Siirry suoraan sisältöön

Luovat ja luontolähtöiset menetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: K701S004-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.10.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
09.01.2026 - 27.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Sanna Viinonen
Opintojakso
K701S004

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu kahdesta asiakokonaisuudesta:

1. Ryhmänohjaus kokonaisuutena
2. Luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisen ryhmänohjauskokonaisuuden
• osaa ja rohkaistuu käyttämään luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
• syventää itsetuntemusta ja luovuuttaan ryhmänohjaajana.

Sisältö

• ryhmän ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
• luovan tai luontolähtöisen projektin ohjauksen periaatteet
• Green Care
• itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta

Aika ja paikka

Verkko- ja työelämätyöskentely.

Oppimateriaalit

Verkkolähteet: 



Malte-Colliard, K. & Lampo, M. 2013.  Voimaa taiteesta : malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla - Trepo (tuni.fi) Tampereen yliopisto. 



Jokela, L.; Seppälä, L.; Santala, K. & Uusitalo, M. LUMOT-käsikirja - Lapin AMK Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja. 7/2022. 



Huhtinen-Hilden, L. & Isola, A-M. 2019. Luova ryhmätoiminta lisää hyvinvointia (julkari.fi) Tutkimuksesta tiiviisti 13. Huhtikuu 2019. THL. 



Kiilakoski, T.  & Tervahartiala, M. 2015. Taiteen osallisuus, osallisuuden taide – Tulkintoja taidelähtöisten menetelmien käytöstä koulussa. Sosiaalipedagogiikoginen aikakausikirja. 2015 Vol. 16. 



sekä opettajan opastama muu kirjallisuus. 


Opetusmenetelmät

Opinnot toteutetaan verkkototeutuksen puitteissa yhteistoiminnallisesti ja kokemuksellisesti. Opintojakson opetussisältö koostuu orientaatiosta luovien ja luontolähtöisten menetelmien perusteisiin, harjoituksista sekä perehtymisestä em. työskentelyyn sosiaalialan työssä.

Opintojakson alussa tulee tehdä ennakkotehtävä.

Opintojakson suoritukset koostuvat itsenäisestä ja/tai pienryhmätyöskentelystä kirjallisessa ja toiminnallisessa muodossa rytmittyen osin kontaktitapamisiin.

Opintojaksolla opiskelija toteuttaa luovan ja/tai luontolähtöisen työpajan työelämässä varhaiskasvatuksen tai sosiaalialan asiakasryhmän (min. 3 hlö) parissa työkentällä. Pajan voi toteuttaa yksilö-, pari tai pienryhmänä (max 4 henkilöä) verkko- tai lähityöskentelynä. Opiskelija / ryhmä kontaktoi itsenäisesti työelämän toimijoita alueeltaan ja sopii toteutuksesta. Kukin opiskelija /ryhmä esittelee toisille opiskelijoille oman työpajaprojektinsa opintojakson kontaktitunneilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson toiminnallinen osuus toteutetaan työelämässä sosiaalialan, kasvatuksen tai varhaiskasvatuksen kentällä. Opiskelija voi toteuttaa sen osana työtään tai toisaalla em. toimintaympäristöissä valitulle sosiaalialan asiakasryhmälle.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lähitapaamisilla mm. reflektoidaan luovia ja luontolähtöistä työskentelyä sekä raportoidaan toiminnalliset osuudet, joissa läsnäolo välttämätön. Ajankohdat lukujärjestyksen mukaisesti.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla ei kv-työskentelyä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on noin 135 tuntia opiskelijan työtä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Hylätty:

Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Hylätty:

Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.

Lisätiedot

Opintojakson toiminnallinen osuus toteutetaan työelämässä sosiaalialan, kasvatuksen tai varhaiskasvatuksen kentällä. Opiskelija voi toteuttaa sen osana työtään tai toisaalla em. toimintaympäristöissä valitulle sosiaalialan asiakasryhmälle. Työpaja voi olla verkkopohjainen tai kontaktissa.

Siirry alkuun