Siirry suoraan sisältöön

Luovat ja luontolähtöiset menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701S004-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 19.03.2025

Ajoitus

20.03.2025 - 27.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sanna Viinonen
  • Tarja Jussila

Opiskelijaryhmät

  • KA71S24K_2
    Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisen ryhmänohjauskokonaisuuden
• osaa ja rohkaistuu käyttämään luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
• syventää itsetuntemusta ja luovuuttaan ryhmänohjaajana.

Sisältö

• ryhmän ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
• luovan tai luontolähtöisen projektin ohjauksen periaatteet
• Green Care
• itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta

Oppimateriaalit

Malte-Colliard, K. & Lampo, M. 2013.  Voimaa taiteesta : malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla - Trepo (tuni.fi) Tampereen yliopisto. 



Jokela, L.; Seppälä, L.; Santala, K. & Uusitalo, M. LUMOT-käsikirja - Lapin AMK Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja. 7/2022. 



Huhtinen-Hilden, L. & Isola, A-M. 2019. Luova ryhmätoiminta lisää hyvinvointia (julkari.fi) Tutkimuksesta tiiviisti 13. Huhtikuu 2019. THL. 

Opetusmenetelmät

Opinnot toteutetaan verkkototeutuksen puitteissa yhteistoiminnallisesti ja kokemuksellisesti. Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista luonto- ja taidelähtöisista harjoituksista sekä perehtymisestä em. työskentelyyn sosiaalialan työssä.

Opintojakson alussa tulee tehdä ennakkotehtävä.

Opintojakson suoritukset koostuvat itsenäisestä työskentelystä kirjallisessa ja toiminnallisessa muodossa, jotka rytmittyvät kontaktitapamisiin.

Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista kontaktityöskentelyyn sekä tehtävien yhteistä raportointia.

Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämässä ilman osallistumista verkkotapaamisiin. Suorituksen tehtävät ja toiminnalliset osuudet on toteutettava ja palautettava samantahtisesti opintojakson kontaktipäivien kanssa. Työelämälähtöinen suoritus raportoidaan kaikkien toteutustavan valinneiden yhteisellä keskustelulla (3-5 henkilön pienryhmissä), joka tallennetaan audiona tai videona opettajille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijan on mahdollista tehdä opintojakson toiminnallisia tehtäviä osana työtään tai itsenäisesti työelämässä muulla tavoin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Opiskelija osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin.

Opiskelija hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä sosiaalialan työssä.

Opiskelija osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.


Hylätty

Opiskelija ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia.

Opiskelija ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä sosiaalialan työssä.

Opiskelija ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toiminnalliset osuudet raportoidaan ja keskustellaan lähitapaamisilla lukujärjestyksen mukaisesti. Näissä tapaamissa on läsnäolovelvollisuus.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Hylätty:

Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.