustelee ja arvioi erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytännöissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä henkilöstöhallinnosta ja sen toteutumisesta.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija analysoi sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvien oikeudellisten periaatteiden toteutumista käytännön työtilanteissa. Opiskeilja osaa rakentaa hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti toteutuvan asiakassuhteen sekä tehdä perusteltuja päätöksiä hallintoon liittyvissä asioissa.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent (5)
Professional knowledge base and concepts:
The student is able to evaluate and compare different management theories and their implementation in social service organizations.
Professional activities
The student is able to propose and produce new perspectives on the management practices and aspects of management in working life organizations. The student is able to evaluate and develop the implementation of human resource management.
Ethical competence and responsibility:
The student is able to evaluate the implementation of ethical principles in the social field and legal principles related to making administrative decisions in practical work situations. The student is able to build a customer relationship in accordance with good governance and ethical principles, and to make informed decisions in matters related to administration.
Qualifications
NULL