Skip to main content

Competence in Management Work and Good Governance (5 cr)

Code: K700BE12-3003

General information


Enrollment
01.10.2024 - 23.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
24.03.2025 - 31.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Bachelor of Social Services
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Social Services, Kemi
Teachers
Sanna Juuso
Groups
K71S22S
Sosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022
Course
K700BE12

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opetus kampuksella vahvistetun työsuunnitelman mukaisesti ja Moodle alustalla työskentelyä toteutuksen aikana. Kontaktiopetukseen liittyen oppimistehtäviä. Kontaktiopetuksen jälkeen verkkotentti. Kirjallista oppimistehtävää on tarkoutuksenmukaista työstää ajantasaisesti luentojen edetessä.

Objective

Learning objectives:

The student
- knows management theories
- knows some principles and practices of management and human resources management
- is familiar with the principles of good governance

Content

Contents:

- The most common management theories
- Legislation governing good governance and management work

Location and time

Kevät 2025. Lapin AMK, Kemin kampus, Tietokatu 1.

Materials

Opintojakson kirjallisuutta, joka tarkennetaan Moodle-alustalla: 



Hallintolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434



Kulla, H. (2018). Hallintomenettelyn perusteet (10., uudistettu painos.). [Helsinki]: Alma Talent Oy.



Liukko, E. & Nykänen, E. 2019. Sosiaalityön tulevaisuus – sosiaalityö julkisena hallintotehtävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:47. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161660/Rap_47_2019_Sosiaalityon%20tulevaisuus.pdf?sequence=1&isAllowed=y 



Niiranen, V. & Seppänen-Järvelä, R.& Sinkkonen, M. & Vartiainen, P. (2010): Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki: Gaudeamus.



Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus. 



Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (2017): Sosiaali-ja terveysjohtaminen. Helsinki: Sanomapro.



Opintojaksolla on myös muita materiaalia käytössä, kuten aiheisiin liittyviä tutkimuksia ja artikkeleita, jotka löytyvät Moodlesta.


Teaching methods

Lähiopetus ja itsenäinen opiskelu. Lähiopetus Lapin AMK:n Kemin kampuksella, Tietokatu 1. Itsenäinen opiskelu Moodle alustalla, yksilö- ja ryhmätehtävin.

Opintojaksolla toteutetaan yksilö- ja ryhmätehtäviä. Oppimisessa hyödynnetään opiskelijan yksilöllistä työskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista. Opintojaksolla toteutetaan aktivoivia kirjoitustehtäviä ja ryhmäkeskusteluja pohjautuen opintojakson oheislukemistoon.
Opintojaksoon sisältyviä oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty ja itsenäinen kirjallinen tentti sekä kirjallinen oppimistehtävä numeerisesti (asteikolla Hylätty-5) annettujen arviointikriteereiden mukaisesti. Oppimistehtävien tekeminen ja pienryhmätyöskentely vaativat aktiivista läsnäoloa opetuksessa ja työskentely tukee itsenäisen tehtävän suorittamista.

Employer connections

Mahdollinen työelämävierailija luennolla.

Exam schedules

Verkkotentti kontaktiopetuksen päättymisen jälkeen viikolla 19. Arviointi numeraalinen Hylätty- 5. Toinen ja kolmas suoritusmahdollisuus tarjotaan tarpeen mukaan, aikataulu sovitaan erikseen.

Kirjallisen oppimistehtävän palautus viikolla 19. Arviointi numeraalinen: Hylätty-5
Kaikkien oppimistehtävien palautuspäivämäärä 11.5.2025, toinen ja kolmas uusintapalautuspäivä sovitaan orientaatiossa ja merkitään tiedoksi Moodleen.

Student workload

Opintojakso on 5 op eli 135 h.
Opetusta 24 h kampuksella.
Opiskelijan itsenäinen opiskelu 111 h.

Aktiivinen osallistuminen opetukseen 24 h. Itsenäinen opiskelu sisältää orientaatiotyöskentelyn, oppimistehtävien työstämistä, sekä verkkotentin ja kirjallisen oppimistehtävän. Tenttiin valmistautuminen, osallistuminen ja suorittaminen hyväksytysti vaatii opiskelijan työskentelyä noin 35h itsenäisestä opiskeluajasta.
Kirjallisen oppimistehtävän laatiminen ja palautus tehtäväkohtaisen ohjeen mukaisesti hyväksytysti vastaa noin 55 h itsenäisestä opiskeluajasta.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Fail (0)

Professional knowledge base and concepts:

The student does not know management theories.

Professional activities:
The student does not know the areas included in management and does not know the contents and principles of human resource management.

Ethical competence and responsibility:
The student does not recognize or know the importance of the principles of good administration and decision-making in client work. The student is not able to follow the ethical principles of the social field in client work.

Satisfactory (1)

Professional knowledge base and concepts:
The student is able to name at least one management theory in social service organizations.

Professional activities:
The student is able to identify some aspects of management. The student is able to identify the key contents and principles of human resource management in some respects.

Ethical competence and responsibility:
The student knows the ethical principles of the social field, which are followed in customer work situations and identifies activities in accordance with good administration in customer work situations.

Satisfactory (2)

Professional knowledge base and concepts:
The student is able to name some management theories and ways in social service organizations.

Professional activities:
The student knows the aspects of management and knows the main content and principles of human resource management.

Ethical competence and responsibility
The student knows the importance of social ethical principles and good governance practices in customer work. The student is able to act in accordance with the ethical principles of good administration and social work in customer work situations.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida erilaisia johtamisteorioita- ja tapoja sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytänteissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija selittää henkilöstöhallinnon sisällön ja periaatteet sekä sen toteutuksen.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus
Opiskelija osaa kuvata sosiaalialan eettiset periaatteet ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvät periaatteet. Opiskelija osaa toimia hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti asiakastyöntilanteissa.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa vertailla erilaisia johtamisteorioita ja niiden toteutumista sosiaalipalveluorganisaatioissa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija perustelee ja arvioi erilaisia näkökulmia työelämäorganisaatioiden johtamiskäytännöissä ja johtamisen eri osa-alueissa. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä henkilöstöhallinnosta ja sen toteutumisesta.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija analysoi sosiaalialan eettisten periaatteiden ja hallinnollisen päätöksen tekoon liittyvien oikeudellisten periaatteiden toteutumista käytännön työtilanteissa. Opiskeilja osaa rakentaa hyvän hallinnon ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti toteutuvan asiakassuhteen sekä tehdä perusteltuja päätöksiä hallintoon liittyvissä asioissa.

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5)

Professional knowledge base and concepts:
The student is able to evaluate and compare different management theories and their implementation in social service organizations.

Professional activities
The student is able to propose and produce new perspectives on the management practices and aspects of management in working life organizations. The student is able to evaluate and develop the implementation of human resource management.

Ethical competence and responsibility:
The student is able to evaluate the implementation of ethical principles in the social field and legal principles related to making administrative decisions in practical work situations. The student is able to build a customer relationship in accordance with good governance and ethical principles, and to make informed decisions in matters related to administration.

Qualifications

NULL

Go back to top of page