Luovat ja luontolähtöiset menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701S004-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 20.03.2025
Ajoitus
21.03.2025 - 28.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Viinonen
- Tarja Jussila
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24K_1Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisen ryhmänohjauskokonaisuuden
• osaa ja rohkaistuu käyttämään luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
• syventää itsetuntemusta ja luovuuttaan ryhmänohjaajana.
Sisältö
• ryhmän ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
• luovan tai luontolähtöisen projektin ohjauksen periaatteet
• Green Care
• itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
Aika ja paikka
Verkkototeutus
Oppimateriaalit
Malte-Colliard, K. & Lampo, M. 2013. Voimaa taiteesta : malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla - Trepo (tuni.fi) Tampereen yliopisto.
Jokela, L.; Seppälä, L.; Santala, K. & Uusitalo, M. LUMOT-käsikirja - Lapin AMK Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja. 7/2022.
Huhtinen-Hilden, L. & Isola, A-M. 2019. Luova ryhmätoiminta lisää hyvinvointia (julkari.fi) Tutkimuksesta tiiviisti 13. Huhtikuu 2019. THL.
Opetusmenetelmät
Opinnot toteutetaan verkkototeutuksen puitteissa yhteistoiminnallisesti ja kokemuksellisesti. Opintojakson opetussisältö koostuu toiminnallisista luonto- ja taidelähtöisista harjoituksista sekä perehtymisestä em. työskentelyyn sosiaalialan työssä.
Opintojakson alussa tulee tehdä ennakkotehtävä.
Opintojakson suoritukset koostuvat itsenäisestä työskentelystä kirjallisessa ja toiminnallisessa muodossa, jotka rytmittyvät kontaktitapamisiin.
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista kontaktityöskentelyyn sekä tehtävien yhteistä raportointia.
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämässä ilman osallistumista verkkotapaamisiin. Suorituksen tehtävät ja toiminnalliset osuudet on toteutettava ja palautettava samantahtisesti opintojakson kontaktipäivien kanssa. Työelämälähtöinen suoritus raportoidaan kaikkien toteutustavan valinneiden yhteisellä keskustelulla (3-5 henkilön pienryhmissä), joka tallennetaan audiona tai videona opettajille.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat voivat toteuttaa opintojakson toiminnallisen osuuden harjoituksia osana työtään.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lähitapaamisilla raportoidaan toiminnalliset osuudet. Ajankohdat lukujärjestyksen mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijat voivat toteuttaa opintojakson toiminnallisen osuuden harjoituksia osana työtään.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin.
Opiskelija hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä sosiaalialan työssä.
Opiskelija osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Hylätty
Opiskelija ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia.
Opiskelija ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa sekä sosiaalialan työssä.
Opiskelija ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla on toiminnallisia osuuksia, jotka tehdään raportoidaan ja keskustellaan yhteisesti lähitapaamisilla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Hylätty:
Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.