Luovat ja luontolähtöiset menetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: K701S004-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.10.2025 - 08.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 09.01.2026 - 27.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Sanna Viinonen
- Opintojakso
- K701S004
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu kahdesta asiakokonaisuudesta:
1. Ryhmänohjaus kokonaisuutena
2. Luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisen ryhmänohjauskokonaisuuden
• osaa ja rohkaistuu käyttämään luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
• syventää itsetuntemusta ja luovuuttaan ryhmänohjaajana.
Sisältö
• ryhmän ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
• luovan tai luontolähtöisen projektin ohjauksen periaatteet
• Green Care
• itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
Aika ja paikka
Verkko- ja työelämätyöskentely.
Oppimateriaalit
Verkkolähteet:
Malte-Colliard, K. & Lampo, M. 2013. Voimaa taiteesta : malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla - Trepo (tuni.fi) Tampereen yliopisto.
Jokela, L.; Seppälä, L.; Santala, K. & Uusitalo, M. LUMOT-käsikirja - Lapin AMK Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja. 7/2022.
Huhtinen-Hilden, L. & Isola, A-M. 2019. Luova ryhmätoiminta lisää hyvinvointia (julkari.fi) Tutkimuksesta tiiviisti 13. Huhtikuu 2019. THL.
Kiilakoski, T. & Tervahartiala, M. 2015. Taiteen osallisuus, osallisuuden taide – Tulkintoja taidelähtöisten menetelmien käytöstä koulussa. Sosiaalipedagogiikoginen aikakausikirja. 2015 Vol. 16.
sekä opettajan opastama muu kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Opinnot toteutetaan verkkototeutuksen puitteissa yhteistoiminnallisesti ja kokemuksellisesti. Opintojakson opetussisältö koostuu orientaatiosta luovien ja luontolähtöisten menetelmien perusteisiin, harjoituksista sekä perehtymisestä em. työskentelyyn sosiaalialan työssä.
Opintojakson alussa tulee tehdä ennakkotehtävä.
Opintojakson suoritukset koostuvat itsenäisestä ja/tai pienryhmätyöskentelystä kirjallisessa ja toiminnallisessa muodossa rytmittyen osin kontaktitapamisiin.
Opintojaksolla opiskelija toteuttaa luovan ja/tai luontolähtöisen työpajan työelämässä varhaiskasvatuksen tai sosiaalialan asiakasryhmän (min. 3 hlö) parissa työkentällä. Pajan voi toteuttaa yksilö-, pari tai pienryhmänä (max 4 henkilöä) verkko- tai lähityöskentelynä. Opiskelija / ryhmä kontaktoi itsenäisesti työelämän toimijoita alueeltaan ja sopii toteutuksesta. Kukin opiskelija /ryhmä esittelee toisille opiskelijoille oman työpajaprojektinsa opintojakson kontaktitunneilla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson toiminnallinen osuus toteutetaan työelämässä sosiaalialan, kasvatuksen tai varhaiskasvatuksen kentällä. Opiskelija voi toteuttaa sen osana työtään tai toisaalla em. toimintaympäristöissä valitulle sosiaalialan asiakasryhmälle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lähitapaamisilla mm. reflektoidaan luovia ja luontolähtöistä työskentelyä sekä raportoidaan toiminnalliset osuudet, joissa läsnäolo välttämätön. Ajankohdat lukujärjestyksen mukaisesti.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla ei kv-työskentelyä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Hylätty:
Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Hylätty:
Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Lisätiedot
Opintojakson toiminnallinen osuus toteutetaan työelämässä sosiaalialan, kasvatuksen tai varhaiskasvatuksen kentällä. Opiskelija voi toteuttaa sen osana työtään tai toisaalla em. toimintaympäristöissä valitulle sosiaalialan asiakasryhmälle. Työpaja voi olla verkkopohjainen tai kontaktissa.