Siirry suoraan sisältöön

Luovat ja luontolähtöiset menetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: K701S004

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisen ryhmänohjauskokonaisuuden
• osaa ja rohkaistuu käyttämään luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
• syventää itsetuntemusta ja luovuuttaan ryhmänohjaajana.

Sisältö

• ryhmän ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
• luovan tai luontolähtöisen projektin ohjauksen periaatteet
• Green Care
• itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Hylätty:

Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 20.03.2025

Ajoitus

21.03.2025 - 28.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Viinonen
  • Tarja Jussila
Opiskelijaryhmät
  • KA71S24K_1
    Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisen ryhmänohjauskokonaisuuden
• osaa ja rohkaistuu käyttämään luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
• syventää itsetuntemusta ja luovuuttaan ryhmänohjaajana.

Sisältö

• ryhmän ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
• luovan tai luontolähtöisen projektin ohjauksen periaatteet
• Green Care
• itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta

Aika ja paikka

Verkkototeutus

Oppimateriaalit

Malte-Colliard, K. & Lampo, M. 2013.  Voimaa taiteesta : malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla - Trepo (tuni.fi) Tampereen yliopisto. 



Jokela, L.; Seppälä, L.; Santala, K. & Uusitalo, M. LUMOT-käsikirja - Lapin AMK Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja. 7/2022. 



Huhtinen-Hilden, L. & Isola, A-M. 2019. Luova ryhmätoiminta lisää hyvinvointia (julkari.fi) Tutkimuksesta tiiviisti 13. Huhtikuu 2019. THL. 

Opetusmenetelmät

Opinnot toteutetaan verkkototeutuksen puitteissa yhteistoiminnallisesti ja kokemuksellisesti. Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista luonto- ja taidelähtöisista harjoituksista sekä perehtymisestä em. työskentelyyn sosiaalialan työssä.

Opintojakson alussa tulee tehdä ennakkotehtävä.

Opintojakson suoritukset koostuvat itsenäisestä työskentelystä kirjallisessa ja toiminnallisessa muodossa, jotka rytmittyvät kontaktitapamisiin.

Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista kontaktityöskentelyyn sekä tehtävien yhteistä raportointia.

Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämässä ilman osallistumista verkkotapaamisiin. Suorituksen tehtävät ja toiminnalliset osuudet on toteutettava ja palautettava samantahtisesti opintojakson kontaktipäivien kanssa. Työelämälähtöinen suoritus raportoidaan kaikkien toteutustavan valinneiden yhteisellä keskustelulla (3-5 henkilön pienryhmissä), joka tallennetaan audiona tai videona opettajille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat voivat toteuttaa opintojakson toiminnallisen osuuden harjoituksia osana työtään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lähitapaamisilla raportoidaan toiminnalliset osuudet. Ajankohdat lukujärjestyksen mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijat voivat toteuttaa opintojakson toiminnallisen osuuden harjoituksia osana työtään.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Opiskelija osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin.

Opiskelija hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä sosiaalialan työssä.

Opiskelija osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Hylätty

Opiskelija ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia.

Opiskelija ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä sosiaalialan työssä.

Opiskelija ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla on toiminnallisia osuuksia, jotka tehdään raportoidaan ja keskustellaan yhteisesti lähitapaamisilla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Hylätty:

Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 19.03.2025

Ajoitus

20.03.2025 - 27.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Viinonen
  • Tarja Jussila
Opiskelijaryhmät
  • KA71S24K_2
    Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisen ryhmänohjauskokonaisuuden
• osaa ja rohkaistuu käyttämään luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
• syventää itsetuntemusta ja luovuuttaan ryhmänohjaajana.

Sisältö

• ryhmän ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
• luovan tai luontolähtöisen projektin ohjauksen periaatteet
• Green Care
• itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta

Oppimateriaalit

Malte-Colliard, K. & Lampo, M. 2013.  Voimaa taiteesta : malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla - Trepo (tuni.fi) Tampereen yliopisto. 



Jokela, L.; Seppälä, L.; Santala, K. & Uusitalo, M. LUMOT-käsikirja - Lapin AMK Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja. 7/2022. 



Huhtinen-Hilden, L. & Isola, A-M. 2019. Luova ryhmätoiminta lisää hyvinvointia (julkari.fi) Tutkimuksesta tiiviisti 13. Huhtikuu 2019. THL. 

Opetusmenetelmät

Opinnot toteutetaan verkkototeutuksen puitteissa yhteistoiminnallisesti ja kokemuksellisesti. Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista luonto- ja taidelähtöisista harjoituksista sekä perehtymisestä em. työskentelyyn sosiaalialan työssä.

Opintojakson alussa tulee tehdä ennakkotehtävä.

Opintojakson suoritukset koostuvat itsenäisestä työskentelystä kirjallisessa ja toiminnallisessa muodossa, jotka rytmittyvät kontaktitapamisiin.

Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista kontaktityöskentelyyn sekä tehtävien yhteistä raportointia.

Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämässä ilman osallistumista verkkotapaamisiin. Suorituksen tehtävät ja toiminnalliset osuudet on toteutettava ja palautettava samantahtisesti opintojakson kontaktipäivien kanssa. Työelämälähtöinen suoritus raportoidaan kaikkien toteutustavan valinneiden yhteisellä keskustelulla (3-5 henkilön pienryhmissä), joka tallennetaan audiona tai videona opettajille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijan on mahdollista tehdä opintojakson toiminnallisia tehtäviä osana työtään tai itsenäisesti työelämässä muulla tavoin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Opiskelija osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin.

Opiskelija hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä sosiaalialan työssä.

Opiskelija osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.


Hylätty

Opiskelija ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia.

Opiskelija ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä sosiaalialan työssä.

Opiskelija ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toiminnalliset osuudet raportoidaan ja keskustellaan lähitapaamisilla lukujärjestyksen mukaisesti. Näissä tapaamissa on läsnäolovelvollisuus.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Hylätty:

Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 13.11.2024

Ajoitus

14.11.2024 - 15.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö

Anneli Ylikärppä

Opiskelijaryhmät
  • KA71S23S_2
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisen ryhmänohjauskokonaisuuden
• osaa ja rohkaistuu käyttämään luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
• syventää itsetuntemusta ja luovuuttaan ryhmänohjaajana.

Sisältö

• ryhmän ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
• luovan tai luontolähtöisen projektin ohjauksen periaatteet
• Green Care
• itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta

Aika ja paikka

Syksy -24

Oppimateriaalit

Voimaa taiteesta : malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla https://trepo.tuni.fi/handle/10024/104547



Ohjeet ja muu materiaali löytyvät Moodlesta. Työpajan suunnitteluun ja sisältöön liittyvä aineisto, materiaalit ja välineet tulee hankkia itsenäisesti.

Opetusmenetelmät

Kontaktitunnit (18h); kampuksella 12h ja Zoomissa 6h
- Vuorovaikutuksellista luennointia ja tuntitehtäviä
- Opinnot toteutetaan yhteistoiminnallisesti, tutkivasti, kokeilevasti ja kokemuksellisesti
- Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista, aisteja ja mielikuvitusta virittävistä harjoituksista sekä työskentelystä sanallisen ja sanattoman ilmaisun, musiikin, draaman sekä kehon alueella
- Toteutetun taideprojektin esittely päättää kurssin

Itsenäinen työskentely (117h)
- Ennakkotehtävä
- Itsenäinen perehtyminen luentomateriaaleihin ja lähdekirjallisuuteen
- Välitehtäviä pienryhmissä
- Oppimistehtävät koostuvat itsenäisestä ja ryhmätyöskentelystä

- Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktitunneille ja tehtävien suorittamista hyväksytysti (oppimistehtävät ja taideprojektin esittely)

Tavoitteena opintojaksolla on:
- Kurssin kantavana teemana on asiakkaan hyvinvoinnin tukeminen
- Tutustuminen luovien ja luontolähtöisten menetelmien teoreettisiin lähtökohtiin sekä menetelmien kokeileminen
- Sosiaalialalla käytettävien luovien ja luontolähtöisten menetelmien hyödyntäminen osallistavan työpajan rakentamisessa, toteuttamisessa ja ohjauksessa.
- Arvioida omaa ja pienryhmän taidelähtöisten menetelmien hyödyntämistä sekä osaamisen kehittymistä sekä kehittämistarpeita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Työpajaprojekti ohjeiden mukaisesti.

Opiskelija hankkii itse oman asiakasryhmänsä ja toteuttaa työpajaprojektinsa heidän kanssaan.
Kukin opiskelija /ryhmä esittelee toisille opiskelijoille oman työpajaprojektinsa.

Sisällön jaksotus

Syksy 2024 2.periodi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Hylätty:

Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa opetuksessa.
Ennakkotehtävä ja välitehtävät, hylätty/hyväksytty.
Opiskelija suunnittelee, toteuttaa, ohjaa ja arvioi työpajaprojektin. Taideprojektin toteutuksen esittely 100% .
Työpajan kirjallinen suunnitelma, hyväksytty/täydennettävä
Työpajaprojekti, hyväksytty/täydennettävä

Opintojakson arviointi on hyväksytty/hylätty.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 11.11.2024

Ajoitus

12.11.2024 - 15.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Anneli Ylikärppä
Vastuuhenkilö

Anneli Ylikärppä

Opiskelijaryhmät
  • KA71S23S_1
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisen ryhmänohjauskokonaisuuden
• osaa ja rohkaistuu käyttämään luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
• syventää itsetuntemusta ja luovuuttaan ryhmänohjaajana.

Sisältö

• ryhmän ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
• luovan tai luontolähtöisen projektin ohjauksen periaatteet
• Green Care
• itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta

Aika ja paikka

Syksy -24

Oppimateriaalit

Voimaa taiteesta : malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla https://trepo.tuni.fi/handle/10024/104547



Ohjeet ja muu materiaali löytyvät Moodlesta. Työpajan suunnitteluun ja sisältöön liittyvä aineisto, materiaalit ja välineet tulee hankkia itsenäisesti.

Opetusmenetelmät

Kontaktitunnit (18h); kampuksella 12h ja Zoomissa 6h
- Vuorovaikutuksellista luennointia ja tuntitehtäviä
- Opinnot toteutetaan yhteistoiminnallisesti, tutkivasti, kokeilevasti ja kokemuksellisesti
- Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista, aisteja ja mielikuvitusta virittävistä harjoituksista sekä työskentelystä sanallisen ja sanattoman ilmaisun, musiikin, draaman sekä kehon alueella
- Toteutetun taideprojektin esittely päättää kurssin

Itsenäinen työskentely (117h)
- Ennakkotehtävä
- Itsenäinen perehtyminen luentomateriaaleihin ja lähdekirjallisuuteen
- Välitehtäviä pienryhmissä
- Oppimistehtävät koostuvat itsenäisestä ja ryhmätyöskentelystä

- Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktitunneille ja tehtävien suorittamista hyväksytysti (oppimistehtävät ja taideprojektin esittely)

Tavoitteena opintojaksolla on:
- Kurssin kantavana teemana on asiakkaan hyvinvoinnin tukeminen
- Tutustuminen luovien ja luontolähtöisten menetelmien teoreettisiin lähtökohtiin sekä menetelmien kokeileminen
- Sosiaalialalla käytettävien luovien ja luontolähtöisten menetelmien hyödyntäminen osallistavan työpajan rakentamisessa, toteuttamisessa ja ohjauksessa.
- Arvioida omaa ja pienryhmän taidelähtöisten menetelmien hyödyntämistä sekä osaamisen kehittymistä sekä kehittämistarpeita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Työpajaprojekti ohjeiden mukaisesti.

Opiskelija hankkii itse oman asiakasryhmänsä ja toteuttaa työpajaprojektinsa heidän kanssaan.
Kukin opiskelija /ryhmä esittelee toisille opiskelijoille oman työpajaprojektinsa.

Sisällön jaksotus

Syksy 2024 2.periodi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Hylätty:

Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa opetuksessa.
Ennakkotehtävä ja välitehtävät, hylätty/hyväksytty.
Opiskelija suunnittelee, toteuttaa, ohjaa ja arvioi työpajaprojektin. Taideprojektin toteutuksen esittely 100% .
Työpajan kirjallinen suunnitelma, hyväksytty/täydennettävä
Työpajaprojekti, hyväksytty/täydennettävä

Opintojakson arviointi on hyväksytty/hylätty.

Ilmoittautumisaika

02.08.2024 - 01.10.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisen ryhmänohjauskokonaisuuden
• osaa ja rohkaistuu käyttämään luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
• syventää itsetuntemusta ja luovuuttaan ryhmänohjaajana.

Sisältö

• ryhmän ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
• luovan tai luontolähtöisen projektin ohjauksen periaatteet
• Green Care
• itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta

Aika ja paikka

Rovalan toteutus lv 2024-2025

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Hylätty:

Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Ilmoittautumisaika

05.08.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisen ryhmänohjauskokonaisuuden
• osaa ja rohkaistuu käyttämään luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
• syventää itsetuntemusta ja luovuuttaan ryhmänohjaajana.

Sisältö

• ryhmän ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
• luovan tai luontolähtöisen projektin ohjauksen periaatteet
• Green Care
• itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta

Aika ja paikka

Rovalan toteutus lv 2023-2024

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Hylätty:

Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.