Creative and Nature-based Methods (5cr)
Code: K701S004-3012
General information
- Enrollment
- 06.10.2025 - 08.01.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 09.01.2026 - 27.03.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Bachelor of Social Services
- Teachers
- Sanna Viinonen
- Course
- K701S004
Evaluation scale
Approved/Rejected
Content scheduling
Opintojakso koostuu kahdesta asiakokonaisuudesta:
1. Ryhmänohjaus kokonaisuutena
2. Luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
Objective
Student
• knows how to plan, implement and evaluate a goal-oriented group management unit
• knows and is encouraged to use creative and nature-oriented methods in self-expression and social work
• deepening of self-awareness and creativity as a group leader.
Content
• ryhmän ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• valitut toiminnalliset ja osallisuutta tukevat luovat ja luontolähtöiset menetelmät sosiaalialalla
• luovan tai luontolähtöisen projektin ohjauksen periaatteet
• Green Care
• itsetuntemuksen rakentuminen yksilöllisen, yhteisöllisen ja kulttuurisen ympäristön kautta
Location and time
Verkko- ja työelämätyöskentely.
Materials
Verkkolähteet:
Malte-Colliard, K. & Lampo, M. 2013. Voimaa taiteesta : malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla - Trepo (tuni.fi) Tampereen yliopisto.
Jokela, L.; Seppälä, L.; Santala, K. & Uusitalo, M. LUMOT-käsikirja - Lapin AMK Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja. 7/2022.
Huhtinen-Hilden, L. & Isola, A-M. 2019. Luova ryhmätoiminta lisää hyvinvointia (julkari.fi) Tutkimuksesta tiiviisti 13. Huhtikuu 2019. THL.
Kiilakoski, T. & Tervahartiala, M. 2015. Taiteen osallisuus, osallisuuden taide – Tulkintoja taidelähtöisten menetelmien käytöstä koulussa. Sosiaalipedagogiikoginen aikakausikirja. 2015 Vol. 16.
sekä opettajan opastama muu kirjallisuus.
Teaching methods
Opinnot toteutetaan verkkototeutuksen puitteissa yhteistoiminnallisesti ja kokemuksellisesti. Opintojakson opetussisältö koostuu orientaatiosta luovien ja luontolähtöisten menetelmien perusteisiin, harjoituksista sekä perehtymisestä em. työskentelyyn sosiaalialan työssä.
Opintojakson alussa tulee tehdä ennakkotehtävä.
Opintojakson suoritukset koostuvat itsenäisestä ja/tai pienryhmätyöskentelystä kirjallisessa ja toiminnallisessa muodossa rytmittyen osin kontaktitapamisiin.
Opintojaksolla opiskelija toteuttaa luovan ja/tai luontolähtöisen työpajan työelämässä varhaiskasvatuksen tai sosiaalialan asiakasryhmän (min. 3 hlö) parissa työkentällä. Pajan voi toteuttaa yksilö-, pari tai pienryhmänä (max 4 henkilöä) verkko- tai lähityöskentelynä. Opiskelija / ryhmä kontaktoi itsenäisesti työelämän toimijoita alueeltaan ja sopii toteutuksesta. Kukin opiskelija /ryhmä esittelee toisille opiskelijoille oman työpajaprojektinsa opintojakson kontaktitunneilla.
Employer connections
Opintojakson toiminnallinen osuus toteutetaan työelämässä sosiaalialan, kasvatuksen tai varhaiskasvatuksen kentällä. Opiskelija voi toteuttaa sen osana työtään tai toisaalla em. toimintaympäristöissä valitulle sosiaalialan asiakasryhmälle.
Exam schedules
Opintojakson lähitapaamisilla mm. reflektoidaan luovia ja luontolähtöistä työskentelyä sekä raportoidaan toiminnalliset osuudet, joissa läsnäolo välttämätön. Ajankohdat lukujärjestyksen mukaisesti.
International connections
Opintojaksolla ei kv-työskentelyä.
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Student workload
5 op on noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Hylätty:
Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hyödyntää luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- osoittaa reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Hylätty:
Opiskelija
- ei osaa toteuttaa ohjausprosessin suunnittelua, toteutusta ja arviointia
- ei hyödynnä luovia ja luontolähtöisiä menetelmiä itseilmaisussa ja sosiaalialan työssä
- ei osoita reflektiossaan itsetuntemuksen ja luovuuden kehittymistä ryhmänohjaajana.
Further information
Opintojakson toiminnallinen osuus toteutetaan työelämässä sosiaalialan, kasvatuksen tai varhaiskasvatuksen kentällä. Opiskelija voi toteuttaa sen osana työtään tai toisaalla em. toimintaympäristöissä valitulle sosiaalialan asiakasryhmälle. Työpaja voi olla verkkopohjainen tai kontaktissa.