Luovat ja luontolähtöiset menetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: K701S004
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisen ryhmänohjauskokonaisuuden
• osaa ja rohkaistuu käyttämään luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
• syventää itsetuntemusta ja luovuuttaan ryhmänohjaajana.
Sisältö
• ryhmän ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
• luovan tai luontolähtöisen projektin ohjauksen periaatteet
• Green Care
• itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Hylätty:
Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 20.03.2025
Ajoitus
21.03.2025 - 28.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Viinonen
- Tarja Jussila
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24K_1Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisen ryhmänohjauskokonaisuuden
• osaa ja rohkaistuu käyttämään luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
• syventää itsetuntemusta ja luovuuttaan ryhmänohjaajana.
Sisältö
• ryhmän ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
• luovan tai luontolähtöisen projektin ohjauksen periaatteet
• Green Care
• itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
Aika ja paikka
Verkkototeutus
Oppimateriaalit
Malte-Colliard, K. & Lampo, M. 2013. Voimaa taiteesta : malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla - Trepo (tuni.fi) Tampereen yliopisto.
Jokela, L.; Seppälä, L.; Santala, K. & Uusitalo, M. LUMOT-käsikirja - Lapin AMK Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja. 7/2022.
Huhtinen-Hilden, L. & Isola, A-M. 2019. Luova ryhmätoiminta lisää hyvinvointia (julkari.fi) Tutkimuksesta tiiviisti 13. Huhtikuu 2019. THL.
Opetusmenetelmät
Opinnot toteutetaan verkkototeutuksen puitteissa yhteistoiminnallisesti ja kokemuksellisesti. Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista luonto- ja taidelähtöisista harjoituksista sekä perehtymisestä em. työskentelyyn sosiaalialan työssä.
Opintojakson alussa tulee tehdä ennakkotehtävä.
Opintojakson suoritukset koostuvat itsenäisestä työskentelystä kirjallisessa ja toiminnallisessa muodossa, jotka rytmittyvät kontaktitapamisiin.
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista kontaktityöskentelyyn sekä tehtävien yhteistä raportointia.
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämässä ilman osallistumista verkkotapaamisiin. Suorituksen tehtävät ja toiminnalliset osuudet on toteutettava ja palautettava samantahtisesti opintojakson kontaktipäivien kanssa. Työelämälähtöinen suoritus raportoidaan kaikkien toteutustavan valinneiden yhteisellä keskustelulla (3-5 henkilön pienryhmissä), joka tallennetaan audiona tai videona opettajille.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat toteuttaa opintojakson toiminnallisen osuuden harjoituksia osana työtään.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lähitapaamisilla raportoidaan toiminnalliset osuudet. Ajankohdat lukujärjestyksen mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijat voivat toteuttaa opintojakson toiminnallisen osuuden harjoituksia osana työtään.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin.
Opiskelija hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä sosiaalialan työssä.
Opiskelija osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Hylätty
Opiskelija ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia.
Opiskelija ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä sosiaalialan työssä.
Opiskelija ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla on toiminnallisia osuuksia, jotka tehdään raportoidaan ja keskustellaan yhteisesti lähitapaamisilla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Hylätty:
Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 19.03.2025
Ajoitus
20.03.2025 - 27.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Viinonen
- Tarja Jussila
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24K_2Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisen ryhmänohjauskokonaisuuden
• osaa ja rohkaistuu käyttämään luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
• syventää itsetuntemusta ja luovuuttaan ryhmänohjaajana.
Sisältö
• ryhmän ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
• luovan tai luontolähtöisen projektin ohjauksen periaatteet
• Green Care
• itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
Oppimateriaalit
Malte-Colliard, K. & Lampo, M. 2013. Voimaa taiteesta : malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla - Trepo (tuni.fi) Tampereen yliopisto.
Jokela, L.; Seppälä, L.; Santala, K. & Uusitalo, M. LUMOT-käsikirja - Lapin AMK Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja. 7/2022.
Huhtinen-Hilden, L. & Isola, A-M. 2019. Luova ryhmätoiminta lisää hyvinvointia (julkari.fi) Tutkimuksesta tiiviisti 13. Huhtikuu 2019. THL.
Opetusmenetelmät
Opinnot toteutetaan verkkototeutuksen puitteissa yhteistoiminnallisesti ja kokemuksellisesti. Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista luonto- ja taidelähtöisista harjoituksista sekä perehtymisestä em. työskentelyyn sosiaalialan työssä.
Opintojakson alussa tulee tehdä ennakkotehtävä.
Opintojakson suoritukset koostuvat itsenäisestä työskentelystä kirjallisessa ja toiminnallisessa muodossa, jotka rytmittyvät kontaktitapamisiin.
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista kontaktityöskentelyyn sekä tehtävien yhteistä raportointia.
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämässä ilman osallistumista verkkotapaamisiin. Suorituksen tehtävät ja toiminnalliset osuudet on toteutettava ja palautettava samantahtisesti opintojakson kontaktipäivien kanssa. Työelämälähtöinen suoritus raportoidaan kaikkien toteutustavan valinneiden yhteisellä keskustelulla (3-5 henkilön pienryhmissä), joka tallennetaan audiona tai videona opettajille.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan on mahdollista tehdä opintojakson toiminnallisia tehtäviä osana työtään tai itsenäisesti työelämässä muulla tavoin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin.
Opiskelija hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä sosiaalialan työssä.
Opiskelija osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Hylätty
Opiskelija ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia.
Opiskelija ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä sosiaalialan työssä.
Opiskelija ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toiminnalliset osuudet raportoidaan ja keskustellaan lähitapaamisilla lukujärjestyksen mukaisesti. Näissä tapaamissa on läsnäolovelvollisuus.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Hylätty:
Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 13.11.2024
Ajoitus
14.11.2024 - 15.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
1 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö
Anneli Ylikärppä
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_2Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisen ryhmänohjauskokonaisuuden
• osaa ja rohkaistuu käyttämään luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
• syventää itsetuntemusta ja luovuuttaan ryhmänohjaajana.
Sisältö
• ryhmän ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
• luovan tai luontolähtöisen projektin ohjauksen periaatteet
• Green Care
• itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
Aika ja paikka
Syksy -24
Oppimateriaalit
Voimaa taiteesta : malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla https://trepo.tuni.fi/handle/10024/104547
Ohjeet ja muu materiaali löytyvät Moodlesta. Työpajan suunnitteluun ja sisältöön liittyvä aineisto, materiaalit ja välineet tulee hankkia itsenäisesti.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunnit (18h); kampuksella 12h ja Zoomissa 6h
- Vuorovaikutuksellista luennointia ja tuntitehtäviä
- Opinnot toteutetaan yhteistoiminnallisesti, tutkivasti, kokeilevasti ja kokemuksellisesti
- Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista, aisteja ja mielikuvitusta virittävistä harjoituksista sekä työskentelystä sanallisen ja sanattoman ilmaisun, musiikin, draaman sekä kehon alueella
- Toteutetun taideprojektin esittely päättää kurssin
Itsenäinen työskentely (117h)
- Ennakkotehtävä
- Itsenäinen perehtyminen luentomateriaaleihin ja lähdekirjallisuuteen
- Välitehtäviä pienryhmissä
- Oppimistehtävät koostuvat itsenäisestä ja ryhmätyöskentelystä
- Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktitunneille ja tehtävien suorittamista hyväksytysti (oppimistehtävät ja taideprojektin esittely)
Tavoitteena opintojaksolla on:
- Kurssin kantavana teemana on asiakkaan hyvinvoinnin tukeminen
- Tutustuminen luovien ja luontolähtöisten menetelmien teoreettisiin lähtökohtiin sekä menetelmien kokeileminen
- Sosiaalialalla käytettävien luovien ja luontolähtöisten menetelmien hyödyntäminen osallistavan työpajan rakentamisessa, toteuttamisessa ja ohjauksessa.
- Arvioida omaa ja pienryhmän taidelähtöisten menetelmien hyödyntämistä sekä osaamisen kehittymistä sekä kehittämistarpeita.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Työpajaprojekti ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija hankkii itse oman asiakasryhmänsä ja toteuttaa työpajaprojektinsa heidän kanssaan.
Kukin opiskelija /ryhmä esittelee toisille opiskelijoille oman työpajaprojektinsa.
Sisällön jaksotus
Syksy 2024 2.periodi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Hylätty:
Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa opetuksessa.
Ennakkotehtävä ja välitehtävät, hylätty/hyväksytty.
Opiskelija suunnittelee, toteuttaa, ohjaa ja arvioi työpajaprojektin. Taideprojektin toteutuksen esittely 100% .
Työpajan kirjallinen suunnitelma, hyväksytty/täydennettävä
Työpajaprojekti, hyväksytty/täydennettävä
Opintojakson arviointi on hyväksytty/hylätty.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 11.11.2024
Ajoitus
12.11.2024 - 15.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
1 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö
Anneli Ylikärppä
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_1Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisen ryhmänohjauskokonaisuuden
• osaa ja rohkaistuu käyttämään luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
• syventää itsetuntemusta ja luovuuttaan ryhmänohjaajana.
Sisältö
• ryhmän ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
• luovan tai luontolähtöisen projektin ohjauksen periaatteet
• Green Care
• itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
Aika ja paikka
Syksy -24
Oppimateriaalit
Voimaa taiteesta : malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla https://trepo.tuni.fi/handle/10024/104547
Ohjeet ja muu materiaali löytyvät Moodlesta. Työpajan suunnitteluun ja sisältöön liittyvä aineisto, materiaalit ja välineet tulee hankkia itsenäisesti.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunnit (18h); kampuksella 12h ja Zoomissa 6h
- Vuorovaikutuksellista luennointia ja tuntitehtäviä
- Opinnot toteutetaan yhteistoiminnallisesti, tutkivasti, kokeilevasti ja kokemuksellisesti
- Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista, aisteja ja mielikuvitusta virittävistä harjoituksista sekä työskentelystä sanallisen ja sanattoman ilmaisun, musiikin, draaman sekä kehon alueella
- Toteutetun taideprojektin esittely päättää kurssin
Itsenäinen työskentely (117h)
- Ennakkotehtävä
- Itsenäinen perehtyminen luentomateriaaleihin ja lähdekirjallisuuteen
- Välitehtäviä pienryhmissä
- Oppimistehtävät koostuvat itsenäisestä ja ryhmätyöskentelystä
- Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktitunneille ja tehtävien suorittamista hyväksytysti (oppimistehtävät ja taideprojektin esittely)
Tavoitteena opintojaksolla on:
- Kurssin kantavana teemana on asiakkaan hyvinvoinnin tukeminen
- Tutustuminen luovien ja luontolähtöisten menetelmien teoreettisiin lähtökohtiin sekä menetelmien kokeileminen
- Sosiaalialalla käytettävien luovien ja luontolähtöisten menetelmien hyödyntäminen osallistavan työpajan rakentamisessa, toteuttamisessa ja ohjauksessa.
- Arvioida omaa ja pienryhmän taidelähtöisten menetelmien hyödyntämistä sekä osaamisen kehittymistä sekä kehittämistarpeita.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Työpajaprojekti ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija hankkii itse oman asiakasryhmänsä ja toteuttaa työpajaprojektinsa heidän kanssaan.
Kukin opiskelija /ryhmä esittelee toisille opiskelijoille oman työpajaprojektinsa.
Sisällön jaksotus
Syksy 2024 2.periodi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Hylätty:
Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa opetuksessa.
Ennakkotehtävä ja välitehtävät, hylätty/hyväksytty.
Opiskelija suunnittelee, toteuttaa, ohjaa ja arvioi työpajaprojektin. Taideprojektin toteutuksen esittely 100% .
Työpajan kirjallinen suunnitelma, hyväksytty/täydennettävä
Työpajaprojekti, hyväksytty/täydennettävä
Opintojakson arviointi on hyväksytty/hylätty.
Ilmoittautumisaika
02.08.2024 - 01.10.2024
Ajoitus
01.09.2024 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisen ryhmänohjauskokonaisuuden
• osaa ja rohkaistuu käyttämään luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
• syventää itsetuntemusta ja luovuuttaan ryhmänohjaajana.
Sisältö
• ryhmän ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
• luovan tai luontolähtöisen projektin ohjauksen periaatteet
• Green Care
• itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
Aika ja paikka
Rovalan toteutus lv 2024-2025
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Hylätty:
Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Ilmoittautumisaika
05.08.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisen ryhmänohjauskokonaisuuden
• osaa ja rohkaistuu käyttämään luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
• syventää itsetuntemusta ja luovuuttaan ryhmänohjaajana.
Sisältö
• ryhmän ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
• luovan tai luontolähtöisen projektin ohjauksen periaatteet
• Green Care
• itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
Aika ja paikka
Rovalan toteutus lv 2023-2024
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Hylätty:
Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.