Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen IILaajuus (5 op)
Tunnus: K701S020
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää tutkimuksen luotettavuuteen liittyviä näkökulmia
• tietää yleisempiä sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
• tietää yleisempiä sosiaalialan kehittämismenetelmiä
• osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ja muita tutkimuslähteitä oman ajattelun tukena
• ymmärtää sosiaalisen kestävyyden periaatteiden merkityksen myös tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
Sisältö
• tutkimus- ja kehittämistyön luotettavuus
• yleisimmät sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmät
• yleisimmät sosiaalialan kehittämistyön menetelmät
• sosiaalisen kestävyyden periaatteet tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa nimetä tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisia tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
- tunnistaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- tunnistaa tutkimuslähteistön käytön merkityksen oman ajattelun tukena
- osaa nimetä sosiaalisen kestävyyden lähtökohtia ja liittää niitä jossakin määrin tutkimustoimintaan.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa kuvata erilaisiin kehittämismenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa hyödyntää tutkimuslähteistöä jossakin määrin oman ajattelun tukena
- osaa selittää sosiaalisen kestävyyden periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen tutkimuksen tekemisen yhteydessä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- tietää luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä hyvin
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin kehittämistyön menetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa hyödyntää relevanttia tutkimuslähteistöä oman ajattelun tukena
- osaa analysoida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteita merkitystä tutkimuksen tekemisen yhteydessä
Hyvä (4):
Opiskelija
- tietää ja osaa eritellä hyvin tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisiin tiedonhankinta ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- tunnistaa erilaisiin kehittämistyön menetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä
- osaa perustella sosiaalisesti kestävän kehityksen merkitystä tutkimuksen tekemisen yhteydessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa eritellä hyvin sekä arvioida monipuolisesti tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tietää erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida menetelmiin liittyviä etuja ja haasteita
- tietää erilaisiin kehittämismenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida niihin liittyviä etuja ja haasteita
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä ja osaa yhdistellä tutkimuslähteistön näkökulmia toisiinsa
- osaa perustella ja arvioida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista tutkimus-ja kehittämistoiminnassa
Ilmoittautumisaika
03.12.2024 - 31.05.2025
Ajoitus
01.06.2025 - 31.08.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Leena Viinamäki
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää tutkimuksen luotettavuuteen liittyviä näkökulmia
• tietää yleisempiä sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
• tietää yleisempiä sosiaalialan kehittämismenetelmiä
• osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ja muita tutkimuslähteitä oman ajattelun tukena
• ymmärtää sosiaalisen kestävyyden periaatteiden merkityksen myös tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
Sisältö
• tutkimus- ja kehittämistyön luotettavuus
• yleisimmät sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmät
• yleisimmät sosiaalialan kehittämistyön menetelmät
• sosiaalisen kestävyyden periaatteet tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa nimetä tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisia tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
- tunnistaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- tunnistaa tutkimuslähteistön käytön merkityksen oman ajattelun tukena
- osaa nimetä sosiaalisen kestävyyden lähtökohtia ja liittää niitä jossakin määrin tutkimustoimintaan.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa kuvata erilaisiin kehittämismenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa hyödyntää tutkimuslähteistöä jossakin määrin oman ajattelun tukena
- osaa selittää sosiaalisen kestävyyden periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen tutkimuksen tekemisen yhteydessä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- tietää luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä hyvin
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin kehittämistyön menetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa hyödyntää relevanttia tutkimuslähteistöä oman ajattelun tukena
- osaa analysoida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteita merkitystä tutkimuksen tekemisen yhteydessä
Hyvä (4):
Opiskelija
- tietää ja osaa eritellä hyvin tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisiin tiedonhankinta ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- tunnistaa erilaisiin kehittämistyön menetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä
- osaa perustella sosiaalisesti kestävän kehityksen merkitystä tutkimuksen tekemisen yhteydessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa eritellä hyvin sekä arvioida monipuolisesti tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tietää erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida menetelmiin liittyviä etuja ja haasteita
- tietää erilaisiin kehittämismenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida niihin liittyviä etuja ja haasteita
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä ja osaa yhdistellä tutkimuslähteistön näkökulmia toisiinsa
- osaa perustella ja arvioida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista tutkimus-ja kehittämistoiminnassa
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 08.01.2025
Ajoitus
09.01.2025 - 04.04.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Susanna Helavirta
- Päivi Hietala
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_1Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää tutkimuksen luotettavuuteen liittyviä näkökulmia
• tietää yleisempiä sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
• tietää yleisempiä sosiaalialan kehittämismenetelmiä
• osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ja muita tutkimuslähteitä oman ajattelun tukena
• ymmärtää sosiaalisen kestävyyden periaatteiden merkityksen myös tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
Sisältö
• tutkimus- ja kehittämistyön luotettavuus
• yleisimmät sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmät
• yleisimmät sosiaalialan kehittämistyön menetelmät
• sosiaalisen kestävyyden periaatteet tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
Aika ja paikka
Opetus ajalla 7.1.-25.3. Zoomissa ja kampuksella.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla hyödynnetään erilaista tutkimusmenetelmäkirjallisuutta, muun muassa:
- Hyvärinen, M. & Nikander, P. & Ruusuvuori, J. (toim.) 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Vastapaino. (myös e-kirjana)
- Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1: Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 5. painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana)
- Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 5.painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana)
- Viinamäki, L. & Saari, E. (toim.) 2007. Polkuja soveltavaan yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen. Helsinki: Tammi.
- Vilkka, H. 2023. Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina. Helsinki: Art House. (myös e-kirjana)
- Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita. (myös e-kirjana)
Opetusmenetelmät
Keskusteleva luento-opetus
Ryhmäharjoitteet
Itsenäinen opiskelu
Kokoava kirjallinen lopputehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tehtävien palautusajat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien tekoa tehtäväksiantojen mukaisesti.
Tehtävän uusimisessa tai arvosanan korottamisessa noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä: opiskelijalla on mahdollisuus korottaa kerran hyväksytty arvosana tai uusia kaksi kertaa hylätty arvosana seuraavan lukukauden loppuun mennessä.
Korottamisen tai uusimisen tarkempi ajankohta sovitaan opintojakson opettajan kanssa erikseen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa nimetä tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisia tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
- tunnistaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- tunnistaa tutkimuslähteistön käytön merkityksen oman ajattelun tukena
- osaa nimetä sosiaalisen kestävyyden lähtökohtia ja liittää niitä jossakin määrin tutkimustoimintaan.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa kuvata erilaisiin kehittämismenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa hyödyntää tutkimuslähteistöä jossakin määrin oman ajattelun tukena
- osaa selittää sosiaalisen kestävyyden periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen tutkimuksen tekemisen yhteydessä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- tietää luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä hyvin
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin kehittämistyön menetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa hyödyntää relevanttia tutkimuslähteistöä oman ajattelun tukena
- osaa analysoida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteita merkitystä tutkimuksen tekemisen yhteydessä
Hyvä (4):
Opiskelija
- tietää ja osaa eritellä hyvin tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisiin tiedonhankinta ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- tunnistaa erilaisiin kehittämistyön menetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä
- osaa perustella sosiaalisesti kestävän kehityksen merkitystä tutkimuksen tekemisen yhteydessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa eritellä hyvin sekä arvioida monipuolisesti tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tietää erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida menetelmiin liittyviä etuja ja haasteita
- tietää erilaisiin kehittämismenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida niihin liittyviä etuja ja haasteita
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä ja osaa yhdistellä tutkimuslähteistön näkökulmia toisiinsa
- osaa perustella ja arvioida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista tutkimus-ja kehittämistoiminnassa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit ops:n mukaiset.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 06.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 04.04.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Susanna Helavirta
- Päivi Hietala
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_2Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää tutkimuksen luotettavuuteen liittyviä näkökulmia
• tietää yleisempiä sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
• tietää yleisempiä sosiaalialan kehittämismenetelmiä
• osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ja muita tutkimuslähteitä oman ajattelun tukena
• ymmärtää sosiaalisen kestävyyden periaatteiden merkityksen myös tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
Sisältö
• tutkimus- ja kehittämistyön luotettavuus
• yleisimmät sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmät
• yleisimmät sosiaalialan kehittämistyön menetelmät
• sosiaalisen kestävyyden periaatteet tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
Aika ja paikka
Opetus lukujärjestyksen mukaisesti ajalla 9.1-27.3. Zoomissa ja kampuksella.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla hyödynnetään erilaista tutkimusmenetelmäkirjallisuutta, muun muassa:
- Hyvärinen, M. & Nikander, P. & Ruusuvuori, J. (toim.) 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Vastapaino. (myös e-kirjana)
- Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1: Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 5. painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana)
- Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 5.painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana)
- Viinamäki, L. & Saari, E. (toim.) 2007. Polkuja soveltavaan yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen. Helsinki: Tammi.
- Vilkka, H. 2023. Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina. Helsinki: Art House. (myös e-kirjana)
- Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita. (myös e-kirjana)
Opetusmenetelmät
Keskusteleva luento-opetus
Ryhmäharjoitteet
Itsenäinen opiskelu
Kokoava kirjallinen lopputehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tehtävien palautusajat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien tekoa tehtäväksiantojen mukaisesti.
Tehtävän uusimisessa tai arvosanan korottamisessa noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä: opiskelijalla on mahdollisuus korottaa kerran hyväksytty arvosana tai uusia kaksi kertaa hylätty arvosana seuraavan lukukauden loppuun mennessä.
Korottamisen tai uusimisen tarkempi ajankohta sovitaan opintojakson opettajan kanssa erikseen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- osaa nimetä tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisia tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
- tunnistaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- tunnistaa tutkimuslähteistön käytön merkityksen oman ajattelun tukena
- osaa nimetä sosiaalisen kestävyyden lähtökohtia ja liittää niitä jossakin määrin tutkimustoimintaan.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa kuvata erilaisiin kehittämismenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa hyödyntää tutkimuslähteistöä jossakin määrin oman ajattelun tukena
- osaa selittää sosiaalisen kestävyyden periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen tutkimuksen tekemisen yhteydessä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- tietää luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä hyvin
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin kehittämistyön menetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa hyödyntää relevanttia tutkimuslähteistöä oman ajattelun tukena
- osaa analysoida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteita merkitystä tutkimuksen tekemisen yhteydessä
Hyvä (4):
Opiskelija
- tietää ja osaa eritellä hyvin tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisiin tiedonhankinta ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- tunnistaa erilaisiin kehittämistyön menetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä
- osaa perustella sosiaalisesti kestävän kehityksen merkitystä tutkimuksen tekemisen yhteydessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa eritellä hyvin sekä arvioida monipuolisesti tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tietää erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida menetelmiin liittyviä etuja ja haasteita
- tietää erilaisiin kehittämismenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida niihin liittyviä etuja ja haasteita
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä ja osaa yhdistellä tutkimuslähteistön näkökulmia toisiinsa
- osaa perustella ja arvioida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista tutkimus-ja kehittämistoiminnassa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit ops:n mukaiset.